Ze schrijft:
"Bijgaand de tekst van de motie zoals die is aangenomen door het congres van D66 in Rotterdam. Dit betekent dat de Tweede Kamerfractie de motie zal gaan uitvoeren en er op aan zal dringen dat intensivering alleen mogelijk is als voldaan wordt aan al die voorwaarden op de vijf probleemgebieden. Als oplossingen voor deze vijf gebieden zo goed als onmogelijk blijken te zijn, kan intensivering dus geen doorgang vinden."
Bijgaand de tekst:
Het congres van D66 in
vergadering bijeen op 21 april 2012 in Rotterdam overwegende dat,
-
D66 de noodzaak
van goede goederenverbindingen vanuit Nederland naar het Europese achterland
onderschrijft;
-
het Programma
Hoogfrequent Spoor intensivering van het goederenvervoer over de IJssel-, de
Twentekanaal- en de Twentelijn tot gevolg heeft;
-
in de
vervoersprognose wordt aangeven dat op het traject Arnhem – Deventer voor 2030
een maximaal aantal van 80 treinen per dag wordt geprognosticeerd;
-
hierdoor mensen
te maken krijgen met meer geluidsoverlast en trillingshinder;
-
de veiligheid
onder druk komt te staan (te denken valt aan vervoer van gevaarlijke stoffen,
maar ook aan lang gesloten overwegen waardoor de veiligheidsdiensten gehinderd
worden);
-
de
bereikbaarheid door toename goederenvervoer tussen delen van dezelfde dorpen
wordt verslechterd;
-
de toeristische
waarde van het gebied door toename van het goederenvervoer wordt aangetast,
vanwege sluiting van spoorwegovergangen.
Deze spoorwegovergangen zijn momenteel in gebruik als wandel- en fietspaden.
-
vele
gemeentelijke fracties van D66 zich ernstige zorgen maken over de toename van
het goederenvervoer over de IJssel-, Twentekanaal- en Twentelijn;
-
er alternatieve
mogelijkheden van goederentransport zijn. Denk aan verlengen Betuwelijn
richting Duitsland of aan vervoer over water;
-
volgens het
regeerakkoord de kwaliteit van de maatregelen en oplossingen het leefmilieu aan
het spoor niet dient te verslechteren;
-
intensivering
van het goederenvervoer over de IJssel-, Twentekanaal- en de Twentelijn het
leefmilieu wèl aantast;
-
wij concluderend
intensivering van het goederenvervoer over de IJssel-, Twentekanaal- en
Twentelijn ongewenst vinden.
Draagt de Tweede Kamerfractie
van D66 op:
-
Zich uit te
spreken tegen intensivering van goederenvervoer over de IJssel-, Twentekanaal-
en Twentelijn, tenzij voor bewoners langs de betreffende lijnen acceptabele oplossingen gevonden worden
inzake:- trillingshinder
- geluidsoverlast
- veiligheid
- bereikbaarheid
- toerisme.
En gaat over tot de orde van de dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten