Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 7 juni 2010

Verlegging van de N348 In Dieren-West geen voorwaarde voor subsidie ‘Traverse Dieren’

Brief van Het Comité aan Provinciale Staten dd 31 mei inzake Traverse Dieren

Door: Joop Zijlstra

Geachte dames en heren,

Op 17 maart heb ik in uw commissie MEZ gepleit om variant 3A van plan ‘Traverse Dieren’ te betrekken bij uw discussie. Bij die gelegenheid heb ik mij ten overstaan van de commissieleden afgevraagd hoe de verlegging van de N348 ter hoogte van Hof te Dieren eigenlijk als voorwaarde terecht kon komen in de subsidiebeschikking van € 53,3 miljoen inzake plan ‘Traverse Dieren’. (Die beschikking dateert van 19 juni 2009 en heeft als kenmerk 2009040053.)
Ik heb een en ander nagegaan en kom tot de volgende slotsom.

In de beschikking staat geen strikte voorwaarde m.b.t. de wegverlegging.
Er staat: ´De doorsnijding van het Hof te Dieren door wegen wordt verminderd zodat het landgoed minder wordt versnipperd.´
Dat zou kùnnen leiden tot een besluit om de N348 te verleggen, maar de wegverlegging zelf is geen voorwaarde.
Dat is van belang omdat de wegverlegging geen ontsnippering van het landgoed van de stichting Twickel te Dieren tot gevolg heeft. Wel zou de N348 honderd meter verder weg komen te liggen van de plaats waar die stichting de bouw van een kasteelachtig appartementencomplex voorziet. Herinrichting van het terrein als tuin rondom is na de verlegging mogelijk.

Mijn redenering is eenvoudig. Omdat om infrastructurele redenen de wegverlegging niet nodig is, zou deze kunnen komen te vervallen. Daarmee zouden financiën vrijvallen, voldoende voor de verdiepte aanleg over een aanmerkelijke lengte in het centrum van Dieren, zoals voorzien in variant 3A van het plan ‘Traverse Dieren’. Bij brief van 31 mei 2010 heb ik de minister van VROM verzocht de subsidiebeschikking aan te passen. Te uwer kennisneming heb ik deze brief in afschrift bijgevoegd.
Ik ben graag bereid u nader te informeren.

Drs J. Zijlstra, Ellecom,
secretaris van Het Comité.

Bijgaand een afschrift van de brief met bijlagen aan de minister van VROM, d.d. 31 mei 2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten