Door: Adriaan Dolk
Zo langzamerhand daalt het stof van de euforie neer en kunnen we de Tafel van Tien (TvT) op betekenis schatten. De leden van de TvT (voorzover op de vergadering van 18 juni 2008 aanwezig) bevestigden als belangrijkste wapenfeit in hun bestaan dat er sprake was van unanieme steun voor het alternatief 3a van de Traverse. Maar zij deden dat wel onder enige voorwaarden. En dan is het, die voorwaarden in aanmerking nemende, niet zo merkwaardig dat er vandaag nog steeds geen goedgekeurd verslag is van die vergadering waarin die zogenaamde unanimiteit werd bereikt. Maar goed, ambtelijke molens kunnen soms langzaam malen en het ultieme doel van de gemeente om draagvlak publiekelijk te kunnen melden was bereikt; dus geen vuiltje meer aan de lucht. Wie maalt er nu nog om een goedgekeurd verslag?
Gelet op de motie dat de TvT betrokken zou worden bij de verdere uitwerking van het alternatief 3a voelden de leden zich flink voor paal gezet toen ze uit de krant moesten vernemen dat de onderdoorgang B. de Bruinstraat bij de Molenweg gewijzigd was in een vierbaans viaduct over de Molenweg. Enfin, u kent het verhaal inmiddels. Ze mochten nog opdraven op de informatieavond voor de bewoners aan de Molenweg, waarbij de gemeente hoopte dat de leden het veronderstelde draagvlak onder de bevolking van Dieren zouden symboliseren. Maar die hoop ging in rook op, en terecht lijkt mij.
En kort geleden las ik in de krant dat de TvT niet bij de provincie aan tafel komt. Er zijn inspraakprocedures – wij Dierenaren weten allen wat die betekenen – en daarmee zullen wij het moeten doen. Natuurlijk kan de wethouder ijverig doorvergaderen met de TvT, maar – zoals de Gelderlander dodelijk opmerkt – “De waarde daarvan wordt echter een stuk geringer nu de provincie zelf het project van a tot z wil uitvoeren.”
Ik ben ook benieuwd of en in welke mate die 53 miljoen nog door “Den Haag” wordt overgemaakt. Als ik lees hoe de gedeputeerde er over denkt wordt het “nog lastig zat”. Ook omdat er van die 53 miljoen nog 10 miljoen geoormerkt is voor een ecoduct dat – prijs den Heer – uit het plan is verdwenen.
Recent heeft GS Gelderland ook een voorstel aan Provinciale Staten het licht doen zien betreffende de financiën en planning van de Traverse. Daarin worden nogal wat veronderstellingen gedaan die positief uit moeten pakken om een beschikbaar budget voor de Traverse van € 90 miljoen geloofwaardig te maken.
Daarnaast zijn een aantal planningscenario’s aan het voorstel toegevoegd, met en zonder Raad van State procedure, waarin de aanvang van de uitvoering van de Traverse uiteenloopt van half 2012 tot begin 2016. En elk jaar na 2010 kunnen we rekenen op een kostenstijging van € 2 miljoen, aldus de fractievoorzitter van de PvdA in de gemeente Rheden.
Maar dan is er direct daarna een interpretatie van het voorstel door de Gelderlander die meldt dat het tekort voor de Traverse wel kan oplopen tot €18 miljoen.
En tensliotte heeft de gedeputeerde laten weten dat er “op sommige onderdelen sprake is van een lastige verstandhouding” met de gemeente Rheden. Wel, als een politiek verantwoordelijke zulke woorden uit, weet u ook wel dat het zwaar hommeles is.
Ik ben geen pessimist, maar dat alle dubbeltjes op één kant zullen vallen is wel heel erg onwaarschijnlijk. Het budget is niet voldloende – maar wel maatgevend, weet u nog?
Ik vrees dat onze bestuurders al snel tot de conclusie zullen komen dat de driedubbeldikminvariant in beton is gegoten. Ook hun troetelkindje de TvT staat machteloos. En ik hoor ook niet dat de TvT door hen is ingeschakeld voor het Masterplan / Dorpsvisie, waar de gemeente hard mee aan het werk zou moeten zijn. Draagvlak, weet u nog?
Adriaan Dolk, Dieren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten