Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 17 november 2010

RONA

Het RONA (Regionaal Overleg Noordelijk Aftakking) heeft een schouderklopje verdiend. De strijd voor de leefbaarheid langs de IJssellijn en de Twentelijn begint vruchten af te werpen. De komst van meer goederentreinen lijkt onafwendbaar maar er zijn lichtpuntjes. Vorige week nam de Tweede Kamer enkele moties aan waarop de verzamelde spoorclubs kunnen voortborduren. Zo komt er een onderzoek naar alternatieve plannen waaronder de aanleg van een nieuwe Noordtak. En er lijkt iets gedaan te gaan worden aan het meten van trillingen en het opleggen en handhaven van normen daarvoor. Daarnaast moet de regering concrete voorstellen voor het behoud van de bereikbaarheid en leefbaarheid ontwikkelen. Er werden nog meer moties aangenomen maar die hadden in mijn ogen vooral een symbolisch karakter. Het RONA krijgt in ieder geval voldoende aanknopingspunten om haar goede werk verder vorm te geven.

Het afgelopen jaar is RONA er in geslaagd om de lokale en regionale politiek te mobiliseren en op één lijn te krijgen. Met al die moties en aandacht voor de IJssellijn tot gevolg. Een resultaat om trots op te zijn. Het gevecht om de leefbaarheid gaat nu een volgende fase in. De treinen lijken niet te stoppen maar er is meer dan genoeg werk te doen. Studies, rapportages en ontwikkelplannen zullen worden neergepend in bergen papier. Die moeten allemaal bestudeerd worden en van commentaar voorzien. De taak van RONA zal komen te liggen in het (bij)sturen van die plannen en het beïnvloeden van de besluitvorming. De strijd voor de leefbaarheid is taai en succes moet stap voor stap worden bevochten. Er zal nog meer expertise, nog meer kennis, en nog meer inzet van RONA worden gevraagd.

Er zijn tientallen spoorclubs bij RONA aangesloten. Alle afkomstig uit de steden en dorpen langs de IJssellijn en de Twentelijn, van het Betuwse Elst tot aan het Twentse Oldenzaal. Het is een prestatie van formaat om die als een eenheid te laten opereren. Thea Hiemstra uit De Steeg en Arnoud Scheltema uit Rheden zijn het gezicht van RONA. Zij zijn dag en nacht met hun missie in de weer en het succes van RONA kan voor een belangrijk deel op hun conto worden geschreven.

Hen wacht een nieuwe uitdaging. De overheidsstudies zullen ertoe leiden dat de belangen van individuele spoorverenigingen uiteen gaan lopen. Logischerwijs zal iedere spoorclub dan het eigenbelang voorop stellen. Daar zijn ze immers voor opgericht. RONA moet tegelijkertijd waken voor sluipende politisering. Zich niet voor het karretje van de politiek laten spannen. Om effectief aan de touwtjes te kunnen blijven trekken is verdere verdieping en bundeling van kennis van de spoorproblematiek de aangewezen richting. En vooral: samenwerken waar het kan maar een eigen weg kiezen waar het moet. Als dat lukt kan zij een factor van betekenis voor de leefbaarheid blijven.

RONA heeft de politiek in beweging heeft gekregen. Het is zaak om die beweging erin te houden. Dat pad is bezaaid met doornen. De club kan daarom wel een steuntje in de rug gebruiken. Zij verdient voor haar werk een pluim op de hoed. En Thea en Arnoud verdienen er twee. Goeie lui!

5 opmerkingen:

  1. Ronald Haverkamp (VVD) heeft de IJssellijn op de politieke agenda geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ronald Haverkamp heeft de IJssellijn helemaal niet op de politieke agenda gekregen. De SP is er al jaren mee bezig. Later heeft de PvdA VVD wethouder Elsenaar er met heel veel moeite ervan overtuigd dat er een probleem rond het spoor was. Daarna is de VVD-wethouder met GNV in overleg gegaan. En pas daarna werd Haverkamp wakker. Het werk is gedaan door Thea Hiemstra en Arnoud Scheltema. Voor hen de credits. Maar wie weet: met de containers is Haverkamp ook tot nieuwe inzichten gekomen nu het geen verkiezingstijd meer is. Wie weet wat hij nog van het spoor gaat vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie de eerste was die de IJsselllijn op de politiek agenda zette? Het gaat nog veel verder terug.

    Denk maar aan de door de politiek egstuende acties toen de Noordtak door de Achterhoek verviel en de IJssellijn in beeld kwam. (de aanleiding voor de oprichting van Geen Noordtak Velp)

    Daarna werd het stil tot 2002 toen Leefbaar Rheden in de raad kwam.

    Leefbaar Rheden kreeg de raad in 2005 eindelijk zover dat ze de Spoormotie aannam (die was door mij ieder jaar (vanaf 2002) bij de begrotingsbehandeling ingediend) Vanaf 2006 nam de SP het stokje over (met name Henk Molenaar). B&W bleef het maar voor zich uitschuiven en wethouder Elsenaar voerde gesteund door de dan zittende raad de motie niet uit.

    Geen Noordtak Velp bracht het spoor op alle mogelijke manieren onder de aandacht. In 2008 kwam Eurlings met zijn Programma Hoogfrequnt Spoorvervoer. De Belangenverenigingen (GNV, Dieren en RONA) hebben er toen nog een schepje bovenop gedaan om het spoor nadrukkelijker op de politieke agenda te krijgen.
    Uiteindelijk lukte dat. Bel.ver. Dieren organiseerde een informatieavond en de doorbraak kwam bij het symposium in Hotel Haarhuis (georganiseerde samenwerking Arnhemse spoorclubs en GNV/RONA).

    Vanaf dat moment werd de politiek weer wakker. Eerst kwam Aptroot op bezoek (georganiseerd door Haverkamp) gevolgd door een stroom Haagse kopstukken van een ereeks partijen.

    RONA (waarin ook GNV en Bel.ver. Dieren) heeft al die tijd vol gas gegeven. RONA heeft die pluim ten volle verdiend. En Thea en Arnoud hebben zich het laatste jaar voor RONA het hemd uit de naad gewerkt.

    In Dossier Spoor (zie linkje bij Dossiers, ga ik binnenkort bijwerken) kun je het "spoor" vanaf maart 2008 nog eens volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laat ik de PvdA niet vergeten. Die heeft zich inderdaad ingezet om Elsenaar in gesprek te laten gaan met GNV en RONA. Maar de PvdA had ook een halfslachtige houding. Ze verzette zich maar lauwtjes tegen het wegmoffelen van de Spoornota-motie door VVD-wethouder Elsenaar en en PvdA-wethouder Kok. (via het schrappen van het budget voor "Weg en Spoor") Henk Derksen (destijds voorzitter van RONA) kwam daar toen achter en sloeg alarm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We kunnen terug kijken naar wat er gebeurt is en bespreken wie nu wel of niet belangrijk was in het proces.

    Maar we weten het antwoord; succes kent vele eigenaren. Dus laten we vooruit kijken en gezamenlijk proberen een goede oplossing te creëren.

    Samen sterk moet ons binden.

    Vriendelijke Groet,

    Arnoud Scheltema

    BeantwoordenVerwijderen