Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 20 juni 2011

Opnieuw commotie in zaak M-FM vs RTV Veluwezoom.

Volgens de berichten heeft gemeenteraadslid Heleen Denie (PvdA) bij een hoorzitting van het Commissariaat voor de Media uitspraken namens de gemeenteraad van Rheden gedaan terwijl zij hier niet toe gerechtigd was.


Tijdens de hoorzitting werd van het bezwaar behandeld van RTV Veluwezoom tegen de beslissing van het Commissariaat voor de Media om de zendvergunning voor Rheden-Rozendaal aan M-FM toe te wijzen.

Het blijft een merkwaardige zaak. Zowel de Rhedense als de Rozendaalse gemeenteraden kozen vorig jaar voor RTV Veluwezoom en brachten dienovereenkomstig advies uit aan het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat voor de Media legde dit advies naast zich en koos toch voor M-FM.


Vervolgens dienden de Rhedense PvdA, de ChristenUnie en Gemeentebelangen afgelopen maart een motie in om tegen het besluit van de CvdM bezwaar aan te tekenen. Toen bleek dat partijen die eerder voor RTV Veluwezoom hadden gekozen dit bezwaar niet steunden. Merkwaardig. Blijkbaar waren de omstandigheden gewijzigd. Wat was er achter de schermen voorgevallen? Vanwaar deze draai van met name de VVD, D66 en de Groep Pieper-Rook?

De VVD en D66 gingen niet in op de reden voor hun weigering deze motie te steunen. De VVD maakte er zich vanaf met de opmerking dat de CvdM het advies niet had overgenomen en dat daarmee de zaak gesloten was. Wim Pieper motiveerde zijn draai met de opmerking dat hij veel vertrouwen heeft in het PBO, het Programma Bepalende Orgaan van M-FM heeft waarin o.a. Barbara de Vos zitting heeft genomen. Dat laatste heeft bij Wim ongetwijfeld in belangrijke mate meegespeeld. Barbara is immers een goede politieke vriendin van hem en hij heeft veel vertrouwen in haar. (terecht overigens, Barbara is een integere persoon)

Maar er blijkt meer. Naar aanleiding van de rel rond Heleen Denie vroeg ik via Twitter aan Wim hoe die draai van Wim nu is gekomen. Volgens hem heeft de Velpse ex-gedeputeerde Willem Scheerder een bemiddelingspoging tussen het bestuur van M-FM en de “ex-vrijwilligers” ondernomen.

Wim zegt dat de “ex-vrijwilligers” deze bemiddelingspoging hebben getorpedeerd. Letterlijke tweet van Wim: ”Draai (van Groep Pieper-Rook, tko) kwam toen bekende Velpse bemiddelaar bij vrijwilligers geen poot aan de grond kreeg.” En “Zelfs op uitnodiging voor gesprek kwam geen reactie. Zo ga je niet met elkaar om. Je zag ook dat 1 persoon steeds aandacht trok.” En “..Zelfs na herhaald verzoek aan vrijwilligers kwam er geen reactie.” Verder “Niet openstaan voor bemiddeling is kwalijk. Verder lijken er zakelijke belangen bij vrijwilliger(s) mee te spelen.” Over die laatste opmerking heb ik nog een vraag bij Wim uitstaan. Ik hoop dat ie die vraag snel beantwoordt.

Het bericht over Heleen Denie waarmee ik deze posting begon stond in iets andere bewoordingen ook op de website van Heitink Media. Dat bericht is inmiddels van die site verwijderd vanwege bedreigingen aan het adres van de webmaster. Dat is een ernstige zaak en ik hoop dat de bedreiger(s) snel kunnen worden achterhaald. Ik zou zeggen: aangifte doen Roland! Dit kan niet door de beugel. Ik ben zeer benieuwd naar de aard en de herkomst van deze bedreigingen.

Overigens is dit niet de eerste keer dat er in de controverse tussen M-FM en de “ex-vrijwilligers” bedreigingen zijn geuit. Er zijn in het verleden diverse pogingen gedaan mij te intimideren omdat mijn opmerkingen niet welgevallig waren. Maar dat leek eerder uit de richting van supporters van M-FM te komen.

Het blijft voor mij een mistige kwestie waar ik niet goed de vinger achter kan krijgen. Ik ben benieuwd hoe de zaak zich verder ontwikkelt. Over zes weken volgt de uitspraak van de CvdM nzake het bezwaar van RTV Veluwezoom.
Er moet ook duidelijkheid over de rol van Heleen Denie bij de hoorzitting komen. Heeft ze nu wel of niet namens de gemeenteraad gesproken? Vanuit de raad is aan het college van B&W gevraagd het gespreksverslag van de hoorzitting op te vragen. Wellicht geeft dat opheldering.

En die “zakelijke belangen bij vrijwilliger(s)” waar Wim het over heeft moet ie beslist toelichten. Ook daar is duidelijkheid dringend gewenst
.

8 opmerkingen:

  1. Bekend bij redactie21 juni 2011 om 10:48

    Waarom mocht er in de hoorzitting wel een quote van Wim Pieper. die via een telefoon van een van de medewerkers van M-FM ten gehore werd gebracht, naar voren worden gebracht dat hij veel vertrouwen had in M-FM.
    Is dat niet hetzelfde wat Heleen heeft gedaan. Op eigen titel spreken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Ik ken zoveel mensen. Bovenstaande reactie is in ieder geval anoniem.
    Overigens wel een interessante. Was aan de CvdM duidelijk dat Wim lid vand e gemeenteraad is? Heeft Wim duidelijk gemaakt dat hij op persoonlijke titel sprak of werd dat in het midden gelaten? Ik wordt steeds benieuwder naar de notulen van de hoorzitting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Theo, ik was helemaal niet bij de hoorzitting aanwezig. Wij hoorde het die avond in de raad. Zo zie je maar hoe tegenstanders allerlei indianen verhalen schaamteloos rondbazuinen! Ben gelukkig veel gewent. Laf om het anoniem te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wim, over dat anonieme ben ik het met je eens. Tegen anonieme aantijdgingen kun je jezelf moeilijk weren.
    Kan het zijn dat iemand een eerdere opname van jou heeft gebruikt en die (zonder jouw instemming/medeweten) daar ten gehore heeft gebracht. Kortom: dat je bent gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Theo, Ik weet echt niets van een opname. Weet niet wat in de hoorzitting is gezegd en/of ten gehore is gebracht. Ik ga meteen het Commissariaat bellen. Mocht ik iets horen en zeker een naam die iets van mij zonder mij weten en helemaal zonder mijn instemming heeft gebruikt dan zijn de rapen voor hem en/of haar gaar.
    Ik weet mijn wegen gelukkig goed te bewandelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ok Wim. Ik geloof je hoor! Wel iets om uit te zoeken. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke soap zeg. Deel 3 en 4Theo!! Ga weer eens lekker los over de politici !! Dit is beter dan GeenStijl. Je bent een held Theo.

    Hieronder staat nog meer voer.

    http://rheden-rozendaal.pvda.nl/nieuws/nieuws/2011/M-FM+reactie+RTVV.html

    http://rheden-rozendaal.pvda.nl/nieuws/nieuws/2011/M-FM+CvdM+hoorzitting.html

    Doorlopen mensen, storm in een glas water, politieke ego's, is dit het niveau van de Rhedense politiek?, gaaaap, niets aan de hand, maar wel leuk om te lezen.

    Groeten van Mike uit Velp (groot fan van politiek Rheden)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Annoniem informatie is dat het schijnt dat M-FM 60.000,00 euro te kort heeft in zijn pokket.

    BeantwoordenVerwijderen