Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 17 juli 2007

Visgilde 5e bij Nationale Haringtest


Klik op de afbeelding om te vergroten.

Wethouder bezoekt Visgilde Verlaan en hapt 'n harinkje mee.
In Dieren hebben ze wat met water. 't is ofwel héél goed ofwel héél slecht.
Maar sportwethouder Hans Elsenaar zal het vast allemaal oplossen. Ook de problemen met het zwembad. Toch?

Zwembad - Met Stomme verbazing

Beste Theo,

In willekeurig welke gemeenschap ook zorgt sluiting van zoiets als een
zwembad voor commotie. De zwemclub komt in het geweer, dorp in opstand, roerige raadsvergaderingen,noem het maar op.
Zo niet in Dieren.

Noch op jouw weblog, noch in mijn mailbox is enig spoor te ontwaren van
verzet, onvrede.

Er schijnt berusting te zijn.

Van geen der politieke partijen heb ik om het even welke reactie gehad.
Is het lafheid, berusting of pure onnozelheid.

Feiten.
Sinds jaar en dag heeft de gemeente zich volkomen onwetend getoond inzake
zwembaden en exploitatie van zwembaden.

De enige oplossing die men vindt als de exploitatie wat zwaarder drukt op de
begroting dan gehoopt is sluiten. Weg er mee.

Tot dat het overdekte zwembad in Dieren overgaat in particuliere handen.
Waarom?
Wat is nu toch de reden geweest om dat zwembad op die manier over te laten
aan een ondernemer.

Toch niet de bewezen expertise op dat gebied.
Ook niet omdat het elders op die manier zo tot oplossing is gekomen.

Waarom de verkoop met voorwaarde voor exploitatie voor 10 jaar en waarom die
eis om het recht van eerste koop te bedingen.

Nu na acht jaren relevante aspecten die een oplossing voor het zwembad
zouden kunnen betekenen, maar het college blijft stom en de raad nog
stommer. Waarom?

En dan laten weten dat je als wethouder een onderzoek gaat instellen om te
bezien wat de mogelijkheid en wenselijkheid is van zwemmen en zwembaden
binnen de gemeente.

Bovenstaande toont ondubbelzinnig dat het niets te maken heeft met
zwembaden; het is uitsluitend te doen om het iemand gunnen van een geweldige
plek in de Veluwse bossen voor maar 1 piek en met de groeten van de
wethouder, burgemeester en de raad.

Aangezien het feit dat er niemand is die zich via jouw weblog meldt, die
naar mij toe reageert, het qua politiek ook al stom blijft, geen nkel medium
zich afvraagt waarom die Meijboom zich zo druk maakt kun je toch niet anders
tot de conclusie komen dat het maar goed is dat je zo'n bad daar weghaalt.

Waarschijnlijk denkt die ondernemer nog dat hij die gulden had kunnen
besparen en er mee weg was gekomen als hij gewoon na 3 jaar of zo die handel
op slot had gedaan.

Ik denk dat het hier eindigt, want als een soort van Don Quichotte te keer
gaan zie ik niet zitten.

Gert
=====================================================================================
Theo aan Gert , ma 16-7-2007
====================================================================================
Gert,

Ik hou het in de aandacht. Zodra er weer aanleiding voor is dan zal
ik het weer ophalen.
Nu moeten gemeente en ondernemer toch met elkaar om tafel ivm de afhandeling. Ben benieuwd wat daar uit komt.

De gemeente moet dit jaar ook komen met een verhaal over de zwembaden. Ben ook benieuwd wat daarin staat.

Ze kunnen niet zomaar miljoenen in grote projecten stoppen. Als dat te veel geld gaat kosten dan gaat dat ten koste van andere zaken, zoals bijv. een zwembad.

Lees je wel eens de Regiobode? Daarin schrijft "nel son" een column.
Vaak heel goed. Het gaat deze week over de zwembad-tyconen in Dieren.

Deze column staat 'n paar dagen voor de verschijning van de krant op
het internet:

http://nelsonregiobode.blogspot.com

groeten,
Theo.
=====================================================================================
Theo aan Gert , ma 16-7-2007
====================================================================================
Gert,

In Dieren e.o. zijn er echt veel mensen die het erg vinden dat het zwembad gesloten is. Zij voelen zich machteloos en weten niet wat te doen.

Er reageren misschien maar weinig mensen maar ze lezen het wel. Ook jouw stukken in de krant.Misschien komen er nog reacties op jouw brief in de krant.

groeten,
Theo

=====================================================================================
Theo aan Gert , ma 16-7-2007
====================================================================================
Gert,

In 2005 was er ook al gedonder met het zwembad. Men kwam massaal in opstand.
De heren wezen de gemeente als schuldige aan. Zij kregen de mensen achter zich.
Dat probeerden ze nu weer. Ik denk dat de mensen zich deze keer niet
zo makkelijk voor het karretje van deze mannen laten spannen.

Het doel van deeze ondernemers is altijd geweest: het gebruiken van de
grond voor de bouw van ??? Ja van wat??
Het moest in ieder geval veel geld opleveren. Het zwembad was niet het doel maar een instrument om dat doel te bereiken.

groeten,
Theo

maandag 16 juli 2007

Zwembad

Gert Meijboom had enige tijd geleden en brief aan de burgemeester geschreven over de sluiting van Nieuwland. Hij heeft daarop antwoord gekregen van de gemeente via de afdeling Samenlevingszaken. Helaas lukt het Gert niet om deze brief aan me te mailen. Misschien lukt het later nog. Dan plaats ik ‘m op de weblog.
Bijgaand de begeleidende mail van de gemeente bij de antwoordbrief en de mailwisseling tussen Gert en mij. Sommige data laat ik weg vanwege privacy-redenen

==================================================================
Gemeenteambtenaar aan Gert, - Datum : 05/07/2007

Geachte heer Meijboom,

U heeft enige tijd terug aan ons college van Burgemeester en Wethouders een mail gestuurd over de sluiting van zwembad Dieren. Hierbij mail ik u de antwoordbrief namens het college van B&W.

Indien u een ondertekend exemplaar wenst zou u dan zo vriendelijk willen
zijn mij uw postadres door te geven zodat ik dit kan toezenden?

Uit de ingekomen mail kon ik geen postadres afleiden.


Bij voorbaat dank.
xxxxxxxxxxxxx
Afdeling Samenlevingszaken


==================================================================
Gert aan ambtenaar met cc aan Theo, - Datum : 06/07/2007
Geachte heer xxxxx,

Met mijn dank voor uw reactie namens het college.
Indertijd heeft men het zwembad verkocht aan de huidige eigenaar voor bedrag van 1 gulden en met eerste recht van koop indien het zou worden verkocht.

U, ik bedoel het gemeentebestuur, verwacht een partij die een zwemaccommodatie exploiteert op commerciele basis, dat wil zeggen zonder subsidie.

Die situatie bereikt u nimmer door exploitatie over te laten aan een commerciele partij die behoudens ondernemer en politiek leider van lokale partij vertegenwoordigd in de raad niets weet van zwembadexploitatie.

Beslissing van het sluiten van een belangrijke accommodatie voor groot deel van uw gemeente, waarmee de weg vrij komt voor commerciele projectontwikkeling, en vervolgens een onderzoek te starten welke rol zwemmen en zwembaden moet krijgen in de gemeente Rheden is naar mijn mening niet echt een signaal van visie en daadkrachtig bestuur.

Het onderzoek zou namelijk kunnen uitwijzen dat Dieren gebaat zou zijn met een dergelijke voorziening in het kader van volksgezondheid en sociaal/maatschappelijk welzijn als een belangrijk onderdeel van totaal visie op inrichting van een gezonde samenleving en preventieve zorg.

Dan heeft u dus in de tussentijd in uw wijsheid besloten dat die voorziening heeft moeten wijken ten gunste van iemand die qua belangenverstrengeling naar mijn oordeel toch iets te scherp aan de wind zeilt. Vreemd dan die meneer noch door de raad, bestuur, eigen partij wordt gevraagd zijn politieke functie neer te leggen omdat het nu toch wel heel erg dicht in de
buurt komt van de omschreven integriteitsregels.

In 1967 werd Ada Kok Nederlands Kampioen zwemmen. Zij won Olympisch goud.
Die titel haalde zij in het zwembad Het Nieuwland. Zwembad in Dieren dat de organisatie op zich nam van een meerdaags nationaal topevenement. (bedoeld wordt de voorbereiding, Theo)

Visie van 40 jaar geleden en nu niet verder kunnen komen dan het toestaan van een sluiting? Regeren is vooruitzien, ik moet constateren dat u op basis van deze besluitvorming aardig achteruit boert.

Uit uw antwoord leid ik dus af dat de gemeente geen gebruik zal maken van haar eerste recht tot koop zoals ooit bedongen. Waarom dat beding? Omdat er anders geen politeiek wil zou zijn om deel te nemen aan dat plan, het is cosmetisch geweest, anders niet.

Pas als de ondernemer zijn zin heeft gekregen dan komt er een onderzoek of er nog een zwembad moet zijn in Dieren. Je mag toch hopen dat u er alles aan zal doen om aan te tonen dat dit niet het geval zal zijn anders wordt het toch wel wrang, hoewel, onderzoek starten naar de wenselijkheid na de sluiting is ook redelijk cynisch.

Ik hoop dat u het college dit bericht laat lezen.
Ik heb indertijd netjes een bericht gehad van uw burgemeester, die zou het doorsturen naar de verantwoordelijk wethouder. Die heeft mij nooit laten weten of hij het onder ogen heeft gekregen, of hij zou u de opdracht hebben moeten geven tot het antwoord dat ik van u namens het college mocht ontvangen.

Tot slot. Niet het besluit zelf, maar de constructie waarin e.e.a. plaats heeft voor wat betreft posities in en buiten de raad, ga ik deze zaak voorleggen aan Vereniging Nederlandse Gemeenten en onder de aandacht brengen van verantwoordelijk ministerie, en provinciaal bestuur.

U zult autonoom zijn op basis van waar de raad u toestemming voor geeft, maar dan nog zijn er grenzen.

Hoogachtend,
Gert Meijboom

==================================================================
Theo aan Gert, - Datum : 06/07/2007


Hoi Gert,
Kan ik dit samen met de brief van de ambtenaar en jouw brief aan de borgemeester op de weblog plaatsen?
Zo ja, kun je me dan de brief van dhr ambtenaar doormailen?

groeten, Theo

==================================================================
Gert aan Theo, - Datum : 06/07/2007

Beste Theo,

Als het goed is dan heb je die brief.
Nu ik je dan toch spreek.

Jij hebt deel uit gemaakt van die raad. Wat ik niet begrijp.
Wat is de reden van een raad en een college om een zwembad te verkopen voor 1 gulden aan een ondernemer die helemaal niks weet van zwembaden.

Op welke aanname is de periode van 10 jaar exploitatie gebaseerd. Hoezo die 10 jaar en wat was dan het voornemen om na die 10 jaar te doen.

Waarom is het recht van eerste koop bedongen en waarom wordt nu niet van dat recht gebruikt gemaakt. Hoe kan het dat een raad de beslissing neemt een accommodatie te sluiten om dan de wethouder te volgen in zijn voornemen een onderzoek te verrichten naar de eventuele wenselijkheid van zwemmen in de gemeente en hoe dat dan zou moeten.

Die verkoop voor 1 piek met recht van eerste koop is zeer waarschijnlijk het resultaat van onderhandelingen waarbij de ondernemer met de politieke pet een schijn onafhankelijkheid presenteerde en het moment van sluiten zal zeer zeker te maken hebben met de vernieuwde politieke constellatie binnen de gemeente.

Iedereen politiek betrokken bij de gemeente Rheden speelt politiek maar bedrijft geen politiek.

Bestuurlijke wandaad om sluiting van accommodatie toe te staan waarin je als eerste gemachtigd bent te kopen om vervolgens achteraf een haalbaarheids- en wenselijkheidsonderzoek te gelasten waarvan de uitkomst niet anders kan zijn dat er geen zwembad zal zijn in Dieren, een ander resultaat is politiek niet mogelijk.

In plaats van dit ook op de weblog te plaatsen zou ik wel eens antwoord willen krijgen.
Dit is toch uit een hoge hoed getoverd en bekokstoofd en het misbruiken van college en raad.

Hoezo kom je er plots achter dat exploitatie tegen valt en wat is er gedaan om het tij te keren.
Expertise ingeroepen, op zoek naar oplossingen? Welnee, comfortabel sluiten en ontwikkelen.
Slim, heel slim. Maar dat zowel de raad als bestuur daar in trapt is zeer discutabel.

Zonder enig onderzoek trekt college haar handen af van de zaak die zij zo zorgvuldig had toevertrouwd aan een derde en gaat onmiddellijk mee in zijn visie om pas nadien vast te willen stellen of er een basis zou kunnen zijn.

Wat is dit?
==================================================================
Theo aan Gert, - Datum : 06/07/2007

Gert,

De brief aan dhr ambtenaar zat niet bij je maailtje (als je een mail beantwoordt/reply't dan worden de attachments niet meegestuurd)

Toen ik in de raad kwam was het zwembad al enkele jaren eerder van de hand gedaan. De precieze redenene ken ik dan ook niet. Ik denk dat het te duur werd en dat men hiermee het zwembad langer dacht open te kunnen houden.

Wat er met het zwembad gaat gebeuren is nog onduidelijk. De heren moeten volgens mij nog een aanzienlijk bedrag aan de gemeente terugbetalen omdat ze het contract niet uitdienen.

Volgens mij is de ondernemer pas later voorzitter van Gemeentebelangen geworden. Wanneer precies is mij ook niet duidelijk. Ik kwam er toevallig achter toen ik op de website van Gemeentebelangen keek.

Ik ben nu met iets anders bezig waar ik veel tijd aan moet besteden. Zodra ik dat klaar heb zal ik proberen om wat meer gegevens op te duikelen.

groeten, Theo

==================================================================
Gert aan Theo, - Datum : 06/07/2007

Theo,

Vanuit 'Words' getracht te versturen. Zal mijn zoon vragen het te doen.

Waar het om gaat is wat een lokale overheid wenst te presteren voor haar inwoners.
Zou men zorgvuldig zijn geweest dan weet je als bestuur dat je nooit opportunistisch om mag springen met voorzieningen en dan is het onbehoorlijk om te veronderstellen dat een ondernemer een zwembad kan laten renderen.

Dus: hoe kom je er op. Zwemmen en zwembaden kosten overal geld, dus ook daar, dat weet iedereen, hadden jullie ook moeten weten.

De enige veilige route die is genomen is het recht van koop en nu zelfs nog beter met boete als wisselgeld en dat komt niet ter sprake.

College neemt er afstand van: het zijn ondernemers. Om in de volgende alinea een onderzoek naar de wenselijkheid in te stellen.

Die ondernemer doet alleen maar slim, de schande is natuurlijk dat het hem lijkt te lukken. Dat hij geen zak geeft om de gemeenschap en uitsluitend denkt aan zijn portemonnee, ach.

Dit kan toch helemaal nooit op deze manier. Pipo de clown politiek is dit met gekonkelefoes en gemier. Ongelofelijk. Daarom moet ook iedere regio juist geen eigen bestuur hebben, juist om dit soort dingen.

Maar goed, ik woon er niet eens en ik schijn toch echt de enige te zijn die er zich druk over maakt, voor de rest blijft het toch wel akelig stil.

Ik ga al die fracties maar eens een mailtje sturen om ze uit te schelden en dan is het weekend.
Kan ik mijn verjaardag vieren, van de 5e.

Gert

==================================================================
Gert aan Theo, - Datum : 06/07/2007

L.S.,

Met een ferme duik buitenbad van Rheden in, tegelijkertijd toestaan datoverdekte accommodatie in Dieren sluit.

Om te beginnen blunder van formaat om te bedenken dat een kroegbaas in staat is om een zwembad commercieel uit te baten.

Trots vermelden dat de nieuwe eigenaar in ieder geval 10 jaar lang het
zwembad zal exploiteren en dat de gemeente het eerste recht van koop
heeft..

Nu gaat men met de eigenaar om tafel om te bezien hoe men hem tegemoet kan komen in zijn plannen voor ontwikkeling.

In reactie krijg ik van college te horen dat het een particulier bedrijf is, dus wat wilt u van ons? O ja, als het dan gesloten is komt de wethouder met het onderzoek omtrent de wenselijklheid en haalbaarheid van zwemmen en zwembaden in de gemeente Rheden.

Stel je nu toch eens voor dat het onderzoek laat zien dat zwembad in Dieren wenselijk is.
Gelooft u het? Dergelijk reslultaat is politiek ondenkbaar. Is het niet zo dat er een sociaal/maatschappelijke interesse is, belang van volksgezondheid, fysieke en mentaal welzijn en dat er een verantwoordelijkheid rust bij college en raad.

Is het niet zo dat er een boete is bedongen voor als men eerder zou stoppen dan die termijn van 10 jaar; het is toch zo dat er een recht van koop is op het eigendom.
Dan heb je alle troeven in handen, maar dat gaat niet gebeuren want Henk kent Piet en die weet van Jan dat Klaas mee zal doen als Gerard voor die ene keer enzovoort. Ofwel de voorzitter van gemeentebelangen kent als ondernemer effe andere belangen dan die van de gemeente en daarin wordt hij comfortabel gefaciliteerd door college en raad.

Voordat u nu roept dat ik niet weet waar ik het over heb: In 1988 geopend en tot en met 1999 commercieel geexploiteerd zwem- en instructiebad Jottem te Huissen, zonder subsidie.

Op de hoogte van statistische gegevens inzake zwembadexploitatie en met visie op zwemmen en zwembaden in de toekomst. Zwemmen is voor een deel een consumentenproduct en dan moet je zo acteren in je onderneming.

Wat u nu faciliteert, nota bene door middel van de medewerking van VVD wethouder is het belonen van wanprestatie, onkunde, gekonkel waarbij de bewoners van Dieren een zwembad verliezen.

Als je zo omgaat met alle voorzieningn binnen de gemeente dan moet er worden ingegrepen; college en raad hebben zwemmen in Dieren verkwanseld door het lot te leggen in iemands handen die er helemaal niets van weet.

Dat zie ik vanaf hier, u met de neus er boven op ziet helemaal niks, of je wilt het niet zien of is het zo dat je het wel zag, maar zolang de ander het niet ziet, ach.

Lokale partijpolitiek van bedenkelijk niveau over de hoofen van de inwoners, en met voorbedachte rade. Dat mag niet eens, weet u dat wel?

Gert Meijboom

==================================================================
Theo, - Date: Fri, 6 Jul 2007

Goed zo Gert,

Stuur deze brief ook naar de lokale pers. Heb je kans dat het in de krant komt en ook breder aandacht krijgt. Ik neem het op op mijn weblog.
groeten,
Theo

==================================================================
Gert, - Datum : 08/07/2007

Theo,

Verzonden naar redacties. Kreeg 'no reply' retour van VVD, dus nog maar eens
verzonden en nu bericht dat adres binnenkort wordt afgesloten.

Het wordt tijd dat men inziet dat een kroegbaas geen zwembad kan exploiteren zonder ongelukken en door dat wel toe te staan, en het eigendom uit handen te geven voor 1 piek, pleeg je onbehoorlijk bestuur.

Er is namelijk nergens in Nederland een zwembad te noemen dat wel commercieel wordt geexploiteerd, zonder subsidie, dus ook in Dieren niet.

De enige mogelijkheid die je hebt is in een samenwerkingsverband met de gemeente.
Zij als eigenaar van het gebouw. Exploitant mede-eigenaar van onroerend goed als een zekerheid en kapitaal. Presentatie van exploitatiemodel waarin je niet alleen opneemt wat je gaat doen, maar het totale beheer beschrijft.

Energiebeheer, klimaatbeheersing, chemicalien, onderhoud, wet en regelgeving, doelgroepbeleid, zoeken naar verbanden in de gemeenschap.

De Gazelle heeft onderhand een verplichting in de gemeenschap en dat kan tot uiting komen in een afspraak.

Jaar lang in Dieren op zondagmiddag de 50 meter meet. Schrijf je in voor 50 meter vrije slag. Inschrijfgeld à 5,00. Na 1 jaar worden van de ranglijst de snelsten uitgenodigd voor de finale. Voor de snelste 50 meter. Winnaar krijgt 30% van het totaal van de inschrijfgelden.

Je hoort er te zijn voor de inwoners van je gemeente. Gewoon binnen een college besluiten net te doen alsof er een bakker zijn tent sluit en dan achteraf maar eens onderzoeken wat er nu wel of niet nodig is getuigt van een verregaande arrogantie gelardeerd met totaal gebrek aan enige kennis betreffende het onderwerp.

En als je dan niks weet, wat ga je onderzoeken en hoe? Door wie en wat geloof je dan?
Als bestuurder heb je de plicht te handelen in overeenstemming met je doelstellingen en dat is acteren met belang van inwoners als objective.

Dat belang is toch nergens gediend, of er is toch sinds 10 jaar al geen rekening meer gehouden met de inwoners als je eerst een specialistisch bedrijf om niet weg geeft aan iemand die totaal geen weet heeft van de materie en als dat pijnlijk duidelijk wordt met je handjes in de lucht staan in onwetendheid en toezeggen dat je nog wel komt met een onderzoekje.

Sorry voor de overvloed aan woorden, maar hoe meer ik er over nadenk hoe belachelijker het wordt en het niveau Kooten en de Bie wordt nergens overschreden. Wees eerlijk. Zeg dan gewoon dat je eigenlijk geen zwembad wilt en dat je hoopt dat die meneer zeer gelukkig is met zijn honderdenmeters bouwgrond van ??. Dan klopt het nog steeds niet, maar dan
ben je wel eerlijk.

Zo, en nu kap ik er mee.

Gert

==================================================================
Theo – Date: Sun, 8 Jul 2007
==================================================================
Gert,

Als ik nu nog in de gemeenteraad had gezeten dan was er echt wel meer aandacht aan het zwembad, de igenraren en de rol van het gemeentebestuur geschonken. Nu houdt de raad zich op de vlakte. Ze willen er zich niet aan branden.
Ik had in ingezonden brieven (zie ook mijn weblog) om een raadsenquête gevraagd maar daar voelt natuurlijk niemand wat voor. Misschien krijg ik later nog 'n kans.

Je kunt jouw brief ook aan de gemeenteraad sturen vai de griffie.
Je hoeft dan niet naar de afzonderlijke fracties. De vraag is alleen of er nog wel 'n raadslid is dat ingezonden brieven leest. (zie mijn opmerkingen op de weblog Brievensysteem) Maar baat het niet het schaadt ook niet. En men is dan verplicht om je een openbaar antwoord te geven.

groeten,
Theo


===================================================================
Gert, 09 Jul 2007
===================================================================
Beste Theo,

Geen behoefte om de raad te informeren.
Ik heb het college wel een reactie gestuurd via mijn bericht aan de secretaris.

Het handelt hier om onbehoorlijk bestuur.
Uit alle beschikbare gegevens blijkt dat het onmogelijk is een zwemaccommodatie commercieel te exploiteren. Sportfondsen en Optisport exploiteren nooit risicodragend en zijn afhankelijk van subsidie.

Door hier aan voorbij te gaan en vervolgens het onroerend goed te verkopen voor 1 gulden schenk je een ondernemer ten eerste om niet een kostbaar stuk grond, ten tweede ontneem je een gemeenschap een voorziening. Op basis van welke gronden gaat zowel college als een raad hiermee akkoord.

Waarom de termijn van 10 jaar en dan nu nog niet weten wat je eventueel zou willen en tot slot de hamvraag; waarom op laten nemen de voorwaarde van het recht om als eerste dat onroerend goed te kopen, daar geen gebruik van te maken en dan nadien een onderzoek laten doen naar de wenselijlkheid en rol van zwemmen in de gemeente.

Door het accorderen van deze constructie werk je mee aan de ondergang van een voorziening.
Je moet mij namelijk ook niet tot bondscoach benoemen, ik heb dan wel een mening over voetballen maar uiteindelijk weet ik er niets van en dus zal de KNVB mij nooit benoemen.
Zou B&W en de raad daar over beslissen dan had Foppe geen kans gehad en zou ik op de bank hebben gezeten. de eerste ronde uitgeschakeld en gouden handdruk na.

Gert
===================================================================

Gert zijn brief is geplaatst in de Regiobode

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

maandag 9 juli 2007

Deze week minder actief

Komende dagen ben ik druk bezet. Ik ben daarom minder actief op de wbelog.
Excuses als u niet ieder dag iets nieuws op de blog kunt vinden.
In de loop van de week hoop ik weer wat meer tijd te krijgen. Dan ga ik weer vol gas vooruit.
Onderwerpen die als eerste aan de orde komen zijn de A12, het zwembad in Dieren en de aanhoudende onrust bij Innoforte.
Als u op korte termijn aandacht wilt voor andere zaken: mail me op theo.kooijmans@tiscali.nl

zondag 8 juli 2007

Verdriet om Havikerpoort



Klik op de afbeelding om te vergroten.

zaterdag 7 juli 2007

Intermezzo Cantate


Klik met de linkermuisknop om afbeelding te vergroten

vrijdag 6 juli 2007

Nationaal Hitteplan


Ook op landelijk niveau is klimaatbeheersing actueel. Het ministerie van VWS heeft een Nationaal Hitteplan opgesteld dat gezondheidsproblemen bij kwetsbare groepen (zoals ouderen en bewoners van zorginstellingen) tijdens komende hittegolven moet beperken.

Het is een algemeen plan die de risico’s voor verschillende bevolkingsgroepen benoemt en maatregelen voorstelt die genomen kunnen worden. Het bevat o.a maatregelen waarmee instellingen en zorgverleners zich kunnen voorbereiden op een periode van aanhoudende hitte. Verder worden er vooral handvatten aangereikt als een hittegolf daadwerkelijk optreedt.

Van zorginstellingen wordt verwacht dat zij een intern hitteplan ontwikkelen. Ik ben beneiouwd naar het hitteplan van Innoforte. Vooral naar de preventieve maatregelen die daarin een plaats moeten krijgen zoals de klimaatbeheersing in de verschillende gebouwen, ook de Casa Intermezzo.

In een begeleidend rapport “De hitte de baas” van het College bouw zorginstellingen worden oplossingen en mogelijkheden aangereikt om het binnenklimaat onder controle te brengen.

De zorgen van Insula Dei voor de veiligheid en het welzijn van haar cliënten staan dus niet op zichzelf.

Het zou Innoforte sieren als zij nu eens voluit meewerkt aan de maatregelen waar Insula Deï om gevraagd heeft en zich niet verschuilt achter de inspectie. Innoforte neemt een groot risico als het verdere maatregelen traineert. Als het tijdens de eerstvolgende hitteperiode mis gaat dan zal Innoforte daar op aanegsproken worden. Ook door het ministerie en de inspectie.

Het "Nationaal Hitteplan" en het rapport "De hitte de baas" zijn vai de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te downloaden:
http://www.minvws.nl/kamerstukken/lz/2007/nationaal-hitteplan.asp


A-team


Ons eigen A-team uit De Steeg

Vlnr: Harriët, Jan Bart, Joop, Hans, Jan en aanvoerder Petra.
Ik houd u op de hoogte van hun belevenissen.

donderdag 5 juli 2007

God behoede Nederland

Nu zijn de PvdA en CU bewindslieden in het zoveelste kabinet Balkenende kennelijk helemaal van God los met de verdere versoepeling van het ontslagrecht. Een van de onderdelen daarvan is om de ontslagvergoeding aan een maximum van een jaarsalaris te binden. De werkgever mag daar ook nog een deel van de scholingskosten van aftrekken. Het zoveelste voorbeeld van de kloof tussen burger en politiek.

Het voorstel treft vooral de oudere werknemers. Zij zitten toch al in het verdomhoekje. Op je vijfenvijftigste eruit na jaren je beste krachten aan het bedrijf te hebben gegeven. Dan kun je het met zo’n bedrag misschien nog even uitzingen maar dan is het wel gebeurd. De echte grootverdieners bedenken wel weer een andere constructie waardoor ze niets hoeven in te leveren.

Kortom de verkeerde mensen worden weer eens gepakt. Dit kabinet voert gewoon het beleid door van de vorige Balk-kabinetten. De fracties van PvdA en CU zullen voor de vorm nog wat tegenstribbelen maar na enige cosmetische aanpassingen toch akkoord gaan.

De PvdA en Bos in het bijzonder is hiervoor mede verantwoordelijk. Eerst is de PvdA weggedreven van de laagstbetaalden, nu neemt ze ook al afscheid van de middengroepen. Deze partij is ver van de werkelijkheid af komen te staan. Net als haar companen.

Bos, Halsema, Rutte, Pechtold, Rouvoet en Balkenende etc. kennen het fenomeen van alsmaar hoger wordende rekeningen die maandelijks op de mat ploffen waarschijnlijk niet en al helemaal niet hoe een gemiddeld Nederlands gezin de eindjes aan elkaar moet knopen. Er is geen sprake meer van enige affiniteit met de belevingswereld van de gemiddelde burger. Dat wisten we eigenlijk al maar het komt steeds duidelijker naar boven.

We hebben Amerika inmiddels al aardig ingehaald. Er onstaat een vicieuze cirkel waarin de gewone burger zich van de politiek af keert en steeds minder naar de stembus gaat. Bij deze mensen hebben de politieke partijen vervolgens niets meer te zoeken en zij richten zich uiteindelijk alleen nog op de belangen van de hogere inkomensklassen die nog wel naar de stembus gaan, enzovoorts.

De SP en PVV varen hier ondertussen wel bij. Het wachten is nu alleen nog op een charismatische figuur die alle stemmen naar zich toe trekt en waar heel Nederland achteraan holt. En niemand weet wat dat ons zal brengen. Zal het een Mandela zijn, een Martin Luther King, een nieuwe Fortuyn of wordt het een Khomeiny of Le Pen?

God beware Nederland!

woensdag 4 juli 2007

Nieuw Schoonoord verkocht: waar blijft het geld?

Vivare heeft het woonzorgcomplex Nieuw-Schoonoord aangekocht. Er zijn 92 huurappartementen en 25 koopapartementen. De bewoners kunnen zorg inkopen bij Innoforte en de SWR huurt dienstencentrum De Elleboog en kinderdagverblij De Zon. Geen brede school dus maar een breed zorgcentrum.
Er rijzen bij mij allerlei vragen en het lijkt me behoorlijk ingewikkeld.


De bewoners zijn allemaal zelfstandig huurder of eigenaar van de appartementen. Is er nu sprake van gedwongen winkelnering waarbij de bewoners verplicht zijn om de zorg uitsluitend bij Innoforte af te nemen of mogen ze ook een andere zorgaanbieder inschakelen?

Zoals je weet ben ik nogal nieuwsgierig en wat mij zeer intrigeert is wat er gebeurt met het geld dat Vivare voor de aankoop heeft betaald. Het zal toch om een fors bedrag gaan dat in de miljoenen loopt? Gaat dat naar de Stichting Nieuw Schoonoord? En wat doet deze Stichting daar dan mee? Gaan ze er vakantiereisjes van maken of zetten ze het op de bank? En dan?

Wie zit er eigenlijk in die Stichting? Hoeveel geld heeft deze Stichting en wat gaat er met het geld gebeuren? Hebben Vivare of Innoforte een zetel in het bestuur van deze Stichting? Of hebben ze via een andere constructie invloed? Als dat zo is dan wordt het zeer interessant. Dan zijn er allerlei mogelijkheden.
Als dat niet zo is dan blijft het interessant. Ergens moet dat geld toch heenvloeien.

Het lijken me allemaal zeer relevante vragen.
Wie heeft er zin en tijd om dit, evt. samen met mij, verder uit te spitten?

dinsdag 3 juli 2007

Nationaal Historisch Museum naar Riviersteen

De vestiging van het Nationaal Historisch Museum in Arnhem is een enorme opsteker voor de regio en voor de regionale politici. Hun lobby voor vestiging van het museum in Arnhem is uitstekend gelukt.

Paulien Krikke ligt al langer onder vuur voor haar functioneren in het algemeen en haar handelswijze in de politie-affaire Gelderland-Midden. En Clemens Cornielje heeft op zijn rapport over deze politie-affaire ook veel kritiek gekregen. Ze konden dus wel een succesje gebuiken.

Het inhoudelijke werk komt op naam van Jos Vaessen, de directeur van het Openluchtmuseum. Prima werk, Jos!

Hierbij dan ook de welgemeende felicitaties naar Paulien, Clemens en Jos!! Harstikke goed gedaan!.

Het museum staat er nog niet. En ik weet niet of er nog veel hobbels te overwinnen zijn. Ongetwijfeld zal er kritiek komen. En als er onverhoopt een kink in de kabel komt en er moet een alternatieve locatie gezocht worden dan heb ik er nog een in de aanbieding.

We hebben nog een prachtige plek in de gemeente Rheden: Riviersteen.

Het is maar een paar kilometer verderop, vrijwel bouwrijp en prachtig gelegen aan de traag meanderende IJssel. Bovendien hoeven er geen grote infrastructurele aanpassingen te worden uitgevoerd. De locatie is uitstekend bereikbaar via de A12 en de A348.
De plek leent zich uitstekend voor de bouw van een architectonisch hoogstandje. En dan is er nog genoeg plek voor ruime parkeervoorzieningenen. Scheelt tientallen miljoenen euro’s in de kosten die allemaal geïnvesteerd kunnen worden in het museum.

Clemens, Paulien en Jos: hou het in jullie achterhoofd.

Het Nationaal Historisch Museum naar Riviersteen!

Ik stem voor!!!!


PS: Clemens, die 95 miljoen die het rijk van de provincie Gelderland wil hebben. Kan daarvan niet een miljoentje of 40 worden bestemd voor Hart van Dieren? Dan kan daar de trein en het autoverkeer dieper en over een langere afstand onder de grond. Dan heb je een echt probleem opgelost en maak je heel veel mensen heel erg blij.

zondag 1 juli 2007

Atelier Velp: Petitie van nul en generlei waarde.

Atelier Velp heeft haar website een petitie geplaatst en roept iedereen op om daarop een stem uit te brengen. Daarin vraagt zij aan de Raad om NIET in te stemmen met het voorstel van B&W om de locatie aan de Rozendaalselaan 34 te gunnen aan de initiatiefnemers voor het eerste-lijns-gezondheidscentrum. De technische opzet van de petitie is echter waardeloos en zegt daardoor helemaal niets.

Het doet er allemaal niet meer toe want de gemeenteraad stemt volledig in met de handelswijze van het college van B&W. Dus petities en protesten hebben niet zoveel zin meer.

Ik heb toch even op de website van Atelier Velp naar de petitie gekeken. Het aantal stemmen maakte me al wantrouwig. Dergelijke lokale internet-peilingen trekken meestal niet zoveel stemmers. Toen ik keek (30 juni om 17:00 uur) waren er 1210 voorstemmers en 23 tegenstemmers. Dus 98 procent was vóór en 2% was tegen. Ik heb vervolgens binnen twee tellen het aantal tegenstemmers op 31 (= 3%) gebracht. Je kunt dus zonder enige moeite net zoveel stemmen (voor of tegen) op deze petitie uitbrengen als je wilt. Dat maakt deze petitie van nul en generlei waarde, nul-komma-nul. Slecht gedaan dus en het maakt dan ook geen enkele indruk. Daarmee haalt Atelier Velp haar eigen doelstelling onderuit.

Ik zet overigens grote vraagtekens bij nut en noodzaak van een gezondheidsgarage. De claim van Atelier Velp op deze locatie vindt ik eveneens onterecht. Als Atelier Velp of de initiatiefnemers van het gezondheidscentrum zo graag deze locatie willen benutten dan moeten ze een marktconform bod uitbrengen. Het zijn en blijven commerciële instellingen. Dus geen gedonder, gewoon onderhandelen over de vraagprijs. Voor het overige kunnen deze commerciële bedrijven geen enkel recht doen gelden.

Maar ja, hoewel er in het verdere proces natuurlijk van alles mis kan gaan lijkt de race gelopen en is het over en uit voor Atelier Velp op deze locatie. Jammer voor Atelier Velp overigens. Ik had het ze net zo goed gegund als de monteurs van de gezondheidsgarage.

Nog liever had ik hier iets anders gehad. De OBS Daalhuizen bijvoorbeeld of woningbouw.

zaterdag 30 juni 2007

Innoforte - Onrust duurt voort

Bij Innoforte wordt verder bezuinigd. Het is niet duidelijk wat de oorzaak is. Er wordt een personeelsreductie doorgevoerd die gevolgen heeft voor de dienstverlening. Ook voor de service aan de bewoners van Insula Dei.

De ondersteuning van Innoforte voor de nachtdienst van Insula Dei vervalt. Insula Dei krijgt wel de mogelijkheid om extra service via het Zorg-aan-huis concept van Innoforte in te kopen. De personeels reductie heeft ook gevolgen voor de bedrijfshulpverlening in de Casa. Er zal voortaan nog één geschoolde bedrijfshulpverlener (BHV) aanwezig zijn die verantwoordelijk is voor de twee etages waar Innoforte-cliënten verblijven. (bovenstaande info is afkomstig van de weblog Innoforte Help!!!)

Geen positieve ontwikkelingen. Personeel moet afvloeien en de werkdruk op de overblijvende medewerkers neemt verder toe. De zorgsector staat nu al jaren onder druk. Bij de minste of geringste tegenwind vallen er ontslagen. Opeenvolgende kabinetten roepen om het hardst om “meer handen aan bed” maar er komt gewoon niets van terecht.

De schaalvergroting in de zorg is in mijn ogen de grote boosdoener. Om de grootschalige zorgbedrijven te kunnen blijven besturen worden steeds meer managementlagen op elkaar gestapeld. De top staat steeds verder af van het doel van de instelling: het verlenen van zorg.

Het management houdt elkaar bezig met projecten op het gebied van effciency, het verkrijgen van kwaliteitscertificaten en met de bedrijfsvoering. Om de managementlagen op elkaar aan te laten sluiten en om de organisatie draaiende te houden zijn telkens weer meer managers en coördinatoren nodig. Het einde is dat het niet meer om de zorg draait maar om efficiency en een kloppende portemonnee.
Spreadsheetmanagement!!!

Bij Innoforte komen daar nog extra problemen bovenop. In het fusieproces zijn diepe wonden geslagen die nog niet zijn geheeld. Bij de nieuwe bezuinigingen blijkt hoe diep de verdeeldheid nog steeds zit. Dit alles heeft, hoe je het ook wendt of keert, gevolgen voor de zorg aan een zeer kwetsbare groep mensen.

Een en ander lijkt overigens in tegenspraak met de wijze waarop Innoforte zich afficheert. Er zijn blijkbaar nog steeds vacatures. Op de website van Innoforte staan de volgende vacatures (29 juni 2007).

Functie..................Locatie............ Aantal uur
Verpleegkundige......... Zorg-aan-Huis..... 12-20 uur p/w
Verzorgende niveau 3.. Zorg-aan-Huis..... 12-20 uur p/w
Verzorgende niveau 3.. Zorg-aan-Huis..... Oproepkrachten
Verzorgende niveau 3.. Lorentzhuis......... 32 uur

Innoforte barstte van de ambitie en heeft in de “zorgregio” zijn nek uitgestoken met de Casa Intermezzo. Op zich lofwaardig maar het bestuur heeft zich klaarblijkelijk onvoldoende gerealiseerd dat het opereert in een maatschappelijke context waarin actoren zijn met een andere visie en andere belangen. Denk aan de bewoners van de Ulenpas of aan Insula Deï.

De Ulenpas kreeg met de komst van de Casa een grote ingreep in haar leefomgeving te verwerken. Terecht dat zij dit niet pikt.

En Insula Deï denkt anders over de invulling van het welzijn van haar cliénten dan Innoforte. In mijn opinie én in die van de kort-geding rechter eveneens terecht. Daarbovenop speelt verschil in karakter tussen bestuurders van Innoforte en Insula Deï ook nog eens een rol. De houding van Innoforte ten opzichte van Insula Deï begint rancuneuze trekjes te krijgen. Zo van, als jij naar de rechter stapt dan pakken wij je wel terug.

De inspectie meldde dat ze geen klachten had binnengekregen over de klimaat-beheersing in de Casa en er dus geen reden is om in actie te komen. Dat zegt misschien al genoeg over het functioneren van deze instantie. Ze reageert alleen op externe prikkels. Hopelijk is ze nu wel wakker geschud en is ze alert op signalen vanuit Innoforte.

De zorg komt onder steeds grotere druk. En het gaat daarbij om uw broer, zus, vader, moeder, opa, oma, buurman of buurvrouw. Mensen van vlees en bloed, die die zorg hard nodig hebben.

En daar kun je het personeel dus niet de schuld van geven. Dat verdient een extra pluim voor hun betrokkenheid, hun inzet en hun zorg om zorg.

vrijdag 29 juni 2007

De slag om Laag Soeren


Wethouder Hans Elsenaar van Rheden: Aanpakken die Brummenezen!!

donderdag 28 juni 2007

Naoberschap

Het verbod voor het doorgaand vrachtverkeer op de Harderwijkerweg in Laag Soeren zou al in april worden ingevoerd. Daarna werd gewacht op 9 mei, als de uitkomsten van het onderzoek, dat in het kader van een bemiddelingstraject van de provincie is uitgevoerd, bekend zouden zijn.

Zoals te verwachten was werd de uistlag gestuurd naar de wensen van de provincie en Brummen. Daarop was Rheden zo verstaandig om een second opnion te vragen.
En ja hoor. Het onderzoek van Rheden toont aan dat Laag Soeren veiliger wordt zonder vrachtauto’s en het onderzoek van Brummen toont aan dat dat niet waar is. Zéér verbazingwekkend hoor!!

Nu, eind juni, vindt wethouder Hans Elsenaar het niet fatsoenlijk meer het truckverbod direct in te stellen. Hij heeft zich laten verleiden tot het bemiddelingstraject en is met open ogen in de val getrapt. Het gevolg is dat de maatregelen wederom zijn uitgesteld. Dat wordt op zijn vroegst oktober. Maar dan zijn we er nog niet want de gemeente Brummen zal alle procedurele wapens uit de kast halen om het truckverbod te dwarsbomen. Nu heeft Brummen weer een bezwaar ingediend bij de Commissie Bezwaar en Beroep. Die vergadert pas na de zomervakantie. En Hans Elsenaar vindt het netjes om als goede buren die procedure af te wachten.

Wat goede buren? Al 30 jaar worstelt Laag Soeren met het probleem van het doorgaande verkeer en de goede buren in Eerbeek en Brummen dwarsbomen dit al jaren. De Eerbeekse nimby’s kraaien weer victorie, de provincie doet geen moer, Brummen lacht zich een kriek en de gemeente Rheden laat zich alles welgevallen.

Wat is dat voor belachelijks. Als je de zaak zo belangrijk vindt dan kun je de commissie bezwaar- en beroep ook gewoon vragen om eerder in zitting bijeen te komen.

Het naoberschap van Brummen vraagt om een koekje van eigen deeg. De provincie dient eindelijk eens gebruik te maken van haar recht tot aanwijzing en ervoor te zorgen dat de rondweg alsnog wordt aangelegd. En Rheden moet zich hier ook echt sterk voor gaan maken in plaats van oeverloos te blijven kletsen met deze “goede buren”.

En gewoon dat truckverbod instellen. Nu!!

P.S.: Dinsdagavond vertelde Ton Eikelboom (ex-voorzitter Soerens Belang) me dat het provincierapport niet openbaar is. Laag Soeren mag het niet inzien. Wat is dat nu weer voor manoeuvre van de overheid? En over naoberschap gesproken. Brummen stuurde tot voor kort de vrachtauto's met gevaarlijke stoffen richting Laag Soeren. Nu dat is opgevallen wijzigt "fijne buur" Brummen deze route.