Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 15 maart 2009

Noordtak

De komende jaren zal het treinverkeer op de IJssellijn drastisch toenemen. Rijksplannen spreken van 50 tot misschien wel 70 goederentreinen per dag. De IJssellijn maakt ook deel uit van het Basisnet Spoor. Dat wil zeggen dat over ons spoor ook gevaarlijke stoffen vervoerd zullen worden.

Naast een toename van het aantal goederentreinen zullen ook meer reizigerstreinen van het spoor gebruik gaan maken.

Dat heeft allemaal gevolgen voor het leefmilieu langs het Rhedense spoor.

Daar hebben we (Geen Noordtak Velp) de Rhedense politiek op attent gemaakt en op 3 maart heeft de Rhedense gemeenteraad de motie Leefbaarheid langs de IJssellijn unaniem aangenomen.

Ik heb nog wel enkele reserves bij de motie.

Maar de Rhedense politiek houdt zich er in ieder geval mee bezig.

Zonder de andere partijen tekort te doen: De Rhedense VVD heeft ons (Geen Noordtak Velp) daarbij zeer gesteund. De VVD was de initiatiefnemer van de motie. De partij blijft de ontwikkelingen op de voet volgen en zet daarvoor ook een stapje extra.

Ronald Haverkamp, fractievoorzitter van de Rhedense VVD meldt dat de motie naar de andere gemeenten langs de IJssellijn, Provincies, Stadsregio en Euregio is opgestuurd met een brief erbij van de wethouder om deze ook te steunen.

Haverkamp meldt ook dat de Gelderse statenfractie van de VVD voor aanstaande woensdag (18 maart) een debat heeft aangevraagd n.a.v. de Rhedense motie IJssellijn.

Even ter informatie voor de VVD: De IJssellijn loopt tussen Arnhem en Zwolle. Het gaat echter vooral om de gemeenten aan de Noordtak. Die valt deels samen met de IJssellijn, tussen Arnhem en Deventer. Maar ook de gemeenten langs het spoor van Deventer naar Hengelo en het spoor over Lochem/Goor zullen last krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten