Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 18 november 2011

Tussenstand Poll Zondagsopenstelling

Even een tussenstand van de Poll over de zondagsopenstelling van vrijdag 18 november 18:00 uur.

De tegenstanders van de zondagsopenstelling zijn dik in de meerderheid. Kennelijk zijn er toch echt minder voorstanders dan het gemeentebestuur denkt.

Als u uw stem nog niet hebt uitgebracht:  Laat uw mening horen. De poll staat nog 10 dagen open. 

Tussenstand vrijdag 18 nov. 2011 om 18:00 uur:


Op de informatieavond van de gemeente Rheden van 15 november brak mevr. De Jong uit Rheden een lans voor de lokale middenstand. Zij verwoordde het belang van de lokale middenstanders voor de sociale structuur. Een aspect dat tot nu toe onderbelicht was gebleven. Als winkeliers het niet meer tegen de concurrentie van de grote supermarktketens kunnen bolwerken dan vallen er grote gaten in het sociale weefsel van de gemeenschap. En die zijn niet meer te herstellen.

28 juni 2011 besloot de gemeenteraad van Rheden (14 stemmen vóór en 12 stemmen tégen) dat winkels in de grote dorpskernen Velp, Dieren en Rheden voortaan ook op zondag(middag) geopend mogen zijn.

Dat besluit is genomen op grond van het toeristisch karakter van de gemeente. In de winkeltijdenverordening staat de zondagsopenstelling opgenomen in Artikel 7 Toerisme.

Ik vind dit flauwekul en misbruik van de toerismebepaling. Het college van B&W heeft op geen enkele wijze aangetoond dat toeristen er behoefte aan hebben dat de winkels in Velp, Rheden en Dieren op zondag geopend zijn.

Natuurlijk, het wordt de consument gemakkelijk gemaakt. Even op zondag nog ’n paar boodschappen halen. Als de koffie of de suiker op is effe naar Albert Hein of de Coop om de voorraad aan te vullen. Maar voor mij hoeft dat niet.

Het verzoek tot zondagsopenstelling is ingediend door de grote supermarktketens. Het college heeft hier vervolgens haar oren naar laten hangen. Er is onder de overige winkeliers vrijwel geen draagvlak voor deze zondagsopenstelling. Op dit moment is het zo dat op de zondagen uitsluitend de supermarkten geopend zijn en dat de overige winkeliers hun deuren gesloten houden.

Het college en de raadsleden die vóór de zondagsopenstelling hebben gestemd voeren aan dat winkeliers de vrijheid hebben om de winkel op zondag te openen. Dat is een schijnvrijheid. De winkeliers hebben de keuze tussen omzetverlies aan de supermarkten of werken op zondag.

Datzelfde geldt voor het winkelpersoneel. Volgens CAO mogen zij weigeren om op zondag te werken. Formeel klopt dat maar de druk zal groot zijn en personeelsleden die toch weigeren om op zondag te werken krijgen dat op een of andere manier een keer op hun brood.

Dit beleid zal leiden tot een verdere verschraling van het winkelaanbod. In de kleine dorpskernen is de middenstand al vrijwel compleet verdwenen. Nu zijn de grotere kernen aan de beurt. Op termijn kunnen we afscheid nemen van de laatste bakker, de laatste slager en de laatste groenteboer. Daarna zijn we overgeleverd aan de eenheidsworst van de grote winkelketens.

Uiteindelijk zal de plaatselijke economie daaronder lijden. De lokale ondernemer heeft het al niet gemakkelijk en wordt door deze maatregel ten opzichte van het grootwinkelbedrijf op nog grotere achterstand gezet. Op termijn dreigt hij te worden kapot geconcurreerd. Dat zal niet alleen de ondernemers treffen maar ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.

De Stichting Tegen Verruiming Zondagopenstelling, de vakbond CNV en een groot aantal winkeliers hebben bezwaren tegen het besluit tot zondagsopenstelling ingediend.

Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven stelde de gemeente Rheden in het gelijk.

Vervolgens zijn de bezwaren ook door Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Rheden beoordeeld. Die commissie kwam tot een heel andere conclusie. De Commissie geeft de bezwaarmakers gelijk en adviseert het college het besluit tot zondagsopenstelling te herroepen. Volgens de commissie maakt Rheden ten onrechte gebruik van de toerismebepaling in de winkeltijdenwet. Volgens de commissie bevordert de zondagsopenstelling van de supers het toerisme geenszins. Daarnaast is er onvoldoende rekening gehouden met de lokale winkeliers met weinige of geen personeel en met het winkelpersoneel zelf. Bovendien zijn de leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde onvoldoende in de belangenafweging betrokken. Ik ben het volledig met deze bezwaren eens.

Aanvankelijk zou de raad in december de zondagsopenstelling nog eens onder de loep nemen. Het advies van de Commissie Bezwaarschriften heeft ertoe geleid dat dit wordt vervroegd tot november. Op 29 november komt het besluit tot zondagsopenstelling opnieuw in de gemeenteraad aan de orde.

Dus...maak uw keuze kenbaar. Op de linkerzijde van de blog kunt u uw stem uitbrengen. Bent u vóór of tégen de zondagsopenstelling of maakt het u niet uit? Reacties en emails over deze kwestie zijn eveneens welkom. Misschien heeft u nog een argument voor of tegen de zondagsopenstelling dat ik niet ken.

Zie ook:
College valt over de zondagsopenstelling? (woensdag 23 nov. 2011)
Poll Zondagsopenstelling in de gemeente Rheden (donderdag 10 nov. 2011)

48 opmerkingen:

  1. Er kan ook een andere conclusie getrokken worden: de positieven onder ons, behoren niet tot het standaardpubliek van deze website..... Deze site straalt nou eenmaal niet veel positiefs uit en dat trekt lang niet iedere burger aan.

    Ondernemers moeten willen ondernemen. Hoe balen het ook is, maar bij een echte ondernemer bepaalt de kalender of de klok niet zijn of haar echte motivatie.
    Als je als ondernemer in het echt wilt overleven.... zul je mee moeten gaan of anders de strijd tegen het internet voorgoed verliezen. Iedereen mag in loondienst werken. Kies je voor een eigen zaak, dan kies je voor lange uren en weinig centen. Het is niet anders en ook nooit anders geweest.
    Het is triest dat de gemeente niet durft te kiezen voor haar burgers, maar de toeristen als kapstok gebruikt. De inwoners van de gemeente hebben recht op normale voorzieningen op tijden die passen bij de huidige maatstaven. Wie dat niet leveren wil.... die hoeft dat niet, maar dat is dan wel het eigen bedrijfsrisico dat men wel of niet wil lopen.
    Stilstand is achteruitgang. Kleiner ondernemers werken steeds meer vanuit huis en steeds meer via internet. En internet is 24 uur per dag open.... Go with the flow or stay .... for only a day.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh en by the way: diezelfde commissie bezwaarschriften gaf ook Innoforte gelijk in haar bezwaar tegen de gang van zaken rondom Casa Intermezzo... Niemand die daar over rept... Het is maar net hoe en vooral welke zaken je wilt brengen.
    Dus de mening van de bezwaarschriften is voor de eigenaar van deze website, niet altijd even zaligmakend... Licht persoonlijk politiek getint dus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joop Zijlstra, Ellecom19 november 2011 om 10:46

    Wat is dit voor een discussie.
    Een ding is zeker. Kooijmans komt in ieder geval met naam en toenaam voor zaken op. Wat moet ik aan met wat anoniemen schrijven? Trouwens wat zijn 'positieven', zijn dat de mensen die het beleid steunen? En wat als dat beleid niet van de bovenste plank is.
    Zet naam en toenaam onder een reactie. En laat die anders weg.

    Joop Zijlstra, Ellecom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie reactie van anoniem. Slaat precies de spijker op zijn kop. En de reactie van beroepsazijnpisser Zijlstra maakt dit nog mooier en completer.

    En vandaar ook deze reactie via anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als anoniem niet plaatsen mag, dan moet de eigenaar van deze website het niet mogelijk maken. Hij biedt de kans, laat een ieder daar dan wel of niet gebruik van maken. Heeft ook al met keuzevrijheid te maken, beste mijnheer Zijlstra. Niet iedereen gaat voor de eeuwige roem,maar heeft wel een mening
    nr 3 anoniem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er lijkt enige opstand te ontstaan tegen Blogger Kooijmans en zijn selecte volgers. Prima signaal. Kreeg soms al de indruk dat niets in deze maatschappij deugd. Prima om de heer Kooijmans op zijn eigen site wat tegengas te geven.
    Anoniem 4.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'Tegengas' lijkt me prima, maar dan wel graag iets genuanceerder.

    Het beeld dat de weblog van Kooijmans 'niet veel positiefs' uitstraalt herkent ik niet. Dat de blog gedragen wordt door kritische geesten is juist in het belang van het politieke debat. Het feit dat de lokale en regionale media te vaak het beleid van gemeenten, in het bijzonder de gemeente Rheden, kritiekloos weergeven, verlangt een tegengeluid. Kooijmans geeft hieraan ruimte, waarbij de kwaliteit van de bijdragen die van bijvoorbeeld de Gelderlander veelal overtreffen.

    Hier komt nog bij dat Kooijmans de mogelijkheid biedt aan de verkondigers van uiteenlopende opvattingen om artikelen te publiceren op deze weblog. Ook dit draagt bij aan de opinievorming over (met name) de Rhedense politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moet natuurlijk 'herken' en 'overtreft' zijn (tweede alinea, vorige reactie).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi stel. Kooijmans, Zijlstra en Bouhuijs. Nu nog een reactie van Dolk en we zijn er.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @bouhuis: wanneer heb je voor het laatst iets positief (kritisch) op deze site gezien???? Het is toch alleen maar anti anti anti

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, wat een mooie discussie. Grappig hoe anonieme reageerders negatieve reacties plaatsen en zichzelf dan ook nog positief vinden. De mens 2.0 hè!
    Tav de eerste twee anonieme reacties: ik wilde niet meer zout in de wonde van de fans van Casa Intermezzo gooien maar de afloop van Casa-case doet zeker nog steeds veel pijn. Het feit dat de gemeenteraad UNANIEM besloot om consequent te zijn en de Casa te sluiten zegt volgens mij genoeg. GEEN ENKEL raadslid sprak zich uit vóór instandhouding. NIET EEN! Heb je daar wel eens over nagedacht. Kun je mij uitleggen waarom? Wat de bezwarencommissie daarover heeft gezegd weet ik niet. Stuur het advies van de commissie even naar me toe aub. Kan ik kijken of ik het er mee eens ben. In het geval van de zondagsopenstelling ben ik het in ieder geval wel met de commissie eens. Vwb het advies over de Casa weet ik het nog niet maar als het is zoals jij erover schrijft heb ik er een hard hoofd in.
    “Er lijkt enige opstand te ontstaan tegen blogger Kooijmans.” Ik zou zeggen: organiseer een demonstratie, open zelf een blog, bezet het Callunaplein of sla een tentenkamp op. Da´s heel modern hoor. En als je zelf geen ideeën hebt kun je altijd nog op mijn blog reageren. Op de blog is ruimte voor vele meningen. Ook die van jou. Lees eens wat beter. Maar ja..dat doe je immers niet want de postings op de blog zijn alleen maar “negatief” en daar ben je niet in geïnteresseerd. Gewoon stiekum blijven lezen hoor. En als je het helemaal niet meer houdt dan post je toch gewoon zo’n “positieve” reactie. Ik moet er niet aan denken dat je alles zou moeten opkroppen. Dat leidt maar tot frustraties en woede en het eindigt bij de psychiater. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Gewoon reageren als je iets op je lever hebt. Anders is er altijd nog de ouderwetse manier: in lotushouding, ogen sluiten, diep inademen en langzaam, heel langzaam uitademen.
    De samenleving mag zich gelukkig prijzen met mensen als Bouhuijs, Dolk en Zijlstra en al die anderen die zo bij de gemeenschap betrokken zijn. Dat is niet negatief. Dat is hard nodig. Tenminste..als we een democratische georganiseerde samenleving willen houden. En je neemt me toch hopelijk niet kwalijk dat ik hun mening hoger aansla dan die van anonieme reageerders. Maar ja.. die moeten vast om hun positie denken. Tja..het kost wat om “positief” te kunnen zijn. Maar goed dat ik zo “negatief” ben zodat jullie anoniem je mening kunnen blijven geven.
    Overigens: ik zie dat de stand van de poll op dit moment 68 (was 59) voor, 91 (was 96) tegen en 1 (was 2) neutraal is. Kennelijk hebben mensen zich door je/jullie reacties laten inspireren. Mooi toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben het eens met Kooijmans: beter lezen. Over verscheidene lokale politici ben ik in mijn artikelen positief geweest. Henk Molenaar (SP) en Pieter Groenewoud (GroenLinks) zijn hiervan voorbeelden. Het beleid van Ron König (D66) heb ik bekritiseerd. Tegelijkertijd heb ik waardering voor zijn open politieke houding. Ook die dimensie heb ik benadrukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ha ha ha, komisch stukje Theo. Als er ergens wel de frustratie van af druipt is het wel van jouw reactie. Zo zuur, zo verbeten, zo cynisch en sarcastisch. Grappig.

    Je moet wel een heel groot ego hebben om te bedenken dat er demonstraties ala occupy tegen jou opgezet moeten worden. Wat een giller, hoe belangrijk kan je jezelf vinden?

    Ik lees je site om me met regelmaat te bescheuren, ja echt waar. Soms zijn er stukjes waarvan ik denk: mwahh, d'r zit wat in. Maar dan is de verpakking van de boodschap weer zo negatief dat ik al snel weer afhaak.

    Inzake Casa:
    je site heet politiek Rheden. Toch heb je je in het verleden meermaals uitgelaten over de interne bedrijfsvoering van Innoforte. Zaken die niets met politiek te maken hebben werden hier met verve behandeld. Zelfs "gestolen" brieven uit het interne poststysteem werden op je site geplaatst, en natuurlijk zonder bronvermelding (dat mag hier namelijk wel, mijnheer Zijlstra...)

    De manier waarop je de PvdA door het slijk hebt gehaald - voor - de gemeenteraadsverkiezing en daarna de vergadering nooit op terug bent gekomen zegt genoeg.

    Ik kan alleen maar gissen waarom de voltallige gemeenteraad achter B&W ging staan. Weet wel dat het in de ochtend voorafgaand hieraan niet zo was, en dat 1 partij op het laatste moment nog van mening is veranderd. Waarom? ik heb wel mijn ideeen, maar die laat ik voor me. De race is gelopen en alle ouderen uit de gemeente die hulp nodig hebben zijn de dupe. Maar gelukkig (oprecht en cynisch ben ik nu) maakt de gemeente zich wel druk om de ouderen en gehandicapte toeristen en de werkgelegenheid bij het Rode Kruis.

    Terug naar de echte discussie. 160 mensen (kan er dubbel gestemd worden, trouwens via verscillende pc's enzo?) hebben zich via deze site uitgesproken.

    160 hele mensen hebben zich uitgesproken en met een huidig verschil van 23 mensen op de hele gemeente Rheden trek jij de conclusie dat WIJ geen openstelling van de winkels op zondag willen. Phoeee dat is me toch echt wetenschappelijk onderzoek wat hier gepleegd wordt.

    Het is dat ik de boodschappen al binnenheb.... anders had ik nog wel een leuk uitje in gedachten deze zonnige zondagmiddag.

    en wat mij betreft mag je lekker je gang blijven gaan met je site.... geen haar op mijn hoofd die overweegt dat ik een beetje kou ga zitten lijden om jou je democratisch recht te ontzeggen ha ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier nog een reactie van anoniem 3. Wat een prachtige reactie van Kooijmans. Inderdaad hahahaha. Wat een eigendunk. En dan die frustratie.
    Overigens heel opmerkelijk dat blijkbaar door enige nuancering aangebracht door anonieme reacties de tegenstemmers bewust zijn gaan wijzigen. Dat zegt genoeg over deze Poll, waar Kooijmans zijn eigen stemverklaring gaf. Vraag me af in hoeverre Kooijmans niet zelf tientallen keren heeft tegengestemd. Als beheerder van de Poll moet dat een makkie zijn.
    Anoniem 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn om te lezen dat ik jullie wat ontspanning bezorg. Ik ben niet begonnen over een opstand. Opstand associeer ik met op drift geraakte volksmenigten, spandoeken en spreekkoren. Ik vind de associaties best aardig. Lekker overdrijven, net als jullie.

    De site heet Politiek Rheden. Op deze blog lever ik commentaar op maatschappij en politiek. Blijkbaar ben je erg aan Innoforte verknocht. Het is heel mooi dat je daarvoor opkomt. Maar voorzover ik weet is Innoforte een belangrijke speler binnen die maatschappij en heeft Innoforte geregeld aanleiding gegeven voor dat commentaar.

    Wat bedoel je trouwens met “gestolen” informatie? Dan ben ik in jouw ogen natuurlijk de “heler”. Waarom meldt je het niet even bij het openbaar ministerie.

    Het is maar hoe je het ziet. Mensen die de stap durven nemen om informatie die zij als misstand zien naar buiten te brengen noem ik liever klokkenluiders. En als ik (naar mijn oordeel betrouwbare) informatie van die klokkenluiders in de brievenbus vind maak ik daar graag gebruik van.

    De manier waarop ik de PvdA door het slijk heb gehaald? Omdat ik die partij wees op het inconsequente gedrag dat zij voorafgaand aan de Casa-stemming vertoonde? Van de PvdA zelf heb ik daarover niks vernomen hoor.

    Getuige je uitspraak dat “1 partij op het laatste moment nog van mening is veranderd.” had/heb je lijntjes naar de raadszaal. Welke partij is dat dan? Als raadsleden anders stemmen dan ze in hun hart zouden willen dan zijn het in mijn ogen flapdrollen. Ik wens je veel succes met zulke politieke vrienden.

    Je meet me nu ook al wetenschappelijke pretenties aan. Donner zou zeggen “u kletst uit uw nekhaar”
    Zo’n poll accepteert eenmalig een stem per IP-adres. Dus als iemand de moeite neemt om vanaf verschillende IP-adressen een stem uit te brengen dan telt die stem mee. Dat geldt voor alle internetpolls. Bijv. ook de poll van de VVD vorig jaar over Riviersteen. De uitslag van die poll werd gebruikt ter ondersteuning van de opstelling van de VVD tegen bebouwing van Riviersteen. Tot nu toe is de meerderheid van die stemmen tegen de zondagsopenstelling. Ik zou zeggen: zoek even een paar computers op en stem. Het aantal stemmen voor of tegen zal mijn mening overigens niet doen wijzigen hoor. Dat gebeurt alleen als er verrassende nieuwe argumenten boven water komen.

    Voor Anoniem 3: Als de poll op de blog is geplaatst kan er niets meer aan gewijzigd of gestuurd worden worden. Zo werkt dat. Ik kan 'm alleen nog verwijderen. Dat doe ik volgende week. Na de behandeling van dit onderwerp door de gemeenteraad.

    En nogmaals..ik ben blij dat ik jullie zo kan opbeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heer Kooijmans. Uw zelfreflectie is ver te zoeken. Heb niet het idee dat de boodschap bij u doorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Op zaterdagavond krijg ik gemiddeld 3 tot 5 emails van bedrijven die mij of vertellen welke vestigingen er de volgende dag in mijn regio open zijn + bijbehorende aanbiedingen er in welke filialen gelden. Andere mails komen binnen van bedrijven die hun internet-zondagaanbiedingen bekend maken.
    Omzet die de kleine middenstand wekelijks misloopt en ook niet binnen zal krijgen. Een trend die niet te stoppen is. Net als de verkoop van kruidenierswaren bij ieder tankstation, videotheek, spoorweg restauratie. Op vakantie maakt niemand zich druk over de lokale middenstand: we zijn toerist en willen verse broodjes en tot middernacht slenteren en shoppen op de leuke boulevardjes.
    Als de kleine middenstand niet ten onder wil gaan aan de groot machten zal ze creatief en innitiatief moeten zijn. Want bent u gesloten...... Dan ga ik naar de zaak die wel open is op het moment dat ik er tijd voor heb, behoefte aan heb, zin in heb. Ik ben Koning, Keizer, Admiraal. Wilt u mijn geld, het geld waar ik hard voor werk op tijden dat u ook werkt en waardoor ik het niet in uw zaak op die tijden kan uitgeven, dan zult u dus moeten veranderen. Sorry, ik gun het de kleine winkelier net zo goed als de ander.
    Anoniem 6 of 7

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kijk, zo’n inhoudelijke reactie van “anoniem 6 of 7” spreekt mij meer aan. En ik ben niet blind voor de argumenten. Maar voor mij wegen ze niet op tegen de argumenten die voor bescherming van de kleine plaatselijke ondernemers pleiten. De lokale winkelier wordt steeds verder in de hoek gedreven. De gemeente hoeft daar echt geen handje bij te helpen. De gemeente heeft gebruik gemaakt van de toeristische maas in de wet. Daarnaast zijn de ondernemers onvoldoende in deze beslissing betrokken. Dat blijkt wel uit het feit dat ze de deur op slot houden. Concurrentie is goed maar niet tegen elke prijs. Als die te ver wordt doorgedreven dan leidt dat tot kaalslag en eenheidscultuur. Dat wil ik met mijn bescheiden bijdrage helpen voorkomen.

    Die ene dag rust in het dorp geeft me net het gevoel dat ik nog steeds in een dorp woon. Dat is voor mij een stukje leefbaarheid. En dat wil ik graag zo houden. M’n halfje brood en m’n karbonaadje haal ik wel op zaterdag. En als ik persé op zondag wil winkelen dan ga ik wel naar de stad of naar het industrieterrein.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De ondernemer gaat kapot als hij/zij niet onderneemt in tijden die veranderen. Jij mag dan wel je rust willen, een ander wil zijn/haar tijd anders inrichten. Iedere Jas, paar schoenen en snelle boodschap die in de stad wordt gegeten wordt gecomplementeerd met een hamburger of pizza IN DE STAD. Leuk, een dagje uit met het hele gezin. En die centen worden dus de woensdagmiddag erop niet in het dorp uitgegeven. Dus niet alleen de middenstand maar ook de plaatselijke horeca is de klos als iedereen in de stad in de buurt gaat lopen shoppen en niet in het eigen dorp. En nogmaals je mag het misschien niet willen, maar het gebeurt al. Is het niet in de stad hiernaast dan wel via internet. En internet is geduldig, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Je zaak dichthouden is op termijn je zaak sluiten! Niet leuk, maar dat is wel de toekomst visie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beste anoniem 7 en 8.Prima reactie. En juist daarom is het besluit van de gemeente zo mooi om elke ondernemer de kans te geven open te gaan wanneer ze dat zelf willen. Zo kan de ondernemer zelf bepalen of hij de concurrentie aangaat, of dat hij een vrije dag wenst.. Wat de heer Kooijmans en de tegenstanders vergeten is dat de ondernemers die wel open willen op zondag omdat ze dit misschien wel moeten om te kunnen overleven, bijvoorbeeld door de concurrentie van internet, worden deze kans ontnomen.
    Daarnaast moeten we ook eens ophouden die supermarkten zo negatief neer te zetten. Ze zijn prima voor de werkgelegenheid en houden menig kleine ondernemer aan het werk door toeloop van de grote winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De ondernemers zelf denken daar toch anders over. En ik ben het met ze eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Krijg ik toch nog meer reacties van zondagvoorstanders. Die lezen de blog kennelijk toch wel eens. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een slentergang door de stad is voor mij alweer lang geleden. Ik gebruik de zondag liever om de accu op te laden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Helaas weten andere Rhedenaren wel de gang naar de stad te vinden op zondag. Mogen onze ondernemers die concurrentie niet aangaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Precies. Velp is een prima alternatief voor Arnhem. Maar dan moeten de winkels wel open zijn. Voor Dieren geldt dit voor Brummen. Die zijn ook op zondag open. Als onze winkeliers deze concurrentie niet aan mogen, dan hebben we straks helemaal niets meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Kooijmans. Wat vind je er van dat veel kleine winkeliers op koopavond in Velp gesloten zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat viel me afgelopen vrijdag toevallig ook op. Weet ik niet. Kennelijk weegt de omzet niet tegen de kosten op. Of misschien zijn ze zich aan het voorbereiden op de koopavonden voor de feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. En wat vind je er van dat Bakker Borgreve niet meedoet met koopavond, en op maandagmorgen en woensdagmiddag gesloten is?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. En wie is de koning? De klant of de ondernemer?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De bakker hè. Werkt veel 's nachts. Misschien heeft die de rust hard nodig. En kan hij de zondag er niet bij hebben.

    En de klant is koning maar moet wel uitkijken dat ie geen dictator wrodt. Een beetje compassie met de winkeliers zou niet misstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Om uit de poll een conclusie te kunnen trekken, is het van essentieel belang dat deze is ingevuld door een representatief deel van de Rhedense bevolking. Hierbij moet dus rekening worden gehouden met aspecten als leeftijd, opleiding, woonsituatie etc. Wordt dit weblog bijvoorbeeld door jongeren bezocht? Ik heb hier zo mijn twijfels over, aangezien jongeren doorgaans niet zeer geïnteresseerd zijn in de lokale politiek. Ik kan mij voorstellen dat juist het jongere deel van de bevolking (bijvoorbeeld tweeverdieners met jonge kinderen) voorstander van de zondagopenstelling zullen zijn.

    De heer Kooijmans heeft met zijn voorlopige conclusie ('De tegenstanders van de zondagsopenstelling zijn dik in de meerderheid. Kennelijk zijn er toch echt minder voorstanders dan het gemeentebestuur denkt') blijkbaar over het hoofd gezien dat de doelgroep van zijn weblog zeer waarschijnlijk niet overeenkomt met de samenstelling van de Rhedense bevolking. Bovendien is deze voorlopige conclusie gebaseerd op slechts 165 stemmen op een inwoneraantal van 43.964 inwoners (1 april 2011, bron: CBS). Daar komt bij dat er ook nog enige 'ruis' in dit onderzoekje zal ontstaan. Ook niet in de gemeente Rheden woonachtige bezoekers van het weblog kunnen bijvoorbeeld hun stem uitbrengen. De vraag is of je deze stemmen moet meetellen. Kortom: enige nuance voor wat betreft de resultaten van de poll is dus op zijn plaats.

    Overigens ben ik in tegenstelling tot sommige eerdere reacties van mening dat er niets mis is met een weblog dat de (Rhedense) politiek kritisch volgt. Dit houdt de politici immers scherp. De kritiek moet dan echter wel via een goede argumentatie tot stand komen en niet via polls waarvan niet is vast te stellen of ze een betrouwbaar beeld geven van de mening van het volk.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik denk dat compassie met een ander altijd het leven mooier maakt. Maar om van mij als consument te verwachten dat ik compassie met de leverancier/ ondernemer heb....... Nee, dat gaat me te ver. Ik gun ieder zijn vrijheid. Zowel de winkelier die zijn zaak dicht houdt als de ondernemer die er wel brood inziet om zijn zaak open te gooien.
    Iedereen mag van mij door het dorp slenteren op zondag. Prima, vooral niet in de buurt van de winkels en andere voorzieningen (horeca, tankstation etc.) wegblijven. Maar mag ik dan zelf ook bepalen of ik wel of niet mijn boodschappen op zondag wil doen? En mijn compassie met de lokale middenstand is zo groot, dat ik liever mijn geld in mijn eigen dorp uitgeef dan in de stad hiernaast.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Suzanne denkt dat de bezoekers van deze website geen doorsnee van de bevolking vormen en dat er te weinig is gestemd. Dat mag je denken Suzanne.
    Dat geldt voor elke poll op internet. Of die nu op de site van een omroep, politieke partij of krant staat. Vooralsnog stemmen op deze site de mensen die wel de moeite hebben genomen tégen de zondagsopenstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Suzanne denkt dat de bezoekers van deze website geen doorsnee van de bevolking vormen en dat er te weinig is gestemd. Dat mag je denken Suzanne.
    Dat geldt voor elke poll op internet. Of die nu op de site van een omroep, politieke partij of krant staat. Vooralsnog stemmen op deze site de mensen die wel de moeite hebben genomen tégen de zondagsopenstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. beste anoniem. Met de schijnvrijheid van de zondagsopenstelling heeft de plaatselijke winkelier de keuze tussen zich te pletter werken of te worden weggeconcurreerd. Lijkt me allebie geen goede zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. met de reactie op Suzanne bedoel ik dat de meerderheid van de stemmen op deze site tegen de openstelling is.

    En ruis van niet in Rheden woonachtigen komt bij elke internetpoll voor.

    Zie ook mijn opmerkingen over de internetpoll van de VVD mbt bebouwing van Riviersteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Kooijmans. Hoe is het mogelijk dat er op maandagmorgen opeens 20 tegenstemmers bijgekomen zijn? Welke waarde hecht je nog aan deze poll? Zou je niet moeten overwegen hem te verwijderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wie zegt dat de ondernemer zich te pletter moet werken? Wellicht wordt het tijd dat de winkelier eens goed gaat turven wanneer er volk in zijn winkel staat en op de minst aantrekkelijke tijden, lekker thuis wat anders gaat doen. Waarom zou je op dinsdagochtend werken als je op zondagmiddag veel meer klanten binnen haalt? Het is maar een idee, maar mensen zijn zo afgestompt, denken alleen maar in bestaande paadjes. Juist echte ondernemers zien altijd mogelijkheden en wijken van de platgetreden en bekende paadjes af.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Op maandagmorgen 20 stemmen er bij: kwestie van reclame, van mond tot mond en ik verwijs op Twitter regelmatig naar de poll.

    Gisteren was er bij de voorstemmers sprake van een opmars. Nu bij de tegenstemmers. Misschien hebben tegenstanders elkaar op de poll gewezen.

    Bovendien is het de eerste werkdag van de week. Veel mensen schakelen dan weer hun computer op het werk in. Dat geldt zeker voor de winkeliers die gisteren hun accu weer opgeladen hebben.

    Daarnaast zie ik dat er gemiddeld 10 mensen online naar de blog kijken. Zie links in het kader.

    Ik ben blij dat zoveel mensen de weg naar de blog weten te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Openingstijden: de bakker is een geod voorbeeld. Die weet natuurlijk precies wanneer het rustig/druk in de winkel is. Daarom is ie waarschijnlijk op maandagmorgen en woensdagmiddag gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ach deze discussie had ook vijf jaar geleden gevoerd kunnen worden door het woord zondagopenstelling te vervangen voor webwinkel. Webwinkels zouden de doodsteek zijn voor de kleine ondernemers. Nu maken deze kleine ondernemers zelf handig gebruik van het internet om ook daar hun spullen aan te bieden en zo hun omzet te vergroten. Er zijn zelfs mensen die vanuit huis een winkel op internet zijn begonnen en uiteindelijk een klein winkeltje hebben geopend.

    Ik denk niet dat de kleine ondernemer omzet verliest aan de grote supermarkt die op zondag open is, zolang je maar uniek met je product bent. De webwinkel is toch ook 24 uur per dag open..

    Brood van de lokale bakker is veel lekkerder dan van de supermarkt, maar daar betaal je doordeweeks ook al meer voor dan in de supermarkt. Toch bestaat de lokale bakker nog steeds.

    Dus als de consument kiest voor kwaliteit dan gaat deze toch wel op zaterdag naar de warme bakker met een gezellig praatje, dan op zondag zo'n fabrieksbrood te halen bij de supermarkt.

    Zolang een kleine ondernemer een uniek, opvallend en/of kwalitatief product verkoopt blijft deze bestaan. Met of zonder koopzondag. Zorg dat je als kleine ondernemer sterk bent in wat de grote winkelketens niet kunnen.

    Onbekend maakt onbemind.

    Groet,
    Harold

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Net een bijzonder goede documentaire zitten kijken op nederland 2 in Altijd Wat. Sluit naadloos aan op de discussie hier. Kijk eens op uitzending gemist wat de toekomst van de (Nederlandse) traditionele winkel is. Er is maar 1 boodschap: ondernemers: onderneem!!!! Koopzondag een probleem? Ik dacht het niet: het is het internet, de vastgoedmarkt en de verander(en)de consument.
    Kijk zelf maar en bedenk je dan of TEGEN de koopzondag stemmen nog wel zo'n slim plan is..... of dat het al direct een doodsteek aan de kleine, niet zo creatieve en vooruitstrevende, ondernemer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ook ik heb net zitten kijken naar die documentaire.

    In de toekomst blijven er maximaal 3 soorten winkelgebieden over.
    De buurtwinkels met de dagelijkse benodigheden, de winkelcentra aan de buitenkant van de woongebieden met groot aanbod niet zo dagelijkse benodigdheden en in het gunstigste geval een stadshart/ dorpskern wat alleen kans van slagen heeft als het wat te bieden heeft en als er wat te doen is. Op prijs vechten heeft geen zin: niemand kan tegen internet qua prijs op. In kleine dorpen moet de dorpskern dus echt wat voorstellen en te bieden hebben anders verdwijnt alles naar de buitenranden. Een samensmelting van meerdere centra, bijv. tussen Laag Soeren en Dieren of tussen Rheden en De Steeg is dan niet meer tegen te houden. De dorpskernen komen dan leeg te staan met verloedering in het vooruitzicht.

    Conclusie in deze documentaire: "Winkelen wordt een onlosmakelijk deel van recreeren". Wat is recreatie? Juist; een co-schap van toerisme. Zowaar: het gemeentebestuur heeft in deze dus een vooruitziende visie. Wanneer recreeren mensen? Inderdaad: als ze vrij zijn. Kijk naar de horeca, de bioscopen en de tankstations. Als mensen vrij zijn gaan ze erop uit.
    Drie partijen moeten om de tafel om winkelen in de toekomst mogelijk te houden: vastgoedeigenaren, ondernemers en gemeentebesturen. Anders staat in 2015 1 op de 3 winkelpanden leeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ben benieuwd of Kooijmans op de laatste goed onderbouwde reacties een reactie heeft. Vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Op de site van vvd-rheden staat de uitkomst van een enquete van afgelopen zondag. Hieruit blijkt dat de medewerkers van de winkels die open zijn graag op zondag willen werken.
    In hoeverre is de tegenstand van de vakbonden cnv en fnv dan nog reëel. En waarom zijn deze bonden accoord gegaan met een vergoeding van 200% op zondag? Namens wie spreken deze bonden nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Lees onderstaand bericht:

    http://arnhem.dichtbij.nl/berichten/20111122_koopzondagen_zegen_voor_het_kleinwinkelbedrijf_winkelaanbod

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Al srvice naar de laatste anonieme reageerder hier de link naar het bericht op de site ArnhemDichtbij dat hij/zij bedoelt:

    Koopzondagen zegen voor het kleinwinkelbedrijf en goed voor het winkelaanbod!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. De VVD vraagt bij de medewerkers die op zondag (bij de supermarkt) werken naar de bekende weg. Natuurlijk zijn er mensen die het niet erg vinden om op zondag te werken maar degenen die weigeren komen vanzelf buitenspel te staan. Die zullen echt niet bekennen het maar niks te vinden.

    Zie verder de nieuwe posting van 23 november klik op onderstaande link:

    College valt over zondagsopenstelling?

    BeantwoordenVerwijderen