Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 24 maart 2014

Zo gaan we met elkaar om

Door: Adriaan Dolk

De gemeenteraadsleden van Rheden kunnen het onderling goed met elkaar vinden  en ook hun verhouding tot het College is voortreffelijk. In goede harmonie wisselen zij in de raadszaal enige argumenten uit en hun controle van het College beperkt zich tot een vriendelijk vraag- en antwoordspelletje. Waagt een enkel raadslid eens wat scherper uit de hoek te komen dan plaatst deze zich buiten de gevestigde orde en wordt verder genegeerd. Is er een hinderlijke burger die dwars ligt en een wethouder publiekelijk de les leest dan klinkt al snel de mantra: ‘Daar zijn wij het niet mee eens, zo gaan we hier niet met elkaar om’. Gerustgesteld knikt men elkaar dan toe; de onderlinge solidariteit is bevestigd en van de burger, die naar het oordeel van de raadsleden buiten zijn boekje is gegaan, is afstand genomen.

maandag 17 maart 2014

Gemeentehuis Rheden voortaan open op zondag

Door: Adriaan Dolk

Nog niet zo lang geleden besloot de gemeenteraad met een krappe meerderheid dat de winkels op zondag voortaan best open kunnen zijn. In het licht van de 24 uurs-economie  kiest de raad, zoals zij het noemen,  voor een stimulans van de dynamiek in de Rhedense  gemeenschap.
  
De geblindeerde winkelruiten op het Callunaplein en langs de Wilhelminaweg  in Dieren getuigen heden ten dage dat de zelfstandige winkeliers moeite hebben het hoofd boven water te houden.  Laat staan dat er gegadigden te vinden zijn om daar een nieuwe zaak te beginnen. En dan komt  de winkelopening op zondag er ook nog bij.  Decennia lang is er in ons land geknokt voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, maar echte ondernemers kiezen er tenslotte zelf voor om ’s avonds op te ruimen, de administratie bij te werken  en de vakken weer te vullen voor de volgende dag.

zondag 16 maart 2014

Veel beloven..

Bij de gemeenteraadsverkiezingen wordt een dramatisch lage opkomst verwacht. Volgens CDA-leider Sybrandt Buma is dat vooral de schuld van Mark Rutte. Die schaadt met zijn loze beloften het aanzien van de politiek. Voorafgaand aan de verkiezing voor de Tweede Kamer raaskalde Rutte er op los... lees verder op het Ouderenjournaal

maandag 3 maart 2014

Een zwembad voor Dieren

Door: Adriaan Dolk

Op 14 februari 2014 deed de Raad van State (RvS) uitspraak over de acht beroepen die tegen het plan Traverse waren ingediend. Het oostelijk deel van het plan,(van kruising N348 met de Burg. Willemsestraat tot en met de kruising N786 met de Spankerenseweg) is vernietigd en dient te worden overgedaan. En dat betekent voor dit projectonderdeel een nieuw ontwerpplan maken, ter inzage leggen, inspreken, zienswijzen indienen, een zienswijzennota, etc. De klok tikt door.

vrijdag 28 februari 2014

Kiezen

Tja, die verkiezingen! In de gemeente Rheden waar ik woon dingen elf partijen naar de gunst van de kiezer. De opkomst van de ouderenbeweging manifesteert zich ook in Rheden. Nieuwkomer OPA (Ouderen Politiek Actief) kon aanvankelijk ook op mijn sympathie rekenen. Sterker nog! Ik wilde mij aanmelden voor een plaats op de lokale kandidatenlijst. Dat werd echter geen succes. ... lees verder op het Ouderenjournaal 

dinsdag 25 februari 2014

Bij GroenLinks valt wat te kiezen

Door: Bob Bouhuijs

Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen valt binnen GroenLinks Rheden wat te kiezen. Pieter Groenewoud probeert namelijk middels de lijst van deze partij een raadszetel te bemachtigen. Gezien zijn positie op de lijst, zal hij de nodige voorkeursstemmen moeten verwerven.

Groenewoud is de laatste jaren als raadsvolger en de afgelopen maanden als raadslid voor GroenLinks actief geweest binnen de Rhedense raad. Hierin liet hij op grond van zijn principes en een gedegen dossierkennis veelvuldig een eigen geluid horen dat soms afweek van dat van zijn fractie. Zo stemde hij tegen het bouwplan Nimmer Dor, terwijl zijn fractiegenoten ermee instemden. Ook op andere sociale en ecologische dossiers toonde Groenewoud een kritische, autonome houding, waarbij hij het college het vuur na aan de schenen legde.

dinsdag 18 februari 2014

Inspiratie

Midden vorig jaar verloor ik mijn baan. De crisis had ook mij ingehaald. Geen kwaad woord over mijn werkgever hoor. Het ontslagproces verliep op een zorgvuldige en nette manier en wij namen in goede harmonie afscheid van elkaar. Niet dat ik tevreden was met de situatie maar het was niet anders. Ondanks mijn hobby’s had ik na een paar weken thuis wel gezien. Ik was gewend aan lange werkdagen, actie en dynamiek om me heen. Dat viel plotseling weg en ik dreigde in een groot zwart gat te vallen. Niks voor mij. Bovendien kreeg ik voor het eerst in mijn leven te maken met het UWV en zaken als WW en de daarbij horende verplichtingen. Er wordt veel over deze instelling gemopperd. Met name de bereikbaarheid en toegankelijkheid via de website was ver onder de maat. Dramatisch slecht zelfs. Maar daar wil het nu verder niet over hebben. Integendeel! Ik heb juist een positief punt over het UWV te melden.  ... lees verder op het Ouderenjournaal 

maandag 17 februari 2014

Ouderenjournaal

Het Ouderenjournaal is een digitale krant (webkrant) voor 50-plussers. 

Een team van ervaren journalisten verzorgt zowel op landelijk als op provinciaal niveau de inhoud. 

Daarbij wordt vooral het nieuws gepubliceerd en geduid dat interessant is voor “ouderen” (what’s in a name). 

Op landelijk niveau is er wekelijks een column. Daarnaast zullen er ook columns verschijnen die specifiek op de onderscheiden provincies zijn gericht. 

Ik heb de eer om met ingang van deze maand een column te verzorgen die vooral doch niet uitsluitend op de provincie Gelderland is gericht.  Geheel in de traditie van mijn eerdere “column Theo”. 


Mijn eerste column “Inspiratie” is inmiddels gepubliceerd. 

vrijdag 27 december 2013

OPA, Olof Wullink en Theo Kooijmans: Geen goede combinatie

Ik speelde al langer met de gedachte om opnieuw een rol te spelen in de lokale politiek.  Bij voorkeur met een lokale partij. Een partij die een eigen koers vaart en niet ondergeschikt is aan centrale sturing.  

In 2008 had ik een avontuurtje met Gemeentebelangen maar dat liep op niets uit.  De partij bleek een ware slangenkuil. Er was een hevige machtsstrijd aan de gang en mijn komst was de vonk die de lont in het kruitvat deed ontbranden. Het liefst had ik daarom een nieuwe onafhankelijke partij opgericht maar daarvoor ontbrak me de afgelopen jaren de tijd.

Gisteren zag ik dat seniorenpartij OPA met een lokale afdeling aan de raadsverkiezingen wil meedoen en kandidaat-raadsleden zocht. Ik maak me de laatste tijd nogal druk om de dreigende en door partijen als D66 gestimuleerde generatiekloof en de daarmee gepaarde gaande achterstelling van ouderen. Dus dit leek me wel iets en ik heb er een telefoontje aan gewaagd. 

zaterdag 21 december 2013

Rhedense raad stemt gedwee in met Nimmer Dor

Door: Bob Bouhuijs

De gemeenteraad van Rheden heeft afgelopen dinsdag in grote meerderheid ingestemd met het bestemmingsplan Laag-Soeren Oost, in de hoop hiermee een stap richting verwezenlijking van het bouwplan Nimmer Dor te zetten. Van de 23 raadsleden stemden slechts drie tegen het plan. Opvallend, aangezien in de weken voor de stemming in verschillende fracties evidente tegengeluiden waren te horen.

Vanaf het eerste moment in het debat over Nimmer Dor was duidelijk dat het leeuwendeel van de raad het bestemmingsplan zou omarmen. De platgetrapte clichés passeerden weer rijkelijk te revue. Zo zou de vitaliteit van het dorp met de bouw van de geplande woningen een impuls krijgen. Verder waren de Soerenaren bij de ontwikkeling van het plan betrokken en zouden zij zich in meerderheid kunnen vinden in het resultaat van de planvorming.

vrijdag 6 december 2013

Noordtak Betuwelijn

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute
Door: Adriaan Dolk

De Stichting Spoorhinder organiseerde onlangs een symposium in het stadhuis in Arnhem. Welke mogelijkheden zijn er om te vermijden dat zware goederentreinen dagelijks over het bestaande spoor rijden door Arnhem, Velp, de Steeg, Rheden, Ellecom, Dieren, Brummen en zo verder door Zutphen, Deventer naar uiteindelijk Oldenzaal ?

Scheurvorming in huizen die vlak bij het spoor liggen, geluidsoverlast en rammelende kopjes in de servieskast zijn nu al aan de orde; laat staan als straks die zestig 750 meter lange goederentreinen dagelijks voorbij denderen. Dan nog voorbijgegaan aan de ongelukken in een klein hoekje bij het onvermijdelijke vervoer van gevaarlijke stoffen.

Er komt nu een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid een apart spoor aan te leggen voor deze goederentreinen. De initiatiefnemer, het Havenbedrijf Rotterdam, heeft daartoe contact opgenomen met de provincie Gelderland, maar liet als goed ondernemer de primeur die avond graag aan de provincie. 

maandag 2 december 2013

Bomenkap Kerkweg Spankeren

M. Fels schrijft de gemeente het volgende:
 
Ik heb nav een briefje in de Regiobode van een strijdbare inwoner van Spankeren, die om hulp vroeg,  een zienswijze ingediend mbt de door de gemeente voorgenomen kap van de volgens mij enige fraaie laanbomenstructuur in heel Spankeren. Het betreft 13 gezonde Lindes aan de Kerkweg.
 
Voor mij als ex bestuurslid van de Bomenstichting, ik ben wel wat gewend wat bomenhaat betreft,  toch wel weer een nieuw dieptepunt in minachting jegens bomen. 
 
De gemeente is niet ingegaan op o.a. mijn zienswijze, waarin ook suggesties voor oplossingen, en kiest de weg van de escalatie. Mijn zienswijze is klassiek formalistisch afgedaan: mij werd meegedeeld dat het nu nog  geen tijd is om bezwaar te maken, dat ik eerst moet afwachten tot de kapvergunning is verleend. Ja dat ken ik, en als ik dan bezwaar ga maken word ik afgeserveerd als niet belanghebbend omdat ik er niet recht tegenover woon.  Ik ben ook nog raadslid geweest vroeger in Zutphen, ik weet hoe een gemeente haar tegenstanders onschadelijk maakt.  

dinsdag 3 september 2013

Losse eindjes - Traverse

Door: Adriaan Dolk

Een aantal bekendmakingen van de overheid over het project Traverse vraagt onze aandacht.

De provincie maakt bekend dat zij nieuwe waarden vaststelt voor de geluidsbelasting, die hoger zijn dan de hoogst toelaatbare waarden volgens de Wet geluidhinder. Dat geldt dan voor 39 woningen in de nabijheid van de Traverse.

De provincie maakt bekend dat er voor de Traverse vergunningen nodig zijn van verschillende instanties. (1) Ontheffing van de verbodsbepalingen in de Flora- en Fauna-wet betreffende  vleermuizen en de das. (2) Beoordeling van het project Traverse op de nabijgelegen Natura 2000 gebieden aan de hand van de Natuurbeschermingswet. Dat is neutraal gezegd, maar u kunt rustig aannemen dat onderdelen van de Traverse volgens die wet niet zijn toegestaan. Het is ook voorspelbaar dat de beoordeling voor de Traverse gunstig zal uitpakken. En (3) een vergunning voor het vellen van houtopstanden binnen het rijksmonument Hof te Dieren. Een flink aantal monumentale bomen op het rijksmonument Hof te Dieren kan tegen de vlakte zodra die vergunning is verleend.