Van wethouder Jan Bart Wilschut mag de discussie over afsluiting van de Posbank tussen zonsondergang en zonsopgang gevoerd worden. Nou, die voorzet schiet ik er meteen maar in. Dank je wel Jan Bart!
Als het aan hem (en natuurlijk zijn groene collega) ligt dan wordt de Posbank ’s nachts met slagbomen afgesloten. De argumenten daarvoor zijn niet zo sterk. “Er lopen nu te veel lieden rond op tijdstippen waarop dat helemaal niet mag.” Welke lieden zijn dat dan? De politie meldt dat er wel eens mensen bekeurd worden wegens ongeoorloofde aanwezigheid maar dat er van grootschalige criminaliteit geen sprake is. Waarschijnlijk wordt er wel eens gestroopt. Let wel: waarschijnlijk. Er zijn dus geen meldingen van. Af en toe is er een autokraak. Auto’s van mensen die ’s nachts op de Posbank verblijven? Lijkt me ook niet aannemelijk. Of zijn dat voor een deel dezelfde mensen die bekeurd worden wegens ongeoorloofde aanwezigheid?
De beheerder van Nationaal park Veluwezoom signaleert een toename van het aantal auto’s in de verboden uren en hangjongeren die op verschillende parkeerplaatsen rondhangen. Hoeveel meer auto’s en hangjongeren? En sinds wanneer dan? Soms sinds Groen Links in het college zit? Bel de politie zou ik zeggen! Dan kan die ingrijpen.
Hij weet verder te melden dat die auto’s voor sociale onveiligheid zorgen. Welke sociale onveiligheid? Op de Posbank? Wordt er wel eens een vergadering van boskabouters verstoord dan? Of moet de horecagelegenheid van Natuurmonumenten beter beveiligd worden? Zeg dat dan!
Ik betwijfel ernstig af of slagbomen ervoor zullen zorgen dat onveiligheid door hangjongeren en ongeoorloofde aanwezigheid zullen afnemen. De jeugd gebruikt meestal de scooter en stopt echt niet voor een slagboom.
De Posbank beslaat een groot deel van de gemeente. Verdere afsluiting daarvan geeft mij een gevoel van inperking van mijn vrijheid. Het nachtverbod gaat al ver genoeg. Dit riekt heel erg naar eerdere plannen om de Posbank af te sluiten voor autoverkeer. Dat stuitte toen op massaal verzet. Maar de groene dwingelanden geven niet op. Stapje voor stapje zullen zij hun doel bereiken. Ik vrees dat dit een hernieuwde poging is om de Posbank op termijn autovrij te maken. De toegang naar de Posbank is voor de auto in de afgelopen jaren toch al bemoeilijkt. Dit is een volgende stap. Zorgt de gemeente ervoor dat de slagbomen ’s zomers bij zonsopgang (en niet later) open zijn en pas weer bij zonsondergang (en niet eerder) sluiten? Gelooft u het? Dat zal natuurlijk zo niet werken. Daar zal een ruime marge voor worden genomen. De slagbomen gaan op zijn vroegst om een uur of zeven/acht open (ook als om vijf uur ’s morgens de zon opgaat) en sluiten dan weer geruime tijd voor zonsondergang.
En op termijn kun je natuurlijk de slagbomen steeds langer sluiten. Ik zal Jan Bart alvast een paar argumenten geven. Over een paar jaar zijn de dieren gewend aan langere sluitingstijden waardoor ze zich vrijer op en rond de wegen gaan bewegen. Meer ruimte geeft meer dieren. En intussen is de soortenrijkdom door de ecologische poorten ook al toegenomen zoals ons al eerder werd verzekerd. Dat moet weer verder beschermd worden tegen het verkeer.. enzovoorts. Uiteindelijk klapt de groene val dicht. Dan wordt de auto definitief geweerd. Mensen die niet zo mobiel zijn hebben dan gewoon pech.
De strategie is duidelijk. Stap voor stap wordt de Posbank verder afgesloten. En niemand die bezwaar maakt. Het klinkt allemaal zo redelijk. En tegen redelijke kleine stapjes maak je geen bezwaar. Veel te kinderachtig. En het is nog politiek incorrect ook.
Jan Bart, er liggen andere belangrijkere onderwerpen. Ook op milieugebied. Zoals de vraag hoe we met het lawaai en de luchtkwaliteit in de omgeving van de A12 omgaan. Ook een milieuvraagstuk maar dan wel een die direct en grote invloed heeft op de gezondheid van duizenden mensen. En daar probeert deze gemeente zich nu juist met een jantje-van-leiden vanaf te maken. Door zich te verschuilen achter het Gelders Genootschap en Rijkswaterstaat en reeds toegezegde steun voor de Stichting Duurzame A12 in te trekken.
De slagbomen zijn slechts een klein stapje naar het nieuwe Arcadiƫ. Als de groene maffia even de kans krijgt dan gaat de verbindingsweg tussen de A348 en de dorpenroute ook dicht. Havikerpoort, Soerense Poort en het ecoduct in Hart van Dieren komen naderbij en het aantal woningen op Rhederhof wordt ook ingeperkt. Alles met een beroep op het landschappelijk schoon en ruimte voor de dieren.
Voor de mens is ruimte genoeg toch? In ieder geval wel voor de kapitaalkrachtigen. Juist in mooie milieugevoelige omgevingen. “Rotte kies” Riviersteen wordt volgeplempt met genotskastelen voor de jetset en Rhederhof is straks alleen nog te betalen voor mensen met een meer dan bovengemiddeld inkomen. De bewoners van deze locaties zullen ongetwijfeld supporters zijn van het verder dichttimmeren van de schaarse ruimte in hun directe omgeving. Minder drukte vergroot immers hun woongenot (en, ook niet onbelangrijk, de prijs van hun onroerend goed).
Welkom in Rheden! De gemeente waar Arnhemmer Jan Bart “The Duke” Wilschut, sheriff annex rotte-kiezen-tandarts, niet woonachtig is maar toch de lakens uitdeelt.
Samen met de groene moellahs!
Handen af van de Posbank!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten