Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 8 februari 2008

Dossier Rozendaal

Hier vindt u verwijzingen naar alle artikelen over Rozendaal.

Met een simpele muisklik op de titel (vetgedrukt) gaat u naar het bijbehorende artikel.

Het dossier wordt actueel gehouden.


Witte rook in Rozendaal (17 december 2008)
Jan Hendrik Klein Molekamp voorgedragen als eerste burger van Rozendaal


Wie wordt eerste burger van Roosendael: groen Hemeltjen op aerd (9 oktober 2008)
Veel animo voor Rozendaalse burgemeesterspost.

Burgemeestersvacature Rozendaal (19 juli 2008)
Een nieuwe eerste burger kan zich melden.

Nieuwe burgemeester Rozendaal (9 februari 2008)
Zou Petra ook burgemeester van Rozendaal worden?

Rozendaal vestigt record (6 februari 2008)
De raadsvergaderingen in Rozendaal duren niet zo lang.

Rozendaal - relatie tussen zelfstandigheid en salaris bestuurders is hypocriet (5 januari 2008)
In Rozendaal zit iets scheef.

Groeten uit Rozendaal (3 januari 2008)
Nieuwjaarsoogst: Vernielde abri op de Ringallee in Rozendaal

Hemeltje aan de Veluwezoom (4 december 2007)
Hoelang blijft Rozendaal nog zelfstandig?

Rheden en de Veluwezoom (12 november 2007)
De VVD wil een andere naam voor de gemeente Rheden. Aanleiding is onder andere het vertrek van Ada Boerma uit Rozendaal.

Fusie Rheden-Rozendaal (2) (19 september 2007)
Rozendaal is een zelfstandige gemeente. Maar hoe zelfstandig is zelfstandig?

Fusie Rheden - Rozendaal (1) (17 september 2007)
Een discussie over Rozendaal als zelfstandige gemeente.

donderdag 7 februari 2008

Rheden en de Veluwezoom (2)

Gisteren kreeg ik een reactie op mijn bericht Rheden en de Veluwezoom van 12 november waarin ik kritiek uitte op het voorstel van de VVD om de naam Rheden te wijzigen in Veluwezoom en waar ik en passant opmerkingen maakte over de relatie met Rozendaal en Doesburg.

Ik vind die reactie interessant en ik roep Roxanne (de naam waaronder werd gereageerd) op om contact met me op te nemen.

Roxanne zei:
Ik ben het hier volkomen mee eens. Daarnaast moeten we tegenwoordig overal "vernieuwen", niet alleen namen, maar ook natuur. Het is op dit moment bijvoorbeeld een hype om een zandverstuiving te hebben. Honderdduizenden bomen moeten daarvoor gekapt worden. Daarbij knippert men niet eens met de ogen. Daar ligt waarschijnlijk ook één van de achterliggende gedachten. Laten we ons vooral richten op toerisme en van onze gemeente een Madurodam maken. Daar past natuurlijk ook een andere naam bij.

Wij zijn dus niet alleen tegen de bijna 32 ha bomenkap, waarmee op elk moment door de Gemeente Rheden begonnen kan worden op het Rozendaalse veld, maar we zullen ons ook fel verzetten tegen een naamswijziging.

We vragen ons af of politiek Rheden geen andere zorgen heeft!


Mijn reactie daarop was:
Beste Roxanne,
Fijn dat je het met me eens bent.
Ik begrijp uit je reactie dat je je actief verzet tegen de bomenkap en de naamswijziging.
En die andere zorgen.. je weet inmiddels waarschijnlijk wel hoe ik daarover denk.
Ik wil je dan ook steunen en geef je graag de ruimte op mijn weblog om je mening(en) te ventileren. Stuur me 'n mailtje dan kunnen we contact met elkaar opnemen. Mijn mailadres: theo.kooijmans@tiscali.nl
Mogelijk kan ik dan ook mijn steentje bijdragen. Doe ik graag.

Dus Roxanne : mail me even op theo.kooijmans@tiscali.nl

Kijken wat we kunnen doen!

Klik hier om naar Rheden en de Veluwezoom (12 november) te gaan.

Ada Boerma's plagiaat op het web (4)

De inspiratie die Ada opdeed uit de installatiespeech van Thom de Graaf heeft zijn weg op het web breeduit gevonden.

Ze had dit best kunnen voorkomen. Maar ja, zij koos een andere weg. De weg van de ontkenning. Daarmee maakte zij een klassieke fout.

Een fout die het bedrijfsleven niet zo snel meer zal maken. Als er bijvoorbeeld bedorven voeding op de markt komt dan neemt het bedrijf het product zo snel mogelijk onder het uiten van duizend excuses weer in. Of als er een foutje in een auto blijkt te zitten dan worden deze bij duizenden tegelijk teruggeroepen voor kosteloos herstel.

Zo niet Ada.

Ada denkt dat ontkennen en vervolgens zwijgen het probleem uit de wereld helpt.

Helaas Ada.

Op 14 februari heeft de Maasdrielse gemeenteraad de eerste mogelijkheid om Ada Boerma officieel op haar gedrag aan te spreken.

Om duidelijk te maken dat de ophef inderdaad landelijk is en ter voorbereiding voor de Drielse raadsleden iedere dag even een kleine herinnering.

Vandaag maak ik reclame voor dagblad BN DeStem.
Klik hier voor het artikel over Ada’s plagiaat.

U kunt ook onderstaande afbeeldingen bekijken. Klik op de afbeelding om te vergroten.


woensdag 6 februari 2008

Rozendaal vestigt record

Vorige week vestigde de gemeenteraad van Rozendaal een record. In amper 40 minuten was de agenda afgewerkt. Burgemeester van Rijckevorsel sloeg ’n paar keer met de hamer en het was afgelopen. Let wel! Het betrof twee vergaderingen. Eerst een commissievergadering die gevolgd werd door een raadsvergadering.

Nou hebben ze in Rozendaal natuurlijk niet zoveel te doen maar dit was toch wel merkwaardig. Voorstellen werden zonder enig debat afgehamerd. Daaronder ook een die de afvoer van regenwater van het Rozendaalse gemeentehuis en de gemeentewerf afkoppelt van de riolering. Het regenwater wordt in de bodem opgevangen en niet meer direct afgevoerd via het riool. Het ontlast het rioleringsstelsel en gaat uitdroging van de grond tegen. Allemaal heel milieuvriendelijk maar het kost wel 21.500 euro en dat wil de gemeenteraad niet uitgeven. Dus ging het niet door.

Het ontkoppelen van de afvoer van regenwater van de riolering is in Rheden al jaren staand beleid.

Volgens mij wil de Rozendaalse raad maatregelen die geld kosten zoveel mogelijk voor zich uitschuiven totdat duidelijk is wanneer de fusie met Rheden gaat plaatsvinden. Na de fusie worden de kosten voor dit soort trajecten voor rekening van de fusiegemeente. En totdat het zover is kan de Rozendaalse raad van dat geld natuurlijk leuke cadeautjes uitdelen aan de Rozendaalse bevolking. Vind ik wel slim van de dames en heren. Als ze straks ook nog eens flink verzet bieden aan de fusieplannen hebben ze een goede uitgangspositie om verder in het politieke circus mee te draaien.

Overigens wilde ik gisteravond wat opzoeken op de site van Rozendaal maar die lag eruit. Net als de website van Rheden. De Rozendaalse website draait blijkbaar op dezelfde computer(s) als de Rhedense website. Wat betaalt Rozendaal daar nou voor?

Ik zal de Rozendaalse politiek eens wat nauwgezetter volgen. Kost toch niet zoveel tijd. Één keer in de zes weken 'n vergaderinkje van 'n uurtje en het is gepiept. Moet ik wel op tijd aan denken natuurlijk. Lijkt me wel aardig.

Zo’n raad van acht mensen met twee wethouders en ’n burgemeester heeft wel iets. Doet me denken aan Dorp aan de Rivier van Antoon Coolen. Gezellig en knus. Met echte notabelen en zo. En van Rijckevorsel als een ouderwetse burgemeester. Lijkt me ’n goede kerel die geknipt is voor dit soort karweitjes. Deftig hoor.
Ik kan me goed voorstellen dat ze dat in Rozendaal willen behouden.
Zou ik ook willen als ik in Rozendaal zou wonen.
Lekker overzichtelijk.

Maar.. zucht...die tijden zijn voorbij. De vooruitgang hou je niet tegen hè.

Ada Boerma's plagiaat op het web (3)

Vandaag eens de mening van een weblog over Ada’s plagiaat. Op weblog Leugens.nl verschenen twee artikelen over de letterdieverij. Van de week heb ik nog ’n paar andere grote weblogs. Dan moet je die commentaren eens zien. Zijn vaak niet mals hoor.

Het is een bekend fenomeen dat bestuurders en BN-ers zich volledig afsluiten voor de publieke opinie. Is wel begrijpelijk hoor. Je zou andrs kruisgoorndol worden van alle commentaren. Maar in dit geval lijkt het me heel verstandig van Ada Boerma als ze iets meekrijgt van alle commotie die ze heeft veroorzaakt.
Misschien helpt het haar om alsnog tot inkeer te komen en publiekelijk toe te geven dat ze een fout heeft gemaakt.

Excuses komen sowieso te laat. Zij is geconfronteerd met harde bewijzen van haar letterdieverij en nog durft ze te spreken van “inspiratie”.
Bij mij heeft deze bestuurder het gewoon verbruid.
En als je dit laat rusten dan komt ze er nog mee weg ook. Dat dus nog even niet.

Op 14 februari heeft de Maasdrielse gemeenteraad de eerste mogelijkheid om Ada Boerma officieel op haar gedrag aan te spreken.

Om duidelijk te maken dat de ophef inderdaad landelijk is en ter voorbereiding voor de Drielse raadsleden iedere dag even een kleine herinnering.

Vandaag dus weblog Leugens.nl. De blog die met twee artikelen inhaakte op Ada’s letterdieverij.
Klik hier om naar de artikelen over Ada’s plagiaat op Leugens.nl te gaan.

Of klik, voor een indruk, op onderstaande afbeeldingen om deze te vergroten.







dinsdag 5 februari 2008

Woestijnratten winnen op Rozendaalse Zand

De zandoorlog lijkt beslecht.
De gemeente mag kappen en graven om de mini-woestijn aan te leggen. De sectie woestijnratten van de groene lobby heeft gewonnen.
De rechter heeft de Geërfden-factie die een kort geding tegen de gemeente had aangespannen in het ongelijk gesteld.

De groene lobby moet bij bouwprojecten nu niet meer mekkeren over bedreigde bomen en dieren.

Buiten deze rechtzaak om had de gemeente al eerder voor elkaar gekregen dat ze niet over hoeven te gaan tot herplant van de bomen die gerooid gaan worden.

Als de gemeente daadwerkelijk nalaat het verlies aan bos te compenseren dan bezondigt ze zich weer aan misleiding. Eerder had ze namelijk aangegeven dat de 17 hectare bos elders gecompenseerd zou worden. Niet dus!

Kwalificatie: Ondermijning van het vertrouwen in de overheid.
Dit keer voor een speeltje van een deel van de groene lobby die nostalgisch terugverlangt naar de 18e eeuw.

Het gerucht gaat zelfs dat het om meer dan 17 hectare bos gaat. Dat die 17 hectare alleen het bos van de gemeente Rheden betreft. En dat Natuurmonumenten ook nog een compleet bos van vele hectaren laat rooien.

Ik adviseer de geërfde activisten ook nog even te kijken naar alle vergunningen die benodigd zijn. Bijvoorbeeld de kapvergunning die nodig is voor bomen met een stamomtrek van 40 cm. En die vergunning wel per boom laten vaststellen. En daar dan weer bezwaar tegen maken. Dat houdt ze op het gemeentehuis wel even bezig.

Ook eens kijken hoe zich dit ontwikkelt binnen de vereniging van de Geërfden.

Ada Boerma's plagiaat op het web (2)

Ada Boerma had de plagiaat-kwestie al lang achter zich kunnen laten. Nu heeft ze het zich extra moeilijk gemaakt. Halstarrig bleef ze ontkennen en ze noemde het plagiaat dat ze pleegde (kopiëren van delen van de installatiespeech van Thom de Graaf) inspiratie. Inspiratie opgedaan bij anderen waaronder Thom de Graaf. Ook in de weken daarna hebben we niets meer van de zijde van Ada Boerma vernomen. Zo probeert zij met haar letterdieverij weg te komen en weigert daarvoor verantwoording af te leggen.

Dergelijke bestuurders ondermijnen het vertrouwen in de overheid.
En dat maakt mij zeer vasthoudend.

En ja, het is carnaval. Ada’s letterdieverij is natuurlijk ook opgevallen bij de carnavalsverenigingen. Onder andere bij de Wakkugaaste! uit Kerkdriel. Klik hier voor de website van de Wakkugaaste
Op de website kunnen de bezoekers ook een poll invullen over Ada's letterdieverij.
Daarnaast wordt er op het forum van de Wakkugaaste ook aandacht aan Ada's plagiaat besteed.

Of klik op onderstaande afbeeeldingen om een indruk van de wesbite van de Wakkugaaste te krijgen. Bij de blauwe pijlen op de onderste afbeelding staat de stand van de poll.



maandag 4 februari 2008

Ada Boerma's plagiaat op het web (1)

Ada Boerma zal zich toch op een of andere manier moeten verantwoorden voor haar letterdieverij. Ze had zich 'n hoop ellende bespaart als ze haar excuses voor het plagiaat had aangeboden. Maar ze geeft dat tot nu toe geweigerd en ontweken.
Nu suddert dit maar voort.
Misschien denkt ze dat het wel overwaait.
Nou, ik vrees voor Ada dat het slechte weer nog even aanhoudt.

Op 14 februari is de eerste raadsvergadering in Maasdriel na alle landelijke ophef over het plagiaat. Dan zal de gemeenteraad zich toch officieel en in het openbaar over deze zaak buigen lijkt me. Als de gemeenteraad dat niet doet dan zegt dat heel veel, zo niet alles, over de bestuurscultuur in Maasdriel.

Tot die tijd zal ik nog even aan Ada's plagiaat blijven herinneren met artikeltjes die op het web zijn verschenen.
Klik hier om naar het artikel op de website van het Algemeen Dagblad te gaan. Dan kunt u het volledig lezen inclusief de reacties daarop.
Of klik op onderstaande afbeelding om te vergroten. U ziet dan een afbeelding van het artikel op de AD-site.

Kottelaar

Kottelaar uit Dieren vond het nodig om de heren Zijlstra, Ottevanger en mij als twistziek neer te zetten. Hij sprak van Kooijmannetjes, Zijlstraaatjes, Ottevangertjes. Die Kottelaar staat bij mij in het boekje.
De heer Zijlstra heeft Kottelaar gesommeerd om in een brief in de Regiobode zijn woorden terug te nemen. Anders volgt aangifte wegens smaad.
Van de heer Ottevanger heb ik niks vernomen.
Zelf heb ik in een ingezonden brief in de Regiobode gereageerd op de brief van Kottelaar.
Ik ben benieuwd hoe Kottelaar hier verder mee omgaat. Zijn idolen van de Stuurgroep hebben inmiddels de pijp aan maarten gegeven. Misschien kan hij daar eens commentaar op leveren.

Hij vond mijn ingezonden stukken overigens wel geinig om te lezen.
Voor webloglezers die wat verder weg wonen en niet over de Regiobode en het Streekjournaal beschikken en natuurlijk ook speciaal voor Kottelaar daarom nog eens deze stukjes zoals ze zijn verschenen in de Regiobode en het Streekjournaal. En ook zijn ingezonden brief en mijn antwoord daarop in de Regiobode. Laten we daarmee beginnen.

Om de brieven te lezen kunt u het best op de afbeelding zelf klikken. Die wordt dan vergroot weergegeven.

Eerst de brief van Kottelaar. Je hebt wel stevige ervaring in exegese nodig om helder te krijgen wat ie bedoelt. Regiobode 23 januari 2008


Onderstaand mijn antwoord: Regiobode 30 januari 2008.


Bijgaand mijn brieven Ondieren (Regiobode, 2 januari 2008) en Exogeen (Streekjournaal, 9 januari 2008 en Regiobode 16 januari 2008)





Kom op Kottelaar! Ik wil verder twisten
Kruip nu niet in een hoekje weg. Dat zou erg laf zijn.
Laat van je horen!

zondag 3 februari 2008

Bikkels

Ik kan nog heel wat leren van de communicatiemedewerkers van de gemeente Rheden.

Op de website van de gemeente staan twee berichten die doen vermoeden dat we hier in Rheden voortvarend te werk gaan en dat onze bestuurders niet stilzitten.

Hoewel..”niet stilzitten” is een understatement. Er wordt gewoon snoeikeihard gewerkt.

En volgens de koppen op de website met ongeëvenaard succes!
Vooral burgemeester Petra van Wingerden is een echte bikkel.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Zo lees ik op de nieuwspagina dat de burgemeester op 31 januari 70 bomen plant ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van koningin Beatrix. Ziet u het al voor u! Bij mij rijst het beeld van mijn moeder voor ogen die in de vijftiger en zestiger jaren onze moestuin aan het verzorgen was. Met de klompen in de blubber. En die zich na een lange dag hard werken het zweet van het voorhoofd wist en met een hand in de stijve rug moeizaam overeind komt.

Geweldig zo’n burgermoeder die het voorbeeld geeft. Niks geen gemekker. Gewoon doen. Hupsakee. Als er 70 bomen geplant moeten worden dan doet Petra dat gewoon. Zeg wat je doet en doe wat je zegt.
Dat is pas daadkracht. Graven en spitten, daar draait ze haar hand niet voor om. Zo doen wij Zeeuwen dat. De geest van Michiel de Ruyter is nog niet gestorven. Lang leve de VOC-mentaliteit.

Verder lees ik dat op 29 januari het college van B&W door Tempo KAN! wordt gefeliciteerd met 4000 nieuwbouwwoningen.

Toe maar! Waar maken we ons in Rheden nog druk om? In het geniep heeft het college geen 1100 maar zelfs 4000 woningen gebouwd. De gemeenteraad heeft weer eens zitten slapen. Terwijl soezende raadsleden iets mummelen over de haalbaarheid van 1100 woningen in 2010 worden buiten de raadszaal de woonwijken uit de grond gestampt. De woningbehoefte in onze gemeente is voor de eerste 15 jaar opgelost. En het college heeft ook de groene lobby bij de neus gehad. Niks vleermuizen, steenuilen, gerugstreepte padden, dassenburchten of zandhazen. Komt allemaal te laat.

Hulde aan dit college van B&W en driewerf hoera voor bouwpastoor Jan Bart!

Daar wil ik meer van weten. Dus fluks de koppen aanklikken om het achterliggende bericht te lezen.

Maar wat heb ik nu aan m’n klomp hangen? Wat een teleurstelling! Het blijkt allemaal toch iets anders te liggen dan de koppen suggereren. Dat aantal van 70 bomen is gekrompen tot één spichtig boompje dat door de burgenmeester op de hoek van de Waterstraat en de Larensteinselaan bij de Geërfdenwei in Velp in de grond wordt geplaatst. Trouwens? Geplaatst? Op een foto in de Gelderlander staat ze op 'n meter afstand van de reeds geplante boom op haar pumps met een schop in de hand. De boom staat al kant en klaar in de grond. Compleet met steunbalken.

En bij die felicitatie van Tempo KAN! gaat het om 4.000 nieuwbouwwoningen die in 2007in het hele gebied van de Stadsregio Arnhem Nijmegen zijn gebouwd. Tempo KAN! feliciteert dus vooral zichzelf.

Die taart hebben ze even later natuurlijk gebruikt voor verdere collegiale gevechten in het college. Hans Elsenaar en Jan Jansen hebben al voorpret. Petra van Wingerden, Jan Bart Wilschut en Joop Kock zien het iets minder zitten en Harriët Tiemens kijkt zuinigjes. Ja, Harriët had op de 29e wel wat anders aan het hoofd. Die zandoorlog op het Rozendaalse Zand.

Ik zal de wethouder van communicatie eens vragen of ik niet een weekje stage mag lopen op die propaganda-afdeling.

Oh.. toevallig zit dat in de portefeuille van de burgemeester zelf.

zaterdag 2 februari 2008

Stuurgroep Hart van Dieren is ontspoord!!


Finito!
De stuurgroep van Hart van Dieren is ontspoord.
Uit de rails gelopen!


De website van de Gelderlander meldt het einde van de samenwerking tussen gemeente en provincie in Hart van Dieren. De stuurgroep wordt ontbonden en de gemeente en de provincie gaan hun eigen weg.

Hart van Dieren wordt uitgevoerd in aparte projecten. De gemeente stelt eerst een dorpsvisie op waarin leven, wonen, werken en verkeer aan bod komen. De provincie ontwikkelt een nieuw plan voor de N348.

Een dergelijke beweging was al langer te verwachten. Het was al bij de presentatie van Atelier Verdaas duidelijk dat de provincie de banden met de gemeente wilde doorsnijden.

Het formele besluit tot ontbinding wordt op 12 februari verwacht. En uiterlijk 15 mei draagt de stuurgroep de zaken over aan provincie en gemeente.

Ik ben zeer benieuwd hoe dit ebsluit tot stand is gekomen. En nu wordt het strijd op meerdere fronten. De provincie én de gemeente moeten nu in de gaten worden gehouden.

En het roept natuurlijk veel vragen op. Hoe verder?

Hoe zit dat met het geld? Blijven de rijksbijdragen intact? Wie neemt weleke verliezen voor zijn rekening? Hoeveel geld blijft er over?

Want ik zie Pro rail niet meer genoemd.. Wat wordt de rol van ProRail? Die zul je toch nodig hebben als er wijzigingen rond het spoor op tafel komen.

Hoe zit het met dat ecoduct?

En het informatiecentrum. Wordt dat nu opgeheven?

Wanneer komt dit project weer op gang?
Een nieuw begin. Maar dan wel zonder de verantwoordelijken voor het fiasco zodat die geen verdere schade kunnen aanrichten.

Ik ben benieuwd welke namen ze voor de projcten zullen verzinnen.
Ik heb er wel 'n paar : "Bypass voor Dieren". Cardio-fitness voor Dieren", "Pacemaker voor Dieren"

En het volgende blijft staan:
Alle bestuurders die verantwoordelijk zijn voor het fiasco in Dieren moeten eerst het veld ruimen!!! Gedeputeerde van Haaren het eerst. En vervolgens dienen de andere verantwoordelijken ook op te krassen.


vrijdag 1 februari 2008

Dossiers

Denk ook aan de dossiers.
In Dossier Hart van Dieren zijn alle artikelen over Hart van Dieren gebundeld en
in Dossier Boerma-Maasdriel vindt u alle artikelen het plagiaat van Ada Boerma


Links op deze pagina staan de "links" naar de dossiers.

Enthousiaste wethouder (m/v) gezocht

De Partij van de Arbeid is op zoek naar een opvolger voor wethouder Jan Bart Wilschut. Vorige week stond er een advertentie in de lokale pers die enthousiaste kandidaten oproept om te solliciteren.

De PvdA heeft eerder gezegd dat ze streeft naar installatie van de nieuwe wethouder op de raadsvergadering van eind februari. Lijkt me nogal kort dag.

De advertentie stond ook op de website van de de PvdA. Ik heb deze een beetje bewerkt en aangevuld zodat de kandidaat wat meer informatie heeft.
Onderstaande tekst is dus gericht op de kandidaten.

Enthousiaste wethouder gezocht!

De fractie van de Partij van de Arbeid in Rheden is, na het vertrek van Jan Bart Wilschut, op zoek naar een kandidaat -wethouder (1fte).

Jan Bart gaat vertrekken omdat hij als eerste en tot dusver enige van de bestuurders zijn conclusies heeft getrokken uit het onderzoeksrapport over het functioneren van de stuurgroep en de projectorgansiatie van project Hart van Dieren. Dit project liep op de klippen omdat er een tekort dreigt van meer dan 40 miljoen euro. De formale reden is dat hij niet opnieuw nieuwe planneen kan verdedeigen zonder zijn geloofwaardigheid te verliezen. Dat respecteren wij.
Wij vinden dat ook de andere wethouders zullen moeten opstappen want het college van B&W van onze vooruitstrevende gemeente opereert op basis van collegiaal bestuur. Zij zullen dus ook de consequenties van het fiasco van Hart van Dieren nemen, inclusief de burgemeester. Je komt dus in een compleet nieuw collegeteam.

Wij, de raadsfractie van de PvdA, zijn overigens niet van plan om zelf op te stappen hoewel wij samen met de overige raadsleden zwaar medeverantwoordelijk zijn voor het ontstaan van dit tekort. Wij laten ons niet zomaar opzij zetten.

Hart van Dieren is door het Atelier Verdaas overigens vakkundig ontdaan van de kwalificatie "probleem" dus je kunt probleemloos starten in je nieuwe functie. En wij verwachten van jou zeker niet de eerlijkheid van Jan Bart. Je dient echt dol op het pluche te zijn. We kunnen nu eenmaal niet aan de gang blijvcen.

De uitdagende portefeuille van de wethouder heeft de nadruk op ruimtelijke ordening liggen. Een aantal grote projecten vraagt kennis en ervaring op dit gebied, maar ook een frisse blik op deze projecten is gewenst.

Een akkefietje op deze portefeuille, zwembadterrein Beekhuizen, hebben wij al voor je uit de weg geruimd door de krakers, de woongroep Beekhuizen, te legaliseren. Daarnaast is er een nieuw project, Riviersteen, in voorbereiding. Dat is een onderneming voor de echte beau-monde, de haute-finance van Nederland. En een verbindingsweg naar Riviersteen zullen we afsluiten zodat deze mensen niet lastiggevallen kunnen worden door het Rhedense plebs. Wij noemen dit de Groene Wig. Met dit project tonen wij de bevolking van Rheden onze ware ideologische veren.

Voor het gepeupel bouwen we nog wat in de wijken die wij aanmerken als stedelijk gebied. Dat “stedelijke” is absoluut noodzakelijk omdat we dan flink de hoogte in kunnen en iedere vierkante meter kunnen volplempen met stenen.

Een dergelijke frisse blik verwachten wij ook van jou..

De vacature staat open voor PvdA kandidaten die minimaal 6 maanden lid zijn van onze partij.

Dat spreekt vanzelf. Wij willen gelukzoekers weren. Je dient wel je lidmaatschap van andere partijen op te zeggen.

Meer informatie vind je in de profielschets, deze is op te vragen bij het bestuur van de PvdA in Rheden en vind je via onderstaande link.

Bel gerust als je zelf niet slim genoeg bent om de profielschets te downloaden. Hoe je op de website bent terechtgekomen is ook een vraag die wij niet zullen stellen.

Mocht de profielschets je aanspreken en je wilt solliciteren dan kunt je dit per email doen aan de fractievoorzitter met een cc aan de afdelingssvoorzitter.

Er zullen met geschikte kandidaten twee gesprekken gevoerd worden, waarna de fractie haar voordracht aan de raad van Rheden zal voorleggen. Als alles volgens planning verloopt, zal de installatie plaats kunnen vinden op tijdens de raadsvergadering van 26 februari 2008.

Onze coalitiegenoten, trouwens alle huidige in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen, zijn voor het falen van Hart van Dieren mede-verantwoordelijk. Wij verwachten dan ook geen enkel probleem bij de benoeming.

28 februari is een strategisch moment. Er lopen diverse onderzoeken naar de gang van zaken in project Hart van Dieren. Een eventueel debat zal pas ná 28 februari plaatsvinden zodat de vertrekkende wethouder niet meer kan worden aangesproken en jij kunt natuurlijk ook niet worden aangesproken: je bent immers nieuw. Wij zullen het debat positief kritisch inzetten. Je weet wel: leerpunten en leermomenten en naar de toekomst kijken.

Per 1-4-2008 zal de bezoldiging 6401,60 euro per maand bedragen. Tevens wordt jaarlijks een eindejaarsuitkering van 4% toegekend. Deze eindejaarsuitkering zal in 2009 oplopen naar 8,3%, een volledig maandsalaris. Daarnaast zijn er nog diverse tegemoetkomingen voor pensioen, ziektekosten, vervoer en overige onkosten.

Wij wijzen je erop dat enkele leden van de gemeenteraadsfractie eveneens voor deze functie belangstelling hebben getoond. We heten je dan ook van harte welkom in ons enthousiaste team.

donderdag 31 januari 2008

De zandoorlog

De gemeente wil 18 hectare bos kappen om eem zandverstuiving de ruimte te geven. Enkele Geërfden willen dit voorkomen en hebben een kort geding tegen de gemeente aangespannen. Aanstaande maandag 4 februari doet de rechter uitspraak.

De gemeente wordt in haar communicatie over de zandverstuiving nergens specifiek. Zij spreekt over zeldzame planten en dieren. Maar nergens ben ik tegengekomen om welke zeldzame planten en dieren het nu gaat. Laat ze dat nu eens exact aangeven dan kunnen we dat controleren. Maarja, controle is een woord waar deze gemeente niet van houdt als het onderwerp de gemeente zelf is.

Tapuiten zijn op de grond levende vogels van rotsige hellingen, toendra's, droge graslanden, duinen, hoogvenen en heidevelden. Het nest bevindt zich vaak in een konijnehol. Het uit insekten en ander klein gedierte bestaande voedsel wordt liefst op schaars begroeide plaatsen verzameld. (bron: IVN Vecht & Plassengebied)

Ik heb zelf wat rondgeneusd maar ik kan eigenlijk geen enkel dier vinden dat exclusief in zandverstuivingen leeft. Vogels als de tapuit, de boompieper, de nachtzwaluw en reptielen als zandhagedis leven ook op graslanden, in laaggroeiende beplanting of op schrale gronden als heidevelden. Daar is een zandverstuiving echt geen noodzaak voor.

Het doet me denken aan een actie van Natuurmonumenten van een aantal jaren terug. Toen was er een plan om de monumentale beuken langs de Ossendaalselaan te vervangen door linden. Het argument hiervoor was dat dat 100 jaar geleden ook zo was. Gelukkig kon dat worden voorkomen.

Nu worden dezelfde argumenten gehanteerd. De groene hobbyisten willen terug naar de 19e eeuw toen er veel meer stuifzanden waren. Daarvoor zijn ze bereid om 18 hectare bos tegen de vlakte te gooien.

In een kranteartikel las ik de opmerking dat het om maar 500 bij 400 meter gaat. Hoezo maar? Dat is ongeveer net zo groot als 25 voetbalvelden. Of het grootste deel van Oud Velp-Zuid.

Als er ergens anders een boom of struik wordt verwijderd dan staat iedereen op zijn achterste benen maar hier moet dat prima kunnen. En als er bouwplannen moeten worden tegengehouden zijn de vleermuizen en de dassenburchten zo gevonden. Waar moeten de dassen, vossen, konijnen, vogels, zwijnen enz die in dit bosperceel zitten nu heen? De meeste diersoorten leven in een territorium en zullen een gedwongen verhuizing niet overleven. Is dat opeens geen issue meer?

Dus gemeente: toon nu eens onomstotelijk aan waarom die zandverstuiving daar zo nodig moet. Met echte argumenten.

En waarom wil je eigenlijk terug naar de 19e eeuw. Waarom niet naar de 18e, 17e, 16e eeuw?

woensdag 30 januari 2008

Gesprek voor extern onderzoek Hart van Dieren

Een interessant bericht.

Vandaag ontving ik een uitnodiging voor een gesprek met een van de onderzoekers die in opdracht van de raad het externe onderzoek uitvoert. Ik heb de uitnodiging aanvaard.

Ik was wel verrast. Ik heb weinig vertrouwen in wijze waarop de gemeenteraad met Hart van Dieren is omgegaan. En dat is nog een eufemisme. Nu is het nog maar de vraag wat er met welke informatie die in het onderzoek naar boven komt gebeurt . Bovendien blijft de vraag of het onderzoek volledig is en of het eindrapport ongewijzigd (niet aangetast door de begeleidingscommissie en/of de gemeenteraad) de eindstreep haalt.

Ik wens dan ook niet als een soort excuus-Truus te worden gebruikt om nog even de onafhankelijkheid van het onderzoek aan te tonen en zo de geloofwaardigheid te versterken. Die onafhankelijkheid kan ik niet aantonen, dat kan de gemeenteraad niet aantonen en dus is het niet onafhankelijk.

Er zijn betere manieren om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren. Een van die manieren is een raadsonderzoek. Dit is vergelijkbaar met een parlementaire enquête waarin de historie van het project en de rol en wijze van opereren van alle betrokkenen tijdens openbare hoorzittingen onder de loep wordt genomen.

Aan de andere kant: ik ga ervanuit dat ik serieus wordt genomen en dat het onderzoek aan waarheidsvinding doet. En ze zullen niet kunnen zeggen ”We hebben het aan je gevraagd maar toen wilde je niet.” Ik krijg in ieder geval de gelegenheid om mijn mening te spuien. Daarna is het afwachten wat er met mijn bijdrage gebeurt maar ik wil deze kans niet voorbij laten gaan. Misschien heeft het enig positief effect voor de toekomst van Hart van Dieren en is de raad bereid om haar controlerende en volksvertegenwoordigende rol nu wel inhoud te geven.

A.s. donderdag, morgen dus, vindt het gesprek plaats.

Ik hoop dat ik niet te naief ben en dat ik de de juiste beslissing heb genomen!

We zullen zien hoe het uitpakt!

Ik hou jullie op de hoogte.