Schriftelijke vragen van de Volkspartij Politiek Rheden over de Stationsomgeving bij het NS Station Rheden
Indiener: Theo Kooijmans
Nummer: S22/134
Datum antwoord: 15 juni 2022
Aanleiding: Naar aanleiding van vragen vanuit de bevolking van de gemeente Rheden over de Park & Ride situatie bij het NS Station Rheden.
Vergeleken met de parkeermogelijkheden bij de
NS Stations in de dorpen Velp en Dieren zijn de parkeermogelijkheden en met
name de Park & Ride mogelijkheden in Rheden erg mager. Ook al zijn er
minder stops van treinen in Rheden.
De parkeerplaatsen aan de kant
van het perron richting Dieren bestaan uit twee parkeerplaatsen voor invaliden.
Voor het overige is er nauwelijks mogelijkheid om dichtbij te parkeren. Er zijn
verder nauwelijks Park & Ride mogelijkheden.
Komende vanaf
de rotonde Arnhemsestraatweg-Groenestraat is er voor de spoorwegovergang waar
het perron richting Arnhem begint is geen mogelijkheid om even te parkeren en
passagiers die slecht ter been zijn en/of met koffer uit te laten stappen, laat
staan te begeleiden naar het perron.
Vraag 1: Bent u het eens met bovenstaande observatie met betrekking tot de parkeermogelijkheden c.q. Park & Ride situatie bij station Rheden. Zo nee, waarom niet?
Als u het deels wel deels niet met deze observatie eens bent horen wij
natuurlijk graag waar u het wel en waar u het niet met ons en waarom wel/niet.
Antwoord: De auto parkeren en verder reizen per trein (Park & Ride)
kan goed plaatsvinden op de parkeerplaatsen aan het begin van Steenslag (begin
nieuwe wijk Grinthuizen). Hier wordt niet actief naar verwezen, maar deze
parkeerplaatsen zijn vaak vrij en voor dit doel uitermate geschikt. Daarbij is
voorzien in een directe toegang naar het perron.
Het klopt dat er geen voorzieningen zijn mee ontworpen voor halen en brengen (Kiss & Ride). Het stoppen en direct laten uitstappen van passagiers kan op de rijbaan bij het perron plaatsvinden. Voor het begeleiden van passagiers tot op het perron is parkeren noodzakelijk en dit valt niet onder Kiss & Ride. De Parallelweg of de Doctor Langemeijerweg zijn geschikt voor langsparkeren. Doordat er geen aparte voorzieningen voor Kiss & Ride zijn gemaakt, is die ruimte rondom het perron ten goede gekomen aan groen en verblijfruimte voor voetgangers.
Vraag 2: Bent u bereid om de mogelijkheden voor aanleggen van voldoende parkeermogelijkheden voor korte stops (Park & Ride) voor het per auto ophalen en brengen van treinreizigers aan de zijde van het perron richting Arnhem tussen rotonde Arnhemsestraatweg-Groenestraat nader te onderzoeken?
Antwoord: Er zijn nu fietsstroken
in de Groenestraat gekomen en de entree van de Groenestraat en het dorp Rheden heeft
een groene en aantrekkelijk uitstraling gekregen. Auto’s die hier gaan parkeren
zijn ongewenst en dit kan zelfs gevaar of hinder veroorzaken in de doorstroming
van het verkeer. Straatparkeren kan op de wegen in de omgeving van het station
plaatsvinden. We doen daarom geen onderzoek hiernaar.
Vraag 3: Bent u bereid om de mogelijkheden voor het uitbreiden van de parkeermogelijkheden voor het per auto ophalen en brengen van treinreizigers aan de zuidzijde van spoorwegovergang bij het perron richting Dieren nader te onderzoeken?
Antwoord: De Doctor Langemeijerweg en de Parallelweg zijn hiervoor
geschikt en deze afweging heeft in het ontwerpproces met onze stakeholders
plaatsgevonden. We doen daarom geen nader onderzoek.
Vraag 4: Kunt u ook aangeven hoeveel tijd u nodig heeft een dergelijk onderzoek uit te voeren en wanneer u de resultaten kunt terugkoppelen?
Antwoord: Voor wat betreft het college is dit niet aan de orde. Zie
hiervoor de antwoorden bij vraag 1 t/m 3.
Vraag 5: Wilt u naar aanleiding van bovenstaande vragen aangeven wanneer u antwoorden kunt terugkoppelen?
Antwoord: zie met beantwoording van deze raadsvragen bij vraag 1 t/m 3
Bijgaand enkele foto’s van de situatie aldaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten