Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 5 mei 2010

Trammelant bij M-FM (5)

Update 5 mei 13:00: Er zijn nogal wat bezoekers die naar aanleiding van dit artikel willen reageren. Ik heb het daarom met het oog op een betere vindbaarheid naar bovenaan de blog verplaatst. Het artikel dateert oorspronkelijk van 28 april
-
Ik heb de hand kunnen leggen op enige summiere informatie over de situatie bij M-FM.

De M-FM vrijwilligers hadden het vertrouwen in het bestuur opgezegd en de bestuursleden verzocht om hun functie neer te leggen. Toen het bestuur weigerde op te stappen hebben alle vrijwilligers hun biezen gepakt. Waarom het vertrouwen in het bestuur is opgezegd is mij niet bekend. Dat zou ik nu zo dolgraag willen weten. Sommige vrijwilligers werkten al vanaf de start van M-FM voor de lokale omroep. Er moet dus iets ernstigs gebeurd zijn.

Sinds de moeilijkheden begonnen is de nieuwsvoorziening achteruit gehold. Er wordt af en toe een itempje op de site geplaatst. Er zijn ook geen nieuwsuitzendingen meer en de radio draait non-stop muziek. Dit wordt eindeloos herhaald.

Afgelopen weekeinde was de website van M-FM doorgelust naar Radio.nl. Die laatste site, Radio.nl, heeft daar zelf niets mee te maken.

De M-FM website is weer in de lucht. Maar M-FM kan nog steeds niet in Dieren worden ontvangen. De uitzendingen in Dieren werden gevoed door een webstream. Die webstream is stil komen te liggen

M-FM wordt op dit moment in de lucht gehouden door bestuursleden. Daarnaast maakt een scholier foto’s en schrijft de schaarse nieuwtjes. (Vind ik tussen haakjes overigens hartstikke goed van die jongen.)

Voorzover bekend is er nog geen enkele vorm van toenadering tussen het bestuur en de vrijwilligers.

Maar.. WAAROM hebben de vrijwilligers het vertrouwen in het bestuur opgezegd? Wat was de reden?

17 opmerkingen:

  1. Bestuur is niet betrouwbaar, vrijwillegers zijn niet voor niets allemaal tegelijk opgestapt.

    Vraagje, waarom wil het bestuur, ondacnks alles toch alleen doorgaan zonder hulp, want ze hebben niemand meer. Radio is nonstop muziek, kabelkrant is een aanfluiting, er is geen nieuws meer, alleen de gemeenteraards uitzendingen gaan nog door, omdat ze graag een verlening van de vergunning willen hebben.

    Ik denk dat het puur om geld gaat, veel geld, er speelt veel meer dan we denken, dat bestuur heeft ook nog een eigen bedrijf in export of zo, dus dat zal er wel mee te maken hebben, al vind ik het wel raar, ruikt ook naar belangenverstrengeling tussen beide bedrijven.

    Ik denk dat de juiste partijen, waakhond, gemeente en banken maar eens onderzoek moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar wat zijn nu de REDENEN om het vertrouwen in het bestuur van M-FM op te zeggen? Waarom zegt NIEMAND daar iets over? Ik begin langzamerhand te denken dat beide partijen boter op hun hoofd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Neem maar van mij aan dat dit in grote lijnen berust is op waarheid. Tevens is de communicatie van het bestuur naar de medewerkers ook niet optimaal, en dat is nu nog steeds zo. De boekhouding bijvoorbeeld, is erg onduidelijk, en nooit inzichtelijk geweest bij de medewerkers, en dus erg verdacht. Laat staan de notulen van vergaderingen etc etc.
    Nog meer? vraag het aan het bestuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ik nou zo dom? WAT berust in ghroet lijnen op waarheid? WELKE waarheid? WAAROM is het vertrouwen in het bestuur opgezegd? WAT heeft het bestuur misdaan? WAT hebben de vrijwilligers in de ogen van het bestuur misdaan? WAAROM ontstond er een botsing tussen het bestuur en Thea Bremer en de vrijwilligers? WAT? HOE? WAAROM? WAAROM? WAAROM? Ik snap het niet. Ben ik nou echt zo dom dat ik het niet begrijp. Geef me nou 'ns de echte reden. Hoe heeft het zover kunnen komen? Of weet niemand dat zelf nog? WAAROM?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Theo,
    Ik vind het juist van grote klasse getuigen dat er niet met modder gegooid wordt maar dat deze zaken intern worden gehouden. Wat schiet men er mee op om elkaar zwart te maken met tot nu toe onbewezen beschuldigingen. Reken er maar op dat er achter de schermen nog steeds ontwikkelingen plaats vinden. Laten we hopen dat één en ander niet te lang gaat duren... Het is jammer dat het bestuur de omroep niet heeft verlaten want als dat was gebeurt dan had M-FM gewoon doorgedraaid... Kijk uit met te vroege conclusies te trekken, daar schiet je niets mee op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoezo niet met modder gegooid? Zie de eerdere reacties. Maar de fundering daarvoor zie ik nergens terug. Het stilzwijgen voedt alleen maar verdere speculaties.
    Bekend maken van de ECHTE oorzaak/aanleding zou daar een eind aan kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bedoel dat er niet met modder door de vrijwilligers in de media wordt gegooid. De ware reden zal bij het bestuur vandaan moeten komen, zij geven geen openheid van zaken en hangen een heel 'positief' verhaal op als je ze spreekt... (ze zijn zelfs bezig met het maken van een krant ze kunnen beter hun energie stoppen in het maken van mooie radio, een werkende zender in Dieren, een werkende webstream, een goede kabelkrant en een goed werkende website).

    De waarheid over het vertrek van de vrijwilligers zal trouwens wel ergens in het midden liggen maar je lost er dit probleem niet mee op door met modder te gaan gooien, de één zegt wat, de ander ontkent het.

    Het is nu meer zaak om te kijken of de omroep momenteel aan de mediawet voldoet... en dan is denk ik niet zo, dus heeft de huidige omroep dan nog bestaansrecht? De gemeente mag hier het commissariaat over adviseren en ik ben erg benieuwd naar dat advies. Ik ben bang dat de energie die nu door de 'nieuwe' vrijwilligers en door het huidige bestuur wordt gestoken in de omroep vergeefse moeite is. Maar laten we hoop houden op een mooie en goede eigen lokale omroep gerund door enthousiaste vrijwilligers samen met een enthousiast bestuur! en of dat nog met dit (besmette) bestuur kan... tja lijkt me lastig. Misschien is een schone lei en een nieuw begin wel het beste. Maar dat zal wel eerst een flinke periode radiostilte opleveren. Misschien moet de gemeente de raadsvergadering zelf gaan streamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welke nieuwe vrijwilligers?? Deze zijn voor wat betreft de gemeente Rheden en Rozendaal allemaal op. De opgestapte vrijwilligers zijn gepassioneerde radio en tv makers, zij die het in hun bloed hebben, zij die de roots hebben meegemaakt ook uit het piraten leven hun sporen hebben verdient. Deze mensen hebben passie voor het radio maken! Deze echte radiomakers hebben M-FM gemaakt, en een kwalitatieve omroep neergezet, met zeer beperkte middelen. Dat kan je van het huidige bestuur niet zeggen, die weten niet eens hoe een mengtafel werkt, en aan welke kant van de microfoon je teksten moet gaan brullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan nu niet op de website van mfm komen. Heeft u hier ook last van?

    Joop.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad werkt de website niet meer. Ofwel, M-FM is (bijna) verleden tijd. Zijn er al vragen in de gemeenteraad gesteld over deze situatie? Wat kan de politiek doen? heeft de gemeente al met het bestuur en de opgestapte vrijwillegers gesproken?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Website is nog steeds uit de lucht (5 mei 01:35 uur)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb geen idee of gemeente met bestuur of opgstapte vrijwilligers heeft gesproken! Wordt wel tijd. M-FM ontvangt immers subsidie van gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb echt geen respect meer voor deze zender. Dinsdagavond om 20.00 uur keiharde muziek tijdens de dodenherdenking op mfm en tvrijnijssel.


    Ik vindt het schandalig, om 8.00 uur hoort er twee minuten stilte te zijn, zoals ze elke jaar deden. Dit gaat mij te ver. Ik luister nooit meer naar die F* zender

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo zie je maar weer, dat een omroep niet zonder zijn professionele medewerkers kan. Normaal werd er altijd met respect aandacht besteed aan evenementen op mfm. Ook met dodenherdenking en bevrijdingsfeest. Men slaat hiermee een grote flater. De huidige mensen hebben volgens mij heel andere prioriteiten. Geef mij de vertrokken radiomakers terug. Die weten tenminste wat ze moeten doen, en wanneer. Actueel nieuws, ook bij grote gebeurtenissen vind ik echt belangrijk. Net als dat er altijd een Nederlandstalige top 100 was, met goede polderpop muziek, (dus geen piratenmuziek). Echt jammer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. http://www.m-fm.nl is overleden.

    Radio nonstop.

    TV uitzendingen zien er niet uit.

    Nieuws is er niet meer of zwaar onder niveau.

    Kortom, MFM is dood, en de gemeente blijft de zender spekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. http://www.m-fm.nl is overleden.

    Radio nonstop.

    TV uitzendingen zien er niet uit.

    Nieuws is er niet meer of zwaar onder niveau.

    Kortom, MFM is dood, en de gemeente blijft de zender spekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze hebben het bijltje erbij neergegooid! Waar blijft ons gemeenschaps geld dan? Wij willen geïnformeerd worden, en zitten niet op café muziek te wachten!!

    BeantwoordenVerwijderen