Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 17 januari 2010

Hendri Witteveen

Door: Joop Zijlstra

Reactie op het interview Hendri Witteveen (CU) in de Regiobode van 6 janauri 2010.

Eenzame strijder aan het front?

Ik citeer enkele zinnen uit het interview.

“Het plan drukrioleringen stond op de agenda. Daar wordt soms heel veel geld aan uitgegeven. Rioolrechten zijn dan vaak schrikbarend hoog. Ik werkte hard aan een beter alternatief. Maar de raadsleden luisterden niet naar mij als deskundige. Ze vertrouwden op de deskundigheid van B&W. Ik moest leren als raadslid een onderwerp te benaderen, niet als deskundige. Ik voelde dat ik daarmee tegen een muur aan liep.”


Mijn reactie: dat laatste is in deze gemeente niet moeilijk. Die muur staat immers in De Steeg, torenhoog. Dat raadsleden niet luisteren is bekend. Mijn vraag aan de heer Witteveen: streed u voor uw beter plan? Streed u voor de portemonnee van uw medeburgers? Hoe hebt u daarna gestemd, vóór of tegen het duurder voorstel van B.& W.?

Ik citeer nog een passage.
“De Bijbel is mijn inspiratiebron.”


Kijk dan nog eens bij de grote en kleine profeten, lees Haggai 1, 1 – 13. Dat gaat over u, over uw collega’s in de raad, over ons, over de burgers en de overheid. Meneer Witteveen is op dat front geen strijder. Maar wat niet is kan komen. Ageer bijvoorbeeld tegen het dualisme. Dat heeft toch afgedaan! Weg met die informatieve raadsvergaderingen. De burgemeester maakte daar haar (Engels) klasje van: alleen keurige vraagjes en verder mondje dicht. Witteveen, lever strijd om de commissies terug te krijgen. Stel daar je betere beleid aan de orde, trek eraan, sleur desnoods. Is Witteveen een strijder? De foto* geeft het begin van een antwoord: het raadslid, achterover leunend op de bank. Hij lacht. Inderdaad, het is vermakelijk, maar het is ook tamelijk zorgelijk. Afleren als deskundige zaken te beoordelen? Integendeel, u moet dat aanleren ter wille van de burgers.

Joop Zijlstra, Ellecom.


*Noot TKO: Betreft de foto die bij het interview in de krant staat afgedrukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten