Inspraak Albert Lentink namens Hart in Takt bij informatieavond raad (15 januari)
De Stichting Hart in Takt heeft op 20 december 2012 met
wethouder König en dhr. M. Kloppenburg een open en constructief gesprek gehad
betreffende het alternatieve parkeerplan voor het stationsgebied. Dit plan is
door de Gemeente grondig bestudeerd.
Het argument van de Gemeente om alleen aan de Noordzijde
te parkeren is om het zoekgedrag van de automobilisten niet ’s morgens maar ’s
avonds in de Oranjebuurt en Dieren-Zuid tegen te gaan. Dit zoekgedrag heeft een
aantal oorzaken en is veroorzaakt door het beleid van de Gemeente.
1. In de afgelopen dertig
jaar is er nooit een verkeersaanduiding of een bewegwijzering geweest waar het
NS station is en waar men kan parkeren. Ook is er voor mindervaliden geen
aanduiding aan de Noordkant dat men voor rolstoelgebruikers aan de Zuidkant
moet zijn.
2. 65% van de parkeerders
komt van de Zuidkant en parkeert aan de Noordkant en als deze mensen ’s avonds
naar huis gaan hebben zij moeite om aansluiting te krijgen in de lange
verkeersrij op de Harderwijkerweg
Volgens de Gemeente ontbreekt de ruimte voor ons
alternatieve plan aan de zuidzijde omdat volgens de Spoorwegwet er 7 meter ,
zegt dhr. N. Janssen provincie, en 11 meter , zegt de
wethouder, afstand moet zijn tussen het spoor en de bebouwing. Bij de
parkeergarage van Pro-rail en NS in het plan Hart van Dieren was er geen sprake
van een minimale afstand en deze was op dezelfde plek geprojecteerd.
De garage aan de Noord-kant staat ook binnen de 11 meter.
Er kan echter door de minister ontheffing worden
verleend, zie station Arnhem.
Verder worden er door de wethouder oneigenlijke
argumenten gebruikt zoals die van het landbouwverkeer. Landbouwverkeer mag wel
door de tunnel. Ook het geluid op de gevels van het stationsplein en de
oversteekbaarheid voor voetgangers die niet anders zijn dan op de
Harderwijkerweg of de Wilhelminaweg
Een belangrijk punt is wel dat de grens tussen
bestemmingsplan en inpassingsplan precies op het hek van het spoor aan de
Zuidkant ligt. De wethouder heeft dus geen andere mogelijkheid dan alleen een
garage in de Oranjebuurt te plannen. Waarom dit niet eerder aan de Oranjebuurt
verteld ? Er hadden geen alternatieven voor het stationsgebied bedacht hoeven
worden. Er hadden geen ambtenaren onderzoek hoeven te doen naar de mogelijkheid
van uitvoering van de alternatieven.
Wij hebben begrepen dat 25 januari de Gemeente een
gesprek heeft met Pro-rail en NS over het toekomstige gebruik van het
inter-city station Dieren. Naar aanleiding hiervan wordt bepaald hoeveel
parkeerplaatsen er komen, 250 of 350.
Hoe is het voor de Oranjebuurtbewoners mogelijk om voor
een bestemmingsplan te kiezen als er geen tekeningen zijn en alle andere
vragen, die eerder in de petitie gesteld zijn, niet beantwoord zijn. Dan blijft
er maar een ding over en dat is tegen een parkeergarage stemmen want er is geen
vertrouwen in dit plan. Nu al stemt 46% tegen, er is geen draagvlak
Als een burger iets wil bouwen moeten alle tekeningen er
zijn anders wordt het niet in behandeling genomen.
Toch wil Hart in Takt verder, er moet een goede oplossing
komen voor het stationsgebied in Dieren. Daarom roepen wij u nogmaals op om
samen met de Provincie, Gemeente, het KAN, Pro-rail en bewoners de grens van
het bestemmingsplan en het inpassingsplan te verschuiven zodat er ruimte komt
aan de zuidkant om parkeeralternatieven en een groot stations plantsoen te
ontwikkelen.
Het is voor de politiek een ereplicht om na het debacle
van Hart van Dieren hier het initiatief in te nemen. Dieren heeft deze
parkeergarageplannen in de Oranjebuurt niet verdiend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten