Gisteravond, 23 juni 2026, werd in de gemeenteraad van Rheden het voorstel
voor het herindelingsontwerp Rheden-Brummen besproken. Daar stelden wij ook de situatie rond Rozendaal aan de orde.
Ik wil eerst ingaan op de situatie met betrekking tot
Rozendaal. Formeel geen onderwerp van bespreking als we het over de fusie van
Rheden met Brummen hebben. Maar het speelt al wel mee. En wij zijn daarvan
geschrokken.
Vanavond wordt in de gemeenteraad van Rheden het voorstel
voor het herindelingsontwerp Rheden-Brummen besproken. Daar zullen wij ook de
situatie van Rozendaal aan de orde stellen.
Rozendaal is formeel geen onderwerp van bespreking als we
het over het herindelingsontwerp van de fusie van Rheden met Brummen hebben.
Maar het speelt op de achtergrond wel mee. En wij zijn geschrokken van wat daar
boven tafel komt.
Het komt het erop neer dat Rozendaal in het verleden
(veel) te weinig heeft betaald voor de door de gemeente Rheden geleverde
diensten
Enkele jaren terug hebben wij bij de behandeling van de
DVO. De dienstverleningsovereenkomst
Sociaal Domein, die Rheden met Rozendaal heeft gesloten, gevraagd of de
kostenbepaling reëel was. Dat was destijds volgens het college het geval. Nu
blijkt dat toch iets anders te liggen.
Hoe dan ook lijkt het erop dat de inwoners van Rheden
waarvoor wij, de gemeenteraad, verantwoordelijk zijn, jarenlang tekort zijn
gedaan ten faveure van Rozendaal.
Hoe was en hoe is dit in vredesnaam mogelijk? Die korting
voelt niet alleen niet okay maar is gewoon niet okay. Wij hebben overwogen om
hiervoor een motie van wantrouwen in te dienen en misschien gaan we dat nog wel
doen ook. Dit is niet goed en daar moet per direct gerepareerd worden.
Rozendaal staat al jaren in de top 5 van rijkste
gemeenten van Nederland. Met de hoogste inkomens per inwoner, 1,5 keer zoveel
als een inwoner van Rheden , met 30%
miljonairs tegen 2,3 % in Rheden, en met woningen die een WOZ-waarde hebben die precies het
dubbele is van de huizen in Rheden (zie bijlage 1)
Het werd steeds onrustiger. Het gezucht en
het geschuif op raadszetels en in de collegebanken nam verder toe.
Op dat moment sprong de fractievoorzitter
van Burgerbelangen, dhr Sivasli, op om een ordevoorstel te doen om mijn betoog
af te breken. Hij vond dat alleen het herindelingsontwerp Rheden-Brummen aan de
orde was en daar had Rozendaal niets mee te maken (Opmerkelijk: zie daarvoor bijlage 2).
De voorzitter vroeg daarop een stemming van
de raad en de meerderheid stemde met het ordevoorstel in. Dus mocht ik mijn
betoog niet afronden.
Onderstaand de rest van mijn
betoog. Die ik dus niet heb kunnen uitspreken.
Wij gunnen de Rozendalers hun voorspoed en hun rijkdom
van harte. Daar werken ze hard voor of hebben ze hard voor gewerkt. Het is hen
volledig gegund.
Maar het mag niet zo zijn dat onze inwoners, de inwoners
van Rheden, het sprookje van een zelfstandig Rozendaal, blijven subsidiëren. Terwijl wij in Rheden zelf
bezuinigingen moeten doorvoeren om het hoofd boven water houden. We kunnen dat geld veel en veel beter voor
ónze mensen gebruiken.
Daarom geven wij nu een schot voor de boeg. Doe hier per
direct iets aan. Wij gaan ervanuit dat de gemeente Rozendaal vanaf nu per
direct het volle pond gaat betalen voor de dienstverlening die Rheden levert.
Rozendaal profiteert nu nog van een korting van 50% op de
apparaatskosten (= personeel, huisvesting ICT etc.). Rozendaal denkt daar uit te
kunnen komen met stapsgewijze aanpassing van dat percentage van 50% korting
naar 25% korting.
B&W van Rheden hebben aan Rozendaal gemeld dat als de
aannames van de korting niet juist blijken te zijn, de gemeente Rozendaal vanaf
2027 rekening dient te houden met aanzienlijke verhogingen. Dan verdubbelen de
apparaatskosten van 434.00 euro naar 868.000 euro. Op basis van het aantal
inwoners komt daar een bedrag van 490.000 euro bij voor dienstverlening voor
algemene voorzieningen van het sociaal domein. En tot slot nog een bedrag van
173.000 euro voor beschermd wonen/beschermd thuis. Dat
wordt dan een rekening voor Rozendaal van 1.531.000 euro. PER JAAR. ZONDER
INDEXATIE!
Het mag bij het opnieuw vaststellen van de prijsafspraken
geen criterium zijn of Rozendaal zich al dan niet wil aansluiten bij de
herindeling met Brummen en Rheden. Dat staat er los van. In alle gevallen zal
Rozendaal over de brug moeten komen en aanzienlijk meer moeten betalen voor de
dienstverlening. En daarbij moet ook worden
nagedacht over een compensatie voor het in de afgelopen jaren opgebouwde financiële
nadeel voor Rheden.
Wij voelen ons belazerd en bedonderd! Rozendaal heeft een
reserve van 3,66 miljoen euro. Laat ze daar alvast maar een deel van inleveren
bij de Rhedense kassier.
Dan kunnen wij van dat geld iets terug doen voor de inwoners van Rheden. Het is van de gekke dat onze mensen jarenlang, wellicht al tientallen jaren, opdraaien voor de zelfstandigheid van het o zo schattige maar ook zo schatrijke Rozendaal. Het is zo krom als wat. Daar dient per direct een einde aan te komen.
Dat brengt ons bij de vraag of wij Rozendaal nog wel
willen als herindelingspartner. Wij vragen ons als Volkspartij Politiek Rheden
serieus af of het wel zo’n goed idee is dat Rozendaal aan de herindeling wordt
toegevoegd.
Bijlage 1: Toelichting: Het gemiddelde bruto jaarinkomen in Rozendaal is per inwoner (dus baby’s meegerekend) bedraagt €50.100. Het gemiddelde bruto jaarinkomen per inwoner van de gemeente Rheden op € 34.000, - en 6% van de huishoudens in de gemeente Rheden heeft een inkomen op of rond het sociaal minimum.
Rozendaal heeft de op één na hoogste miljonairsdichtheid.
Ongeveer 30% van de Rozendaals huishoudens heeft een vermogen van minstens 1
miljoen euro. Daarmee staat Rozendaal in de top-drie van Nederland. In de
gemeente Rheden valt 2,3 % van de inwoners in deze categorie. (NB: waarde
huizen, inclusief hypotheek, meegerekend)
De gemiddelde WOZ-woningwaarde in Rozendaal ligt ver
boven het landelijk gemiddelde en is met meer dan € 840.000, - de allerhoogste
van de provincie Gelderland. Dat is precies het dubbele van de gemiddelde WOZ-woningwaarde
van € 420.000 in de gemeente Rheden.
Bijlage 2: Opmerkelijk, juist omdat het dhr Sivasli van Burgerbelangen was die mijn betoog wilde afbreken. Sivasli wilde het dus niet over Rozendaal hebben terwijl hij zelf namens Burgerbelangen vragen heeft gesteld over de situatie rond de financiering van de dienstverlening aan Rozendaal. Als hij even gewacht had dan had ie van mij alvast een deel van die antwoorden gekregen. Maar dat kwam nu kennelijk niet in zijn kraam en de kraam van Burgerbelangen te pas.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten