Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zondag 19 februari 2012

M-FM

Twee jaar geleden ontstond er trammelant bij M-FM. De vrijwilligers en het bestuur kregen het met elkaar aan de stok. Ik koos toen partij voor de vrijwilligers, in mijn ogen de underdogs. Zij vonden tenslotte onderdak bij RTV Veluwezoom die hen de kans gaf het radiowerk voort te zetten. Voorwaarde daarvoor was dat RTV Veluwezoom de licentie voor de lokale omroep van de gemeenten Rheden en Rozendaal zouden krijgen. Daarin kregen RTV Veluwezoom en de vrijwilligers niet alleen steun van mij maar ook van de gemeenteraden van Rheden en Rozendaal. Uiteindelijk werd de strijd toch door RTV Veluwezoom verloren. De licentie bleef bij M-FM (i.c. de MOS, Micro Omroep Stichting).


Ik begrijp de strijd van de vrijwilligers. Voor mijn blog werd ik door hen voorzien van informatie. Maar die moest altijd anoniem worden weergegeven. Dat begon me op den duur mateloos te irriteren. Ik voelde me steeds vaker gebruikt terwijl zij zich achter de gordijnen verscholen. Zelf niet met open vizier in het strijdperk treden maar iemand anders de boel op laten knappen. Maar goed, zij streden voor hun zaak en kennelijk waren ze bang. En ik had met ze te doen.

Er kwamen nieuwe vrijwilligers die enthousiast aan de wederopbouw van de zender werkten. Enkele van hen ken ik persoonlijk. Bovendien hadden zij niets met het verleden te maken. Daarnaast kwam een PBO waarin integere mensen zitting hebben.

De uiteindelijke uitkomst van de strijd is voor de voormalige vrijwilligers een hard gelag. Ze hebben tijd nodig om hun wonden te likken. Ik wens hen alle goeds en ik hoop dat ze hun weg verder kunnen vinden. Maar de slag is voorbij.

M-FM heeft de strijdbijl begraven. De omroep sprong over haar eigen schaduw heen en reikte mij de hand. Ik heb die uitdaging aangenomen. In de gesprekken die ik voerde werd mij duidelijk dat ook aan de zijde van M-FM veel pijn werd gevoeld. Scheiden doet lijden. Dat geldt voor alle betrokken partijen. M-FM voelt zich geen winnaar. Maar de mensen van de omroep kijken weer vooruit, niet achterom.

Er zijn prima mensen aan het werk die meer dan enthousiast hun hobby beoefenen. Na het vertrek van de voormalige vrijwilligers lag M-FM op zijn kont. Maar tijdens de strijd krabbelde M-FM weer op. De nieuwe vrijwilligers hebben een knap staaltje werk verricht. En er is stevig geïnvesteerd. Het resultaat is voor iedereen zichtbaar. M-FM heeft het oude niveau weer ruimschoots bereikt. En meer dan dat. Vernieuwde eigentijdse websites voor M-FM en TV Rijn IJssel, actuele informatie, programma’s van hoge kwaliteit, acties als M-FM Kika en cursussen voor nieuw radiotalent. En nieuwe initiatieven staan op stapel.

M-FM en TV Rijn IJssel zijn bekender dan ooit en de kwaliteit verbetert met de dag. De omroep timmert aan de weg en genereert louter positieve publiciteit. Laten we dit vooral verder uitbouwen. Dat is niet alleen goed voor M-FM maar vooral goed voor de inwoners van Rheden en Rozendaal. En ik ben blij dat ik daar mijn steentje aan mag bijdragen.

Nu de gemeente Rheden nog. Die gaat plotseling moeilijk doen. Er is een conflict ontstaan tussen de Micro Omroep Stichting (M-FM Streekradio en TV Rijn IJssel) en de gemeente Rheden over het doorgeven van de Bijdrage Lokale Omroep (BLO). De Micro Omroep Stichting heeft hier conform de Mediawet recht op maar de Gemeente Rheden meent de bijdrage te moeten opschorten.

Toevallig dat ze dat bij de aankondiging van Politiek Rheden Live doet. Een poging om dat initiatief de voet dwars te zetten? Ja, zo breng je de politiek vast wel dichter bij de burger.

1 opmerking: