Ik heb een aantal vragen over de dreigende komst van de goederentreinen op de IJssellijn voorgelegd aan de lokale politiek. Vandaag de antwoorden van de ChristenUnie. Kort en bondig.
Accepteert u een toename van het railgoederenvervoer op de IJssellijn? (eventuele voorwaarden, aantallen)
We accepteren een toename tot 21 treinen per etmaal, het aantal waar we zonder PHS*) van uitgingen.
Hoe staat uw partij tegenover een nieuwe Noordtak? (en evt. Zuidtak)
De ChristenUnie Rheden is voor passende maatregelen om eventueel extra treinen die over de IJssellijn zouden moeten gaan op te vangen. Over bestaand spoor gaat niet, dus moet er iets als een Noordtak komen. Het zou te gemakkelijk zijn om de problemen alleen af te wentelen. Daarom moet er grondige studie naar uitgevoerd worden.
Zijn er nog andere alternatieven voor het te verwachten groeiende (spoor) goederenvervoer? (en/of het voorkomen van toename van railgoederenvervoer over de IJssellijn?)
De ChristenUnie is altijd voor meer vervoer over water geweest.
Hoe ziet u de relatie tussen reizigers- en railgoederenvervoer op de IJssellijn?
Voor een soepel vervoer is scheiding van goederen en personenvervoer gewenst.
Hoe gaat u om met de veiligheid?(denk aan vervoer gevaarlijke stoffen maar ook aan bijv. veiligheid materieel, bekwaamheidseisen personeel, ontbreken van centraal en onafhankelijk coördinerend toezicht op de veiligheid van spoorgoederenvervoer)
Veiligheid is één van de knelpunten, waaraan hard gewerkt moet worden. Ook één van de redenen waarom 60 tot 90 goederentreinen over de IJssellijn veel te veel zijn.
Hoe staat u tegenover een wet waarin maximumnormen voor trillingshinder wordt vastgelegd?
Het ontbreken van die wetgeving is een gemis. We hebben dat al eens bij de Tweede-kamerfractie aangekaart.
Welke korte-termijn maatregelen ziet uw partij om het leefklimaat langs de IJssellijn te borgen?
Lage geluidsschermen.
Welke actie onderneemt u? Welke plannen heeft uw partij mbt dit onderwerp? lokaal, provincie, landelijk) (denk aan bijv. nulmetingen geluid/trillingshinder, onderzoek naar (on)geschiktheid IJssellijn tbv goederentransport over de IJsseliijn (ook technisch))
Aandringen op wetgeving tegen trilling. Zorg in algemeen overbrengen aan TK-fractie. Raadsbreed: verzet tegen de toename van het goederenvervoer over de IJssellijn en onderzoek naar alternatief.
Is er nog iets wat u over dit onderwerp kwijt wilt ?
Bedankt voor de deskundige ondersteuning.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten