De scheuringen in de VVD hebben de partij veel schade berokkend. Hoewel de PVV en Verdonk vooral hebben huisgehouden onder de “linkse” partijen is de partij in vergelijking met de Tweede Kamer-verkiezingen van 2006 toch ook zo’n 25%-30% achteruit gekacheld.
De VVD mist momenteel een charismatische leider. Dat geldt ook voor andere partijen hoor. Ik zie het rijtje Bos, Halsema, Pechtold, Rutte vooral als managers. Het zijn al helemaal geen echte leiders, meer passanten die een tijdelijke lacune opvullen. Ik kan me ieder van die vier goed voorstellen bij een andere partij. Ze zouden dan, met enige accentverschillen, hetzelfde verhaal kunnen vertellen. Het is allemaal zo rationeel . Ik zie bij deze mensen geen brandend vuur, laat staan echt gemeende overtuiging. Da’s natuurlijk goed voor hun persoonlijke carrière want er is na de politiek altijd wel een lucratief plekje te vinden.
Maar goed. Ik begon over de VVD. Na Wiegel en Bolkestein is het dus naadje. Rutte weet de partij geen duidelijk profiel te geven en dat kost zetels. Dat zal ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor de raadsverkiezingen van volgend jaar.
Ik ben een stuk enthousiaster over de lokale Rhedense VVD. De partij is uiterst actief. Zowel binnen als buiten het raadhuis. Dat is voornamelijk te danken aan Ronald Haverkamp. Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en gooit herhaaldelijk de knuppel in het raads-hoenderhok. De discussies over hoogbouw, bevolkingskrimp en Riviersteen zijn vanuit de politiek allemaal door de VVD gestart. Daarnaast heeft de partij oog voor de bevolking. Zij timmert in de publiciteit stevig aan de weg en poogt zo de bevolking echt te bereiken. Zowel in de kranten als via internet laat de VVD zich zien en via de polls en de discussies op de VVD-website ontstaat er interactie met de Rhedense burgers.
De leefbaarheid rond het spoor staat bij de VVD hoog op de agenda. Helaas heeft dat, naast aandacht, nog niet tot tastbare resultaten in deze gemeente geleid. Daar zou de VVD haar eigen vertegenwoordiger in het college, wethouder Elsenaar van verkeer, meer achter de vodden moeten zitten. Behalve wat slappe afspraken over contacten op ambtelijk niveau met ene spoorvertegenwoordiger en een motie die ook geen extra werk aan de wethouder verschaftte is er nog niks merkbaars gedaan aan verbetering van die specifieke spoor-leefbaarheid.
Met de wethouder hebben we ook gelijk de zwakke stee van de VVD te pakken. Het is een sympathieke man en ik mag ‘m graag maar politiek gezien laat hij weinig zien. Hij is heel geschikt voor representatie en het verenigingsleven loopt ongetwijfeld weg met hem maar voor het overige zijn het vooral woorden zonder daden. Ik heb sterk de indruk dat hij zich laat wegspelen door de PvdA-collega-wethouders in het college. Ik verdenk met name PvdA-wethouder Joop Kock (financiën) ervan dat hij de man is achter het wegbezuinigen van het project Weg en Spoor. Dat project kwam voort uit mijn Spoormotie van eind 2005. En Joop had nog een appeltje met mij te schillen over Hart van Dieren. Ik zie die bezuiniging dan ook vooral als een politieke wraakneming. Dat heeft Elsenaar zich laten aanleunen. Hij heeft toen in ieder geval geen of onvoldoende tegenspel geboden. Of misschien was hij het er zelfs wel mee eens. In het laatste halfjaar van 2008 toen we het spoor met enige moeite weer op de agenda kregen wekte zijn weifelende, draaierige houding veel wrevel. Hij wist niet goed wat ie er mee aan moest. Dan zou de Spoormotie niet worden uitgevoerd, dan weer wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer… Haverkamp redde hem uit die situatie met een nieuwe spoormotie die alleen als concreet resultaat had dat medeoverheden langs de IJssellijn werden opgeroepen om ook aandacht aan het spoor te schenken. Verder is er nog niets concreets gebeurd. Ik verwacht dan ook vanuit de raadsfractie extra impulsen om nu eens concreet wat aan die leefbaarheid te gaan doen. Vooralsnog vertrouw ik daar op.
De raadsfractie doet het in ieder geval goed en dat wil heel wat zeggen in deze gemeente. De VVD is in mijn ogen op dit moment zelfs de enige partij die het predicaat lokaal verdient. De zogenaamde echte lokalen, de vertegenwoordigers van Gemeentebelangen, bakken er niks van en blinken vooral uit door incompetentie en het nastreven van Eigenbelangen. In de raad hobbelt Gemeentebelangen een beetje achter de VVD aan. Ook de andere partijen hebben geen antwoord. De VVD wordt niet alleen naar de ogen gekeken door Gemeentebelangen maar ook door een partij als GroenLinks die pas over Riviersteen durfde te beginnen nadat de VVD vraagtekens bij het project ging plaatsen. En, al is er veel irritatie, de PvdA durft zich ook niet af te zetten tegen de VVD. In de discussie over Velp-Zuid toen de VVD vond dat PvdA-wethouder Kuiper niet zonder dekking geld mocht uitgeven spande het erom. Ik weet niet zeker wie er toen bakzeil haalde maar ik vermoed dat het de PvdA was.
De landelijke politieke verhoudingen zullen de VVD bij de raadsverkiezingen volgend jaar zeker parten spelen. Bovendien keert D66 terug en daarvoor verwacht ik ook enkele zetels. Als de verhoudingen niet veranderen en als de lokale Rhedense VVD volgend jaar gelijk blijft in het aantal zetels of zelfs wint dan mag de raadsfractie dat volledig op eigen conto schrijven. Het is ze gegund. De VVD-fractie is momenteel veruit de beste.
De leefbaarheid rond het spoor staat bij de VVD hoog op de agenda stelt u. Voor het aanleggen van een spoortunnel in de Kennedylaan in Velp wil wethouder Elsenaar echter een uitvoering waarin voor fietsers geen plaats is. Die hoeven hoogstens een paar honderd meter om te rijden zegt hij in een interview in de Regiobode. Dat omrijden is geen punt, maar wat er niet bij staat is dat na dat omrijden de fietsers dan langdurig voor gesloten spoorbomen zullen staan. Volgens de prognoses zullen die immers de helft tot driekwart van de tijd dicht zitten. Met deze uitspraak toont Elsenaar zich toch een echte VVD'er die er vanuit gaat dat alle mensen die iets voorstellen zich uitsluitend met de auto verplaatsen. Zelf heb ik ook een auto maar verplaats me liever met de fiets van Velp-Zuid naar het centrum. Als ik het spoor echter niet meer over of onderdoor kom zal ik me gaan richten op Presikhaaf, daar boodschappen doen en daar lid worden van de bibliotheek.
BeantwoordenVerwijderenBij lokale verkiezingen kijk ik graag naar lokale items. De heer Elsenaar c.q. de VVD hoeven niet op mijn stem te rekenen met deze opstelling.
Bovenstaand bericht is van 1 augustus. Die Kennedytunnel kwam later op de proppen. Daar zitten veel Velpenaren en ook ik niet op te wachten. Daarmee verspeelt Elsenaar ook bij mij krediet.
BeantwoordenVerwijderenLees ook eens de berichten van later datum. Bijvoorbeeld mijn toespraak tijdens het bezoek van Aptroot. (zie bericht van 20 november) Daar heb ik aangegeven dat mensen zich door de tweedeling van Velp steeds meer op Presikhaaf en Arnhem gaan richten.
Dat stuk heb ik ook gelezen. En ik ben het er helemaal mee eens! Maar, noem me een zwartkijker, ik verwacht niet dat het gezeur van een paar gemeenten veel invloed zal hebben in het verre Den Haag. Daar zien ze de zaken meestal grootser, zoals met Betuwelijnen en zo, en de boeren in het oosten moeten dan niet zo klagen. Al die treinen zijn immers goed voor de economie? Rond de verkiezingen zal er wel enige aandacht voor zijn, daarna is dat weer weg. De heer Aptroot zit nu bovendien in de oppositie, zou hij ook geinteresseerd zijn geweest als hij op het pluche zou hebben gezeten? Of wilde hij gewoon graag "in beeld" komen?
BeantwoordenVerwijderenDie tunnel onder het spoor in Velp zal er vast wel komen denk ik, de vraag is echter nog wel hoe en waar. En dan gaat het om lokale politiek, waar ik in ieder geval door stemrecht meer invloed heb dan landelijk. Vandaar mijn reactie in deze vorm en op dit oudere artikel. Waarbij ik me er overigens ook van bewust ben dat ik nog tot de "gelukkigen" behoor omdat ik niet dichtbij het spoor woon!
Beste Harrry, je hebt een realistische kijk op de politiek. Ik bekijk het ook allemaal met het nodige wantrouwen en scepsis en ik besef heel goed dat we uiteindelijk niet zo heel veel invloed op hebben. Dat geldt niet alleen voor de VVD maar voor alle partijen. Openbaar bestuur en politiek hebben een grote invloed op onze leefomgeving. Ik probeer daar iets bij te sturen.
BeantwoordenVerwijderenMaar de VVD heeft tot nu toe tenminste iets gedaan. Alleen de SP en Gemeentebelangen lieten blijken dat te kunnen waarderen. De andere partijen houden zich muisstil. Merkwaardig niet? Met die 100 treinen die er komen gaan.
Voor de goed orde: ik ben van nature geen VVD-er. En al helemaal geen fan van Elsenaar. Integendeel.
Maar Haverkamp laat in ieder geval zien dat het spoor hem aan z'n hart gaat. Dat moet ik van zijn coalitiegenoten nog zien.
Zo bekeken heb je inderdaad gelijk, van de coalitiepartijen is de VVD de enige die zich er mee bezig lijkt te houden. Dat is inderdaad een pluspunt, eerlijk is eerlijk. Waar het me echter om gaat zijn de concrete ideeën van partijen. Protest richting Den Haag moet er blijven maar ik verwacht daar geen serieus resultaat van. Als de VVD in de volgende landsregering zou komen weet de heer Aptroot vast wel een goede reden waarom er toch veel
BeantwoordenVerwijderentreinen moeten rijden.
Op gemeenteniveau gaat het er dan volgens mij om hoe je het beste met de gegeven problemen kunt omgaan. Daarom wil ik graag voor de verkiezingen de standpunten van de diverse partijen over deze voor mij belangrijke kwestie weten. Lokaal heb ik geen voorkeur voor links of rechts maar kijk ik naar dit soort zaken.
Als burger kun je bij de gemeenteraadsverkiezingen wel degelijk invloed uitoefenen, kijk maar eens naar de gang van zaken rondom het centrumplan in Duiven. Daar zijn een aantal partijen bij de vorige verkiezingen van een zeer
koude kermis thuisgekomen.
Rheden met z'n aparte dorpen is echter wel een lastiger verhaal, meer verschillende belangen. En de soap rondom de traverse in Dieren kennen we ook, dat is haast al reden om elk vertrouwen in de Probeer ze dus toch maar bij de les te houden Theo! Want die spoorlijn, daar krijgt iedereen mee te maken.
Beste Harry, de politiek komt in beweging. Zie de berichten van 7 december op deze weblog.
BeantwoordenVerwijderenDat is inderdaad goed nieuws! Er lijkt toch iets door te dringen in Den Haag
BeantwoordenVerwijderen