Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

vrijdag 9 november 2007

Kafka

Mijn brief aan de bestuurders (zie bericht 8 november) staat geagendeerd voor de raadsvergadering van 27 november as. De raad wordt voorgesteld de brief ter verdere afhandeling in handen van het college te stellen. Dit betekent dat het college de formele beantwoording van de brief (ook voor wat betreft de vragen die ik stel aan de raad) voor zijn rekening zal nemen.

Even voor alle duidelijkheid. Ik geen vragen aan de raad gesteld. Bovenstaande komt uit een mededeling die ik ontving.
En voor de goede orde: de gemeenteboodschapper kan er niets aan doen hoor.

Maar gekker moet het niet worden. Zoals gevreesd wordt de beantwoording van mijn brief getraineerd. Men probeert mijn brief via de gemeenteraad te laten lopen. Ik heb geen brief aan de gemeenteraad geschreven en ik heb de raad geen vragen gesteld maar ik heb de leden van de stuurgroep, het college van B&W en de voorzitter van de raad vragen gesteld.

Uit ervaring weet ik dat deze weg wordt gebruikt om zaken zo lang mogelijk te rekken. Ik wacht bijvoorbeeld nog op beantwoording van een brief die ik eind juli naar de raad heb gestuurd (zwembadbrief). Eerder dit jaar kreeg ik op een andere brief pas na meer dan drie maanden een antwoord (enquête Hart van Dieren).

Hoezo arrogantie en minachting van burgers?

Naar aanleiding van een eerdere aanvraag van mij heb ik een kopie van de omslag van de businesscase 2005 ontvangen, waar in een hoek van dit velletje papier met een pen staat geschreven: "* bestendigen geheimhouding unaniem akkoord"

Andere raadsstukken omtrent de geheimhouding van de businesscase 2005 zijn er niet.

Even ter informatie. In de businesscase 2005 zelf staat dat de informatie geheim is ingevolge de Gemeentewet art. 25 en 55, alsmede de Wet Openbaar Bestuur (WOB), artikel 10, lid 2b. (of is dit soms al geheime informatie)

Maar volgens de wet moet daarover door de raad een afzonderlijk besluit worden genomen. En die heb ik dus nog steeds niet gezien.

Volgens mij kun je de met een pen geschreven mededeling op een omslagpapier niet beschouwen als een officieel besluit over de geheimhouding van de businesscase 2005. En ik herinner me ook niet dat ik dit papier inclusief deze mededeling in 2005 onder ogen heb gehad.

Voor wat betreft de businesscase 2007. De raad moet het besluit van het college tot voorlopige geheimhouding van de businesscase 2007 ook nog bekrachtigen. Dit staat geagendeerd voor de raadsvergadering van 27 november as.

Dat is dus de officiële weg. Maar in werkelijkheid gaat het anders. Volgens de raadsagenda van donderdag 15 november wordt voorgesteld om de businesscase 2007 op die avond in beslotenheid te behandelen (zie de Rhedenaar (bijlage Regiobode)). Op 27 november is er dan alleen de formele besluitname die dan zonder verder debat met een hamerslag kan worden afgedaan.

Onnavolgbaar.

Welkom in het Steegse Schimmenrijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten