Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 19 september 2007

Fusie Rheden-Rozendaal (2)


Rozendaal is een zelfstandige gemeente. Maar hoe zelfstandig is zelfstandig? Wordt Rozendaal niet voor een belangrijk deel overeind gehouden door de samenwerking met Rheden?
Op de gebieden waarop wordt samengewerkt worden, als ik het goed heb, de kosten omgeslagen naar het aantal inwoners. Deze verdeelsleutel lijkt kostenneutraal. En het lijkt redelijk. Maar bij nader inzien vind ik toch dat Rozendaal voor een dubbeltje op de eerste politieke rang zit.

Je moet heel precies bijhouden op welke gebieden er wordt samengewerkt. Een gedetailleerd overzicht zou daarom ook welkom zijn.

Als ik die redenering namelijk doortrek dan ziet het er anders uit. Ik ga bijvoorbeeld een gemeente beginnen met 5 personen en ga een samenwerkingsverband aan met Rheden. Dan betaal ik alleen voor de diensten die ik zelf wil afnemen. Voor een prikkie krijgen mijn inwoners de diensten die ikzelf alleen tegen hoge kosten kan leveren. En ik houd me buiten de zaken die me minder goed uitkomen of die ik te duur vind. Dus alleen de krenten uit de pap nemen en vervolgens zelf uitmaken wat er in mijn gemeente gebeurt.

Handig bekeken van die Rozendalers. Alle waardering dat ze het zo kunnen regelen. Zou ik ook zo doen als ik in Rozendaal woon.

Maar daar woon ik dus niet. Ik ben inwoner van Rheden en pleit daarom voor een diepgaand onderzoek naar de samenwerking die moet leiden tot een eerlijke doorbelasting van kosten. Dus niet uitsluitend op basis van het aantal inwoners. Het is niet vanzelfsprekend dat voor een grijpstuiver op Rheden geleund kan worden.

Rozendaal heeft natuurlijk altijd nog de optie om met Arnhem te fuseren. Maar dan gaan ze dezelfde weg op als Schaarsbergen of, erger, als Elden dat helemaal ingesloten is. Dus dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Zelf een adequate ambtelijke organisatie optuigen kan natuurlijk ook. Maar dat gaat bakken met geld kosten. En de Rozendalers zijn niet rijk geworden van het weggeven. Een andere optie is om in alles met Rheden mee te doen. Dus harmonisatie van tarieven, heffingen, vergunningen, diensten etc. Daarmee ben je in feite alleen nog in naam zelfstandig.

Het Rhedense gemeentehuis volgt de weg van de geleidelijke insluiting. Bij iedere nieuwe vorm van samenwerking wordt Rozendaal een stukje afhankelijker van Rheden. In De Steeg wordt al verlekkerd naar de WOZ-waarde van het onroerend goed in Rozendaal gekeken. En bij iedere nieuwe vorm van samenwerking verstrikt Rozendaal zich steeds verder in het Rhedense web. Tot er geen weg meer terug is.

Ik vraag me trouwens af wat de politiek in Rozendaal van de situatie vindt. Rozendaal wordt op een aantal gebieden in feite gedwongen om het Rhedense beleid te volgen. Dat kan natuurlijk van harte gaan maar echte beleidsvrijheid is er niet.

Een voorbeeld: Als Rheden besluit om bij de uitvoering van de WMO uit te gaan van kwaliteit dan kan Rozendaal niet besluiten om de kosten als uitgangspunt te nemen. Lijkt me voor de Rozendaalse politiek toch niet aantrekkelijk

In Rheden lijken de VVD en het CDA me wel voorstander van een fusie tussen Rheden en Rozendaal. Vooral de VVD spint er garen bij. Rozendaal bergt een grote groep VVD-stemmers. En er zijn in Rozendaal geen landelijke partijen actief in de gemeenteraad. De Rozendaalse aanhangers van de VVD kunnen dan eindelijk eens op een echte lokale VVD stemmen.

Dat geldt in iets mindere mate ook voor het CDA. Weer 200 stemmen erbij. Kan net het verschil voor dat ene zeteltje extra geven.

Hoewel ik geen VVD-er of CDA-er ben heet ook ik jullie van harte welkom in de schoot van moeder Rheden hoor. Lijkt me een logische stap. Dan worden jullie eindelijk verder opgestoten in de vaart der Veluwzoomse volkeren. En kunnen jullie ook eens je ei kwijt over zaken die jullie wel of niet bevallen in Velp of Dieren


Dus Rozendaal zeg het maar. De inkomens van de inwoners van Rozendaal horen gemiddeld tot de hoogste van Nederland. Wat is het jullie waard om zelfstandig te blijven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten