Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 9 januari 2008

Ada Boerma's plagiaat - Druk, druk, druk

Het is allemaal nauwelijks meer bij te beben. Het plagiaat van burgemeester Boerma van Maasdriel is spread all-over-the-place. Radio, televisie, grote en kleine nieuwssites en grote weblogs zoals Leugens.nl, GeenStijl en Sargasso. Allemaal besteden ze er aandacht aan.

Het is inmiddels al weer dik drie weken geleden dat ik mijn ontdekking op Politiek Rheden publiceerde. Na mijn tip besteedde Cees Sips er ook aandacht aan in zijn webdagboek Hij voelde zich echt bedonderd. Op 21 december werd Cees Sips door de columnist Gootspook van het Brabants Dagblad de oren gewassen.

Cees dacht volgens dit spook niet aan de glorie van Maasdriel maar aan zijn eigen belang. De boodschapper kreeg dus de schuld. En daar stoor ik me geweldig aan. Ik hou niet van dat soort journalisten. Pers die een onschuldig iemand een oor probeert aan te naaien. En ik hou sowieso niet van bestuurders die de boel belazeren. Die bijvoorbeeld hun hartelijke worden uit het kopieerapparaat vissen. Daar wordt ik recalcitrant van.

Dus heb ik er nog maar wat berichtjes aan gewijd.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het nieuws nog zou doorbreken. Behalve Cees Sips, de blog van Anno Zijlstra en mijn weblog Politiek Rheden werd er geen aandacht aan besteed.

Wel werd het plagiaat in voorzichtige bewoordingen opgenomen in Wikipedia. Wie daarvoor verantwoordelijk is weet ik niet. Inmiddels is een wat steviger artikel geplaatst. De bewijzen zijn ook overtuigend genoeg.

Tot van de week weblog Leugens.nl mij meldde dat ze er een dezer dagen aandacht aan zou besteden. Gisteren bleek het echter ook al gevonden te zijn door RTV Gelderland die Cees Sips over het plagiaat interviewde. De wind die toen opstak ontaardde vanmorgen in een ware storm. Van Cees Sips hoorde ik dat zijn website de toeloop tijdelijk zelfs niet aankon. Mijn eigen weblog Politiek Rheden heeft ook niet over belangstelling te klagen en wordt bezocht door duizenden bezoekers en ik tel alleen vandaag al tienduizenden page-views.

Cees Sips wordt overstelpt met telefoontjes en verzoeken voor interviews en inmiddels heeft de pers mij ook weten te vinden. Vanavond ben ik bijvoorbeeld tussen 7 en 8 te gast in het televisieprogramma Het Gesprek.

Beluister hier het interview dat Cees Sips vanmorgen had met de NOS. (Theo Kooijmans, Deze link is blijkbaar tijdelijke geweest want hij verwijst nu naar nadere geluidsfragmenten. Ik heb 'm daarom verwijderd.)

Dank voor de positieve reacties. Er komen ook andere reacties binnen. Over muggenzifterij en waar we ons druk over maken en zo. Meer in de geest van het eerder genoemde Gootspook. Is overigens prima hoor.

Die mensen zijn blijkbaar al gewend aan bestuurders die de bevolking een rad vooe ogen draaien.

Nou, ik nog niet. En dat wil ik nog wel even zo houden.

4 opmerkingen:

  1. Wat de burgemeester heeft gedaan is niet alleen schending van het auteursrecht, maar ook een strafbaar feit. Ik vind dat de burgemeester daarom dient af te treden, mede omdat zij duidelijk heeft gemaakt de vereiste kwalisteiten voor een burgemeester niet te bezitten als zij niet in staat is zo'n belangrijke speech zelf te schrijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo lang raadsleden als Cees Sips "zand erover" gooien (citaat uit het luisterfragment) kunnen deze bestuurders blijven promoveren tot aan de trede van hun hoogste incompetentie!
    Niet een beetje, maar heel dom - en wel van ons allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haar afscheidsspeech zal dan wel zo ongeveer zijn:
    "Het waren twee fantastische dagen."

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Cees Sips gooit er geen zand meer over. Hij is nu echt kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen