Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 17 januari 2010

Tjebbe Vugts

Door: Joop Zijlstra

Het is een groot goed dat politiekrheden.nl een forum biedt voor informatie en meningsvorming anders dan vanuit het gemeentehuis.

De site biedt ook ruimte aan critici van de gemeentelijke overheid en van ‘de politiek’. Gelukkig maar want het bereik van De Gelderlander is maar beperkt, nog afgezien van de wil om scherpe kritiek te leveren. In het Streekjournaal staat wekelijks commentaar van de heer Th. Kooijmans. De Regiobode geeft veel ruimte aan ingezonden brieven, maar is daarin wel selectief. Dat is goed recht van de redactie.

In de Regiobode stond vlak voor Kerstmis een interview met de lijsttrekker van het CDA. Na veel dubben: ‘kun je dat de man wel aandoen’, heb ik een kritisch stuk geproduceerd. Ik druk het hieronder af.

Tjebbe Vugts, lijsttrekker van het CDA in de gemeente Rheden.

Het interview met Tjebbe Vugts zet toch weer aan tot denken over de politieke situatie in de gemeente Rheden.

Ik zet een drietal uitspraken van Vugts op een rij.
1. ‘Onbevangen in de raad stappen heeft een voordeel’, zegt hij.
Mijn reactie: zou het Vugts kunnen zijn die uiteindelijk het groepsdenken en de tunnelvisies in het gemeentehuis van Rheden zal doorbreken?


2. ‘In deze gemeente zijn er voor de burgers diverse mogelijkheden om invloed op de politiek uit te oefenen’, zegt Vugts.
Reactie van mij: laat de werkelijkheid niet een wat ander beeld zien?
Kijk maar eens naar de geschiedenis van bijvoorbeeld Hart van Dieren!

3. ‘Het CDA wil op terrein van RiverStone geen woningbouw’, zegt Vugts.
Reactie: het CDA in B.& W. ging in zee met RiverStone mèt woningbouw!

De rest is vooral wollig gepraat. Over partcipatie van de burger en zo.
Ik kijk nog even in de aanhef van het interview. - Vugts, ėėn van de debutanten in de raad. - Het welzijn is het visitekaartje van de christen-democraten. - ‘Ik zal een goed figuur slaan.’ (Ik denk daarentegen aan het spreekwoord: vroege – onervaren - vogels zijn voor de poes.)

Ik lees in de Regiobode het ‘paspoort’ van Vugts: leeftijd 36 jaar, woonplaats Dieren, organisatie- en communicatieadviseur.

Ik denk: ‘Communicatie … weet je wat … ik bel hem, misschien kan er nog iets moois opbloeien’. Ik zoek de naam Vugts onder Dieren in het telefoonboek. Tevergeefs, De naam van Tjebbe Vugts staat er niet in.

Leuke binnenkomer bij een nieuwe lijsttrekker: CDA, niet bereikbaar.

Dat geeft vertrouwen voor de toekomst.


Joop Zijlstra. Ellecom.

Ieder mag ervan denken wat hij of zij wil, maar ik geef uiting van mijn verantwoordelijkheid om de politiek beter te doen functioneren. Het is bedoeld als constructieve kritiek, constructief, hoe dan ook.

Wat ik hoopte dat zou gebeuren, gebeurde. Tot mijn verrassing toch ook.
De heer Vugts reageerde. De neerslag, conclusie als u wilt werd 13/1 in de Regiobode geplaatst. Hoe positief het effect van constructieve kritiek kan zijn.


Mijn kritiek op CDA-lijsttrekker Tjebbe Vugts in de vorige Regiobode (6/1) was niet mals. Dat inspireerde hem blijkbaar. De heer Vugts belde me.

We hadden daarna een constructief gesprek. Dat was een verademing. Een heel verschil met andere CDA-politici, die stelselmatig elk kritisch gesprek uit de weg gaan, niet wetend dat je daar beter van kunt worden.

Met Tjebbe Vugts wordt dat anders, verwacht ik. Met hem kan het CDA uit het politieke isolement geraken. Vugts laat zich hopelijk niet inkapselen door het ambtelijk apparaat in De Steeg. Hij kan het best vooral contact met de burger blijven zoeken. Als volksvertegenwoordiger zal Vugts zich hopelijk vooral druk maken over zaken die de burger bezig houden.

Aan de bureaucratie hoeft hij in ieder geval niets te doen. (Die houdt zich zelf in stand.) Let op: met Tjebbe Vugts treedt een nieuw CDA-tijdperk in.


Joop Zijlstra, Ellecom.

Mooi toch, zo’n effect van een kritisch commentaar. Dat zou anderen te denken kunnen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten