Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 20 december 2007

Atelier Pi de Bruin en Hans Broekman.

Na Wim Korf was de bühne vrij voor Pi de Bruin met zijn Droom over Dieren en Hsn Broekman die het proces om tot het Masterplan te komen nog eens uitlegde.

Het doorgaande verkeer wordt aan de westkant al voor het dorp gescheiden van het bestemmingsverkeer. De Harderwijkerweg krijgt dan alleen het bestemminsgverkeer te verwerken. Het doorgaande verkeer vervolgt zijn weg over de Bugemeester de Bruinstraat tot de oostkant van het dorp waar het doorgaande verleer richting Apeldoorn via de Kanaalweg wordt geleid. De Kanaalweg krijgt daarnaast ook bestemmingsverkeer te verwerken.
Andesom geldt dat uiteraard ook. Verkeer dat vanuit Leuvenheim richting Apeldoorn wil wordt ook via de Kanaaalweg geleid.

De Burgemeester de Bruijnstraat is verder kruisingsvrij. Het verkeer kan alleen een andere richting kiezen bij de verkeersscheidingen aan de west en oostkant van het dorp.

De afbeeldingen in dit artikel komen uit de extra pagina van De Rhedenaar en het perbsricht van de aankondiging van de informatieavond.

Niet de as die van west naar oost loopt, de Burgemeester de Bruinstraat, maar juist de noord-zuid as langs de Wilhelminaweg moet het centrale thema zijn voor het masterplan en het daaraan gekoppelde Verkeerscirculatieplan. Daaromheen moet de stedenbouwkundige opgave uitgewerkt worden.
Zo wordt de Wilhelminastraat het echte hart van Dieren.

Op onderstaand plaatje is dit weergegeven. Klik op de afbeelding om te vergroten.

De gele lijnen geven de assen aan met als centrale Noord-Zuid as de Wilhelminaweg. De buitenste assen langs de Harderwijkerwehg en de Kannalweg vormen de mijter.

Vervolgens presenteerde Pi de Bruin drie scenario's.

In het scenario dat hij de Dierense Allee had genoemd (zie onder) blijven spoor en weg op maaiveldhoogte. Het station wordt omgeklapt zodat het stationsplein en de ingang aan de norodkant komt te liggen. Het perron loopt af naar de Wilhelminaweg.

De Wilhelminaweg wordt een promenade die van zuid naar noord beide delen van Dieren verbindt.

Klik op de afbeelding om te vergroten.


In het tweede scenario gaat de Bugermeester de Bruinstraat toch door een tunnel. Bovenop de tunnel kan dan een park worden aangelegd. Maar Pi gaf direct al aan dat dat niet zijn voorkeur heeft. Tunnels lossen niet alleen een probleem op maar veroorzaken ook weer andere problemen. De tunnelmonden veroorzaken problemen met luchtvervuiling en ze kerven ook diep in het dorp.

Hij vertelde ook dat tunnels inmiddels achterhaald zijn. Als voorbeeld noemde hij de tunnel in de Weesperweg in Amsterdam. Daar spelen nu kinderen en het verkeer rijdt eromheen. TunFun noemde hij dat.
Kennelijk wilde hij ook zijn nachtmerries met ons delen. Want waarom hij anders dit dit concept presenteerde is mij een raadsel. Maar ja één alternatief uit het Atleir is natuurlijk wel heel erg mager.



In het derde scenario werd het farbrieksterrein van Gazelle betrokken. Weg en sppor blijven op maaiveldhoogte maar het station zou langs het Gazelle-terrein kunnen komen en de monumentale fabriek zou bijvoorbeeld dienst kunnen gaan doen als museum.
Maar hij had vóór de presentatie met de directeur van Gazele gesproken en die voelde daar niet zoveel voor. De fabriek is nog volop in bedrijf.

Klik op de afbeelding om te vergroten.


Na Pi kwam Hans Broekman nog eens uitleggen hoe het proces om tot Masterplan te komen zou moeten verlopen. En dat kan volgens hem best snel.
Er liggen genoeg streek-, structuur- en andere plannen die een goede basis vormen.
De gemeente is leidend met betrokkenheid van de provincie en ProRail.
En de bevolking moet in de planvorming participeren.
Het masterplan kan worden uitgevoerd in deelprojecten. Stap voor stap.

Mwah, we bleven nog met een aantal vragen zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten