Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 6 januari 2009

Winkel van Sinkel (5)

Ik moet echt even op gang komen. De afgelopen dagen waren nogal hectisch. Zelf was ik vrijdag jarig en het was het hele weekeinde behoorlijk druk. Wel gezellig natuurlijk, die dagen van het jaar waarin m’n gezin weer eens compleet samenkomt.

M’n computer was kapot en die is gelukkig ook weer gemaakt. Uitstekende service van de plaatselijke Velpse PC-leverancier. Hij had er heel wat werk aan gehad om uit te vissen wat er kapot was en het betreffende onderdeel te vervangen maar alles viel onder garantie en het kostte me dus niets. Prima geregeld. Nou moet ik de PC nog wel opnieuw in gebruik nemen, bestanden terugzetten enz. vanaf m’n geleende PC dus ik hou nog ’n slag om de arm. Eerst eens zien of alles weer werkt.

2009 lijkt het jaar van grilligheden te worden. Een jaar van onzekerheden en van kleine en grote verrassingen.

Afgelopen vrijdag passeerde ik op weg naar Arnhem rond halftwaalf ’s middags de Shell-pomp aan de Larensteinselaan in Velp. Op de electronische prijzenzuil werd de diesel voor 85,9 eurocent aangeprijsd. Kennelijk was de Nijmeegse pompoorlog overgeslagen naar onze omgeving. Ik maakte mijn vrouw er nog opmerkzaam op. Groot was mijn verbazing toen ik drie kwartier later, op de terugweg, de pomp opnieuw passeerde. De prijs was in die drie kwartier gestegen naar 88,9 eurocent per liter. Stond er eerst een foutje op de prijzenzuil of was het een bewuste actie? Gisteren stond de dieseloprijs overigens op 89,9 eurocent per liter.

De bestrijding van de misdaad vertoont ook al extremen. Een 83-jarige Rhedense heeft een overvaller verjaagd. Ze haalde er zelfs landelijk het nieuws mee. Van mij krijgt deze kordate mevrouw ook een pluim.

En wat is er grilliger dan het weer? Afgelopen weekeinde werd er nog volop geschaatst maar gisteren ging dat dankzij de regen en de sneeuw een stuk moeilijker.


Zondag is er trouwens iemand door het ijs op de vijver van Kasteel Rozendaal gezakt. Dichtbij de plek waar de beek in de vijver uitmondt. Daar is het water nog in beweging. Het is daar nog vrij diep ook. Het water komt daar bij een volwassene tot aan de borst. Het blijft dus oppassen geblazen.

De sneeuw levert wel weer mooie plaatjes. En nu vriest het dat het kraakt. Op het moment dat ik dit schrijf, rond het middernachtelijk uur, is de temperatuur al tot onder de -10 graden Celsius gedaald. Volgens de berichten zal het kwijk nog verder dalen tot tussen de -15 en -20 graden. De vooruitzichten zijn onzeker. 70% kans dat de vorstperiode deze week ten einde komt. In Friesland zijn ze al behoorlijk zenuwachtig. Daar is alle hoop gevestigd op die resterende 30%.

Vandaag nog even verder sleutelen aan m’n PC.
Daarna gaat de winkel Politiek Rheden weer open.

Eens kijken wat 2009 ons brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten