Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 10 mei 2009

Geitenwollensokkenpolitiek!

De PvdA voert campagne om meer vrouwen in de gemeenteraad te krijgen. Onder het mom van een “partijoverstijgende” campagne heeft ze de meeste andere partijen over weten te halen daar aan mee te doen. Alleen de SP doet niet mee.

Voor 2000 euro wordt een website gebouwd, worden flyers uitgedeeld op scholen (!?), een campagnedag georganiseerd en publiciteit gezocht in de media.

De kosten voor de campagne komen niet uit de respectieve partijkassen maar uit het raadsbudget. Vreemd! De partijen hebben er klaarblijkelijk zelf niet zoveel voor over en pikken liever een graantje uit de gemeenteruif.

Jaja, het wordt weer tijd om wat aan de verkiezingen te denken. Volgend jaar maart is het ook voor de Rhedense gemeenteraad weer zover. En het komt ook mooi uit voor de Europese verkiezingen op 4 juni a.s.

Als ik het goed begrijp dan prijken er volgend jaar op de verkiezingslijsten evenveel namen van vrouwen als van mannen. Een nobel streven.

Om er helemaal zeker van te zijn dat er meer vrouwen in de raad komen krijgen die vrouwen van hun respectieve partijen vanzelfsprekend een streepje voor. Iedere partij een vrouwelijke lijsttrekker. En vanaf de plaatsen 2 om en om een vrouwelijke (ook op 2 natuurlijk een vrouwelijke kandidaat) en een mannelijke kandidaat. De heren zullen dat van harte toejuichen. Want die doen natuurlijk graag een stapje terug. Dat is toch wel het minste wat je van die partijen mag verwachten, toch?

Kost volgens mij niks. En daarvoor hoeft het raadsbudget dat wordt gefinancierd met belastinggeld niet te worden aangesproken. Of is dat raadsbudget soms te ruim, krijgt de Rhedense raad het geld niet op?

En als ze zichzelf helemaal serieus nemen dan kunnen de heren politici al eerder zorgen voor meer vrouwen in de raad. Dan stellen zij alvast nú hun zetel beschikbaar en laten vrouwelijke kandidaten uit 2006 hun plaats innemen. Dan is het grotendeels al vóór de raadsverkiezingen van 2010 geregeld. Kost geen cent!

Van mij mogen er best meer dames in de raad komen hoor. Maar praat eens even in op jullie mannelijke partijgenoten? Als die er zoveel voor over hebben dan kan het best op kosten van de partij. Maak er een verkiezingsitem van! Spreek de (vrouwelijke) kiezers aan zodat die massaal op een vrouwelijke kandidaat stemmen. Wat is daar het bezwaar tegen?

Overigens typisch geitenwollensokkenpolitiek uit de oude doos van de PvdA. Op kosten van de burger die er per saldo niks mee opschiet. Zorg zelf binnen jullie partij voor de door jullie gewenste man-vrouw ratio. Waar is de persoonlijke strijdbaarheid van de dames? Grijp alvast maar eens in bij de Arnhemse buren. Daar is de strijd om het lijsttrekkerschap voor volgend jaar al losgebrand. En daar nemen tot nu toe alleen nog maar mannen aan deel! Vrouwelijke PvdA-ers hoor ik echter niet! Erg vreemd. Protesteer daartegen! Schrijf vlammende protesten en spoor de Arnhemse zusters aan zich in de strijd te mengen.

Blijf strijden dames! Breek door dat glazen plafond heen. Mijn morele steun heb je!
Maar doe daarvoor de juiste dingen. Treed zelf ook in de strijdperk! Stel jezelf kandidaat voor het lijsttrekkerschap van je partij in Rheden.Laat zien dat je 'n leider bent en niet over je laat lopen door de partijbokken! Dan geef je pas het goede voorbeeld!

En laat de belastingbetaler niet voor je hobby opdraaien, wil je?

4 opmerkingen:

  1. Beste Theo Kooijmans,
    Dank voor de steun aan onze actie! Voorlopig heeft niemand mijn hobby nog betaald...net als u ben ik bestuurslid en is mijn inzet op vrijwillige basis. Wij zoeken scholen op, omdat daar moeders komen (even ingaand op uw (!?))en juist deze moeders zouden we graag willen betrekken bij de gemeentelijke politiek. Bewustwording van het feit dat gemeentelijk politiek heel dicht bij de eigen woonomgeving is.
    De kwaliteitsdiscussie draai ik graag om: u stelt steeds de kwaliteit van de huidige gemeenteraad aan de orde...als ik het goed begrijp denkt u daarbij partijoverstijgend. U stelt dus de kwaliteit van de huidige, voor 70 % uit mannen bestaande, gemeenteraad aan de orde. Het heeft niets met mannen of vrouwen te maken, als we het hebben over kwaliteit! Ik geloof dat we het daarover eens zijn.
    En ja, ik zit in het bestuur van PvdA! Ik merk dat jullie platform redelijk anti PvdA propaganda weergeeft en ik ben benieuwd waarom. Als ik me de woorden van Joop Zijlstra goed herinner, gaat het jullie om rechtvaardigheid en eerlijkheid: een recht door zee politiek....volgens mij is dat partij overstijgend?
    De Arnhemse zusters volg ik niet zo: onze gemeente heeft immers zoveel verschillen met de gemeente Arnhem, dat vergelijk niet mogelijk is.
    Nogmaals dank voor uw steun betuiging, hoewel ik nooit in enig glazen plafond heb geloofd: ik ga zelf altijd voor kwaliteit....en daaar heb ik veel voor over,

    Groeten van Marleen Noorland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn beleving kent deze weblog juist een open karakter en is er geen sprake van een anti-PvdA-platform. Ook andere partijen, zoals GroenLinks en de VVD, worden veelvuldig bekritiseerd door Theo Kooijmans zelf, maar ook in artikelen en discussiebijdragen van anderen. Dit punt van kritiek lijkt me dan ook onterecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom levert extra aandacht voor vrouwen soms zoveel weerstand op bij mannen?
    Tot mijn grote verbazing en tevredenheid is van meerdere kanten heftig gereageerd op het plan om 2000 euro uit het budget voor raadsactiviteiten ter beschikking te stellen voor activiteiten om de deelname van meer vrouwen in de politiek te promoten. Geen heel wilde actie, aangezien o.a. de provincie, het ministerie van sociale zaken, Het VNO-NCW ons al voorgingen: het wordt gezien als nuttig, noodzakelijk en in het algemeen belang. Daarom mag er ook een heel bescheiden deel van het raadsbudget naar toe. Ons beroep op een deel van het potje van de raad (wat nooit opgaat, zoveel initiatieven worden er nu ook weer niet genomen) leidde o.a. tot een ingezonden brief in de Gelderlander en een heftig betoog van ex-raadslid Theo Kooymans op deze website.
    En dat terwijl mannen toch zo rationeel heten te zijn.
    Vrouwen hoeven helemaal geen streepje vóór, zoals Theo Kooymans schijnt te denken; wij redden ons wel.
    Onvermoeibaar leggen mannen ons uit dat het gaat om kwaliteit (dat hoor je trouwens nooit als het om keuze voor mannen gaat). Maar wij hebben het over kwaliteit! De vrouwen uit de raad kiezen voor kwaliteit. Niet omdat mannen die niet hebben, maar wel omdat vrouwen die óók hebben.
    Kooymans doet de vrouwen een keur van goede raadgevingen aan de hand. Gratis. Aanbevelingen als: mannen moeten hun zetel beschikbaar stellen, we moeten inpraten op onze mannelijke collega's, spreek vrouwen aan, grijp in bij de buren (bedoeld is Arnhem), schrijf vlammende protesten tegen het ontbreken van een Arnhemse lijsttreksterskandidaat en nog veel meer goede adviezen. Dank je Theo, maar wij komen er wel uit.
    Kooymans verwijst naar de gemeente Arnhem. Ik verwijs naar al die heren die het Gelredome, de stationshal en de verbouw van het museum hebben bedacht. Kwestie van kwaliteit, lijkt me.
    Van vrouwen verwachten we dat ze een baan hebben mét ambitie, een goede partner zijn, een goeie moeder – liefst een die ook nog leesmoedert en op-en-neer fietst naar zwemles -, deel uitmaakt van de zorgzame samenleving, zorgt voor de huishouding (die komt nog steeds voor 70% voor rekening van vrouwen), zorg en aandacht besteedt aan haar bejaarde ouders (en die van haar partner), dat ze daarnaast natuurlijk ook nog zelf aan sport doet om er jong en appetijtelijk uit te blijven zien en uiteraard leidt ze ook nog een boeiend sociaal leven. Waarom denkt die vrouw dan niet in eerste instantie aan de gemeentepolitiek………..
    Wij willen als vrouwen in de Rhedense politiek nieuw talent binnenhalen. We starten heel bescheiden: van 30% deelname van vrouwen naar 40% bij de volgende verkiezingen (misschein 50%). Misschien ook nog een als lijsttrekker: waarom niet, we doen 'ns gek. Maar de PvdA heeft daar een keurige procedure voor met een lijsttrekkersverkiezing door de ledenvergadering. Een procedure die in oktober van start zal gaan. Daar gaan, anders dan Kooymans lijkt te denken, raadsleden niet over en ook de vrouwen wachten dat netjes af.
    De PvdA heeft al heel lang een gelijke verdeling aan mannen en vrouwen op de lijst. Net zo lang als het nodig is: daarna stoppen we daarmee. Rheden kende die verdeling niet. Er zouden te weinig vrouwen beschikbaar zijn. In dat geval moeten we actief op zoek. Dat leidde tot het besef bij andere vrouwen in de raad dat dit probleem overal speelt: in de raad, in raden van bestuur, in raden van toezicht, in leidinggevende functies, in de top van banken om maar eens wat te noemen. En dat terwijl is aangetoond dat effectiever en winstgevender gewerkt wordt wanneer de verhouding mannen – vrouwen evenwichtig is. Beider kunne hebben hun eigen talenten en vaardigheden. Dat maakt een mooie mix.
    We kennen allemaal de uitspraak van onze voormalige plaatsgenoot, prof. Sent, dat de kredietcrisis nooit zou hebben plaatsgevonden wanneer er meer vrouwen aan de top waren geweest. Ze haalde er alle actualiteitenrubrieken en kranten mee. Dat zou hebben betekend dat de Nederlandse gezinnen er nu gemiddeld 26.000 euro beter voor zouden staan. Wat mij betreft: niet nix en alleszins een bijdrage uit de algemene middelen waard.
    Als dat “de geitenwollensokkenpolitiek uit de oude doos van de PvdA” is, dan ben ik graag die geitenwollie; en dan wil ik die geitenwollen sokken ook nog wel zelf breien, want als echte vrouw kan ik dat toevallig ook nog...
    Ik wens ons veel wijsheid en vrouwen,
    met vriendelijke groet, Heleen Denie, raadslid PvdA en een van de initiatiefnemers van “vrouwen maken het verschil”.

    BeantwoordenVerwijderen