De Stichting Geluidshinder Arnhem-West wil een adempauze in de besluitvorming over het Arnhemse spoor.
Arnhem vormt volgens het rijk nu een knelpunt in het spoorvervoer. Als oplossing stelt het ontwerp-tracébesluit Sporen in Arnhem (vastgesteld door Verkeer & Waterstaat in samenwerking met VROM) onder andere voor om het Arnhemse stationsgebied uit te breiden met een extra perron, twee perronsporen en een nieuwe spoor-layout. Het ligt in de bedoeling om dit ontwerp-tracébesluit nog in 2008 definitief vast te stellen.
Vanwege de grote impact op de leefbaarheid rond het Arnhemse spoor had de Stichting Geluidshinder Arnhem-West gevraagd om definitieve besluitvorming enkele maanden uit te stellen. Deze pauze wilde de Stichting benutten om een alternatief plan aan te bieden. Het verzoek is echter niet gehonoreerd.
Het plan Sporen in Arnhem heeft ook gevolgen voor ons. Als het Arnhemse spoor meer treinen kan verwerken dan zal dat ook merkbaar worden op de IJssellijn door Rheden.
Vorige week lanceerde de Stichting Geluidshinder Arnhem-West dat nieuwe plan . Het doel is om de druk van de goederentreinen op het Arnhemse spoor te verminderen. Het plan voorziet in een omleiding om de zuidkant van Arnhem én om de zuidkant van Velp heen. Komend vanaf de Betuwelijn zou dat goederenspoor tussen Duiven en Zevenaar lopen om vervolgens via de route A12, Velperbroek, A348 tussen Velp en Rheden aan te sluiten op de bestaande lijn. Op bijgaande afbeelding kunt u zien hoe deze zuid-tangent verloopt. Klik op de afbeelding om te vergroten.
Geen Noordtak Velp heeft hierover nog geen standpunt ingenomen. GNV wil het plan eerst op alle facetten beoordelen.
Duidelijk is wel dat wij hier niet op een eiland leven. Beslissingen over het spoor die bedoeld zijn als oplossingen voor knelpunten elders in de regio kunnen grote gevolgen hebben voor het Rhedense spoor en de leefbaarheid.
Ik zeg het hier voorzichtig. De prognoses voor het aantal treinen over het spoor stemmen niet vrolijk. Het is mogelijk dat de capaciteit in de komende decennia maximaal gaat worden uitgenut. Aan het toegezegde maximum van 21 treinen zal dan worden getornd om de capaciteit van het spoor maximaal uit te nutten. Dat betekent dat er dan veel meer dan 21 goederentreinen over het spoor zullen gaan denderen.
Daar komt de intensivering van het reizigersvervoer nog eens bij. Met alle gevolgen vandien.
De aandacht voor het spoor moet worden versterkt. Samenwerking is daarbij nodig.
Samenwerking van overheden (gemeenten, Stadsregio, Provincie), spoorgroepen, belangenorganisaties enz.
De tijd van afwachten is voorbij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten