Het betrekken van de burgers bij plannen gaat de gemeente steeds moeilijker af. Nu is er weer een bedrijfsongeval bij Rheden Bestrating. De gemeente heeft niet gereageerd op een brief die 49 omwonenden voorafgaand aan de de startnotitie over Rheden Bestrating aan de gemeente hebben gestuurd. En deze 49 mensen zijn terecht boos.
De gemeente wil een klankbordgroep instellen van maximaal 10 vertegenwoordigers. Nou, deze 49 briefschrijvers bedanken alvast voor de eer. En terecht, als je niet eens het fatsoen kunt opbrangen om deze mensen op tijd een een antwoord op hun vragen te geven dan kun je ook niet verwachten dat ze vol enthousiasme met de gemeente willen klankborden.
Zij vrezen straks voor voldongen feiten te worden gesteld en als excuus-Truus te worden ingezet voor de verkoop van de plannen aan de inwoners van Rheden. Dat soort zaken is al enkele keren eerder voorgekomen. Ik wijs maar even op de klankbordgroepen van Hart van Dieren die inmiddels zijn opgestapt.
De bende van 49 trapt hier niet in.
Betrokkenheid en draagvlak. Dode inhoudsloze bezweringen van dit gemeentebestuur.
die in een verplicht ritueel keer op keer worden herhaald.
Maar het wekt wel verwachtingen bij de burger. Voor een nieuw plan worden (vaak al in de eerste zinnen) betrokkenheid en draagvlak benadrukt. Informatiebijeenkomsten worden belegd en nieuwsbrieven worden uitgegeven.
Als er dan toch kritische opmerkingen worden geplaatst dan weet men in het gemeentehuis hier niet meer mee om te gaan en kruipt het gemeentebestuur in zijn schulp. De bewoners snappen het dan zogenaamd niet meer en vol verbazing vraagt men zich in het gemeenthuis af waarom de burgers de plannen niet mooi en passend vinden. Ja, ja, waar doen we het nog voor?
Zal ik jullie de toverspreuk nog ‘n keer verklappen:
VRAAG HET DE BURGER, AAN ALLE BELANGHEBBENDEN, VÓÓRDAT JULLIE MET UITGEWERKTE PLANEN KOMEN!!!!!!!
En doe er vervolgens wat goeds mee
Moeilijk hè?
Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
dinsdag 26 juni 2007
maandag 25 juni 2007
Waar bemoeit die vent zich mee?

Nu eens niet over de gemeente maar over Europa. Uiteindelijk ook zeer belangrijk voor ons. Met man en macht wordt geprobeerd om een nieuw referendum te voorkomen. Dat zou pas echt fout zijn.
De Duitse staatssecretaris Peter Altmaier van Europese aangelegenheden waarschuwt Nederland. De kans bestaat dat de bevolking uit landen die eerst voor het grondwettelijk verdrag waren, nu tegen het zaterdag overeengekomen nieuwe verdrag stemmen, omdat dat op verzoek van Nederland minder Europees is geworden.
Waar bemoeit die vent zich mee. De regel- en benoeizucht van Brussel is juist een van de redenen waarom veel mensen tegen het verdrag hebben gestemd Laat een Duitser zeggen wat we moeten doen en dan komt het prima voor elkaar. Een betere manier om de Nederlanders tegen te laten stemmen kun je niet vinden.
Ik weet zelf nog niet of ik voor of tegen het nieuwe verdrag ben maar een nieuw referendum moet er komen. Je kunt niet eerst een referendum houden en vervolgens na aanpassing van het verdrag zeggen dat dat niet meer nodig is. Pure angst voor een nieuwe afgang!!!
Ik ben principieel vóór Europa maar ik bem nog principiëler vóór meer invloed van de bevolking. En het wil ook niet zeggen dat ik voor het verdrag ben. Ik zal eerst de tekst bestuderen. Tot nu toe was het democratisch gehalte van de Europese Unie nog ver te zoeken. Het Europese Parlement heeft nauwelijks iets te zeggen en veel wordt bedisseld door ministers en door ambtenaren in mistige comissies. Alles zonder goede democratische controle.
Voor mij is ook belangrijk dat de bevolking een stem krijgt bij uitbreiding van de Europese Unie. Ik heb nu tot nu toe de indruk dat Europa vooral gebruikt wordt om het arbeidsreservoir zo groot mogelijk te maken.
Engeland en Polen laten zien dat je best een eigen koers kunt varen. Ze krijgen zonder mankeren hun zin. Waarom zou Nederland dan niet meer invloed mogen krijgen?
En ik ben allergisch voor binnen- en buitenlandse politici die morele chantage plegen en waarschuwen voor het Armageddon dat ons wacht als we tegenstemmen.
zondag 24 juni 2007
Casa Intermezzo - 1 augustus nadert
Het is nog geen koek en ei tussen Innoforte en Insula Dei. Innoforte probeert onder de door de rechter opgelegde verplichting uit te komen om thermostaten in de kamers van de bewoners te plaatsen.
Wethouder Jan Jansen wast zijn handen in onschuld. De inspectie voor de volksgezondheid heeft immers geen klachten ontvangen over de klimaatbeheersing in Casa Intermezzo en het systeem voldoet aan de wensen. Er wordt niet bij gezegd aan wiens wensen de klimaatbeheersing voldoet. In ieder geval niet aan de wensen van de bewoners van Insula Deï.
Het vonnis van de rechter was duidelijk. Innoforte moet uiterlijk op 1 augustus een afdoende oplossing hebben gerealiseerd voor te hoge temperaturen in de gangen, voor de harde rukwinden die door de buitenluchtroosters naar binnen dringen en voor de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door het dichtslaan van de buitenluchtkleppen. En Innoforte moet thermostaten en lexaankappen installeren in de door Insula Dei gehuurde kamers.
Innoforte wil de temperatuur centraal regelen en geen thermostaten in de kamers. Een goed klimaatbeheersinsysteem dat individueel ingesteld kan worden is natuurlijk ingewikkelder dan een centraal gestuurd systeem. Dat kost natuurlijk een bom duiten Ed Cools legt het ontbreken van klachten bij de inspectie dan ook uit uit als steun in de rug en gaat in hoger beroep.
De inspectie is blijkbaar een inerte organsiatie die niet actief haar verant-woordelijkheid voor de volksgezondheid neemt maar alleen uit de ruststand komt door prikkels van buiten.
Het conflict moet niet de kant opgaan van eindeloze procedures en spitsvondigheden. Het gaat om het welzijn van de bewoners van de Casa.
Maar ik raad Insula Deï aan om de klachten van de bewoners te inventariseren, goed te documenteren en bij de inspectie neer te leggen. Dan kan dat niet meer tegen ze gebruikt worden.
En de inspectie heeft ook weer wat te doen.
Wethouder Jan Jansen wast zijn handen in onschuld. De inspectie voor de volksgezondheid heeft immers geen klachten ontvangen over de klimaatbeheersing in Casa Intermezzo en het systeem voldoet aan de wensen. Er wordt niet bij gezegd aan wiens wensen de klimaatbeheersing voldoet. In ieder geval niet aan de wensen van de bewoners van Insula Deï.
Het vonnis van de rechter was duidelijk. Innoforte moet uiterlijk op 1 augustus een afdoende oplossing hebben gerealiseerd voor te hoge temperaturen in de gangen, voor de harde rukwinden die door de buitenluchtroosters naar binnen dringen en voor de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door het dichtslaan van de buitenluchtkleppen. En Innoforte moet thermostaten en lexaankappen installeren in de door Insula Dei gehuurde kamers.
Innoforte wil de temperatuur centraal regelen en geen thermostaten in de kamers. Een goed klimaatbeheersinsysteem dat individueel ingesteld kan worden is natuurlijk ingewikkelder dan een centraal gestuurd systeem. Dat kost natuurlijk een bom duiten Ed Cools legt het ontbreken van klachten bij de inspectie dan ook uit uit als steun in de rug en gaat in hoger beroep.
De inspectie is blijkbaar een inerte organsiatie die niet actief haar verant-woordelijkheid voor de volksgezondheid neemt maar alleen uit de ruststand komt door prikkels van buiten.
Het conflict moet niet de kant opgaan van eindeloze procedures en spitsvondigheden. Het gaat om het welzijn van de bewoners van de Casa.
Maar ik raad Insula Deï aan om de klachten van de bewoners te inventariseren, goed te documenteren en bij de inspectie neer te leggen. Dan kan dat niet meer tegen ze gebruikt worden.
En de inspectie heeft ook weer wat te doen.
vrijdag 22 juni 2007
Het brievensysteem
Hebt u zich wel eens afgevraagd wat er met uw brief aan de gemeenteraad gebeurt?
Dan heb ik hier wellicht een eye-opener voor u.
1. Zodra op het gemeentehuis de brief is ontvangen dan krijgt u van de gemeente een keurige ontvangstbevestiging retour.
U denkt dan dat u goed zit en dat de gemeenteraad serieus aandacht aan uw brief zal schenken.
2. Een brief die gericht is aan de gemeenteraad wordt op de raadsagenda geplaatst onder het agendapunt “aan de raad gerichte brieven”.
Deze “aan de raad gerichte brieven” worden in het algemeen niet per post of mail naar de raadsleden gestuurd. Een raadslid moet daarvoor persoonlijk zo’n document gaan inzien op het gemeentehuis. Met ander woorden: het raadslid moet daarvoor extra moeite doen.
Het inzien van deze stukken blijft zeer vaak achterwege. Ik durf te stellen dat de meeste raadsleden de meeste ingezonden brieven niet bekijken.
3. In de raadsagenda staat een zeer korte omschrijving van de brief plus de voorgestelde procedure om de brief af te handelen. Mijn brief (Enquête Hart van Dieren) kreeg het voorstel “pré-advies college”. De raad verzoekt dan aan de betrokken wethouder om een antwoordbrief voor te bereiden, die vervolgens door de raad wordt vastgesteld (het antwoord komt dan enige tijd later terug op de raadsagenda);
Dit procedurevoorstel wordt in raadsvergadering vrijwel altijd als hamerstuk afgedaan. Incidenteel wil er nog wel eens een raadslid zijn dat nader aandacht voor de brief wil maar meestal worden de brieven zonder behandeling doorgestuurd naar het college dat de brieven verder afhandelt (voor een pré-advies of voor volledige afhandeling).
De meeste raadsleden hebben nog steeds geen flauw idee wat er in de brief staat.
4. Na verloop van tijd komt de wethouder met een voorstel voor beantwoording. Dit voorstel wordt op raadsagenda geplaatst onder het agendapunt “Vaststellen van besluiten n.a.v. aan de raad gerichte brieven”
`
In de raadsvergadering is dit opnieuw een hamerstuk.
Zonder kennis (bij de meeste raadsleden) van de inhoud van de oorspronkelijke brief gaat de raad ongezien akkoord met de beantwoording door het college en krijgt uw antwoord
De procedure oogt aardig en lijkt waterdicht maar de gemeenteraad komt er in de praktijk meestal niet aan te pas en u krijgt geen antwoord van de gemeenteraad maar van het college van B&W. (of nog sterker, van de ambtenaren die voor de wethouder werken).
Gemeenteraad is toch hetzelfde als het college van B&W? Of niet dan?
Als u denkt dat de gemeenteraad uw brief serieus heeft gelezen en daarop een weloverwogen antwoord heeft geformuleerd dan wacht u toch een teleurstelling.
In de tekst heb ik de woorden “meestal” en “meeste” gebruikt. Heel soms wil een raadslid nog wel eens spontaan aandacht voor het onderwerp vragen. Soms helpt het als u aan een of meer gemeenteraadsleden vraagt om extra aandacht aan uw brief te schenken. Soms helpt dat ook niet.
P.S.: Misschien hebben enkele raadsleden nu kennis van mijn brief genomen via deze weblog.
Dan heb ik hier wellicht een eye-opener voor u.
1. Zodra op het gemeentehuis de brief is ontvangen dan krijgt u van de gemeente een keurige ontvangstbevestiging retour.
U denkt dan dat u goed zit en dat de gemeenteraad serieus aandacht aan uw brief zal schenken.
2. Een brief die gericht is aan de gemeenteraad wordt op de raadsagenda geplaatst onder het agendapunt “aan de raad gerichte brieven”.
Deze “aan de raad gerichte brieven” worden in het algemeen niet per post of mail naar de raadsleden gestuurd. Een raadslid moet daarvoor persoonlijk zo’n document gaan inzien op het gemeentehuis. Met ander woorden: het raadslid moet daarvoor extra moeite doen.
Het inzien van deze stukken blijft zeer vaak achterwege. Ik durf te stellen dat de meeste raadsleden de meeste ingezonden brieven niet bekijken.
3. In de raadsagenda staat een zeer korte omschrijving van de brief plus de voorgestelde procedure om de brief af te handelen. Mijn brief (Enquête Hart van Dieren) kreeg het voorstel “pré-advies college”. De raad verzoekt dan aan de betrokken wethouder om een antwoordbrief voor te bereiden, die vervolgens door de raad wordt vastgesteld (het antwoord komt dan enige tijd later terug op de raadsagenda);
Dit procedurevoorstel wordt in raadsvergadering vrijwel altijd als hamerstuk afgedaan. Incidenteel wil er nog wel eens een raadslid zijn dat nader aandacht voor de brief wil maar meestal worden de brieven zonder behandeling doorgestuurd naar het college dat de brieven verder afhandelt (voor een pré-advies of voor volledige afhandeling).
De meeste raadsleden hebben nog steeds geen flauw idee wat er in de brief staat.
4. Na verloop van tijd komt de wethouder met een voorstel voor beantwoording. Dit voorstel wordt op raadsagenda geplaatst onder het agendapunt “Vaststellen van besluiten n.a.v. aan de raad gerichte brieven”
`
In de raadsvergadering is dit opnieuw een hamerstuk.
Zonder kennis (bij de meeste raadsleden) van de inhoud van de oorspronkelijke brief gaat de raad ongezien akkoord met de beantwoording door het college en krijgt uw antwoord
De procedure oogt aardig en lijkt waterdicht maar de gemeenteraad komt er in de praktijk meestal niet aan te pas en u krijgt geen antwoord van de gemeenteraad maar van het college van B&W. (of nog sterker, van de ambtenaren die voor de wethouder werken).
Gemeenteraad is toch hetzelfde als het college van B&W? Of niet dan?
Als u denkt dat de gemeenteraad uw brief serieus heeft gelezen en daarop een weloverwogen antwoord heeft geformuleerd dan wacht u toch een teleurstelling.
In de tekst heb ik de woorden “meestal” en “meeste” gebruikt. Heel soms wil een raadslid nog wel eens spontaan aandacht voor het onderwerp vragen. Soms helpt het als u aan een of meer gemeenteraadsleden vraagt om extra aandacht aan uw brief te schenken. Soms helpt dat ook niet.
P.S.: Misschien hebben enkele raadsleden nu kennis van mijn brief genomen via deze weblog.
donderdag 21 juni 2007
Demonstratie voor democratie afgelast wegens 'onverantwoord risico' (2)
In het bericht van 20 juni in de Regiobode (zie vorige posting) over de afgelasting van de demonstratie staat ook commentaar van een woordvoerder van de gemeente.
Ik raad deze woordvoerdere om aan even nauwkeurig dit bericht na te lezen. Het laat weer eens zien hoe onzorgvuldig en onverschillig de gemeente communiceert.
De woordvoerder:
=================================================================================
De gemeente laat weten dat zij de demonstratie absoluut niet heeft verboden. “Mijnheer Kooijmans heeft zelf besloten de zaak af te blazen. Wij hebben hem wel gewoon een vergunning verleend. Waarom hij het heeft afgelast weet ik eigenlijk niet precies, dat zou u aan hem moeten vragen”, vertelt een woordvoerder.
=================================================================================
Ik heb op dinsdagmiddag 12 juni om 17.00 uur met een gemeenteambtenaar en de politie overlegd. Tijdens dit overleg werd mij een print van een discussieforum van het Stormfront getoond waarop het bericht van de demonstratie stond met daaronder het commentaar "misschien moeten we met zijn allen mee gaan lopen uit respect voor de vrijheid van mensingsuiting". Dit was ondertekend door de Nederlandse Volks Unie en de Germaanse Jeugd Nederland. Op mijn vraag of dit het enige signaal was gaf de politie aan dat zij over meer en andere inlichtingen beschikte waaruit bleek dat er een serieus risico was voor ordeverstoring. Dat risico kon en wilde ik niet voor mijn rekening nemen. Er zouden bovendien veel mensen in Rheden zijn vanwege het schaapscheeerdersfeest.
Daarop heb ik besloten om de demonstratie af te gelasten en de vergunning voor de mars niet aan te vragen. Er was dus helemaal nog geen vergunning verleend zoals de woordvoerder beweert. En de gemeente weet ook precies waarom ik de zaak heb afgelast.
Voor alle duidelijkheid. Ik heb een prettig en correct gesprek gehad met de gemeenteambtenaar en de politie. Zij toonden veel begrip. Zij hebben ook zeker niet gezegd de demonstratie te willen verbieden. Zij gaven wel aan dat ik verantwoordelijk was.
Dan geeft het mij een kater als de gemeente bij monde van deze woordvoerder de zaak verdraait. En dat geldt,naar mij lijkt, ook voor de betrokken gemeenteambtenaar en de politie.
Dus gemeente: laat uw "woordboerder" (geen spelfout) correcte informatie verschaffen of als deze persoon niet weet waarover hij (of zij) praat laat hem dan zijn mond houden. Het bevestigt nog weer eens het beeld dat de gemeente soms niet weet wat ze doet.
Ik raad deze woordvoerdere om aan even nauwkeurig dit bericht na te lezen. Het laat weer eens zien hoe onzorgvuldig en onverschillig de gemeente communiceert.
De woordvoerder:
=================================================================================
De gemeente laat weten dat zij de demonstratie absoluut niet heeft verboden. “Mijnheer Kooijmans heeft zelf besloten de zaak af te blazen. Wij hebben hem wel gewoon een vergunning verleend. Waarom hij het heeft afgelast weet ik eigenlijk niet precies, dat zou u aan hem moeten vragen”, vertelt een woordvoerder.
=================================================================================
Ik heb op dinsdagmiddag 12 juni om 17.00 uur met een gemeenteambtenaar en de politie overlegd. Tijdens dit overleg werd mij een print van een discussieforum van het Stormfront getoond waarop het bericht van de demonstratie stond met daaronder het commentaar "misschien moeten we met zijn allen mee gaan lopen uit respect voor de vrijheid van mensingsuiting". Dit was ondertekend door de Nederlandse Volks Unie en de Germaanse Jeugd Nederland. Op mijn vraag of dit het enige signaal was gaf de politie aan dat zij over meer en andere inlichtingen beschikte waaruit bleek dat er een serieus risico was voor ordeverstoring. Dat risico kon en wilde ik niet voor mijn rekening nemen. Er zouden bovendien veel mensen in Rheden zijn vanwege het schaapscheeerdersfeest.
Daarop heb ik besloten om de demonstratie af te gelasten en de vergunning voor de mars niet aan te vragen. Er was dus helemaal nog geen vergunning verleend zoals de woordvoerder beweert. En de gemeente weet ook precies waarom ik de zaak heb afgelast.
Voor alle duidelijkheid. Ik heb een prettig en correct gesprek gehad met de gemeenteambtenaar en de politie. Zij toonden veel begrip. Zij hebben ook zeker niet gezegd de demonstratie te willen verbieden. Zij gaven wel aan dat ik verantwoordelijk was.
Dan geeft het mij een kater als de gemeente bij monde van deze woordvoerder de zaak verdraait. En dat geldt,naar mij lijkt, ook voor de betrokken gemeenteambtenaar en de politie.
Dus gemeente: laat uw "woordboerder" (geen spelfout) correcte informatie verschaffen of als deze persoon niet weet waarover hij (of zij) praat laat hem dan zijn mond houden. Het bevestigt nog weer eens het beeld dat de gemeente soms niet weet wat ze doet.
Demonstratie voor democratie afgelast wegens ‘onverantwoord risico’
Regiobode – woensdag 20 juni 2007
Rheden – Velpenaar en oud-raadslid van de gemeente Rheden Theo Kooijmans heeft afgelopen week besloten de door hem georganiseerde demonstratie die afgelopen zaterdag zou plaatshebben af te gelasten.
Theo Kooijmans: “Ons hadden signalen bereikt vanuit extreme hoek die erop wezen dat de demonstratie niet vreedzaam zou verlopen. Het risico was te groot.”
“Dat het niet door kon gaan bleek uit overleg met de gemeente en de politie Het zou echt onverantwoord zijn geweest om het door te zetten. Ik mag niet uitweiden over de details, maar de signalen die we ontvingen waren serieus genoeg” Het spijt Kooijmans wel dat “Hart voor de Democratie”, zoals hij de tocht gedoopt had, niet door kon gaan.
“Wat ik het ergst vind is dat mensen die in principe hadden willen meelopen aangaven dat zij dit niet durfden uit angst, al begrijp ik ze wel. Maar het moet anno nu toch niet nodig zijn om bang te zijn om voor de democratie op te komen?”
De demonstratie was in zekere zin een soort tegengeluid naar aanleiding van de treurmars voor de in Rheden begraven Florentine Rost van Tonningen door de Nederlandse Volks Unie (NVU) en sympathisanten. De route liep vanaf het station dan ook exact de tegenovergestelde richting in dan de twee weken eerder gehouden mars.
Net als de organisatie van de treurmars heeft Kooijmans van tevoren met de gemeente om tafel gezeten. De gemeente laat weten dat zij de demonstratie absoluut niet heeft verboden. “Mijnheer Kooijmans heeft zelf besloten de zaak af te blazen. Wij hebben hem wel gewoon een vergunning verleend. Waarom hij het heeft afgelast weet ik eigenlijk niet precies, dat zou u aan hem moeten vragen”, vertelt een woordvoerder.
Theo Kooijmans is wel van plan om nog wat van zich te laten horen wat dit onderwerp betreft. “Ik zit te broeden op wat ideeën, misschien wordt het een manifest of iets dergelijks. Wel is belangrijk om alsnog een duidelijk signaal af te geven vóór democratie en vrijheid.”
Rheden – Velpenaar en oud-raadslid van de gemeente Rheden Theo Kooijmans heeft afgelopen week besloten de door hem georganiseerde demonstratie die afgelopen zaterdag zou plaatshebben af te gelasten.
Theo Kooijmans: “Ons hadden signalen bereikt vanuit extreme hoek die erop wezen dat de demonstratie niet vreedzaam zou verlopen. Het risico was te groot.”
“Dat het niet door kon gaan bleek uit overleg met de gemeente en de politie Het zou echt onverantwoord zijn geweest om het door te zetten. Ik mag niet uitweiden over de details, maar de signalen die we ontvingen waren serieus genoeg” Het spijt Kooijmans wel dat “Hart voor de Democratie”, zoals hij de tocht gedoopt had, niet door kon gaan.
“Wat ik het ergst vind is dat mensen die in principe hadden willen meelopen aangaven dat zij dit niet durfden uit angst, al begrijp ik ze wel. Maar het moet anno nu toch niet nodig zijn om bang te zijn om voor de democratie op te komen?”
De demonstratie was in zekere zin een soort tegengeluid naar aanleiding van de treurmars voor de in Rheden begraven Florentine Rost van Tonningen door de Nederlandse Volks Unie (NVU) en sympathisanten. De route liep vanaf het station dan ook exact de tegenovergestelde richting in dan de twee weken eerder gehouden mars.
Net als de organisatie van de treurmars heeft Kooijmans van tevoren met de gemeente om tafel gezeten. De gemeente laat weten dat zij de demonstratie absoluut niet heeft verboden. “Mijnheer Kooijmans heeft zelf besloten de zaak af te blazen. Wij hebben hem wel gewoon een vergunning verleend. Waarom hij het heeft afgelast weet ik eigenlijk niet precies, dat zou u aan hem moeten vragen”, vertelt een woordvoerder.
Theo Kooijmans is wel van plan om nog wat van zich te laten horen wat dit onderwerp betreft. “Ik zit te broeden op wat ideeën, misschien wordt het een manifest of iets dergelijks. Wel is belangrijk om alsnog een duidelijk signaal af te geven vóór democratie en vrijheid.”
woensdag 20 juni 2007
Peiling Hart van Dieren (voorstel)
Vanwege de actualiteit bijgaand nog eens de inhoud van mijn voorstel voor de peiling van het draagvlak voor de plannen voor Hart van Dieren.
Over één ding is de Rhedense politiek het eens. Draagvlak is voor het slagen van Hart van Dieren van het grootste belang.
Des te verwonderlijker is het dat dit draagvlak nooit op een transparante, goed controleerbare manier en zo breed mogelijk is onderzocht. Hierdoor blijft het project omgeven door twijfels en wijzen voor- en tegenstanders op signalen die zij uit de samenleving ontvangen.
Er zijn enkele onderzoeken geweest die het draagvlak onder Hart van Dieren moeten aantonen.
Voorstanders wijzen op de uitkomsten van deze enquêtes. Tegenstanders zetten vraagtekens bij de representativiteit, de kwaliteit van de vraagstelling of nemen zelfs het woord manipulatie in de mond.
In februari 2006 heeft de gemeenteraad een motie voor een referendum over Hart van Dieren afgewezen. Doel van die motie was om het draagvlak voor Hart van Dieren onomstotelijk vast te stellen.
We zijn nu een jaar verder. De participatie in het besluitvormingsproces is op een deceptie voor een groot aantal burgers uitgelopen. Uiteindelijk is zelfs de coalitie van PvdA, SP en Gemeentebelangen uiteengevallen en belangengroeperingen en gemeentebestuur staan met de rug naar elkaar.
Daarnaast horen we ook voorzichtige geluiden van Dierenaren die voorstander zijn van de plannen.
De gemeenteraad en de nieuwe coalitie kunnen zich met één klap op de kaart zetten door de bevolking de gelegenheid te geven zich uit te spreken over Hart van Dieren.
Ik verzoek u: stel het draagvlak voor het Hart nu eens onomstotelijk vast!
Blijkbaar is er geen meerderheid in de raad te vinden voor het houden van een referendum. Voor het objectief meten van draagvlak is echter geen referendumverordening nodig.
Daarom pleit ik voor een peiling waarin aan de bevolking wordt gevraagd naar hun mening over Hart van Dieren. Dit kan op soortgelijke wijze worden georganiseerd als de landschapsenquête die tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen is gehouden.
Om te voorkomen dat fanatieke voor- of tegenstanders hier misbruik van maken moet het controleerbaar zijn dat iedere inwoner slechts één keer de enquête kan invullen. Dat kan door dezelfde werkwijze te hanteren als bij verkiezingen: alleen met een op naam gestelde oproepkaart kan een ingevulde enquête worden ingeleverd in de enquêtebureaus.
Omdat de belangen van inwoners verschillen kan gewogen stemming worden toegepast. De mening van bewoners van het plangebied of van belanghebbenden die de gevolgen van het project direct ondervinden (zoals bijv. de boeren in de omgeving of de winkeliers in Dieren-Zuid) telt zwaarder dan pakweg een inwoner aan de westkant van Ellecom.
Dit kan door punten toe te kennen die afhankelijk zijn van het belang van de inwoner bij het project. Voor degene met het hoogste belang bijv. vijf punten en voor degenen die het minst door het project worden geraakt één punt.
Dit is organisatorisch misschien lastig en zal ook tot discussies leiden maar het moet te doen zijn. Bijv. door te werken met kleuren. Een enquêteformulier telt, afhankelijk van de kleur, voor vijf of minder punten. Alleen met een oproepkaart van dezelfde kleur kan dit formulier worden ingeleverd.
Het vaststellen van het belang van de inwoner kan op basis van het woonadres en/of door onafhankelijke vaststelling op basis van tevoren vastgestelde criteria van het belang van de betreffende burger.
De vraagstelling, de criteria voor de vaststelling van het gewicht van het belang van de inwoner en welk deel van de bevolking aan de enquête kan deelnemen dient in overleg met de belangenorganisaties te worden opgesteld.
Mijn persoonlijke mening is dat iedere inwoner van de gemeente een meer of minder zwaar belang heeft bij het project. Mocht besloten worden tot inperking van de doelgroep tot inwoners van Dieren en omgeving dan heb ik daar overigens vrede mee.
Een reguliere verkiezing kost ca. 35.000 euro. Het inspraakproces van vorig jaar heeft ongeveer 135.000 euro gekost. De kosten voor een dergelijke enquête mogen dus geen beletsel zijn.
Het zou het mooist zijn als zowel politiek als belangenorganisaties campagne voeren en zich van tevoren uitspreken over de wijze waarop zij de uitkomsten van de enquête bij verdere besluitvorming en handelen zullen betrekken.
Mocht de politiek geen trek hebben in dit voorstel dan vraag ik de belangenorganisaties om zelf een dergelijk onderzoek te organiseren. De kosten zijn dan een bezwaar maar misschien maakt een subsidieverzoek aan de gemeente een kans of kunnen andere sponsors gevonden worden.
Tot slot. Bovenstaande is een voorstel. Varianten hierop (eventueel vereenvoudigd) zijn natuurlijk denkbaar. Ik ben gaarne bereid om mee te denken over verdere invulling en uitwerking.
Over één ding is de Rhedense politiek het eens. Draagvlak is voor het slagen van Hart van Dieren van het grootste belang.
Des te verwonderlijker is het dat dit draagvlak nooit op een transparante, goed controleerbare manier en zo breed mogelijk is onderzocht. Hierdoor blijft het project omgeven door twijfels en wijzen voor- en tegenstanders op signalen die zij uit de samenleving ontvangen.
Er zijn enkele onderzoeken geweest die het draagvlak onder Hart van Dieren moeten aantonen.
Voorstanders wijzen op de uitkomsten van deze enquêtes. Tegenstanders zetten vraagtekens bij de representativiteit, de kwaliteit van de vraagstelling of nemen zelfs het woord manipulatie in de mond.
In februari 2006 heeft de gemeenteraad een motie voor een referendum over Hart van Dieren afgewezen. Doel van die motie was om het draagvlak voor Hart van Dieren onomstotelijk vast te stellen.
We zijn nu een jaar verder. De participatie in het besluitvormingsproces is op een deceptie voor een groot aantal burgers uitgelopen. Uiteindelijk is zelfs de coalitie van PvdA, SP en Gemeentebelangen uiteengevallen en belangengroeperingen en gemeentebestuur staan met de rug naar elkaar.
Daarnaast horen we ook voorzichtige geluiden van Dierenaren die voorstander zijn van de plannen.
De gemeenteraad en de nieuwe coalitie kunnen zich met één klap op de kaart zetten door de bevolking de gelegenheid te geven zich uit te spreken over Hart van Dieren.
Ik verzoek u: stel het draagvlak voor het Hart nu eens onomstotelijk vast!
Blijkbaar is er geen meerderheid in de raad te vinden voor het houden van een referendum. Voor het objectief meten van draagvlak is echter geen referendumverordening nodig.
Daarom pleit ik voor een peiling waarin aan de bevolking wordt gevraagd naar hun mening over Hart van Dieren. Dit kan op soortgelijke wijze worden georganiseerd als de landschapsenquête die tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen is gehouden.
Om te voorkomen dat fanatieke voor- of tegenstanders hier misbruik van maken moet het controleerbaar zijn dat iedere inwoner slechts één keer de enquête kan invullen. Dat kan door dezelfde werkwijze te hanteren als bij verkiezingen: alleen met een op naam gestelde oproepkaart kan een ingevulde enquête worden ingeleverd in de enquêtebureaus.
Omdat de belangen van inwoners verschillen kan gewogen stemming worden toegepast. De mening van bewoners van het plangebied of van belanghebbenden die de gevolgen van het project direct ondervinden (zoals bijv. de boeren in de omgeving of de winkeliers in Dieren-Zuid) telt zwaarder dan pakweg een inwoner aan de westkant van Ellecom.
Dit kan door punten toe te kennen die afhankelijk zijn van het belang van de inwoner bij het project. Voor degene met het hoogste belang bijv. vijf punten en voor degenen die het minst door het project worden geraakt één punt.
Dit is organisatorisch misschien lastig en zal ook tot discussies leiden maar het moet te doen zijn. Bijv. door te werken met kleuren. Een enquêteformulier telt, afhankelijk van de kleur, voor vijf of minder punten. Alleen met een oproepkaart van dezelfde kleur kan dit formulier worden ingeleverd.
Het vaststellen van het belang van de inwoner kan op basis van het woonadres en/of door onafhankelijke vaststelling op basis van tevoren vastgestelde criteria van het belang van de betreffende burger.
De vraagstelling, de criteria voor de vaststelling van het gewicht van het belang van de inwoner en welk deel van de bevolking aan de enquête kan deelnemen dient in overleg met de belangenorganisaties te worden opgesteld.
Mijn persoonlijke mening is dat iedere inwoner van de gemeente een meer of minder zwaar belang heeft bij het project. Mocht besloten worden tot inperking van de doelgroep tot inwoners van Dieren en omgeving dan heb ik daar overigens vrede mee.
Een reguliere verkiezing kost ca. 35.000 euro. Het inspraakproces van vorig jaar heeft ongeveer 135.000 euro gekost. De kosten voor een dergelijke enquête mogen dus geen beletsel zijn.
Het zou het mooist zijn als zowel politiek als belangenorganisaties campagne voeren en zich van tevoren uitspreken over de wijze waarop zij de uitkomsten van de enquête bij verdere besluitvorming en handelen zullen betrekken.
Mocht de politiek geen trek hebben in dit voorstel dan vraag ik de belangenorganisaties om zelf een dergelijk onderzoek te organiseren. De kosten zijn dan een bezwaar maar misschien maakt een subsidieverzoek aan de gemeente een kans of kunnen andere sponsors gevonden worden.
Tot slot. Bovenstaande is een voorstel. Varianten hierop (eventueel vereenvoudigd) zijn natuurlijk denkbaar. Ik ben gaarne bereid om mee te denken over verdere invulling en uitwerking.
B&W wijzen peiling Hart van Dieren af
Het college van B&W stelt aan de gemeenteraad voor om mijn voorstel voor een groots opgezette enquête over Hart van Dieren af te wijzen.
Hiermee laat het gemeentebestuur een kans lopen om echt inzicht te krijgen in het draagvlak.
Er zijn enkele onderzoekjes geweest waarin kleine groepen mensen zijn benaderd maar het draagvlak voor de huidige plannen is nooit op een transparante, goed controleerbare manier onderzocht.
De huiver van het gemeentebestuur voor een breed opgezet en gedragen onderzoek blijkt ook nu weer. De uitkomsten van een dergelijke enquête heeft ze niet in de hand.
En maar blijven roepen dat draagvlak en participatie van de bevolking o zo belangrijk is. Op basis van de in het verleden gehouden zeer beperkte enquêtes blijft het gemeentebestuur daarom volhouden dat er voldoende draagvlak is.
Ik zeg dat deze enquêtes gestuurd worden vanuit de projectorganisatie cq de gemeente en dat ze van nul en generlei waarde zijn.
Het gemeentebestuur laat met deze afwijzing weer eens zien dat ze niet echt geïnteresseerd is in de mening van de burgers.
In de ivoren toren in De Steeg blijft men ziende blind en horende doof.
===================================================================================
Onderstaand de inhoud van het afwijzingsvorostel
==================================================================================
INHOUD VOORSTEL
Aan de Raad wordt voorgesteld om geen gehoor te geven aan de oproep van de heer T. Kooijmans om een (hernieuwde) peiling onder de inwoners van de gemeente Rheden te houden over het draagvlak van het project Hart van Dieren.
1 Inleiding
Bij brief van 30 maart 2007 roept de heer T. Kooijmans in een open brief, onder andere aan uw Raad, op tot het houden van een peiling onder de inwoners van de gemeente Rheden naar het draagvlak van het Project Hart van Dieren.
Als reden wordt aangeven dat draagvlak voor het project Hart van Dieren nooit op een transparante, goed controleerbare manier en zo breed mogelijk is onderzocht. Hierdoor blijft het project omringd door twijfels. De heer Kooijman stelt dat een peiling naar de mening van de bevolking, in de vorm van een enquête, het draagvlak onomstotelijk kan vaststellen. Verder doet de heer Kooijman een aantal suggesties die bij de organisatie van de enquete meegenomen kunnen worden.
De oproep is volledigheidshalve bijgevoegd.
2 Beoogd effect
Geconcludeerd kan worden dat een hernieuwd onderzoek naar het draagvlak voor het Project Hart van Dieren niet aan de orde is.
3 Kader
Geen.
4 Rol raad
Besluitvorming.
5 Argumenten
Het project Hart van Dieren heeft op meerdere en verschillende wijze aandacht gehad en gekregen van het College en de Raad, evenals de betrokkenheid van de diverse belanghebbenden (belangenorganisaties en de inwoners van Dieren). In het bijzonder kan hierbij naar het volgende worden verwezen.
- In juni 2006 heeft, met instemming op 30 mei 2006 van de Raad ten aanzien van de door het College voorgestelde onderzoeksopzet, een verkennend onderzoek plaatsgevonden.
- Na kennis genomen te hebben van de uitkomst van het verkennend onderzoek heeft de Raad op 27 juni 2006 ingestemd met het vervolg in de vorm van een verdiepingsslag.
Overigens is de uitkomst van het verkennend onderzoek besproken met belangenorganisaties en personen, evenals met een vertegenwoordiging van de Klankbordgroep.
- De Raad heeft in de vergadering van 26 september 2006 ingestemd met het inbrengen van de resultaten van het verkennend onderzoek, de verdiepingsslag en de enquête als gemeentelijk standpunt in de Stuurgroep.
- Er zijn en worden diverse inloopateliers en informatie-avonden georganiseerd, afzonderlijke gesprekken zijn of worden gepland met direct belanghebbende bewoners en belangenorganisaties. Hierdoor zijn er voor de inwoners van Dieren volop mogelijkheden om voorafgaande aan de definitieve vaststelling van het VCP en het ontwerp bestemmingsplan, hun mening en zienswijze te geven.
- Inwoners kunnen gebruik maken van de inspraakmogelijkheid met betrekking tot het voor inspraak vrijgegeven vastgestelde VCP.
- Er zijn mogelijkheden tot het indienen van zienswijzen ten aanzien van het ontwerp-bestemmingsplan en na vaststelling hiervan kan eveneens gebruik gemaakt worden van de bezwaar- en beroepsprocedure.
6 Draagvlak
Uit de enquête en het verkennend onderzoek blijkt dat er voldoende draagvlak was en is om een vervolg te geven aan het Project Hart van Dieren. Ook in de diverse bijeenkomsten komt naar voren dat het draagvlak vergroot is, ondanks dat er ook dat er ook nog steeds vragen en vraagtekens zijn.
7 Financiële consequenties
N.v.t.
8 Aanpak/uitvoering
De heer Kooijmans er van in kennis stellen dat de Raad geen aanleiding ziet om een hernieuwde peiling, in de vorm van een enquête, uit te voeren naar het draagvlak van het project Hart van Dieren.
a Personeel
N.v.t.
b Communicatie
Zie Aanpak/uitvoering.
c Uitvoeringsrisico’s
N.v.t.
d Evaluatie
N.v.t.
Hiermee laat het gemeentebestuur een kans lopen om echt inzicht te krijgen in het draagvlak.
Er zijn enkele onderzoekjes geweest waarin kleine groepen mensen zijn benaderd maar het draagvlak voor de huidige plannen is nooit op een transparante, goed controleerbare manier onderzocht.
De huiver van het gemeentebestuur voor een breed opgezet en gedragen onderzoek blijkt ook nu weer. De uitkomsten van een dergelijke enquête heeft ze niet in de hand.
En maar blijven roepen dat draagvlak en participatie van de bevolking o zo belangrijk is. Op basis van de in het verleden gehouden zeer beperkte enquêtes blijft het gemeentebestuur daarom volhouden dat er voldoende draagvlak is.
Ik zeg dat deze enquêtes gestuurd worden vanuit de projectorganisatie cq de gemeente en dat ze van nul en generlei waarde zijn.
Het gemeentebestuur laat met deze afwijzing weer eens zien dat ze niet echt geïnteresseerd is in de mening van de burgers.
In de ivoren toren in De Steeg blijft men ziende blind en horende doof.
===================================================================================
Onderstaand de inhoud van het afwijzingsvorostel
==================================================================================
INHOUD VOORSTEL
Aan de Raad wordt voorgesteld om geen gehoor te geven aan de oproep van de heer T. Kooijmans om een (hernieuwde) peiling onder de inwoners van de gemeente Rheden te houden over het draagvlak van het project Hart van Dieren.
1 Inleiding
Bij brief van 30 maart 2007 roept de heer T. Kooijmans in een open brief, onder andere aan uw Raad, op tot het houden van een peiling onder de inwoners van de gemeente Rheden naar het draagvlak van het Project Hart van Dieren.
Als reden wordt aangeven dat draagvlak voor het project Hart van Dieren nooit op een transparante, goed controleerbare manier en zo breed mogelijk is onderzocht. Hierdoor blijft het project omringd door twijfels. De heer Kooijman stelt dat een peiling naar de mening van de bevolking, in de vorm van een enquête, het draagvlak onomstotelijk kan vaststellen. Verder doet de heer Kooijman een aantal suggesties die bij de organisatie van de enquete meegenomen kunnen worden.
De oproep is volledigheidshalve bijgevoegd.
2 Beoogd effect
Geconcludeerd kan worden dat een hernieuwd onderzoek naar het draagvlak voor het Project Hart van Dieren niet aan de orde is.
3 Kader
Geen.
4 Rol raad
Besluitvorming.
5 Argumenten
Het project Hart van Dieren heeft op meerdere en verschillende wijze aandacht gehad en gekregen van het College en de Raad, evenals de betrokkenheid van de diverse belanghebbenden (belangenorganisaties en de inwoners van Dieren). In het bijzonder kan hierbij naar het volgende worden verwezen.
- In juni 2006 heeft, met instemming op 30 mei 2006 van de Raad ten aanzien van de door het College voorgestelde onderzoeksopzet, een verkennend onderzoek plaatsgevonden.
- Na kennis genomen te hebben van de uitkomst van het verkennend onderzoek heeft de Raad op 27 juni 2006 ingestemd met het vervolg in de vorm van een verdiepingsslag.
Overigens is de uitkomst van het verkennend onderzoek besproken met belangenorganisaties en personen, evenals met een vertegenwoordiging van de Klankbordgroep.
- De Raad heeft in de vergadering van 26 september 2006 ingestemd met het inbrengen van de resultaten van het verkennend onderzoek, de verdiepingsslag en de enquête als gemeentelijk standpunt in de Stuurgroep.
- Er zijn en worden diverse inloopateliers en informatie-avonden georganiseerd, afzonderlijke gesprekken zijn of worden gepland met direct belanghebbende bewoners en belangenorganisaties. Hierdoor zijn er voor de inwoners van Dieren volop mogelijkheden om voorafgaande aan de definitieve vaststelling van het VCP en het ontwerp bestemmingsplan, hun mening en zienswijze te geven.
- Inwoners kunnen gebruik maken van de inspraakmogelijkheid met betrekking tot het voor inspraak vrijgegeven vastgestelde VCP.
- Er zijn mogelijkheden tot het indienen van zienswijzen ten aanzien van het ontwerp-bestemmingsplan en na vaststelling hiervan kan eveneens gebruik gemaakt worden van de bezwaar- en beroepsprocedure.
6 Draagvlak
Uit de enquête en het verkennend onderzoek blijkt dat er voldoende draagvlak was en is om een vervolg te geven aan het Project Hart van Dieren. Ook in de diverse bijeenkomsten komt naar voren dat het draagvlak vergroot is, ondanks dat er ook dat er ook nog steeds vragen en vraagtekens zijn.
7 Financiële consequenties
N.v.t.
8 Aanpak/uitvoering
De heer Kooijmans er van in kennis stellen dat de Raad geen aanleiding ziet om een hernieuwde peiling, in de vorm van een enquête, uit te voeren naar het draagvlak van het project Hart van Dieren.
a Personeel
N.v.t.
b Communicatie
Zie Aanpak/uitvoering.
c Uitvoeringsrisico’s
N.v.t.
d Evaluatie
N.v.t.
vrijdag 15 juni 2007
Ode aan de gemeentevoogden
Wat gaat u ons vertellen?
Hoe verdooft u deze keer
Het ongeboren hart
Van een van onze dorpen
Dat ondergaat in smart
Wanneer gaat u inzien?
Dat het niet zal lukken
Ons te doen geloven
Om al uw mooie stukken
Te zien als groot geschenk
Hoe kunt u toch beweren?
Dat na jaren bouwen
Het verkeer zal circuleren
En niet zal gaan benauwen
Zoals nu al duidelijk is
Neemt u ons besluit?
Of rekent u op ons geheugen
dat na vier jaar is vergeten
hoe ook deze leugen
zal zijn bijgezet
Hoe wilt u ons behouden?
Voor een nieuwe stem
Als u totaal verblind
In de tunnel van uw visie
De uitweg niet meer vindt
Waar zijn uw besluiten?
Zoals de parallel
Die niet zo lang geleden
Zo innig werd omarmd
Maar nu is weggegleden
Wat wilt u toch bewijzen?
Gaat het om prestige
Wat is het dat u kwelt
Of bent u bang voor moeder
Als het in Arnhem wordt gemeld
Vanwaar die muur van onbegrip?
En wilt u maar niet horen
Wat Dieren zo bezwaart
Of zijn het niet uw oren
Maar toch gewoon uw aard
Theo, 15-06-2007
Hoe verdooft u deze keer
Het ongeboren hart
Van een van onze dorpen
Dat ondergaat in smart
Wanneer gaat u inzien?
Dat het niet zal lukken
Ons te doen geloven
Om al uw mooie stukken
Te zien als groot geschenk
Hoe kunt u toch beweren?
Dat na jaren bouwen
Het verkeer zal circuleren
En niet zal gaan benauwen
Zoals nu al duidelijk is
Neemt u ons besluit?
Of rekent u op ons geheugen
dat na vier jaar is vergeten
hoe ook deze leugen
zal zijn bijgezet
Hoe wilt u ons behouden?
Voor een nieuwe stem
Als u totaal verblind
In de tunnel van uw visie
De uitweg niet meer vindt
Waar zijn uw besluiten?
Zoals de parallel
Die niet zo lang geleden
Zo innig werd omarmd
Maar nu is weggegleden
Wat wilt u toch bewijzen?
Gaat het om prestige
Wat is het dat u kwelt
Of bent u bang voor moeder
Als het in Arnhem wordt gemeld
Vanwaar die muur van onbegrip?
En wilt u maar niet horen
Wat Dieren zo bezwaart
Of zijn het niet uw oren
Maar toch gewoon uw aard
Theo, 15-06-2007
donderdag 14 juni 2007
Kooijmans stemt in met afgelasting anti-treurmars
De Gelderlander - Woensdag, 13 juni 2007 - RHEDEN/VELP - Theo Kooijmans is teleurgesteld, maar heeft gistermiddag ingestemd met afgelasting van zijn anti - treurmars in Rheden. De Velpenaar kondigde vorige week aan zaterdag 16 juni een demonstratie te willen organiseren voor vrijheid en democratie in het dorp Rheden. Dit als reactie op de treurmars die de Nederlandse Volks Unie anderhalve week geleden in Rheden hield naar het graf van Rost van Tonningen.
"In overleg met politie en gemeente hebben we zojuist besloten de demonstratie af te gelasten", zei Kooijmans gistermiddag teleurgesteld. "Deels omdat er zaterdag ook een druk schaapscheerdersfeest gehouden wordt in Rheden. Maar ook omdat er bepaalde signalen waren binnengekomen die ons doel, een vreedzame demonstratie voor vrijheid en democratie, niet dichterbij brachten."
Er was angst voor verstoring van de openbare orde. Kooijmans had al enkele medestanders gevonden die met hem mee zouden wandelen. "Maar wat mij schokte was dat sommigen, die op zich met mij sympathiseren, niet durfden."
Kooijmans broedt nu op alternatieven, een manifest bijvoorbeeld, om een duidelijk signaal pro-democratie en vrijheid af te geven.
"In overleg met politie en gemeente hebben we zojuist besloten de demonstratie af te gelasten", zei Kooijmans gistermiddag teleurgesteld. "Deels omdat er zaterdag ook een druk schaapscheerdersfeest gehouden wordt in Rheden. Maar ook omdat er bepaalde signalen waren binnengekomen die ons doel, een vreedzame demonstratie voor vrijheid en democratie, niet dichterbij brachten."
Er was angst voor verstoring van de openbare orde. Kooijmans had al enkele medestanders gevonden die met hem mee zouden wandelen. "Maar wat mij schokte was dat sommigen, die op zich met mij sympathiseren, niet durfden."
Kooijmans broedt nu op alternatieven, een manifest bijvoorbeeld, om een duidelijk signaal pro-democratie en vrijheid af te geven.
woensdag 13 juni 2007
Oproep: Comité Enquête Oud Velp-Zuid
Bij deze roep ik bewoners van Oud Velp-Zuid op om plaats te nemen in het Comité Enquête Oud Velp-Zuid.
Wilt u invloed uitoefenen op de toekomst van Oud Velp-Zuid.
Doe dan mee en meld u bij mij aan voor het Comité.
De herstructurering van Oud Velp-Zuid staat al langere tijd op stapel. Er wordt gewerkt aan plannen, voorstellen worden besproken en bureaus houden presentaties. Allemaal voor en door de insiders.
De bevolking wordt slechts marginaal bij deze voorbereidingen betrokken. Men weet niet hoe de inwoners van Oud Velp-Zuid over hun wijk denken en hoe zij de toekomst van de wijk graag zouden willen zien. Dat moet veranderen.
Doel van het Comité is om de plannen van de instellingen die bij de herstructurering zijn betrokken te toetsen aan de wensen en ideeën van de bevolking van Oud Velp-Zuid.
Daarvoor wil ik een enquête organiseren onder alle inwoners van Oud Velp-Zuid om hun mening, hun ideeën en hun toekomstbeeld over de wijk in kaart te brengen.
Dat zal niet eenvoudig zijn en veel werk kosten. Daarom wil ik een professionele aanpak en ondersteuning. En daarvoor is weer geld nodig.
Ik ga aan de gemeente subsidie vragen voor het houden van een enquête onder de wijkbewoners van Oud Velp-Zuid die op een of andere manier geraakt zullen worden door de herstructurering. De subsidie wordt gebruikt voor het opstellen, verspreiden en verwerken van de enquête en voor de procesbegeleiding. De resultaten van de enquête komen vrij beschikbaar. De gemeente is uitsluitend subsidieverstrekker en zal op geen enkele wijze invloed op de enquête krijgen.
De eerste doelen van de enquête zijn:
• het vroegtijdig horen van de mening en het betrekken van alle wijkbewoners over de herstructurering en andere plannen. Ieder wijkbewoner moet zo goed mogelijk de gelegnheid krijgen om vroegtijdig daadwerkelijk zijn invloed uit te oefenen op de leefbaarheid en de sociale omstandigheden in de wijk
• het activeren van de latent aanwezige betrokkenheid van de wijkbewoners.
• het vormen van een onafhankelijke volwaardige gesprekspartner voor derden;
De resultaten van de enquête zullen gebruikt worden:
• om plannen en voorstellen te toetsen, om te anticiperen op toekomstige veranderingen en om vast te stellen wat behouden moet worden
• voor het genereren en aanreiken van oplossingen voor ontwikkelingen in de wijk;
• om de invloed van de wijkbewoners op de hen rakende wijzigingen te versterken;
• om, als daar voldoende belangstelling voor is, een volwaardige belangenvereniging
op te richten die onafhankelijk van derden de belangen van de wijk
vertegenwoordigt en een volwaardige onafhankelijke gesprekspartner is en om de
wijk juist, volledig en vroegtijdig te informeren over ontwikkelingen;
Oud Velp-Zuid: stuur mee!
Meld je aan voor het Comité!
Wilt u invloed uitoefenen op de toekomst van Oud Velp-Zuid.
Doe dan mee en meld u bij mij aan voor het Comité.
De herstructurering van Oud Velp-Zuid staat al langere tijd op stapel. Er wordt gewerkt aan plannen, voorstellen worden besproken en bureaus houden presentaties. Allemaal voor en door de insiders.
De bevolking wordt slechts marginaal bij deze voorbereidingen betrokken. Men weet niet hoe de inwoners van Oud Velp-Zuid over hun wijk denken en hoe zij de toekomst van de wijk graag zouden willen zien. Dat moet veranderen.
Doel van het Comité is om de plannen van de instellingen die bij de herstructurering zijn betrokken te toetsen aan de wensen en ideeën van de bevolking van Oud Velp-Zuid.
Daarvoor wil ik een enquête organiseren onder alle inwoners van Oud Velp-Zuid om hun mening, hun ideeën en hun toekomstbeeld over de wijk in kaart te brengen.
Dat zal niet eenvoudig zijn en veel werk kosten. Daarom wil ik een professionele aanpak en ondersteuning. En daarvoor is weer geld nodig.
Ik ga aan de gemeente subsidie vragen voor het houden van een enquête onder de wijkbewoners van Oud Velp-Zuid die op een of andere manier geraakt zullen worden door de herstructurering. De subsidie wordt gebruikt voor het opstellen, verspreiden en verwerken van de enquête en voor de procesbegeleiding. De resultaten van de enquête komen vrij beschikbaar. De gemeente is uitsluitend subsidieverstrekker en zal op geen enkele wijze invloed op de enquête krijgen.
De eerste doelen van de enquête zijn:
• het vroegtijdig horen van de mening en het betrekken van alle wijkbewoners over de herstructurering en andere plannen. Ieder wijkbewoner moet zo goed mogelijk de gelegnheid krijgen om vroegtijdig daadwerkelijk zijn invloed uit te oefenen op de leefbaarheid en de sociale omstandigheden in de wijk
• het activeren van de latent aanwezige betrokkenheid van de wijkbewoners.
• het vormen van een onafhankelijke volwaardige gesprekspartner voor derden;
De resultaten van de enquête zullen gebruikt worden:
• om plannen en voorstellen te toetsen, om te anticiperen op toekomstige veranderingen en om vast te stellen wat behouden moet worden
• voor het genereren en aanreiken van oplossingen voor ontwikkelingen in de wijk;
• om de invloed van de wijkbewoners op de hen rakende wijzigingen te versterken;
• om, als daar voldoende belangstelling voor is, een volwaardige belangenvereniging
op te richten die onafhankelijk van derden de belangen van de wijk
vertegenwoordigt en een volwaardige onafhankelijke gesprekspartner is en om de
wijk juist, volledig en vroegtijdig te informeren over ontwikkelingen;
Oud Velp-Zuid: stuur mee!
Meld je aan voor het Comité!
dinsdag 12 juni 2007
Demonstratie AFGELAST
DE DEMONSTRATIE GAAT NIET DOOR!!
Na overleg met gemeente en politie heb ik besloten de demonstratie af te gelasten. Gezien de omstandigheden waaronder de demonstratie zou moeten plaatsvinden is het niet verantwoord om deze door te laten gaan.
Ik vind dit natuurlijk heel erg maar het is de verstandigste oplossing.
Voorgaande berichten over de demonstratie heb ik tijdelijk verwijderd.
Na overleg met gemeente en politie heb ik besloten de demonstratie af te gelasten. Gezien de omstandigheden waaronder de demonstratie zou moeten plaatsvinden is het niet verantwoord om deze door te laten gaan.
Ik vind dit natuurlijk heel erg maar het is de verstandigste oplossing.
Voorgaande berichten over de demonstratie heb ik tijdelijk verwijderd.
maandag 11 juni 2007
Enquête Herstructurering Oud Velp-Zuid
De herstructurering van Oud Velp-Zuid komt naderbij. De bevolking is echter nog niets gevraagd.
De gemeente vertelt ons keer op keer hoe belangrijk het draagvlak onder de bevolking is en hoe belangrijk het is om het vertrouwen van de burger in de overheid te versterken.
Helaas zie ik ook keer op keer hoe dat uitpakt. Het proces waarin plannen worden gemaakt, uitgewerkt en voorgekookt die vervolgens worden voorgelegd aan de bevolking roept steeds weer weerstanden op. Vooral bij de grotere projecten.
Kijk bijvoorbeeld naar Hart van Dieren dat op massale tegenstand stuit.
De spectaculaire resultaten in Spankeren en De Steeg tonen aan dat de bevolking heel erg graag overal bij betrokken wil worden. Als het maar op de juiste manier wordt aangepakt. Met andere woorden vraag het gewoon, maar wel tijdig en niet achteraf. In Spankeren zijn tientallen bewoners zo geïnspireerd geraakt dat ze actief willen meedenken en meewerken.
De enquêteresultaten worden in de dorpsplannen van Spankeren en De Steeg verwerkt. Daarmee hebben deze gemeenschappen een ideaal instrument om maximaal invloed uit te oefenen op plannen van de overheid, woningstichtingen, bedrijven of andere instellingen.
Essentieel hierbij is dat de, van de overheid onafhankelijke, belangenverenigingen in Spankeren en De Steeg dit zelf georganiseerd hebben. Met andere woorden, de bevolking heeft zelf het initiatief genomen.
Het succes in Spankeren en De Steeg toont ons de weg hoe bewoners maximaal invloed kunnen krijgen op de ontwikkeling van hun directe woonomgeving en de lokale maatschappij waarin zij leven.
De belangenverenigingen in Spankeren en De Steeg hebben professionele ondersteuning gekregen van de Vereniging Kleine Kernen. Dat gaat helaas niet op voor Oud Velp-Zuid. Bovendien is er in Oud Velp-Zuid geen onafhankelijke belangenvereniging.
Ik wil daarom zelf starten met een soortgelijk initiatief in Oud Velp-Zuid.
Daarvoor ga ik een Comité Enquête Oud Velp-Zuid oprichten met als doel het peilen van de mening van de inwoners van de wijk Oud Velp-Zuid over leefbaarheid, woonongeving, ideeën over de toekomst en de ontwikkelingen in de wijk.
Voor de enquête zal ik namens het Comité een eenmalige subsidieaanvraag bij de gemeente doen. De subsidie wordt gebruikt voor het op professionele wijze opstellen, verspreiden en verwerken van de enquête en voor de procesbegeleiding. De gemeente is uitsluitend subsidieverstrekker en zal op geen enkele wijze invloed op de enquête krijgen.
De resultaten van de enquête komen vrij beschikbaar. Zij zijn in eerste instantie bedoeld ter toetsing van alle plannen en om de inwoners een eigen stuur te geven op de ontwikkeling van de wijk. Daarnaast hopen we de latent aanwezige betrokkenheid van de wijkbewoners te activeren en bij te dragen aan de ontwikkeling van een actieve, onafhankelijke belangen-vereniging zoals de andere succesvolle belangenverenigingen in onze gemeente.
De enquête is een eerste stap op weg naar een levende actieve wijkgemeenschap waar alle bewoners het gevoel hebben dat ze echt meetellen.
Wilt u mee doen en dit project gezamenlijk met een aantal gelijkgezinden vormgeven?
Heel erg graag! U bent van harte welkom.
Meld u aan via een mailtje naar theo.kooijmans@tiscali.nl
De gemeente vertelt ons keer op keer hoe belangrijk het draagvlak onder de bevolking is en hoe belangrijk het is om het vertrouwen van de burger in de overheid te versterken.
Helaas zie ik ook keer op keer hoe dat uitpakt. Het proces waarin plannen worden gemaakt, uitgewerkt en voorgekookt die vervolgens worden voorgelegd aan de bevolking roept steeds weer weerstanden op. Vooral bij de grotere projecten.
Kijk bijvoorbeeld naar Hart van Dieren dat op massale tegenstand stuit.
De spectaculaire resultaten in Spankeren en De Steeg tonen aan dat de bevolking heel erg graag overal bij betrokken wil worden. Als het maar op de juiste manier wordt aangepakt. Met andere woorden vraag het gewoon, maar wel tijdig en niet achteraf. In Spankeren zijn tientallen bewoners zo geïnspireerd geraakt dat ze actief willen meedenken en meewerken.
De enquêteresultaten worden in de dorpsplannen van Spankeren en De Steeg verwerkt. Daarmee hebben deze gemeenschappen een ideaal instrument om maximaal invloed uit te oefenen op plannen van de overheid, woningstichtingen, bedrijven of andere instellingen.
Essentieel hierbij is dat de, van de overheid onafhankelijke, belangenverenigingen in Spankeren en De Steeg dit zelf georganiseerd hebben. Met andere woorden, de bevolking heeft zelf het initiatief genomen.
Het succes in Spankeren en De Steeg toont ons de weg hoe bewoners maximaal invloed kunnen krijgen op de ontwikkeling van hun directe woonomgeving en de lokale maatschappij waarin zij leven.
De belangenverenigingen in Spankeren en De Steeg hebben professionele ondersteuning gekregen van de Vereniging Kleine Kernen. Dat gaat helaas niet op voor Oud Velp-Zuid. Bovendien is er in Oud Velp-Zuid geen onafhankelijke belangenvereniging.
Ik wil daarom zelf starten met een soortgelijk initiatief in Oud Velp-Zuid.
Daarvoor ga ik een Comité Enquête Oud Velp-Zuid oprichten met als doel het peilen van de mening van de inwoners van de wijk Oud Velp-Zuid over leefbaarheid, woonongeving, ideeën over de toekomst en de ontwikkelingen in de wijk.
Voor de enquête zal ik namens het Comité een eenmalige subsidieaanvraag bij de gemeente doen. De subsidie wordt gebruikt voor het op professionele wijze opstellen, verspreiden en verwerken van de enquête en voor de procesbegeleiding. De gemeente is uitsluitend subsidieverstrekker en zal op geen enkele wijze invloed op de enquête krijgen.
De resultaten van de enquête komen vrij beschikbaar. Zij zijn in eerste instantie bedoeld ter toetsing van alle plannen en om de inwoners een eigen stuur te geven op de ontwikkeling van de wijk. Daarnaast hopen we de latent aanwezige betrokkenheid van de wijkbewoners te activeren en bij te dragen aan de ontwikkeling van een actieve, onafhankelijke belangen-vereniging zoals de andere succesvolle belangenverenigingen in onze gemeente.
De enquête is een eerste stap op weg naar een levende actieve wijkgemeenschap waar alle bewoners het gevoel hebben dat ze echt meetellen.
Wilt u mee doen en dit project gezamenlijk met een aantal gelijkgezinden vormgeven?
Heel erg graag! U bent van harte welkom.
Meld u aan via een mailtje naar theo.kooijmans@tiscali.nl
zondag 10 juni 2007
Actie van Kooijmans reactie op NVU-mars
Artikel (e-paper) Gelderlander door Eric Wijnacker
Donderdag, 7 juni 2007 - RHEDEN - Velpenaar Theo Kooijmans gaat zaterdag 16 juni in Rheden demonstreren voor democratie en vrijheid.
"Ik hoop dat veel mensen meelopen, maar al loop ik alleen, dit signaal wil ik afgeven."
Deze week deed het oud-raadslid van Leefbaar Rheden een klemmend beroep op gemeenteraadsleden om met hem mee te lopen, als reactie op de treurmars van de NVU van afgelopen zaterdag.
Kooijmans voelt zich gesterkt omdat zaterdag zo'n honderdvijftig toeschouwers hun afkeuring over de treurmars, voor Rost van Tonningen, lieten blijken. "Daarom wil ik juist in Rheden een demonstratie organiseren."
Juist vanwege het thema 'democratie' was Kooijmans naar de raadsvergadering getogen om medestanders te vinden. " Juist samen met u. Nodig ook de landelijke en provinciale kopstukken van uw partijen uit. We zijn en blijven in de basis allemaal democraten in hart en nieren."
Maar zijn ex-collega's reageerden niet erg enthousiast. Hein de Gooijer (CDA) onderstreepte dat de raad elke week al in het gemeentehuis demonstreert voor de democratie.
Ook de PvdA had redenen om niet mee te demonstreren. En die lagen juist in de loftuitingen van Kooijmans aan het adres van burgemeester Petra van Wingerden over de wijze waarop zij de begrafenis en de treurmars rond Rost van Tonningen heeft begeleid.
Donderdag, 7 juni 2007 - RHEDEN - Velpenaar Theo Kooijmans gaat zaterdag 16 juni in Rheden demonstreren voor democratie en vrijheid.
"Ik hoop dat veel mensen meelopen, maar al loop ik alleen, dit signaal wil ik afgeven."
Deze week deed het oud-raadslid van Leefbaar Rheden een klemmend beroep op gemeenteraadsleden om met hem mee te lopen, als reactie op de treurmars van de NVU van afgelopen zaterdag.
Kooijmans voelt zich gesterkt omdat zaterdag zo'n honderdvijftig toeschouwers hun afkeuring over de treurmars, voor Rost van Tonningen, lieten blijken. "Daarom wil ik juist in Rheden een demonstratie organiseren."
Juist vanwege het thema 'democratie' was Kooijmans naar de raadsvergadering getogen om medestanders te vinden. " Juist samen met u. Nodig ook de landelijke en provinciale kopstukken van uw partijen uit. We zijn en blijven in de basis allemaal democraten in hart en nieren."
Maar zijn ex-collega's reageerden niet erg enthousiast. Hein de Gooijer (CDA) onderstreepte dat de raad elke week al in het gemeentehuis demonstreert voor de democratie.
Ook de PvdA had redenen om niet mee te demonstreren. En die lagen juist in de loftuitingen van Kooijmans aan het adres van burgemeester Petra van Wingerden over de wijze waarop zij de begrafenis en de treurmars rond Rost van Tonningen heeft begeleid.
zaterdag 9 juni 2007
Hart voor Democratie - toelichting
Ik wil nader toelichten waarom ik heb besloten om de demonstratie te organiseren. Tevens wil ik mijn teleurstelling in de plaatselijke politieke partijen uitspreken.
De keus tussen rust en openbaar politiek engagement is soms niet eenvoudig.
Daar heb ik ook voor gestaan. Reeds op 23 mei heb ik in een mail aan de burgemeester meegedeeld dat ik de treurmars niet wil gebuiken om politiek te bedrijven.
Ik hoopte dat de politieke partijen in Rheden dit ook niet zouden doen.
De PvdA en Groen Links dachten daar echter anders over en stelden in vragen aan de burgemeester de treurmars nadrukkelijk aan de orde. Dit terwijl zij heel goed wisten dat de burgemeester alle mogelijke maatregelen zou treffen om de rust te bewaren.
Zij is daar overigens uitstekend in geslaagd en verdient daarvoor alle lof.
Waar het voor mij om gaat is dat de PvdA nadrukkelijk de publiciteit heeft gezocht. Dat is haar goed recht en kan ik ook billijken. Het is soms nodig om te laten zien waar je voor staat. Maar daarmee doorbrak de PvdA wel zelf doelbewust de “rust” rond de treurmars.
Daarnaast kreeg ik uit mijn omgeving steeds meer vragen waarom de “politiek” zo lauw reageerde en waarom ze zich niet steviger uitsprak.
Dit alles was voor mij aanleiding om opnieuw de afweging tussen rust of maatschappelijk engagement te maken. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt dat het belang van de democratie op dit moment gediend is met een vreedzaam signaal.
En dat zonder partijpolitieke bijbedoelingen.
Juist daarom heb ik de politieke partijen in de gemeenteraad gevraagd om deze demonstratie samen te organiseren. De reacties van enkele partijen waren onthutsend. Zij reageerden als door een wesp gestoken. En juist zij maakten er een partijpolitiek issue van.
Notabene de PvdA verweet mij de rust te verstoren. Uiterst hypocriet gezien hun eerder gezochte publiciteit.
Het CDA vind dat zij de democratie alleen in de raadszaal hoort te bedrijven en blijft liever in de ivoren toren in De Steeg.
De VVD, het kan haast niet anders, rook winst en gaf de suggestie om op de VVD te stemmen.
Zijn deze partijen potverdrie alleen in verkiezingstijd te activeren als er stemmen moeten worden gewonnen?
Groen Links gaf in een latere reactie aan de rust te willen bewaren en wil geen slapende honden wakker maken. Nog de meest zuivere reactie.
Jammer dat dit niet werd opgepakt en een gemiste kans. Spijtig voor deze partijen dat zij niet de grootsheid kunnen opbrengen om over persoonlijke en partijpolitieke tegenstellingen heen te stappen. Ik denk dat de persoon (ik dus) nog het belangrijkste struikelblok is. De tenen van sommige dames en heren in De Steeg zijn namelijk nogal aan de lange kant.
Democratie is een belangrijk goed. Democratie is het waard om voor te strijden. De wijze waarop enkele lokale politieke partijen de demonstratie minachtend afdoen is alleen al genoeg reden om de democratie als verworven nog eens goed onder de aandacht te brengen.
Het gebeurde sterkt mij in mijn opvatting dat er op democratisch gebied nog veel te doen valt. Ook in onze gemeente.
Dan maar zonder de steun van de dames en heren politici. Desnoods loop ik alleen.
Gemeentebelangen en SP hebben nog geen reactie gegeven. Zij zijn uiteraard zeer welkom.
En, mochten ze zich bedenken, vertegenwoordigers van de andere partijen blijven natuurlijk ook welkom. Ik ben zeer vergevingsgezind.
Hun kiezers maken zelf wel een afweging.
Voor alle duidelijkheid. Bij de demonstratie zijn alleen democraten welkom.
Bij extremistische uitingen, links of rechts, stop ik onmiddelijk.
Beste inwoner van onze mooie gemeente. Maak uw persoonlijke keuze. Ik hoop dat u ervoor kiest om op vreedzame wijze uw democratische gezindheid te tonen.
Kom op zaterdag 16 juni om 13:00 uur naar het station in Rheden en toon uw hart voor democratie en vrijheid!
Gelukkig hebben we dat recht in Nederland. En soms is het noodzakelijk om dat ook buiten het stemhokje te laten zien.
De keus tussen rust en openbaar politiek engagement is soms niet eenvoudig.
Daar heb ik ook voor gestaan. Reeds op 23 mei heb ik in een mail aan de burgemeester meegedeeld dat ik de treurmars niet wil gebuiken om politiek te bedrijven.
Ik hoopte dat de politieke partijen in Rheden dit ook niet zouden doen.
De PvdA en Groen Links dachten daar echter anders over en stelden in vragen aan de burgemeester de treurmars nadrukkelijk aan de orde. Dit terwijl zij heel goed wisten dat de burgemeester alle mogelijke maatregelen zou treffen om de rust te bewaren.
Zij is daar overigens uitstekend in geslaagd en verdient daarvoor alle lof.
Waar het voor mij om gaat is dat de PvdA nadrukkelijk de publiciteit heeft gezocht. Dat is haar goed recht en kan ik ook billijken. Het is soms nodig om te laten zien waar je voor staat. Maar daarmee doorbrak de PvdA wel zelf doelbewust de “rust” rond de treurmars.
Daarnaast kreeg ik uit mijn omgeving steeds meer vragen waarom de “politiek” zo lauw reageerde en waarom ze zich niet steviger uitsprak.
Dit alles was voor mij aanleiding om opnieuw de afweging tussen rust of maatschappelijk engagement te maken. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt dat het belang van de democratie op dit moment gediend is met een vreedzaam signaal.
En dat zonder partijpolitieke bijbedoelingen.
Juist daarom heb ik de politieke partijen in de gemeenteraad gevraagd om deze demonstratie samen te organiseren. De reacties van enkele partijen waren onthutsend. Zij reageerden als door een wesp gestoken. En juist zij maakten er een partijpolitiek issue van.
Notabene de PvdA verweet mij de rust te verstoren. Uiterst hypocriet gezien hun eerder gezochte publiciteit.
Het CDA vind dat zij de democratie alleen in de raadszaal hoort te bedrijven en blijft liever in de ivoren toren in De Steeg.
De VVD, het kan haast niet anders, rook winst en gaf de suggestie om op de VVD te stemmen.
Zijn deze partijen potverdrie alleen in verkiezingstijd te activeren als er stemmen moeten worden gewonnen?
Groen Links gaf in een latere reactie aan de rust te willen bewaren en wil geen slapende honden wakker maken. Nog de meest zuivere reactie.
Jammer dat dit niet werd opgepakt en een gemiste kans. Spijtig voor deze partijen dat zij niet de grootsheid kunnen opbrengen om over persoonlijke en partijpolitieke tegenstellingen heen te stappen. Ik denk dat de persoon (ik dus) nog het belangrijkste struikelblok is. De tenen van sommige dames en heren in De Steeg zijn namelijk nogal aan de lange kant.
Democratie is een belangrijk goed. Democratie is het waard om voor te strijden. De wijze waarop enkele lokale politieke partijen de demonstratie minachtend afdoen is alleen al genoeg reden om de democratie als verworven nog eens goed onder de aandacht te brengen.
Het gebeurde sterkt mij in mijn opvatting dat er op democratisch gebied nog veel te doen valt. Ook in onze gemeente.
Dan maar zonder de steun van de dames en heren politici. Desnoods loop ik alleen.
Gemeentebelangen en SP hebben nog geen reactie gegeven. Zij zijn uiteraard zeer welkom.
En, mochten ze zich bedenken, vertegenwoordigers van de andere partijen blijven natuurlijk ook welkom. Ik ben zeer vergevingsgezind.
Hun kiezers maken zelf wel een afweging.
Voor alle duidelijkheid. Bij de demonstratie zijn alleen democraten welkom.
Bij extremistische uitingen, links of rechts, stop ik onmiddelijk.
Beste inwoner van onze mooie gemeente. Maak uw persoonlijke keuze. Ik hoop dat u ervoor kiest om op vreedzame wijze uw democratische gezindheid te tonen.
Kom op zaterdag 16 juni om 13:00 uur naar het station in Rheden en toon uw hart voor democratie en vrijheid!
Gelukkig hebben we dat recht in Nederland. En soms is het noodzakelijk om dat ook buiten het stemhokje te laten zien.
Abonneren op:
Posts (Atom)