Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 29 december 2008

OTB A12 morgen pas.

Ik ben blijkbaar in de bonen door al die feestdagen. Ik dacht dat het Ontwerp Tracébesluit A12 Waterberg-Velperboek vandaag zou worden gepubliceerd. Een blik op de kalender leert echter dat het vandaag niet 30 december, de publicatiedatum, is maar pas de 29e. Nog 'n dagje geduld dus.

Ik had van de week kritiek op de publicatiedatum in de vakantie- en feestdagenperiode waardoor de inspraakprocedure in de knel komt. Zo zijn gemeentehuizen van Rheden en Rozendaal deze week gesloten zodat op die locaties het OTB deze week niet kan worden ingezien.

Op inspraakpunt.nl lees ik nu dat de inspraakperiode voor de startnotities Ring Utrecht en knooppunt Hoevelaken met twee weken is verlengd. Dat is ingegeven door de de feestdagen en de complexiteit van deze startnotities.

Dat lijken me uitstekende argumenten die ook van toepassing zijn op het Ontwerp Tracébesluit A12 Waterberg-Velperbroek. Rijkswaterstaat heeft bovendien zelf ruimschoots de tijd genomen om het OTB voor te bereiden. Geef de 36.000 mensen die in de "biosfeer" van dit A12-traject wonen dan ook even de tijd.

Rondje Velpsche Veste (2)

Een foto-impressie van de Velpsche Veste, de wijk in aanbouw in Velp-Centrum.
De werkzaamheden vorderen gestaag.
De eerste woningen zijn opgeleverd.
In 2009 volgt de rest.

Klik op onderstaande afbeelding om naar Picasa te gaan. Als u daar op "Diavoorstelling" klikt ziet u 'n foto-impressie van de Velpsche Veste in aanbouw.

U kunt de presentatie volledig zelf besturen. U beweegt de muis dan naar de onderzijde van het scherm waar u zelf kunt bepalen hoe u door de voorstelling loopt. Snelheid, stilzetten, terug of vooruit. U eindigt de voorstelling door op X te klikken.


Velpsche Veste - 28 december 2008


zondag 28 december 2008

Rondje Velpsche Veste (1)

De werkzaamheden op de Velpsche Veste, de wijk in aanbouw in Velp-Centrum vorderen gestaag. De eerste woningen zijn al opgeleverd.

Bijgaand enkele korte filmpjes, gemaakt op 28 december 2008.

Onder: Velpsche Veste – Wijk in aanbouw. Appartementengebouw Courtine aan de Noorder Parallelweg terwijl trein passeert - gezien vanaf de spoorwegovergang Ommershofselaan-Alexanderstraat en de Noorder & Zuiderparallelweg.

Klik op de pijl om te starten. Klik op de rechthoek (rechts onderin) voor een volledig scherm.



Onder: Velpsche Veste – Woningen Koningin Beatrixstraat - Prins Clausstraat (gezien vanaf hoek Koningin Beatrixstraat - Prins Clausstraat)

Klik op de pijl om te starten. Klik op de rechthoek (rechts onderin) voor een volledig scherm.


Onder: Velpsche Veste – Parkeerplaats en achterzijde woningen Koningin Beatrixstraat en Prins Clausstraat – gezien vanaf achterzijde Brandweerkazerne aan de Noorder Parallelweg.

Klik op de pijl om te starten. Klik op de rechthoek (rechts onderin) voor een volledig scherm.

zaterdag 27 december 2008

Ontwerp Tracébesluit A12

30 december, overmorgen, wordt het Ontwerp Tracébesluit A12 Waterberg-Velperbroek zoals dat in jargon heet “ter visie gelegd”. Tot 9 februari kan op het OTB gereageerd worden.

Het besluit ligt ter inzage in onder andere de gemeentehuizen van Rheden en Rozendaal. Dat begint al goed. Beide gemeentehuizen zijn tot 5 januari gesloten. De gewoonte om besluiten in vakantieperiodes ter inzage te leggen is ergerlijk. In dit geval is niet de gemeente de schuldige maar Verkeer & Waterstaat. Waarom moet dat nou zo moet begrijp ik niet goed? Verleng dan tenminste de termijn waarin kan worden gereageerd.

Ik hou het daarom maar even bij internet. Vanaf 30 december is het OTB te downloaden op inspraakpunt.nl

De Stichting Duurzame A12 zet alles op alles om hun oplossing, overkapping van de A12, onder de aandacht te brengen. Deze week lag hun zienswijze in full-colour op de deurmat. Ik hoop dat ze een opening in de plannen kunnen vinden en dat in Den Haag het licht gaat schijnen.

De eerste tekenen zijn niet zo hoopvol. Den Haag vreest voor een domino-effect. ’n Paar weken geleden heb ik in verband met de Traverse Dieren in flarden het MIRT gevolgd en daar hoorde ik iemand over de overkappingsplannen in Diemen roepen dat dat niet kon omdat dan ook Arnhem en Venlo met gelijksoortige plannen zouden komen.

Maar druk vanuit de bevolking en veel publiciteit kan veel doen. De gezondheid van 36.000 mensen wordt direct beïnvloed door het verkeer over de A12. Het is absoluut nodig dat die belangen worden beschermd. En de overkapping is daarvoor de beste oplossing.

Op donderdag 22 januari vanaf 19:00 uur is er een informatiemarkt én een hoorzitting in Hogeschool Larenstein aan de Larensteinselaan in Velp. Dan kan ook worden ingesproken.

Onderstaand nog eens de zienswijze van de Stichting Duurzame A12. Daar kunt u de brochure ook downloaden.

Klik op een afbeelding om te vergroten.



vrijdag 26 december 2008

Geërfden passen reglement aan

De commotie over de aanleg van de zandverstuiving op het Rozendaalse Veld laat ook zijn sporen na bij de Geërfden van Velp. Een commissie heeft zich over het huishoudelijk reglement gebogen en voorstellen gedaan voor aanpassing van het reglement.

Op de Algemene Vergadering van 19 maart 2009 wordt het gewijzigde reglement aan de Geërfden ter beoordeling en accordering voorgelegd.

De regels die betrekking hebben op stemrecht en stemmingen zijn aangescherpt. Kennelijk met het doel om verwarring bij het stemmen c.q het misbruik van stemrecht te voorkomen.

Daarnaast wordt de zittingsduur voor leden van de Commissie van Beheer (CvB) aan een maximum gebonden. Voorheen konden volgens het reglement leden van de CvB keer op keer herkozen worden. Nu wordt dat beperkt tot in het uiterste geval maximaal 15 jaar.

Het is niet duidelijk of de zittingsduur van huidige leden van de CvB meetelt, dat iemand in totaal over zijn/haar hele leven maximaal 15 jaar zitting mag hebben of dat de zittingsduur pas gaat tellen op het moment dat de wijzigingen in het reglement door de Geërfden zijn geaccordeerd.

Artikel 9 betreft de opdracht voor de Commissie van Beheer. Naast enkele kleinere aanpassingen is dit artikel specifiek voor het Rozendaalse Veld uitgebreid. In subartikel 3 staat: “Het Rozendaalse Veld behoort –momenteel- niet tot de bezittingen van de Geërfden van het dorp Velp. De Commissie van Beheer onderhoudt het contact met de Gemeente Rheden over het beheer van het Rozendaalse veld, mede ter bewaking van de rechten die de Geërfden ontlenen aan de schenkingsakten van 1917 en 1921. De Commissie is niet bevoegd om zonder overleg met- en instemming van de vergadering van Geërfden instemming te betuigen over zaken van ingrijpende aard, die het beheer van het Rozendaalse Veld betreffen en die niet passen binnen het bestendig natuurbeheer, behorend bij het onderhavige gebied. "

Deze formulering roept vragen op. Wanneer is iets “ingrijpend”? Welke criteria bepalen dat? Ook de term “bestendig natuurbeheer” is nogal vaag.

Artikel 10 behandelt eveneens een belangrijk onderwerp. Voortaan moet ook toestemming aan de Geërfden gevraagd worden voor “Het besluiten tot het medewerken aan het wijzigen en/of het aanvullen van de schenkingsvoorwaarden in de twee schenkingsakten van 1917 en 1921”

Ik ben benieuwd of er tijdens de Algemene Vergadering nog amendementen door Geërfden worden ingediend.

Maar goed. Ik ben nogal kritisch.

Wat veel belangrijker is dat de Geërfden laten zien dat zij bereid zijn om te leren van zaken die misgaan. En dat ook in daden omzetten.
En dat is een compliment waard!

Als ik me niet vergis zitten er ook mensen in de commissie die de reglementswijziging hebben voorbereid die tot de "stuifzand-oppositie" behoren. Men is dus bereid om naar elkaar te luisteren.

Dit instituut heeft ondanks zijn hoge leeftijd de flexibiliteit om te veranderen en zich aan te passen wanneer dat noodzakelijk is.

Daarvoor verdienen de
Geërfden van Velp alle respect!

donderdag 25 december 2008

Prettige Kerstdagen

Prettige kerstdagen.

Geniet van de prachtige stem van Sinéad O'Connor.
(als u geluidsbox heeft aangesloten)

Klik op de pijl om te starten.
Klik op de rechthoek (rechts onderin) voor een volledig scherm.



De animatie is op YouTube geplaatst door "annamarlein"

woensdag 24 december 2008

Gezocht: Foto Molenweg 33 - Dieren - periode tot oktober 1944

Vandaag kreeg ik een mailtje van een oud-Dierenaar met een verzoek voor hulp.

Mijnheer is op zoek is naar een of meer foto’s van het huis waar hij gewoond heeft.

Dat huis stond aan de Molenweg 33 in Dieren en is in oktober 1944 door een voltreffer verwoest.

Ik heb via internet gezocht in diverse archieven en databanken maar ik kan niks vinden.

Is er iemand die deze mijnheer verder kan helpen?
Als u iets weet dan kunt u via mail, via ’n reactie op de weblog of telefonisch contact met mij opnemen. Dan breng ik deze mijnheer verder in contact met u.

U mag foto's natuurlijk ook direct naar mij mailen. Dan stuur ik ze door.

Openbaar Ministerie: Geen schending geheimhouding ‘Hart van Dieren’

Begin dit jaar heb ik samen met Adriaan Dolk aangifte gedaan wegens schending van de geheimhoudingsplicht inzake de businesscase Hart van Dieren.

Na bijna een jaar onderzoek concludeert het Openbaar Ministerie nu dat er géén sprake is van schending van de geheimhoudingsplicht.

Het OM baseert zich op de vaststelling dat de verschillenverklaring, het stuk waarin de gegevens openbaar zijn gemaakt, een beleidsstuk is waarop géén geheimhouding rustte.

Onderstaand het persbericht (bron: website Openbaar Ministerie - nieuws en persberichten)

Geen schending geheimhouding ‘Hart van Dieren’

23 december 2008 - Arrondissementsparket Arnhem

De Rijksrecherche heeft onderzoek gedaan naar aanleiding van een aangifte dat er sprake zou zijn van schending van een geheimhoudingsplicht door het openbaar maken van een beleidsstuk (verschillenverklaring) betreffende het project ‘Hart van Dieren’.

De Rijksrecherche heeft in het onderzoek een aantal personen van de stuurgroep van het project gehoord.

Het Openbaar Ministerie concludeert dat er op het betreffende beleidsstuk geen geheimhouding rustte en dat er daarom geen sprake kan zijn van schending van een geheimhoudingsplicht. Er zal daarom niemand vervolgd worden.

Zo lust ik er nog wel een paar. Het OM gaat niet in op de schending van de geheimhoudingsplicht van de businesscase maar op het feit dat er geen geheimhoudingsplicht rustte op de verschillenverklaring. Hebben wij bij de aangifte juridisch verkeerde termen gebruikt? Het lijkt er wel op. Kennelijk hebben wij bij de aangifte "vormfouten" gemaakt.

Het OM verwijst nadrukkelijk naar de verschillenverklaring. Misschien hadden wij ons op andere documenten moeten baseren. Bijvoorbeeld het audit-rapport van de stuurgroep. Maar ja, is dat ook een beleidsstuk?

Op de businesscase rust dus wel de geheimhoudingsplicht maar niet op gegevens in de verschillenverklaring die afkomstig zijn uit die geheime businesscase. Dan moet voortaan ieder document waarin gegevens staan die afkomstig zijn uit documenten waarop de geheimhoudingsplicht rust apárt onder de geheimhoudingsplicht worden gebracht. Immers, om die geheimhoudinsgplicht te omzeilen hoeft de bestuurder het nieuwe stuk alleen maar aan te merken als een beleidsstuk.

Dat opent enorme mogelijkheden. Zo kunnen bestuurders de geheimhoudingsplicht gebruiken om anderen een slot op de mond zetten terwijl zij zelf de vrijheid houden om naar believen, op een moment waarop dat goed uitkomt, geheime gegevens openbaar te maken.

Dit kan ik niet meer volgen. Ik zou nog begrip kunnen opbrengen voor de vaststelling dat openbaarmaking meer het algemeen belang diende dan geheimhouding en dat er in de haast geen tijd was om de geheimhoudingsplicht geheel of gedeeltelijk op te heffen. Maar dit gaat mijn pet te boven.

Ik heb zelf geen bericht gehad van het Openbaar Ministerie over deze zaak. Misschien volgt er nog een nadere motivatie. Mocht dat nog komen dan informeer ik u nader.

Okay, passé. Het is even niet anders. Weer wat geleerd.
Bij een eventuele volgende keer eerst juridisch advies inwinnen en juridisch zorgvuldiger formuleren.

En de bestuurders hebben een vreedzame kerst.
Dat is ze overigens van harte gegund.

Een mooie afsluiting van het "oude" Hart en van het jaar 2008.
Kunnen we voor de Traverse met een schone lei beginnen.

dinsdag 23 december 2008

Voedselbank

Afgelopen zondag kreeg ik de kerstgroeten van de Voedselbank in m’n mailbox. Met ’n verwijzing naar de nieuwsbrief van december.

De cliëntele van de Voedselbank Arnhem en omstreken is dit jaar met 50% gegroeid.
In januari werden 1200 mensen iedere week van voedsel voorzien. Op 19 december stond de teller op 1800 huishoudens.

De Voedselbank zoekt naarstig naar ruimte. Een pand met een vloeroppervlak van 3000 m2 of een gebouw van 2000 m2 met voldoende
buitenruimte voor o.a. het plaatsen van koelcellen en het parkeren van de nodige transportmiddelen etc.

'n Beetje cynisch, de Voedselbank is nu zo’n beetje de enige bank die groeit.

Een succes dat onze regering het schaamrood naar de kaken moet jagen!
16 miljard voor Fortis + ’n overbruggingskrediet van zo'n 50 miljard.
Nog meer miljarden voor andere banken en verzekeraars!
Alles in euro's welteverstaan!

De sociale balans is zoek. Hoeveel mensen zouden met een klein deel van die gigantische sommen uit het armoedemoeras getrokken kunnen worden?

Misschien heeft een deel van die mensen zelf schuld aan de situatie waarin ze zich bevinden.

Maar geldt een dergelijke gedachtengang ook niet voor de financiële bobo's van deze wereld? Die uiteindelijk de economie aan de rand van de afgrond gebracht hebben, die het hele systeem verziekt hebben in hun blinde, nietsontziende jacht op meer, meer en nog meer?

maandag 22 december 2008

De Berenkuil is leeg

In De Gelderlander staat wekelijks in de zaterdageditie de rubriek De Berenkuil, gevuld met ditjes en datjes, wat gedachtensprongetjes en aardige nieuwsfeitjes. ’n Leuke rubriek die ik altijd met veel plezier lees.

Met enig tam-tam werd De Berenkuil ook op internet gezet. In de vorm van ’n blog waar de journalisten zich kunnen uitleven, “helemaal los kunnen gaan” zoals zij zelf op de blog aangeven.

Vond ik een leuk initiatief en ik heb dan ook een rechtstreeks linkje naar De Berenkuil op Politiek Rheden geplaatst. Leek me wel aardig voor de lezers van mijn blog.

Maar dat “losgaan” valt nogal tegen. Het laatste artikeltje op De Berenkuil is alweer ’n week oud. Overigens ontbrak de rubriek ook in de zaterdageditie van afgelopen week.

Kom op journaille! Er is genoeg berenvoer. Je kunt toch nog wel wat aardige (on)zin in die Berenkuil gooien? Zijn de redactieberen soms losgebroken en hebben ze alle nieuwtjes opgevreten? Is de uitgever weer aan het zaniken?

De schrijfberen moeten 'n beetje opgepord worden. Ze zijn nu in winterslaap.
Als je wilt bloggen, blog dan!
Ga eens los!

