Door: Joop Zijlstra
Geachte mevrouw P. van Wingerden,
burgemeester van de gemeente Rheden.
De spoorlijn vanaf Elst (OB) via Oldenzaal naar Duitsland en vice versa zal voor de goederentreinen in gereedheid worden gebracht. Men veronderstelt van mij niet zelden dat ik mij moeite geef om de dreiging van goederenvervoer door onze dorpen te helpen voorkomen. Ik ondernam tot nu geen actie. Zoveel mensen hielden zich daarmee bezig, inclusief de plaatselijke overheden, naar ik wel las. Er ging geen zee te hoog voor hun boude en nutteloze uitspraken.
Sinds vanmorgen 29 december 2011 denk ik er wel iets aan te moeten doen.
Het lijkt me dat diegenen die dapper tegen de goederentreinen protesteerden dat tevergeefs deden. Vandaag verontrustte mij immers een bericht in de Regiobode. Het was een advertentie van ProRail namens de Rijksoverheid. 'Kennisgeving, Goederenroutering Oost Nederland', staat er. 'De minister van Infrastructuur en Milieu zal voor dit project een MER laten opstellen'.
Een ieder wordt in de gelegenheid gesteld te reageren. Een ieder kan een zienswijze indienen. Ik zal dat natuurlijk doen en ik roep iedereen op dat ook te doen. Per huis in de gemeente is dat al gauw een paar duizend zienswijzen. Maar of het zal helpen?
Het ‘doen opstellen van een MER’ is een merkwaardige onderneming, of dat nu gebeurt door een minister of een andere hoogwaardigheidsbekleder. Stel voor er komt een MER-advies, mede op grond van vele zienswijzen. Een dergelijk MER-advies verplicht echter tot niets. Een bestuur kan er mee handelen naar believen. De minister kan doen wat ze wil. Iets soortgelijks hebben we onlangs nog gezien in de besluitvorming over de wegverlegging van de N348.
Het provinciaal bestuur heeft het MER-advies 'de wegverlegging pakt negatief uit voor het milieu' naast zich neergelegd, met de treurigmakende instemming overigens van uw eigen Rhedense gemeentebestuur.
De minister zal naar mijn verwachting ook het aanstaande MER-advies in de wind slaan. Dit is wel zeker gezien de ‘ambitie van de regering’ en haar eigen achtergrond, de VVD. De voortschrijdende planvorming van haar ambtenaren krijgt haar beslag. De Betuwelijn moet rendabel worden.
Over (geruime) tijd gaan de goederentreinen dus door onze streek denderen, door onze 'beschermde dorpsgezichten' en heel de bebouwing hier, tenzij ..
Tenzij er een adequate actie start.
Het insturen van zienswijzen door iedereen kan helpen, maar er moet effectiever actie tot stand komen tegen de voornemens van de VVD-minister van Infrastructuur en Milieu. De enige actie tegen de komst van de treinen die succes kan hebben is volgens mij actie van de VVD-leden, bestuurders in de gemeenten en wel via de partij van de VVD.
Burgemeester van Rheden, burgemeester va Rheden, u bent voorvrouw van de inwoners die onnoemelijk hinder zullen gaan ondervinden van toekomstig overmatig goederenvervoer per trein. U bent hoe u het wendt of keert ook prominent lid van de VVD. Ik roep u op om uw collega's, bestuurders van VVD-huize in onze streken, op te roepen om gezamenlijk de minister van verkeer, volledig gezegd, de minister van Infrastructuur & Milieu, te attaqueren.
'VVD-bestuurders fel tegen voorgenomen goederenvervoer in Oost Nederland.'
Alleen met een volhardende actie langs die weg kan verwacht worden dat er een meerderheid in de Tweede Kamer komt die niet toestaat dat een overvloed aan de goederentreinen ons, bewoners van aan de spoorlijn liggende stadjes en dorpen, gaat terroriseren.
Eerdere actie was hooguit spel, voorspel met voorspelbare uitkomst: nul.
NĂș komt het erop aan. Dit is het moment van het begin van echte actie.
Stelt u zich eens voor: '2012, jaar van de VVD-beweging tegen de treinen'.
De VVD-ers zijn aan zet, in eigen gelederen. Zij hebben de keuze: of voor het heil van de bewoners te werken of voor het behoud van eigen positie te zijn (want dat is aan de orde zijn nu het eropaan komt).
Voor actie van de VVD-bestuurders is het de hoogste tijd.
Ik wens u maar al te graag succes toe!
Met een vriendelijke groet,
J. Zijlstra, Ellecom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten