Door: Joop Zijlstra
Brief dd 13 januari 2011 aan de heer Buijnk, Secretaris-Generaal van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
Geachte heer Buijink,
Het interview met u in de NRC van begin januari als Secretaris-Generaal van EZ, L. & I. geeft mij in u te schrijven )*. Mijn brief komt voort uit mijn zorg over een plaatselijke verkeerssituatie. U zult zich misschien afvragen ‘hoe heb ik het nu? Voor verkeer moet u niet bij mij zijn.’
Ik leg het u in het kort uit.
In het voorbije decennium figureerde in de gemeente Rheden het plan ‘Hart van Dieren’. Het plan ging eind 2007 ter ziele vanwege een groot tekort. Aanzienlijk verkeerskundige tekortkomingen kwamen daardoor niet aan bod. In 2006 verscheen toch een ingezonden brief in de pers van de hand van baron A. Schimmelpenninck, rentmeester van de stichting Twickel, beheerder van het landgoed van die naam in Delden en ook van het landgoed Hof te Dieren in onze streek. De inhoud van zijn brief was in het kort: ‘Ga door, gemeente, met uw prima plan.’
Die brief was niet verwonderlijk, want in lijn met de intentieverklaring die de stichting in 1996 had ontlokt aan het College van B.& W. van de gemeente Rheden. (Zie bijlage.) Men zou zich inspannen om de weg N348 te verleggen tot bij het spoor ten gunste van Hof te Dieren omwille van een aldaar te bouwen luxe appartementencomplex.
De gemeente zag in het begin van de eeuw de kans om de door Twickel verlangde verlegging van de weg te bekostigen.
Men nam, ondanks negatief advies van stichting Alterra (RU Wageningen) een ecoduct (oorspronkelijk gesitueerd in het plan Havikerpoort) op in plan ‘Hart van Dieren’ ter hoogte van het landgoed Hof te Dieren. Dat ecoduct zou de spoorweg en de verlegde N348 overspannen. Een en ander kon worden bekostigd door de toegezegde subsidie van v/h LNV.
Het plan ‘Hart van Dieren’ ging eind 2007 ter ziele vanwege een groot tekort. De moeilijke verkeerssituatie in het dorp Dieren bleef bestaan.
Nadien kwam het tot de opzet voor een nieuw plan ‘Traverse Dieren’, onder auspiciĆ«n van de provincie Gelderland, beheerder van de N348.
In dit nieuwe plan werd het ecoduct bij Hof te Dieren weer verwijderd en teruggeplaatst naar het plan Havikerpoort.
Verbaast het u dat de wegverlegging wel gehandhaafd bleef, nu met het argument van wenselijke ontsnippering van het landgoed Hof te Dieren?
Mij verbaasde het niet na mijn contact met het College van G.S. van de provincie Gelderland. Van die kant vernam ik het bestaan van een harde voorwaarde: “van LNV-zijde is ons (in de loop van het jaar 2008) in niet mis te verstane bewoordingen te kennen gegeven dat de provincie in haar plannen voor de Traverse minimaal diende vast te houden aan het afsluiten van de Doesburgsedijk en de bundeling van de N348 met het spoor”. (Uit de brief van GS aan mij d.d. 1 december 1210.)
Ik citeer nog uit een (deels onleesbaar gemaakt) verslag van het Bestuurlijk Overleg Havikerpoort van 2007, opgevraagd met een beroep op de WOB.
“Er is bij het project Hart van Dieren een begroot tekort ontstaan van 40 miljoen euro. … Er wordt nu bekeken wat met het beschikbare geld wel en niet kan. … Eind 2007 moet er meer duidelijkheid zijn.
Onleesbaar (1) vraagt wat de consequenties zijn als het ecoduct bij Hart van Dieren niet doorgaat. Wel een ecoduct bij Dieren en niet bij Middachten - kan niet. Het BO is bezorgd dat versobering van het project Hart van Dieren leidt tot uitkleding.
Onleesbaar (2) zegt dat LNV daar geen genoegen mee zal nemen en anders haar toegezegde subsidie van ruim 7 miljoen terug wil. … de samenhang tussen project Hart van Dieren en Havikerpoort wordt benadrukt.”
Later werd uit informatie van de provincie duidelijk dat achter onleesbaar (2) de naam schuilging van een ambtenaar van v/h LNV, en ook dat diens oekaze in 2008 enkele malen telefonisch werd herhaald.
Reden om een en ander aan u te melden is dat de door LNV gewenste verlegging van de N348 een voor Dieren gunstige verkeersoplossing in de weg staat. Vasthouden aan de verlegging geeft het particulier belang van de stichting Twickel voorrang boven het algemeen belang van een goede oplossing voor het verkeer in het centrum van Dieren.
Het plan ‘Traverse Dieren’ zal in de loop van dit jaar worden gereed
gemaakt voor een Milieu Effect Rapportage. In dat verband schreef ik onlangs aan het College van GS het volgende (onze brief van 8 januari):
“De projectleiding heeft bij ons het vertrouwen versterkt op een eerlijk wikken en wegen van de diverse varianten alvorens deze voor te leggen aan de onafhankelijke commissie MER.
Het plan ‘Traverse Dieren’ zal in de loop van dit jaar worden gereed
gemaakt voor een Milieu Effect Rapportage. In dat verband schreef ik onlangs aan het College van GS het volgende (onze brief van 8 januari):
“De projectleiding heeft bij ons het vertrouwen versterkt op een eerlijk wikken en wegen van de diverse varianten alvorens deze voor te leggen aan de onafhankelijke commissie MER.
U zult uit het bovenstaande begrijpen dat wij bevordering van het belang van het dorp Dieren bepleiten, wij, dat wil zeggen een groep bezorgde inwoners, die zich zonder enig eigenbelang op grond van goede argumenten inzet voor een goede verkeersoplossing voor Dieren.
In praktijk betekent ons verzoek aan u de aanbeveling om de toegezegde middelen van v/h LNV, duidelijk ten behoeve van ‘Hof te Dieren’ ten goede te laten komen aan de uitvoering van plan ‘Traverse Dieren’, ongeacht de variant ervan waartoe de MER-commissie zal adviseren.
Mocht u behoefte hebben aan nadere informatie van ons, en mocht u met ons van gedachten willen wisselen over de aangelegenheid, dan komen wij met een kleine delegatie graag naar u toe.
Met een vriendelijke groet,
Drs J.A. Zijlstra
)* Het interview met u in de NRC viel mij op door uw standpunt over Europa. Ik was daar blij mee.
In mijn ouderlijk huis in Nijmegen stak men in 1952 de vlag uit op het bericht van het van kracht worden van de Europese Gemeenschap van Kolen & Staal, voorloper van de EU, vandaar ...
Hopelijk wordt de verdere uitbouw naar een politieke unie niet door kortzichtigheid in de weg gestaan. JZ.
Bijlage: intentieverklaring
Geen opmerkingen:
Een reactie posten