Of is de beer alweer geschoten?

zondag 21 december 2008

Ada in actie

Jan Hendrik Klein Molekamp is door de Rozendaalse raad unaniem voorgedragen als nieuwe burgemeester van Rozendaal. De nummer twee op de lijst maakte men niet bekend. Ben ik natuurlijk wel benieuwd naar maar waarschijnlijk komen we het niet te weten, geheimhoudingsplicht hè. Is ook niet prettig voor de kandidaat die op nummer twee staat.

Clemens Cornielje, nu Commissaris der Koningin in Gelderland kent dat. Hij stond destijds twee op de voordracht voor de burgemeesterspost van Rheden, achter Petra van Wingerden. Clemens is toch nog goed terechtgekomen hoor.

De aanstaande burgemeester Klein Molekamp schijnt een pietje precies te zijn die alles goed op een rijtje heeft en dat ook weet uit te dragen.

Ik moest daarom ook even denken aan Ada Boerma. Zijn ze in Maasdriel nog steeds blij met burgemeester Ada. Toevallig stuurde Cees Sips me vandaag ’n mailtje. In Maasdriel zijn de raadsvergaderingen sinds kort via videobeelden op internet te volgen. Op zijn website heeft hij beelden geplaatst van de eerste vergadering.
Onthutsend.

Begrijpelijk dat Rozendaal heeft gekozen voor iemand die de verpersoonlijking van orde is. Een sterkere tegenstelling met de chaos in Ada’s speeltuin is haast niet denkbaar. Maar ja, op zo’n moment moet ze alles natuurlijk wel zelf verzinnen. En dat is niet haar sterkste kant.

Klik hier om naar de website van Cees Sips te gaan. Om de video af te spelen klikt u daar op het plaatje met Ada

zaterdag 20 december 2008

Peak Oil

Gisteren daalde de prijs voor een vat ruwe olie in New York tot onder de 34 dollar. De laagste prijs sinds 2004. In Londen stond de prijs voor een vat Brent-olie (Noordzee) op net boven de 40 dollar. De prijsval wordt veroorzaakt door de huidige wereldwijde recessie. De vraag naar olie daalt en de markt doet de rest.

Dat is allemaal goed voor de prijs van benzine en diesel aan de pomp maar we mogen de kop nu niet in het zand steken.

De olievoorraden raken op. En dat wordt in de komende jaren steeds sterker voelbaar. De torenhoge olieprijzen van het afgelopen jaar zijn slechts een lichte repetitie voor wat komen gaat.

Er wordt onvoldoende olie gevonden om aan de toekomstige vraag te voldoen. Allerlei oorzaken (geologische, politieke) zullen een verhoging van de olieproductie belemmeren. Een groot aantal olieproducerende landen heeft nu al te maken met een dalende productie. Dit wordt nog versterkt door de kredietcrisis waardoor investeringen (bijv. in de teerzandprojecten in Canada) worden uitgesteld.

Als de afhankelijkheid van olie niet snel wordt verminderd dan zal dit naar verwachting binnen enkele jaren leiden tot zeer scherpe prijsstijgingen waardoor de economische groei stokt en er een langdurige recessie dreigt.

De (financiële) macht komt te liggen bij landen als Rusland en enkele traditionele leveranciers in het Midden-oosten. En bij vrijwel permanente schaarste zullen de conflicten om het zwarte goud toenemen.

Allemaal weinig prettige vooruitzichten. Het is dus zaak om de afhankelijkheid van olie in rap tempo te verminderen. De zoektocht naar alternatieve energiebronen moet met kracht worden voortgezet en geïntensiveerd. Anders is het op een zeker moment gewoon te laat.

Peak Oil is een term die gebruikt wordt om het moment aan te geven waarop de vraag naar olie de productie zal overtreffen.

De Association for the Study of Peak Oil & Gas (ASPO) is een organisatie die wereldwijd de ontwikkeling van olie- en gasvoorraden volgt en de bewustwording over het opdrogen van de oliestroom bevordert. De organisatie adviseert ook over manieren om de afhankelijkheid van olie te verminderen.

In Nederland wordt deze organisatie vertegenwoordigd door de Stichting Peak Oil Nederland

Het werd tijd om dat eens onder de aandacht te brengen.

vrijdag 19 december 2008

Nationaal Historisch Museum naar Riviersteen (2)

Het Nationaal Historisch Museum wordt steeds meer een twistpunt. Naast de inhoudelijke invulling wordt er nu ook gesteggeld (zie artikel Gelderlander) over de locatie van het nieuw te bouwen museum. Aanvankelijk was het NHM gepland naast het Openluchtmuseum bij de Schelmseweg in Arnhem. Dat lijkt nu op moeilijkheden te stuiten en er zijn/worden ook andere plekken in Arnhem bekeken. Met name locaties in of dichtbij het centrum passeren de revue: bij de Markt, langs de Rijn en in Meinerswijk.

Misschien hoopt Arnhem zo twee vliegen in één klap te slaan. De invulling van Rijnboog gaat uiterst moeizaam en een dergelijk museum past natuurlijk goed binnen de cultuurplannen voor het Rijnbooggebied. Maar daarbij worden zaken wel vertroebeld. Gaat het nu om Rijnboog of om het Nationaal Historisch Museum? Dat mag eerst wel eens duidelijk worden.

Het toekomstige museum is een nationaal museum dat mag rekenen op grote aantallen bezoekers uit het hele land. De bezoekers komen echt niet allemaal met het openbaar vervoer. De aan- en afvoerroutes en de parkeervoorzieningen dienen al dit extra verkeer wel allemaal aan te kunnen. Een locatie in de buurt van het Gelredome/Nelson Mandelabrug (Meinerswijk) of in de binnenstad (Rijn, Markt) zal zorgen voor extra verkeersdruk die in Arnhem toch al zeer groot is.

Als er dan toch wordt gesteggeld dan steggel ik mee.

Ik weet namelijk nóg een prima locatie: Riviersteen.

De infrastructuur ligt er al. Riviersteen ligt vrijwel direct aan de snelweg en is via de A12 en de A348 prima bereikbaar. Dat geeft een ontlasting van de verkeersdruk in Arnhem, zowel in Arnhem-Noord als in het centrum en het scheelt aanzienlijk in de ontsluitingskosten voor het museum. Er is genoeg ruimte voor het museumgebouw én er zijn voldoende parkeermogelijkheden. Bovendien kan de architectuur van het museum een verrijking voor de landschappelijke kwaliteit van het gebied betekenen. Is er een "Nederlandser" plek denkbaar voor een dergelijk museum, in het typisch Nederlandse uiterwaardenlandschap van een van de grote rivieren?

Over Riviersteen zelf wordt momenteel ook volop gesteggeld. Het huidige college van B&W in Rheden lijkt zich voorzichtig uit de voeten te willen maken en afstand te nemen tot de plannen voor woningbouw voor de superrijken op Riviersteen.

Het Nationaal Historisch Museum zou een nuttige en mooie invulling aan Riviersteen kunnen geven. Er zijn natuurlijk wel hobbels te nemen maar daar is misschien wel een mouw aan te passen. Riviersteen is Rhedens grondgebied en ligt buiten de gemeentegrenzen van Arnhem. Maar mogelijk kan het gebied in bruikleen of erfpacht worden gegeven aan de gemeente Arnhem of is gebiedsruil mogelijk.

Dan is er de geldkwestie. De eigenaar van Riviersteen wil er voldoende voor vangen maar dat is niet onoverkomelijk. Voor de eerder genoemde locaties in Arnhem zal immers aanzienlijk meer in de infrastructuur moeten worden geïnvesteerd dan voor de locatie Riviersteen. Een deel van dat verschil kan worden gebruikt voor de aankoop van het gebied. En dan blijft er, in vergelijking met de eerder genoemde locaties, nog voldoende voordeel over dat kan worden geïnvesteerd in het museum. Bovendien zal een locatie in de Arnhemse binnenstad ook zorgen voor extra aankoopkosten. Ik denk dat per saldo de kosten voor de ontwikkeling van het NHM op Riviersteen aanzienlijk lager zullen zijn dan voor een van de eerder genoemde locaties.

En vanaf de Posbank zie ik liever een archtectonisch hoogstandje dat gebruikt wordt voor het algemeen nut dan een "gated community", een krachtwijk voor de jetset.

(Zie ook Nationaal Historisch Museum naar Riviersteen dd. 3 juli 2007)

donderdag 18 december 2008

Voorkomen is beter dan genezen

Die 53 miljoen voor de Traverse Dieren lijkt in de pocket.
Hoe nu verder? Ik ben vooral benieuwd naar de berekeningen voor de Traverse Dieren. En niet alleen benieuwd maar ik maak me ook zorgen.

Ten eerste is daar dat merkwaardige gedrag van de provinciale gedeputeerde Van Haaren die de petitie voor het behoud van de rijksbijdrage voor Hart van Dieren niet wilde tekenen.

Het wordt tijd dat daar eens echt openheid van zaken wordt gegeven. Een aantal mensen, waaronder ik, vermoedt dat de provincie de kosten voor de aanleg van de Traverse hoger becijfert dan de gemeente maar het komt niet echt naar buiten.
Als er nu, nog vóórdat het project is gestart, al onenigheid tussen gemeente en provincie bestaat doet dat het ergste vrezen voor de verdere uitvoering van het project.

De gemeenteraad en provinciale staten mogen met de wetenschap dat eerste editie van het plan op een fiasco is uitgelopen nu niet achterover leunen en alles aan de bestuurders overlaten. Dat loopt gegarandeerd opnieuw uit op een drama. Strakke controle door de beide volksvertegenwoordigingen is noodzakelijk.

Dan is daar het probleem van te optimistische begrotingen. De bron van alle ellende. Bij de aanvang van dit soort projecten wordt veel aan “wishfull thinking” gedaan. Het enige doel is dan het doorgaan van zo’n project. Dat is overigens niet uniek voor het Dierense project. Bij vrijwel alle grotere infrastructurele projecten komt men na de begrotings/planningsfase op de koffie.

Een mooi voorbeeld vinden we in Amsterdam waar de kosten én de planning voor de Noord-Zuidlijn van de metro gigantisch uit de hand lopen. De kosten zijn inmiddels opgelopen van 1,3 miljard euro (begroting 2003) naar 2,1 miljard euro en de opleverdatum is verschoven van 2013 naar 2016. In een onderzoeksrapport wordt dit onder andere geweten aan het veelvuldig gebruik van stelposten in de begroting. Met andere woorden: de Amsterdamse begroting is voor een groot deel gebaseerd op schattingen en niet op berekeningen. Stelposten dienen uitsluitend gebruikt te worden voor kleinere zaken maar niet voor essentiële onderdelen. Nog kwalijker is dat daar vooraf voor was gewaarschuwd en de politiek en het bestuur erover eens waren dat begrotingen nooit meer open einden in de vorm van stelposten mochten bevatten maar dat de geschiedenis zich herhaalt.

Klik hier voor een artikel over deze kwestie op de website van het NRC.

Bovenstaande is slechts een voorbeeld. Ik hoop dat de gemeenteraad en provinciale staten inmiddels wijzer zijn en zich niet meer van alles op de mouw laten spelden door wethouders en gedeputeerden én dat deze bestuurders (college en GS) zelf ook uiterst kritisch met begrotingen en met de projectvoering omgaan.

Eerder dit jaar werd een motie van GroenLinks voor het aanstellen van een raadsadviseur aangenomen. Ik hoop dat die snel wordt aangesteld zodat die kan bijdragen aan een verbeterd en vooral tijdig inzicht van de raad. De raadsleden mogen zich echter niet verschuilen áchter die raadsadviseur maar dienen zelf ook kritisch alle stukken over de Traverse door te vlooien en geen genoegen te nemen met mooie woorden van de bestuurders.

Nou denkt u misschien daar hebben we het gezeur van Theo weer maar ik denk dat niemand wil dat het opnieuw uit de hand gaat lopen. Geld dat in een bodemloze put wordt gestort is weg, kan niet gebruikt worden voor andere eveneens noodzakelijke voorzieningen en u zult dat linksom of rechtsom uiteindelijk voelen in uw portemonnaie.

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

woensdag 17 december 2008

Witte rook in Rozendaal

De Rozendaalse raad heeft Jan Hendrik Klein Molekamp voorgedragen als burgemeester van Rozendaal.

Notaris-zoon Klein Molekamp lijkt een bescheiden man die niet snel de publiciteit zoekt. In de periode 1994-2003 was hij Tweede Kamer-lid voor de VVD.

Volgens de website Parlement en Politiek stond Klein Molekamp in de Tweede Kamer bekend als 'het geheugen van de VROM-commissie' met grote kennis van de terreinen waarover hij sprak (milieubeheer, natuurbeheer en waterstaat) en zorgvuldig geformuleerde standpunten.

Klik hier voor het bericht in De Gelderlander