Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 23 januari 2013

Hart in Takt: Oranjebuurt (Dieren) heeft dit niet verdiend


Inspraak Albert Lentink namens Hart in Takt bij informatieavond raad (15 januari)

De Stichting Hart in Takt heeft op 20 december 2012 met wethouder König en dhr. M. Kloppenburg een open en constructief gesprek gehad betreffende het alternatieve parkeerplan voor het stationsgebied. Dit plan is door de Gemeente grondig bestudeerd.

Het argument van de Gemeente om alleen aan de Noordzijde te parkeren is om het zoekgedrag van de automobilisten niet ’s morgens maar ’s avonds in de Oranjebuurt en Dieren-Zuid tegen te gaan. Dit zoekgedrag heeft een aantal oorzaken en is veroorzaakt door het beleid van de Gemeente.

1. In de afgelopen dertig jaar is er nooit een verkeersaanduiding of een bewegwijzering geweest waar het NS station is en waar men kan parkeren. Ook is er voor mindervaliden geen aanduiding aan de Noordkant dat men voor rolstoelgebruikers aan de Zuidkant moet zijn.

2. 65% van de parkeerders komt van de Zuidkant en parkeert aan de Noordkant en als deze mensen ’s avonds naar huis gaan hebben zij moeite om aansluiting te krijgen in de lange verkeersrij op de Harderwijkerweg

Volgens de Gemeente ontbreekt de ruimte voor ons alternatieve plan aan de zuidzijde omdat volgens de Spoorwegwet er 7 meter , zegt dhr. N. Janssen provincie, en 11 meter , zegt de wethouder, afstand moet zijn tussen het spoor en de bebouwing. Bij de parkeergarage van Pro-rail en NS in het plan Hart van Dieren was er geen sprake van een minimale afstand en deze was op dezelfde plek geprojecteerd.

De garage aan de Noord-kant staat ook binnen de 11 meter.
Er kan echter door de minister ontheffing worden verleend, zie station Arnhem.

Verder worden er door de wethouder oneigenlijke argumenten gebruikt zoals die van het landbouwverkeer. Landbouwverkeer mag wel door de tunnel. Ook het geluid op de gevels van het stationsplein en de oversteekbaarheid voor voetgangers die niet anders zijn dan op de Harderwijkerweg of de Wilhelminaweg

Een belangrijk punt is wel dat de grens tussen bestemmingsplan en inpassingsplan precies op het hek van het spoor aan de Zuidkant ligt. De wethouder heeft dus geen andere mogelijkheid dan alleen een garage in de Oranjebuurt te plannen. Waarom dit niet eerder aan de Oranjebuurt verteld ? Er hadden geen alternatieven voor het stationsgebied bedacht hoeven worden. Er hadden geen ambtenaren onderzoek hoeven te doen naar de mogelijkheid van uitvoering van de alternatieven.

Wij hebben begrepen dat 25 januari de Gemeente een gesprek heeft met Pro-rail en NS over het toekomstige gebruik van het inter-city station Dieren. Naar aanleiding hiervan wordt bepaald hoeveel parkeerplaatsen er komen, 250 of 350.

Hoe is het voor de Oranjebuurtbewoners mogelijk om voor een bestemmingsplan te kiezen als er geen tekeningen zijn en alle andere vragen, die eerder in de petitie gesteld zijn, niet beantwoord zijn. Dan blijft er maar een ding over en dat is tegen een parkeergarage stemmen want er is geen vertrouwen in dit plan. Nu al stemt 46% tegen, er is geen draagvlak

Als een burger iets wil bouwen moeten alle tekeningen er zijn anders wordt het niet in behandeling genomen.

Toch wil Hart in Takt verder, er moet een goede oplossing komen voor het stationsgebied in Dieren. Daarom roepen wij u nogmaals op om samen met de Provincie, Gemeente, het KAN, Pro-rail en bewoners de grens van het bestemmingsplan en het inpassingsplan te verschuiven zodat er ruimte komt aan de zuidkant om parkeeralternatieven en een groot stations plantsoen te ontwikkelen.

Het is voor de politiek een ereplicht om na het debacle van Hart van Dieren hier het initiatief in te nemen. Dieren heeft deze parkeergarageplannen in de Oranjebuurt niet verdiend.


De Stichting Hart in Takt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten