Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 20 december 2009

CDA is voorstander extra goederentreinen op IJssellijn

Ik wordt een beetje moe van het gedrag van de politieke partijen in het spoordossier. Het is vliegen van elkaar afvangen in optima forma en ze proberen ieder voor zich plotseling de kampioen van het spoor uit te hangen. Maar ja, wat wil je. De verkiezingen komen eraan.

Zo laat het CDA zich voorstaan op de Statenmotie. Ik wil wel even wijzen op die motie hoor. Vooral de oorspronkelijke die juist een afzwakking van het standpunt van de provincie, de gemeenten en de belangengroeperingen als effect heeft. Door ingrijpen van de lokale politiek (PvdA, VVD) is die motie verbeterd maar er staat nog steeds in dat de provincie voor verplaatsing van goederenvervoer over het spoor is. Als daar nu bijgezegd was dat dat niet voor de IJssellijn geldt dan had ik veel rustiger geslapen. Maar dat is niet uit de mond van het CDA te vernemen!

Die partij weigert te zeggen dat de IJssellijn gesloten gebied is voor meer dan 21 goederentreinen! Nee sterker nog, blijkens bijgevoegd artikel uit het Streekjournaal van 16 december (klik op de afbeelding om het artikel vergroot en leesbaar weer te geven) heeft het CDA geen bezwaar tegen toename van het spoorvervoer omdat zo de druk op het wegvervoer wordt weggenomen. En dat in de context van het artikel dat juist over de IJssellijn gaat!

Dat lag 10 jaar geleden, bij het afblazen van de Noordtak door de Achterhoek, wel even anders. Toen kwam het CDA met ferme uitspraken in het geweer tegen het gebruik van de IJssellijn als alternatieve Noordtak. Els van Hout, de toenmalige Rhedense CDA-wethouder, kondigde zelfs aan op het spoor te gaan liggen om de treinen tegen te houden. Ze heeft overigens nooit de daad bij het woord gevoegd hoor.

Volgens mij interesseert het ‘t CDA geen reet dat er straks tientallen goederentreinen door de stads- en dorpskernen (waar tienduizenden mensen wonen) gaan rijden en steunt zij de plannen van partijgenoot Eurlings voluit. Kijk, dat kan ik van het CDA als landelijke partij best begrijpen hoor! Maar niet van een lokale partijafdeling van een van de gemeenten die door de plannen van Eurlings worden getroffen.

De opstelling van de CDA-afdeling Rheden, geeft aan dat zij het landelijke CDA-belang laat prevaleren boven het lokale belang. Terwijl zij geacht wordt om juist voor dat lokale belang op te komen.

2 opmerkingen:

  1. Met stijgende verbazing las ook ik het artikel over meer treinen in het Streekjournaal over een nu al belaste IJssellijn. Mijn mond valt van lokaal politieke uitspraken van de landelijk georganiseerde partijen niet vaak meer open maar Bert de Boer - nee hoor geen familie van de Super – spant aan het eind van dit jaar wel de kroon. Het is een onwijze uitspraak.
    Voor Bert geen probleem als maar naar de leefbaarheid langs en rondom het spoor wordt gekeken. Simpelweg een doekje voor het bloeden want daar komt niets van terecht. Voor 2010 spreek ik graag naar Bert de wens uit dat hij zijn onzinnige uitspraak intrekt. Dan pas kan ik respect voor hem opbrengen.
    Laat Bert eens contact leggen met ijzeren Els van Hout, die zoals ik eerder op deze blog schreef, als wethouder en lijsttrekker een fameuze uitspraak deed. Dit gebeurde in februari 1998 in zalencentrum ‘Ons Huis’ in het dorp Rheden tijdens het tweede verkiezingsdebat in aanloop naar de verkiezingen maart 1998.
    Els riep de toehoorders in de zaal luidt en duidelijk toe: ‘Als er meer treinen door onze gemeente gaan rijden ga ik op het spoor zitten’!
    Met weer verkiezingen in aantocht wil ik treintje Bert graag aan de uitspraak van de roemruchte Els herinneren. Ik zeg maar zo ‘eens beloofd altijd beloofd’.
    Maar hoe keek/kijkt de VVD tegen meer treinen aan? Op verzoek van de provinciale VVD Statenfractie in de commissie Verkeer en waterstaat verscheen 7 januari 2003 het uitgebreide rapport ‘Hart voor Dieren Studie capaciteit spoortunnel’. Witteveen en Bos deed de studie. De studie heeft zich niet alleen gericht op de situatie Dieren, maar bestreek het gehele baanvak Arnhem-Zuthpen, waarvan station Dieren deel uitmaakt. Een basis en een maximumscenario zijn onderzocht. Bij de maximumvariant is zelfs nog gekeken naar twee scenario waaronder een extra station in De Steeg. Het maximum ging niet uit van de verwachte vraag naar treinvervoer, maar van de capacitaire grenzen van de huidige spoorinfrastructuur. Studie richtte zich toen op een tweesporige en een viersporige tunnel in Dieren. Algemeen werd gesteld dat bij maximum 21 treinen een tweesporige tunnel voldoende was. De lightrailtreinen zijn in de studie meegenomen.
    De studie uitkomsten zijn niet via internet bij de provincie te vinden. Het is een (behoorlijk) uitgebreide studie van 13 pagina’s met bijlage 1 de nadere toelichting op de berekeningen en bijlage 2 de tijd-weg-diagrammen.
    Waarom ging de studie, die begin 2003 gereed kwam, toen al uit van (mogelijk) een viersporigetunnel? Heerste er soms toen bij statenleden de verwachting dat het er meer zouden kunnen zijn dan 21 treinen dat nu al veel te veel en onacceptabel is.
    Heel vreemd is dat Bert de Boer wijst naar vervoer over de weg. Is hij soms vergeten dat op en ver rondom het Velperbroekcircuit nu de zaak infrastructuur al uit zijn voegen barst?
    Zou het niet verstandig zijn om geld te steken in verbreding van rivieren dat als gunstig effect heeft dat bij toename van waterhoogte het beter kan worden afgevoerd. Vervoer over water is ook milieuvriendelijker en kan immers tonnen met vracht tegelijk verplaatsen.
    Wim Pieper

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Theo,
    De VVD is tegen goederenvervoer door onze dorpen. Onze motie van maart (leefbaarheid langs de IJssellijn) betrof de huidige situatie. De toename (PHS) is daarna pas actueel geworden. Afspraak met Netelenbos was 21 extra treinen. Nu er gesproken wordt over 90-100 extra goederentreinen is deze afspraak niet meer aan de orde. Daarnaast zijn wij de laaste maanden overtuigd van het feit dat ook de huidige situatie onacceptabel is. Onze inzet is daarom dat we nu helemaal geen goederenvervoer meer willen. Gelukkig dat de andere partijen nu ook wakker worden. Beetje laat en goedkoop(alleen maar actief worden 2 maanden voor de verkiezingen). Maar goed, dat biedt wel weer mogelijkheden voor coalitieonderhandelingen. Dit zal voor de VVD namelijk het belangrijkste onderwerp worden.
    Ronald Haverkamp
    lijsttrekker VVD Rheden.

    BeantwoordenVerwijderen