Onderstaand een mailwisseling met CDA-raadslid Bert de Boer. Hij reageert op het bericht "CDA is voorstander extra goederentreinen op IJssellijn". Daaronder mijn antwoord daarop.
---
Beste Theo,
Nou nou je bakt ze wel weer bruin over mij!
Jij legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb; vervolgens maak jij ervan "CDA voor goederentreinen op de IJssellijn".
Dat is een vertaling voor jou rekening , zet dat er dan ook bij.
Ja, wij zijn voorstander van toename goederenvervoer per spoor.
Je hebt die vraag donderdagavond j.l. aan mij persoonlijk nog een keer gesteld, zelfde antwoord.
In dezen gaat het voor ons om alle lijnen die een verbinding hebben richting Duitsland; Zevenaar, Venlo, Enschede, Nieuwe Schans.
Tot Zevenaar is het voorelkaar maar de aansluiting daarna is nog lang niet up to date ondanks toezeggingen van Duitse zeide.
Er schijnt nu wat schot in te komen overigens maar het zal nog jaren duren voor wij dat merken.
In de Stadsregioraad heb ik ook met regelmaat aandacht gevraagd voor deze materie.
Toename van goederenvervoer over spoor, is duurzaam en levert veel milieu winst op, ook jij zou daar voor moeten zijn! (Kopenhagen?!)
Ingeval sprake is van over bestaand spoor dan moet er nadrukkelijk gekeken worden naar alle negatieve invloeden op de leefomgeving!!
De aangenomen motie in de Staten is daar heel duidelijk over.
Die heb ik ook woensdagmiddag 14.20 uur meteen door laten mailen naar alle Rhedense raadsleden met vermelding verzending naar Min. V en W.
Vervolgens ook naar de mensen die wij zaterdag 12 dec. hebben gesproken tijdens ons werkbezoek.
Henk Derks, Gerard de Kuijper en Joop de Ruiter zijn toen indringend ingesprek geweest met hr. Schol, initiatiefnemer van de motie.
Maandag had hij de motie al aanmerkelijk aangescherpt en met daarnaast nog eens de brief van RONA was statenbrede steun haalbaar.
Aanvullingen van SP en VVD heb ik ook gezien maar die betreffen uitvoering daar wordt sowieso rekening meegehouden.
Medio dit jaar kreeg ik een oproep van Ronald Haverkamp om als raad gezamenlijk meer aandacht voor het spoor te vragen.
Ik heb hem geantwoord daar al een tijdje richting Staten en 2e kamer mee bezig te zijn net zoals ik dat ook met die 53 mln. voor de Traverse heb gedaan.
Toen prov. Gelderland in mei 500 mln. beschikbaar stelde voor crisis bestrijding stond op het ingediende lijstje van de CDA fractie Rheden het Spoor bovenaan.
Ja Theo natuurlijk stond daar ook de N786 Dieren-Apeldoorn op e.a. zaken.
Voor wat betreft spoor zijn wij voorlopig tevreden dat ps. Overijssel en Gelderland nu samen optrekken richting min. Verkeer en Waterstaat.
Zal mij niets verbazen als binnenkort in Overijssel eenzelfde motie aangenomen wordt.
De CDA'ers daar zijn al ingeseind in iedergeval.
Je merkt wij zitten bepaald niet stil.
Overigens hebben we in de raad (zolang als ik er in zit) ook geen moment voorbij laten gaan richting ons college om meer druk op Prorail uit te oefenen.
De antwoorden van de verantwoordelijk VVD wethouder klonken timide en resultaten kon hij nooit melden; moet jou ook opgevallen zijn.
We weten dat NS en Prorail lastig te bewerken zijn dat was ook een reden voor mij om "hogere" overheden te benaderen over onze problemen.
Graag verwijs ik ook naar onderstaande bericht van Henk Derks wat voorzich spreekt.
Voorlopig, so far so good, maar er valt nog veel werk te verzetten richting Den Haag.
Overigens er viel mij vorige week nog iets op in de Gelderlander 16 dec., die melden nog steeds dat er dagelijks ca 20 goederentreinen rijden tussen Arnhem en Deventer.
Met Gerard en Joop kwam ik niet verder dan 2 stuks en mogelijk nog enkele prorailwerktreinen bovenop personenvervoer.
Jij noemde donderdagavond ook 4 a 5 stuks.
Ik heb Leon daarop gewezen maar hij gaf te kennen dit te baseren op info van partijen die het kunnen weten (letterlijk).
Leon van Wijngarden wilde in iedergeval niet rectificeren onder het mom van het is nu mogelijk wat minder maar over langere tijd.....??
Daarom is het goed dat we nu structureel middels RONA bijeen komen.
Met vriendelijke groet.
Bert de Boer
---------------
Beste Bert,
Ik zal jouw reactie publiceren op de blog samen met dit antwoord.
Je zegt nog steeds niet dat het CDA tegen een uitbreiding van het goederenvervoer op de IJssellijn is! Het artikel in het Streekjournaal gaat over een bezoek aan de IJssellijn en een motie die de IJssellijn betreft. Als in dat verband gezegd wordt dat het CDA niet tegen uitbreiding van het goederenvervoer over het spoor ga ik er volgens mij terecht vanuit dat het CDA daaronder ook de IJssellijn verstaat. Sterker nog, gezien jouw uitspraak over de uitbreiding van het goederenvervoer over het spoor, en in die context een voorstander van is. En ook nu hoor ik je nog steeds niet zeggen dat het CDA tegen een uitbreiding van het goederenvervoer over de IJssellijn is.
Overigens lees je blijkbaar alleen de koppen en niet het bericht zelf. Als je dat wel gedaan had dan was je zowel bij de oorspronkelijke CDA/PvdA/CU-motie terechtgekomen (een verzwakking van eerdere uitspraken van gemeenten en gedeputeerde Van Haaren) als bij de verbeterde motie die statenbreed is aangenomen en mijn commentaar daarop.
Wij zijn mordicus tegen uitbreiding van het goederenvervoer op de IJssellijn en het bevreemdt mij dat het CDA tien jaar geleden (Wethouder Els van Hout, CDA-kamerlid Leers!) dat ook was maar nu ineens niet meer. De voorgenomen massale uitbreiding van het spoorgoederenvervoer op de IJssellijn zal het leefmilieu en het leefklimaat van tienduizenden mensen ernstig aantasten. En ook de veiligheid is in het geding. 30% - 40% van die treinen vervoeren gevaarlijke stoffen. Dwars door dichtbevolkte kernen heen. Dat moet de rijksoverheid beseffen. En van een lokale partijvertegenwoordiging als het CDA verwachten wij dat die de belangen van de lokale bevolking behartigt en niet de belangen van Den Haag!
Het argument om goederenvervoer van de weg te halen is hypocriet. Dat snijdt alleen hout als je daarvoor ook de infrastructuur aanlegt. Die ligt er nu niet! Dit spoor ligt er sinds 1863 en is niet geschikt voor de absurde plannen die nu worden uitgebroed. De Betuwelijn is niet af! Daar horen nog een nieuwe Noord- én Zuidtak en een fatsoenlijke aansluiting op Duitsland bij. .
En die milieuwinst valt nogal tegen. Nu wordt rond de 5% van het goederenvervoer over het spoor afgehandeld. Stel je eens voor dat er werkelijk een massale overheveling van weg naar spoor plaatsvindt. Hoeveel treinen wil Eurlings dan over het spoor jagen? Prima hoor! Maar dan moet je wel spoor hebben! Kun je me trouwens aangeven hoe groot die milieuwinst is?
En met zo’n motietje kom je er niet vanaf. Dat is slechts een klein en aarzelend begin. Mocht het, wat God verhoede, toch zover komen dat Camiel Eurlings tientallen treinen over de IJssellijn wil sturen dan verwachten wij massieve investeringen van de rijksoverheid om het leefmilieu en het leefklimaat te borgen. En dan heb ik ’t niet over ’n paar miljoen als doekje voor het bloeden maar over honderden miljoenen euro’s die moeten worden geïnvesteerd. Als het daarbij blijft! Daar is de Traverse Dieren maar kinderspel bij! Heeft het CDA soms ook zulke bedragen in gedachten? Of schrik je nu even? Hebben wij het CDA dan ook nog aan onze zijde? Pas dan is er sprake van een win-win situatie!
Ik wacht met smart op een nieuwe Gert Leers van het CDA? Die heeft er voortdurend op gehamerd dat de Betuwelijn niet mocht ophouden bij Zevenaar. Nu zit het CDA in de regering en krijgt ze echt de kans om daar invulling aan te geven. Maar helaas. Er worden miljarden weggegooid bij allerlei projecten terwijl de ironie wil dat de Betuwelijn gezien alle extra eisen juist wel binnen de projectmarges bleef. Dat kunstje kan best herhaald worden. Met een nieuwe Noordtak!
Nee Bert. Wij worden belazerd. Er zouden maximaal 21 goederentreinen komen. Tussen 7 uur ’s morgens en 7 uur ’s avonds. De huidige regering treedt eerdere afspraken met voeten. Volstrekt onbetrouwbaar. Nu willen wij helemaal geen goederentreinen meer.
Ik adviseer je om nog eens goed na te denken en ik hoop dat het CDA snel tot inkeer komt. Maar zolang ik het CDA nog niet expliciet hoor zeggen dat zij tégen uitbreiding van het goederenvervoer op de IJssellijn is ga ik er vanuit dat zij voorstander van die uitbreiding is!
Hartelijke groet en een zalig Kerstfeest,
Theo
Zo gaat het in de politiek nu meestal. Veel te veel (wollig) taalgebruik waar de (doorsnee) burger weinig tot niets aan heeft. Goed is te zien dat Bert ook door het CDA geschoold is om veel woorden te gebruiken zodat de kern van de boodschap stilletjes verdwijnt, de burger het niet meer kan begrijpen laat staan volgen zonder exact te zeggen waar het nu in onze gemeente omgaat en dat is de IJssellijn.
BeantwoordenVerwijderenIJzeren Els was toen duidelijk bij meer treinen zit ik op het spoor. Natuurlijk kon ze zo’n uitspraak in de verkiezingsperiode doen want in haar periode kwam er toch niets van. Nu zijn we een stuk verder en verzoek ik aan Bert om ook duidelijk te zijn. Bert kom op en zeg wat het CDA werkelijk wil maar verstop je niet! Wil het CDA meer treinen over de IJssellijn? Je hoeft op deze blog alleen maar JA of NEE te schrijven.
Mocht Bert niet (voor 2010) reageren dan wil het CDA wel meer treinen over de IJssellijn en is er duidelijkheid.
Wim Pieper