Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 28 oktober 2009

Praat me niet van politiek

Door: Joop Zijlstra

Vroeger, op de middelbare school, leerde ik wat ‘politiek’ betekent. Het woord komt van ‘het griekse ‘politeia’. Ik hecht aan de betekenis ’de kunst van het besturen’. Ik heb sindsdien nogal wat ervaring in die politiek. In het begin weet je van toeten noch van blazen. Je moet leren; door schade en schande. Kortom, ik ben niet verbaasd over de situatie die Wim Pieper in een reactie (22 oktober) op dit weblog schetst.

Toen Wim Pieper goed en wel wethouder was hoorde ik in de wandelgangen van het gemeentehuis dat er eind 2006 een rapport van het GITP, waarin persoonlijke gegevens over Wim Pieper waren vermeld “was gelekt” door een lid van het toenmalige College van B.& W. Het GITP te Nijmegen (Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie) staat te goeder naam en faam bekend en is uiterst zorgvuldig met procedures ter bescherming van iemands privacy.

Mijn vraag aan Wim Pieper is: Was dat zo maar een kletspraatje? Indien ja; mijn verontschuldiging dat ik het onderwerp heb aangeroerd.
Als het antwoord echter nee is heb ik voor de volgende ronde nog een paar vraagjes in petto voor de voorzitter van het college over de kunst van het besturen.

Joop Zijlstra
Ellecom.

28-10-2009

1 opmerking:

  1. De heer Zijlstra stelt mij een vraag waarop ik graag antwoordt geef. Het is geen kletspraatje! Zie hierna.
    N.a.v. een mail (7 december 2006 (11:12 uur) van Pedro Canters kwamen de coalitiepartijen bijeen. Het onderwerp was 'Coalitieoverleg maandagavond aanstaande over Hart van Dieren’. De mail ging naar zijn fractie, Joop Kock en Jan Bart Wilschut alsmede naar Dick Jurriens en Piet Wubs. Gelukkig kreeg ik van Dick de mail met de volgende tekst. Citaat: "Graag coalitieoverleg over Hart van Dieren en de noordelijke! Parallelroute.
    Het amendement van de coalitie en anderen wordt door het college niet uitgevoerd en dat kan natuurlijk niet!!
    Als er sprake is van een misverstand dan hoor ik het graag van de wethouders zelf, maar de berichten zijn helder in de media.
    A: de coalitie had eerder geïnformeerd kunnen worden dan de pers
    B: het amendement was helder en bood veel ruimte voor het college.
    C: het college wenst nu hier geen uitvoering aan te geven en gaat elders in de gemeente zoeken. Dit kan betekent een infrastructurele herindeling bij Stenfert 1 en 2. (maar dit laat nog lang op zich wachten)
    D: dit is onbespreekbaar, en ik wil overleg met de coalitie en betrokken wethouders voordat we over de straat rollen met elkaar hoe we dit amendement toch uitgevoerd krijgen. (Want de studie over verkeerstellingen kan me gestolen worden, politieke geloofwaardigheid is hier nu echt in het geding als het college dit niet begrijpt.
    W: Indien de wethouders maandag niet aanwezig zijn stel ik nadrukkelijk voor om een initiatief te nemen en een interpellatiedebat aan te vragen op zeer korte termijn.

    Groet,
    Pedro Canters.
    Als de email strijdvaardig overkomt dan klop dit!."

    Na het ingelaste overleg vergaderde de PvdA'fractie. Joop Kock en Jan Bart Wilschut waren daarbij aanwezig. Omdat Joop Kock vrijdag, voor het ingelaste coalitieoverleg, een gesprek had met een medewerker van het GITP, in bijzijn van de burgemeester en gemeentesecretaris Roolvink, wist Kock van hetgeen tussen mij en het GITP besproken was. Dat gesprek was voor mij geen probleem omdat was afgesproken dat de inhoud niet naar buiten mocht.
    Maar Kock heeft het in de (ingelaste) fractieoverleg toch aan orde gesteld. Verder is besproken dat het college niet meer met mij verder wilde. Kock en Jan Bart hadden fractiesteun.
    Kock liet zich op 12 december 2006, voor de collegevergadering begon, ontvallen dat mijn vertrek in de fractie besproken is. Mede de strijdvaardigheid van Pedro koste mij de kop!

    BeantwoordenVerwijderen