De gemeenteraadsleden van
Rheden kunnen het onderling goed met elkaar vinden en ook hun verhouding tot het College is
voortreffelijk. In goede harmonie wisselen zij in de raadszaal enige argumenten
uit en hun controle van het College beperkt zich tot een vriendelijk vraag- en
antwoordspelletje. Waagt een enkel raadslid eens wat scherper uit de hoek te
komen dan plaatst deze zich buiten de gevestigde orde en wordt verder
genegeerd. Is er een hinderlijke burger die dwars ligt en een wethouder publiekelijk
de les leest dan klinkt al snel de mantra: ‘Daar zijn wij het niet mee eens, zo
gaan we hier niet met elkaar om’. Gerustgesteld knikt men elkaar dan toe; de
onderlinge solidariteit is bevestigd en van de burger, die naar het oordeel van
de raadsleden buiten zijn boekje is gegaan, is afstand genomen.
Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
maandag 24 maart 2014
woensdag 19 maart 2014
maandag 17 maart 2014
Gemeentehuis Rheden voortaan open op zondag
Door: Adriaan Dolk
Nog niet zo lang geleden besloot de gemeenteraad met
een krappe meerderheid dat de winkels op zondag voortaan best open kunnen zijn.
In het licht van de 24 uurs-economie kiest
de raad, zoals zij het noemen, voor een
stimulans van de dynamiek in de Rhedense
gemeenschap.
De geblindeerde winkelruiten op het Callunaplein en langs
de Wilhelminaweg in Dieren getuigen heden
ten dage dat de zelfstandige winkeliers moeite hebben het hoofd boven water te
houden. Laat staan dat er gegadigden te
vinden zijn om daar een nieuwe zaak te beginnen. En dan komt de winkelopening op zondag er ook nog bij. Decennia lang is er in ons land geknokt voor
fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, maar echte ondernemers kiezen er tenslotte
zelf voor om ’s avonds op te ruimen, de administratie bij te werken en de vakken weer te vullen voor de volgende
dag.
zondag 16 maart 2014
Veel beloven..
Bij de
gemeenteraadsverkiezingen wordt een dramatisch lage opkomst verwacht. Volgens
CDA-leider Sybrandt Buma is dat vooral de schuld van Mark Rutte. Die schaadt
met zijn loze beloften het aanzien van de politiek. Voorafgaand aan de
verkiezing voor de Tweede Kamer raaskalde Rutte er op los... lees verder op het Ouderenjournaal
maandag 3 maart 2014
Een zwembad voor Dieren
Door: Adriaan Dolk
zondag 2 maart 2014
vrijdag 28 februari 2014
Kiezen
Tja, die verkiezingen! In de gemeente Rheden waar ik
woon dingen elf partijen naar de gunst van de kiezer. De opkomst van de
ouderenbeweging manifesteert zich ook in Rheden. Nieuwkomer OPA (Ouderen
Politiek Actief) kon aanvankelijk ook op mijn sympathie rekenen. Sterker nog!
Ik wilde mij aanmelden voor een plaats op de lokale kandidatenlijst. Dat werd echter
geen succes. ... lees verder op het Ouderenjournaal dinsdag 25 februari 2014
Bij GroenLinks valt wat te kiezen
Door: Bob Bouhuijs
Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen valt binnen
GroenLinks Rheden wat te kiezen. Pieter Groenewoud probeert namelijk middels de
lijst van deze partij een raadszetel te bemachtigen. Gezien zijn positie op de
lijst, zal hij de nodige voorkeursstemmen moeten verwerven.
Groenewoud is de laatste jaren als raadsvolger en de
afgelopen maanden als raadslid voor GroenLinks actief geweest binnen de Rhedense
raad. Hierin liet hij op grond van zijn principes en een gedegen dossierkennis
veelvuldig een eigen geluid horen dat soms afweek van dat van zijn fractie. Zo
stemde hij tegen het bouwplan Nimmer Dor, terwijl zijn fractiegenoten ermee instemden. Ook op andere sociale
en ecologische dossiers toonde Groenewoud een kritische, autonome houding,
waarbij hij het college het vuur na aan de schenen legde.
dinsdag 18 februari 2014
Inspiratie
Midden vorig jaar verloor ik mijn baan. De crisis
had ook mij ingehaald. Geen kwaad woord over mijn werkgever hoor. Het
ontslagproces verliep op een zorgvuldige en nette manier en wij namen in goede harmonie
afscheid van elkaar. Niet dat ik tevreden was met de situatie maar het was niet
anders. Ondanks mijn hobby’s had ik na een paar weken thuis wel gezien. Ik was
gewend aan lange werkdagen, actie en dynamiek om me heen. Dat viel plotseling
weg en ik dreigde in een groot zwart gat te vallen. Niks voor mij. Bovendien
kreeg ik voor het eerst in mijn leven te maken met het UWV en zaken als WW en
de daarbij horende verplichtingen. Er wordt veel over deze instelling
gemopperd. Met name de bereikbaarheid en toegankelijkheid via de website was
ver onder de maat. Dramatisch slecht zelfs. Maar daar wil het nu verder niet
over hebben. Integendeel! Ik heb juist een positief punt over het UWV te
melden. ... lees verder op het Ouderenjournaal
maandag 17 februari 2014
Ouderenjournaal
Een team van ervaren
journalisten verzorgt zowel op landelijk als op provinciaal niveau de
inhoud.
Daarbij wordt vooral het
nieuws gepubliceerd en geduid dat interessant is voor “ouderen” (what’s in a
name).
Op landelijk niveau is er
wekelijks een column. Daarnaast zullen er ook columns verschijnen die specifiek
op de onderscheiden provincies zijn gericht.
Ik heb de eer om met
ingang van deze maand een column te verzorgen die vooral doch niet
uitsluitend op de provincie Gelderland is gericht. Geheel in de traditie
van mijn eerdere “column Theo”.
Mijn eerste column
“Inspiratie” is inmiddels gepubliceerd.
vrijdag 27 december 2013
OPA, Olof Wullink en Theo Kooijmans: Geen goede combinatie
Ik speelde al langer met de gedachte om opnieuw een rol te spelen in de lokale politiek. Bij voorkeur met een lokale partij. Een partij die een eigen koers vaart en niet ondergeschikt is aan centrale sturing. In 2008 had ik een avontuurtje met Gemeentebelangen maar dat liep op niets uit. De partij bleek een ware slangenkuil. Er was een hevige machtsstrijd aan de gang en mijn komst was de vonk die de lont in het kruitvat deed ontbranden. Het liefst had ik daarom een nieuwe onafhankelijke partij opgericht maar daarvoor ontbrak me de afgelopen jaren de tijd.
Gisteren zag ik dat seniorenpartij OPA met een lokale afdeling aan de raadsverkiezingen wil meedoen en kandidaat-raadsleden zocht. Ik maak me de laatste tijd nogal druk om de dreigende en door partijen als D66 gestimuleerde generatiekloof en de daarmee gepaarde gaande achterstelling van ouderen. Dus dit leek me wel iets en ik heb er een telefoontje aan gewaagd.
zaterdag 21 december 2013
Rhedense raad stemt gedwee in met Nimmer Dor
De
gemeenteraad van Rheden heeft afgelopen dinsdag in grote meerderheid ingestemd
met het bestemmingsplan Laag-Soeren Oost, in de hoop hiermee een stap richting
verwezenlijking van het bouwplan Nimmer Dor te zetten. Van de 23 raadsleden
stemden slechts drie tegen het plan. Opvallend, aangezien in de weken voor de
stemming in verschillende fracties evidente tegengeluiden waren te horen.
vrijdag 6 december 2013
Noordtak Betuwelijn
| Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Betuweroute |
De Stichting Spoorhinder organiseerde onlangs een
symposium in het stadhuis in Arnhem. Welke mogelijkheden zijn er om te
vermijden dat zware goederentreinen dagelijks over het bestaande spoor rijden door
Arnhem, Velp, de Steeg, Rheden, Ellecom, Dieren, Brummen en zo verder door
Zutphen, Deventer naar uiteindelijk Oldenzaal ?
Scheurvorming in huizen die vlak bij het spoor liggen,
geluidsoverlast en rammelende kopjes in de servieskast zijn nu al aan de orde;
laat staan als straks die zestig 750 meter lange goederentreinen dagelijks voorbij
denderen. Dan nog voorbijgegaan aan de ongelukken in een klein hoekje bij het
onvermijdelijke vervoer van gevaarlijke stoffen.
Er komt nu een nieuw onderzoek naar de mogelijkheid een
apart spoor aan te leggen voor deze goederentreinen. De initiatiefnemer, het
Havenbedrijf Rotterdam, heeft daartoe contact opgenomen met de provincie
Gelderland, maar liet als goed ondernemer de primeur die avond graag aan de
provincie.
maandag 2 december 2013
Bomenkap Kerkweg Spankeren
Ik heb nav een briefje in de Regiobode van een strijdbare inwoner van Spankeren, die om hulp vroeg, een zienswijze ingediend mbt de door de gemeente voorgenomen kap van de volgens mij enige fraaie laanbomenstructuur in heel Spankeren. Het betreft 13 gezonde Lindes aan de Kerkweg.
Voor mij als ex bestuurslid van de Bomenstichting, ik ben wel wat gewend wat bomenhaat betreft, toch wel weer een nieuw dieptepunt in minachting jegens bomen.
De gemeente is niet ingegaan op o.a. mijn zienswijze, waarin ook suggesties voor oplossingen, en kiest de weg van de escalatie. Mijn zienswijze is klassiek formalistisch afgedaan: mij werd meegedeeld dat het nu nog geen tijd is om bezwaar te maken, dat ik eerst moet afwachten tot de kapvergunning is verleend. Ja dat ken ik, en als ik dan bezwaar ga maken word ik afgeserveerd als niet belanghebbend omdat ik er niet recht tegenover woon. Ik ben ook nog raadslid geweest vroeger in Zutphen, ik weet hoe een gemeente haar tegenstanders onschadelijk maakt.
dinsdag 3 september 2013
Losse eindjes - Traverse
Een aantal bekendmakingen van de overheid over het
project Traverse vraagt onze aandacht.
De provincie maakt bekend dat zij nieuwe waarden
vaststelt voor de geluidsbelasting, die hoger zijn dan de hoogst toelaatbare
waarden volgens de Wet geluidhinder. Dat geldt dan voor 39 woningen in de
nabijheid van de Traverse.
De provincie maakt bekend dat er voor de Traverse
vergunningen nodig zijn van verschillende instanties. (1) Ontheffing van de
verbodsbepalingen in de Flora- en Fauna-wet betreffende vleermuizen en de das. (2) Beoordeling van
het project Traverse op de nabijgelegen Natura 2000 gebieden aan de hand van de Natuurbeschermingswet. Dat is neutraal gezegd, maar u
kunt rustig aannemen dat onderdelen van de Traverse volgens die wet niet zijn
toegestaan. Het is ook voorspelbaar dat de beoordeling voor de Traverse gunstig
zal uitpakken. En (3) een vergunning voor het vellen van houtopstanden binnen
het rijksmonument Hof te Dieren. Een flink aantal monumentale bomen op het
rijksmonument Hof te Dieren kan tegen de vlakte zodra die vergunning is
verleend.
Abonneren op:
Posts (Atom)










