Moties in de raad zijn steeds vaker bedoeld voor de “buitenwereld”. Hoe kun je als partij nu in de schijnwerper komen? Het gaat niet over de inhoud of het resultaat maar om het imago. Wat levert nu een berichtje in de krant op?
Een “hoogtepunt” vorige week vormde een motie van de PvdA waarin ze eiste dat de minima eind dit jaar 50 euro extra krijgen. Dat lijkt heel erg sociaal van de PvdA. Maar het was de PvdA helemaal niet te doen om die 50 euro.
Wat wil namelijk het geval. Die uitkering van € 50 was allemaal al geregeld. De gemeente had hier al € 136.000 voor klaarliggen. Die had ze al voor dit doel gekregen van het rijk. En het college was dan ook al druk bezig om dit in een raadsvoorstel uit te werken. En dat wist de PvdA.
Die motie deed dus helemaal niet ter zake. Het was de PvdA alleen te doen om haar sociale imago uit te venten. Dat bleek wel uit berichtjes in de pers waarin de indruk werd gewekt dat het allemaal aan de Rhedense PvdA te danken was dat de sociale minima nu 50 euro eindejaarsuitkering krijgen. Allemaal stemmen op de PvdA jongens!
Ik ben benieuwd welke partij nu als eerste komt met een motie, verklaring of oproep aan het rijk en de Tweede Kamer voor behoud van de rijksbijdrage voor de Traverse.
Maak u geen illussies. Zo'n actie gaat vooral om de vraag of de partij daar garen bij spint. Het gaat er niet om of die rijksbijdrage wordt veiliggesteld. Dat wil ieder weldenkend mens. Nee, het gaat er in de eerste plaats om wiens naam in de krant komt.
Ik denk dat de persberichten van verschillende partijen al bij de krantenredacties op tafel liggen.
Schone schijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten