Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 4 december 2009

Belangenvereniging Dieren kritiseert verslag(gever) Gelderlander over informatieavond BoK

Door: Fred van Daalen, Belangenvereniging Dieren e.o.

Onderwerp: artikel in De Gelderlander d.d. 04-12-09:
“Wethouder Rheden: wellicht tunnels onder spoor in hart Dieren”.

Beste mensen,

Aan het eind van de informele raadsvergadering kwam Menno Poels, journalist bij
De Gelderlander, nog even langs wat specifieke gegevens bij de insprekers opvragen.
Voorts heeft wethouder Kuiper Menno na afloop van de avond opgezocht.

Het resultaat is een artikel dat niet over de informele raadsvergadering gaat maar over (het naar buiten brengen van) de zienswijze van de heer Kuiper.
Hij beroept zich op de ontsnappingsclausule in de BOK om de Variant 3A aan te mogen passen.Ondertussen pakt men wel door met de procedure (kennelijk) onder voorbij gaan aan het op de loer liggende gebruik van de IJssellijn voor goederenvervoer. Althans die indruk wordt gewekt.

Kennelijk hebben wij met onze inspraak een vuurtje onder zijn stoel gestookt.
Want hoe moeten wij deze handelwijze van Kuiper nu betitelen: “Vlucht naar voren”, “Godsgeschenk”, …………….., roept u maar!

Was één van zijn antwoorden nog dat de stand van zaken van een aantal ’plandelen’ niet rijp was om aan de openbaarheid prijs te geven, nu blijkt dat ineens wel het geval te zijn.

Zo mag dat wel geïnterpreteerd worden. Namelijk omdat in het artikel met geen woord over de gang van zaken rond BOK op deze avond, wordt gerept.

Kuiper moet de verslaggever echt in zijn zak hebben.

Wat moeten wij nu hieruit opmaken?
Dat lijken mij meerdere punten:
- De gemeente wil echt niets kwijt aan of delen met de Tafel van Tien, c.q. de burgers!
- De Variant A3 gaat volledig op de schop.
- Het VCP (ik noem dit nog maar even zo) zal drastisch aangepast moeten worden (als dat al niet is gebeurd door Goudappel & Coffeng).
- Het uitgangspunt van de gemeente om de Harderwijkerweg verkeersluw te maken, is niet langer houdbaar.
- Gemeente en provincie zijn in hun gedachtegang en/of afspraken al veel verder!

Kuiper zal ongetwijfeld graag gewacht hebben tot na de verkiezingen met het naar buiten brengen van de tunnels in de Harderwijkerweg en de Wilhelminaweg.
Want als andere partijen dit goed oppikken, kan dat de PvdA zetels kosten.
Zo kun men denken aan het niet verkeersluw kunnen maken van de Harderwijkerweg doordat er een ongelijkvloerse kruising met A348 (de B.de Bruinstraat) komt. Dat ditzelfde zal gebeuren met de Wilhelminaweg betekent eveneens extra verkeer op deze weg die daarvoor totaal niet geschikt is ( te maken).
Kuiper zal dan zeggen rotondes in de H’weg te maken om dat op die wijze te bereiken. Dat is niet moeilijk want de tekeningen voor twee rotondes liggen al een paar jaar in het gemeentehuis op de plank.

De W’weg zal natuurlijk ook aangepast worden. Maar hoe verdraagt een grote verkeerstroom zich met het nu al vele winkelverkeer?

Maar goed, hij zat met door het naar voren gebrachte van de insprekers ineens in het nauw en na snelle afweging heeft hij gekozen voor een ‘vlucht naar voren’.

De voorgestelde en te verwachten ingreep van V&W, respectievelijk minister Eurlings, in de routering van het spoorgoederenvervoer lijkt een godsgeschenk voor zowel gemeente als provincie.

Wat kan er namelijk gebeuren:
Het ligt voor de hand dat gemeente en provincie de mogelijkheid van deze twee tunnels niet ‘uitsluiten’. Men kan dan namelijk de B. de B.-straat op maaiveld maten liggen.
En dat scheelt een hoop geld; wellicht dat het rijk een deel van de subsidie wel terug roeit.
Wat dat betreft heeft de gemeente zich al aardig trachten in te dekken door de inrichtingskosten van het gebied rond het station geheel uit de rijkssubsidie te halen en dit te vermengen met de gemeentelijke kosten voor de inrichting net daarbuiten.

Voorts zullen de beide tunnels m.i. zo niet geheel dan toch grotendeels door Prorail bekostigd worden.
Het berekende tekort van de Traverse Dieren zou dan misschien zelfs wel kunnen omslaan in een overschot?
Uiteindelijk zou de burger daar blij om moeten zijn want het verhogen van de OZB - om het gemeentelijk tekort op de Traverse en de daarmee samenhangende kosten voor het uitvoeren van het VCP te kunnen dekken - blijft dan achterwege.
Maar hoe verkoop ik dat aan het volk. In eerste instantie zal de burger zeggen dat de gemeente draait en dat is altijd slecht voor behoud van stemmen van de zittende partij die het project trekt. Daarom dus in de openbaarheid na de verkiezingen.
Het in de pers gemelde omtrent de beide tunnels lijkt onschuldig maar de effecten daarvan zijn overduidelijk.

Voor de volledigheid nog net volgende:
In ieder geval heeft V&W in de lopende verkenningsfase van de kosten, vijf tunnels tussen Arnhem en Zutphen begroot.
Die in de Kennedylaan lijkt er buiten te vallen omdat deze onder de NaNOV valt.
Die in de Kanaalweg is in de Traverse ondergebracht.
Daarmee komt m.i. het aantal tunnels in dit stukje spoor op 7!
Het geeft maar aan hoe Prorail insteekt op een duidelijk te druk stuk spoorlijn.

B.V. Dieren e.o., Fred.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten