Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 23 oktober 2008

Spoornota bij de raadsvergadering - woordelijk verslag

De Rhedense VVD had nadere informatie gevraagd over het voornemen van het college van B&W om de spoornota te schrappen. Dit kwam bij de infromatieavond aan de orde in de Rhedense gemeenteraad. Ná het inspreken van Gerard de Kuijper van Geen Noordtak Velp.

Onderstaand de transcriptie van het audioverslag dat ik maakte. Een (vrijwel) woordelijk verslag van de vergadering. De vergadering werd voorgezeten door Cor van Vugt (Gemeentebelangen). Deed ie goed. Hij voelde de sfeer goed aan, keek niet voortdurend op de klok en bemoeide zich niet met de inhoud.

---------
Voorzitter: Mijnheer Haverkamp. U krijgt ’t woord, VVD

Ronald Haverkamp (VVD): Onze vraag is eigenlijk heel simpel. Want we willen ook het niet over de spoornota hebben maar we willen het graag hebben over het vóórnemen van het college om het opstellen van de spoornota te schrappen.

Voordat wij op 4 november daar een besluit over nemen, want dat is onderdeel van de begroting, willen wij graag van het college concreet. gemotiveerd weten, en ik weet niet of dat vanavond lukt maar in ieder geval een aanzet hopen wij daartoe: Waarom wordt deze nota geschrapt? Want wij hebben in 2005 inderdaad unamiem in deze raad besloten om deze nota te maken.
Dus wij willen graag weten: waarom gaat het college deze nota schrappen?

Voorzitter: Ik hou het eerst even bij deze eerste vraag dan kunnen de andere fracties even nadenken over meerdere andere vragen. Ik kijk even naar mijnheer Elsenaar.
Heeft u daar een antwoord op?

Wethouder Hans Elsenaar (VVD) : Ja mijnheer de voorzitter. Ik zal proberen ondanks dat deze spoornota vanavond niet geagendeerd was zal ik toch ook mede naar aanleiding van de vragen van de mijnheer Haverkamp die daar aandacht voor vraagt ‘t een en ander daarover zeggen.
Destijds, en dan heb ik het over 2005, is er een bedrag gereserveerd voor deze nota. En deze nota die zal er ook komen. Er is, en dat was in november 2005, is er een motie aangenomen waarin een aantal aspecten aan de orde zijn gekomen onder andere was dat de Noord-Oostelijke Verbinding. Wij zullen met een notitie cq een memo hierover komen waarin de motie eigenlijk ontleed wordt omdat de motie verschillende betekenissen heeft gehad.

Wat bedoelen we precies en met welk doel? Wat willen we weten of wat willen we daarmee bereiken? Welke onderdelen behandelen we, wat is relevant? En wij zijn van mening, en gelukkig deelt de mijnheer De Kuijper, onze inspreker vanavond , die mening met ons, dat wij het beoogde bedrag wat daarvoor gepland is dat wij dat niet of in ieder geval niet volledig nodig hebben.

‘t Aantal onderwerpen of mogelijke onderwerpen die wij in die memo aan de orde zullen laten komen dat is:
- het aantal goederentreinen wat er over het spoor gaat,
- het gaat over de tijdstippen wanneer dat goederenvervoer is,
- het vervoer van gevaarlijke stoffen en de omvang daarvan,
- de tijdstippen van het vervoer van gevaarlijke stoffen,
- de rol van de brandweer,
- de achtergrond van gevelsanering
- en het kader van de gevelsanering,
dat zijn zo en als laatste
- de trillingen
en ook nog
- oversteekbaarheid.

Dus dat zijn een aantal aspecten die wij al aan het uitzoeken zijn. U zult misschien van mij begrijpen dat dit geen eenvoudige klus is want wij moeten ook een heleboel informatie van buiten dit huis halen. Dus er wordt hard aan gewerkt.

Een aantal dingen zijn al op de rit. Een aantal informatieonderdelen hebben wij nog niet binnen. Dus zo gauw als dat klaar is, en ik verwacht dat vrij binnenkort, dan zullen wij daarmee naar u toekomen.

Voorzitter: Mijnheer Haverkamp, ik kijk u even aan. Is dit voldoende antwoord?

Haverkamp: Nou even om ‘t echt concreet te maken. Als ik ‘t begrijp wat wij in 2005 gewild hebben met die motie: dat gaat nog steeds gebeuren? Alleen het geld wat daarvoor gereserveerd was is niet nodig. We kunnen het middels bestaande middelen, formatie, kunnen we die nota op gaan stellen. Of ben ik dan wat optimistisch in m’n woorden?

Wethouder Elsenaar: Ik denk dat ’t in grote lijnen daar op neer komt. Wij denken dat wij dat bedrag, wat destijds daarvoor gereserveerd is, dat wij dat niet nodig hebben of in ieder geval niet volledig nodig hebben, misschien een klein onderdeel daarvan. En dat is de reden dat wij dit nu aan het uitwerken zijn. En ik ben ook blij dat mijnheer De Kuijper diezelfde mening is toegedaan.

Haverkamp: En bent u bereid voorzitter, als ik dat tot slot nog mag vragen, om die brief van Geen Noordtak Velp waar mijnheer De Kuijper het over heeft, om in ieder geval de inhoud daarvan en de aanbevelingen en suggesties die zij doen mee te nemen in die nota die u gaat schrijven?

Wethouder Elsenaar: Wij nemen die uitgestoken hand die nemen wij op en wij zullen de aanbevelingen zullen wij bestuderen en waar nodig meenemen in onze notitie.

Piet Wubs (Gemeentebelangen): Voorzitter?

Bert de Boer (CDA): Voorzitter?

Voorzitter: Mijnheer Wubs!

Piet Wubs (Gemeentebelangen): Vraag aan de wethouder. Als ik ’t dus goed begrijp wordt de motie aangepast uitgevoerd omdat ie net als het geschreven (???) woord soms anders uitgelegd wordt?

Wethouder Elsenaar: Wij zijn een aantal dingen aan ‘t onderzoeken. Kijken hoe het een en ander bedoeld is. Omdat het ’n motie is die al even geleden is, van 2005 gaf ik al aan. En daar staan een aantal dingen in die misschien óf achterhaald zijn óf inmiddels al geschied zijn óf niet meer nodig zijn te onderzoeken. Dus daar zijn we op dit moment mee bezig.

Piet Wubs: Okay, maar achterhaald is wat anders dan ‘n bedoeling die in ‘n opdracht zit.

Wethouder Elsenaar: Als dat achterhaald is dan bedoel ik feiten en niet bedoelingen.

Voorzitter: Mijnheer de Boer? Dat zei u net namelijk daarom...

Bert de Boer (CDA): Ja voorzitter, even kort ‘n vraagje met betrekking tot die Spoornota. Of het spoor en het geluid in z’n totaliteit. Ik kan me voorstellen dat het college natuurlijk continue in gesprek is met Regiorail of hoe het dan mag heten. Met de mensen die in ieder geval verantwoordelijk zijn voor het spoor. Om de mogelijkheden te onderzoeken om daar wat aan te doen. Dus ik zou daar ook wel graag iets meer over weten.

Wat heeft het college de laatste jaren gedaan in de contacten met de verantwoordelijke spoorwegonderhoudsdienst om in te spelen op mogelijkheden om actie te ondernemen ten aanzien van dit soort zaken?

Voorzitter: Mijnheer Elsenaar.

Wethouder Elsenaar: Wij zijn niet in contact met spooronderhoudsdiensten. Wij hebben wel contacten met ProRail en daar hebben wij halfjaarlijks.. contact over ’n aantal zaken die het spoor aangaan. En uit mijn hoofd zeg ik dat... dat nu in het najaar.. dat wij die contacten weer .. dat wij weer opnieuw bij elkaar komen om een aantal zaken te bespreken.

Bert de Boer: Ja maar goed: kunt u iets meer daarover zeggen dan? Want u spreekt twee keer in het jaar met ProRail over dit soort aangelegenheden. Wat heeft het opgeleverd?

Wethouder Elsenaar: Tot nu toe nog niets.

Bert de Boer: Dat is een trieste constatering dan! Terwijl dat deze zaak al ruim tien jaar speelt en daar regelmatig aandacht aan besteed wordt hier vanuit de raad. En dan vind ik het toch bijzonder triest te moeten constateren dat het helemaal niks oplevert. En u hoopt dan dat u met deze spoornota in de hand dat dan u wel resultaten krijgt met ProRail?

Wethouder Elsenaar: Dat hoop ik wel ja. .

Voorzitter: Nog meer vragen richting Spoornota? Mijnheer Witteveen, ChristenUnie

Hendri Witteveen (ChristenUnie): Dank u wel. We hebben met de behandeling van de kadernota hier ook over gesproken en toen is deze memo toegezegd. Ik vind het jammer dat hij er nu nog niet is. Kunt u zeggen wanneer hij er wel komt?

Wethouder Elsenaar: Ik heb al aangegeven dat ie op zeer korte termijn... Een aantal dingen die ik net opnoemde die zijn inmiddels al onderzocht. Er zijn nog ’n paar aspecten waar de resultaten, of in ieder geval de cijfers, nog van binnen moeten komen. Dus ik verwacht óf deze maand óf in ieder geval voor half november dat dit gereed zal zijn.

Voorzitter: Nog meer vragen? Geen vragen. Dan wou ik dit agendapunt afsluiten.

Zie ook het Dossier Spoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten