Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 12 december 2007

Persbericht Atelier Verdaas

Bijgaand, zonder verder commentaar, het persbericht van Atelier Verdaas.
De komende dagen heb ik vanwege andere verplichtingen geen tijd om in de voorstellen van Verdaas of de uitkomsten van de audit te duiken.
Daarna kom ik er op terug. Uiteraard zal er wel een dagelijks artikel worden gepubliceerd.
Als u ook uw mening wilt geven dan verneem ik die natuurlijk zeer graag.
Stuur een mailtje of reageer op een van de bijdragen.

-------------------------------------------------------------------
Atelier adviseert: geen tunnel en geen spoorbak

Volgens de onafhankelijke deskundigen van het Atelier is het verkeersvraagstuk van Dieren oplosbaar zonder ondertunneling van de Burgemeester de Bruinstraat en zonder verdiepte ligging van het spoor. Zij adviseren om het bestemmings- en doorgaand verkeer al buiten het dorp te scheiden. Het bestemmingsverkeer moet zo vroeg mogelijk Dieren in worden geleid. Zo kan het bestemmingsverkeer gebruik maken van de Harderwijkerweg. De Kanaalweg kan worden gebruikt voor zowel doorgaand- als bestemmingsverkeer. De Burgemeester de Bruinstraat is dan alleen bestemd voor doorgaand verkeer. Het Atelier adviseert om een nieuw verkeerscirculatieplan voor Dieren en omgeving te maken en het gebied ten oosten van het
kanaal daarbij te betrekken.

De deskundigen hebben in opdracht van de stuurgroep Hart van Dieren de bestaande plannen bekeken. De aanleiding hiervoor was het berekende tekort van 40 miljoen euro.

Het Atelier constateert dat de stuurgroep Hart van Dieren teveel vanuit een verkeersoplossing heeft gedacht en te weinig vanuit een visie op de ruimtelijke ordening. Verder merken zij op dat het stedenbouwkundig streefbeeld (de ruimtelijke invulling van het gebied) niet past bij het dorpse karakter van Dieren.

Door de plannen af te stemmen op de infrabundel (autotunnel en spoorbak) is er een te ambitieus streefbeeld ontstaan. Volgens het Atelier ontbreekt er een totaalvisie op Dieren die nodig is voor dergelijke plannen. Het is daarbij van belang om rekening te houden met maatschappelijke wensen.

Deze constateringen vormen volgens de deskundigen de basis van de problematiek.
Zij zijn van mening dat gekeken moet worden vanuit een stedenbouwkundige opgave in plaats vanuit een verkeerskundig vraagstuk.

Hierbij moet de ontwikkeling van de Burgemeester de Bruinstraat -de provinciale weg N348- en de spoorlijn binnen Dieren in een breder stedenbouwkundig kader worden gezien.

Identiteit en visie

De toekomst van Dieren is volgens het Atelier niet stedelijk maar dorps.

Daar passen geen megastructuren bij voor auto- en spoorwegen.

Wat wel past bij Dieren is het bestaande station uit 1856 en de karakteristieke woonhuizen in Dieren zuid.

Het beeld van de Middachter Allee hoort bij de toekomst van Dieren, met loodrecht daarop de Wilhelminaweg zonder autoverkeer en het prachtige, beeldbepalende pand van Gazelle.

De Wilhelminaweg moet een mooie centrale leeflijn voor Dieren gaan vormen.

De toekomstvisie voor Dieren is gebaseerd op wat Dieren op termijn kan betekenen voor haar huidige en toekomstige bewoners. De verbindingen tussen Veluwe en IJssel, bossen en uiterwaarden, moeten weer hersteld worden.

Masterplan en organisatie
Het Atelier adviseert de gemeente Rheden een Masterplan op te stellen voor het gebied. Het moet een visie op heel Dieren worden ten aanzien van wonen, werken, winkelen en recreëren.

Dit Masterplan (Dorpsvisie) en het nieuwe verkeerscirculatieplan vormen dan samen de basis voor de stedenbouwkundige plannen en de.verkeerskundige maatregelen.

In deze Masterplanfase zal in nauwe samenspraak met de bevolking een beeld gevormd gaan worden over de manier waarop het dorp Dieren zich de komende jaren moet ontwikkelen.

Het Atelier stelt ook voor om het gebied van Dieren west met Hof te Dieren onder te brengen bij hetproject Havikerpoort. Tot slot constateert het Atelier dat veel van de ingezonden ideeën waarnaar Atelier Verdaas de bevolking had gevraagd, in dezelfde richting wijzen als hun adviezen.

Reactie stuurgroep
In een eerste reactie geeft de stuurgroep aan dat zij met de ideeën van het Atelier alle oorspronkelijke doelstellingen van Hart van Dieren denkt te kunnen realiseren.

Zij zal een richtinggevend advies richting de colleges van GS en B&W opstellen. Het is vervolgens aan de colleges om het advies verder uit te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten