Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 24 augustus 2011

A15

Door: Joop Zijlstra

Waarde leden van College en Raad.

U ziet wel hoe ik een uitnodiging van 'ViA15' serieus neem.
Ik heb me daarbij wel afgevraagd hoe het lid van het dagelijks bestuur van de Stadsregioraad van de kant van de gemeente Rheden, de burgemeester, ten aanzien van de robuuste plannen heeft geopereerd. Ze zal daar toch niet naar de heersende wind meedraaien?

Welk standpunt hebben de Stadsregioraadsleden uit onze gemeente uitgedragen, en met welk mandaat? Wordt hun handelwijze ook gecommuniceerd en, sterker nog, geƫvalueerd? Is er daarbij mogelijk ook iets gezegd in lijn met de opmerkingen in mijn brief aan de minister (zie verderop, tko) of zijn die niet relevant of raken ze zelfs kant noch wal?

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Het College van B.& W. zal mij wel informeren over de formele regels die er terzake gelden in verband met de plicht van vertegenwoordigers van de gemeente tot verantwoording aan de gemeenteraad.

Met vriendelijke groet,
J. Zijlstra te Ellecom
=======================================
Brief aan de minister
=======================================

Aan de minister van verkeer en waterstaat,
Mevrouw M. Schultz van Haegen - Maas Geesteranus
p/a Centrum Publieksparticipatie,TN/MER ViA15
Postbus 30316, 2500 GH Den Haag

Mening inzake doortrekking van de A15

Geachte mevrouw,

Op het gemeentehuis van de gemeente Rheden in De Steeg heb ik uw stukken ingezien over de plannen tot doortrekking van de A15, onderdeel van ‘een robuust wegennetwerk in de regio Arnhem - Nijmegen’.

Het is een indrukwekkende hoeveelheid stukken met beschrijvingen, overwegingen, plannen en berekeningen van allerlei snit. Doel ervan is ‘de bereikbaarheid’ te verbeteren.

Men houdt in het plan rekening met de leefomgeving, zo staat te lezen in de stukken. De vraag is of dat rekeninghouden met het ontwerpen van voorliggend plan in voldoende mate is gebeurd.

Ik heb daarover ernstige twijfels
Rekening houden met de leefomgeving kan op diverse manieren gebeuren.

De minimale werkwijze is: zeggen met de leefomgeving rekening te houden en vervolgens overgaan tot ontwerpen waarvan het resultaat ter inzage ligt.

Waarachtige wil tot behoud van de leefomgeving moet wel leiden tot wijzigingen van het plan. Binnen de voorgestelde twee varianten zou mijn keuze voor een ‘plan A15’ zijn: doortrekking van de A15 onderlangs Zevenaar, mits deels ondergronds voor zover vereist voor te bereiken behoud van een goede leefomgeving aldaar. Die weg sluit verder ten oosten van Zevenaar aan op de A12 (richting Duitsland) en op de snelweg richting het 'hogere' oosten van het land, zoals beschreven . Mijn andere suggestie inzake het plan is de vervanging van de brug over het Pannerdens Kanaal door een passage eronderdoor.

Indien men effectief rekening wenst te houden met de leefomgeving dan zal het budget wel moeten worden verhoogd. Maar een besluit voor een verhoogd budget is aan de politiek. Vraag is of men bekend is met de leefomgeving en werkt voor behoud ervan of neemt men genoegen met half werk?

Er moeten volgens mij nog andere maatregelen in ogenschouw worden genomen alvorens plannen als dat van de A15 door te zetten.

Ik merk dat op in algemene zin.

Van de kant van autoproductie zal men altijd proberen zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat valt op zich wel te billijken. Maar als dat leidt tot ongebreideld gebruik van de verkochte auto’s bent u er met de aanleg van het robuust wegennetwerk Arnhem – Nijmegen nog niet.

Er zal bij steeds meer autogebruik steeds meer wegruimte nodig zijn.
De overheid hoeft de autoverkoop en autobezit niet tegen te gaan.
Zij zou wel maatregelen dienen te nemen die ertoe leiden dat mensen het autogebruik beperken.

Bezint u zich (opnieuw) op maatregelen als rekeningrijden die leiden tot vermindering van het autogebruik. Dat worde meer belast. Bezit van een auto worde niet belast. Een ander beleid zal leiden tot behoud van een vaak nog rijke leefomgeving.

Door gebruiksbeperkende maatregelen zal een wegennetwerk in de Regio Arnhem - Nijmegen beduidend minder robuust hoeven zijn.

De aanleg van de A15 als tolweg zal de investering binnen afzienbare tijd terug betalen.

Ik beveel u het bovenstaande aan.
Ik hoop u ermee van dienst te zijn.

Met hoogachting,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten