Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 17 november 2012

Stiefkind Dieren?

Door: Joop Zijlstra

Na het echec ‘Hart van Dieren’
blijft door actie van de gemeente Rheden eind 2007 de subsidie van € 53 miljoen voor de N348 in Dieren behouden. De Provincie Gelderland neemt de leiding in een nieuw plan: ontwikkeling en financieel beheer. Men voorziet Traverse Dieren ook van een tunnel onder het spoor op het tracé van de N876, de provinciale weg langs het Apeldoorns kanaal. Op zich prima! Op die manier wordt het verkeer van en naar Apeldoorn om Dieren heen geleid en niet erdoor. De provincie geld op tafel leggen voor de tunnel op haar eigen N876? Mis poes. Zij onttrekt dat geld aan de subsidie voor de N348 in Dieren. (€ 15 miljoen weg.) 

‘Erfstuk Hart van Dieren’
Men handhaaft in het nieuwe plan de verlegging van de N348 bij Hof te Dieren. ‘Dat is een eis van het Rijk’ zegt de gedeputeerde op 17/3  2010 aan Provinciale Staten. Zo voorkomt zij discussie over dat punt, denkt ze. Maar daar moet juist wèl over worden gesproken: zal de wegverlegging het verkeer op de N348 in Dieren verbeteren? Nee.  De kosten van de verlegging ad € 6 miljoen worden betaald uit de subsidie voor de N348 in Dieren. Het Rijk verklaart in december 2010: ‘er is geen eis; het plan wegverlegging komt van de provincie Gelderland.’ Zou daar dan iets mee zijn? Nou, reken maar!    

Conclusie
De provincie Gelderland doet twee keer een greep uit de kas.
In ons strafrecht heet dat stelen. De provincie onttrekt € 21 miljoen aan de subsidie bedoeld voor verbetering van het verkeer bij het NS-station in Dieren. Wonderlijk dat er niet voldoende geld is voor een echt passende voorziening daar? Wonderlijk is ook de toneelact die de provincie opvoert. Stelt u zich voor: de provincie biedt acht verkeersvarianten aan. De gemeente Rheden kiest voor wat haar nog net haalbaar lijkt: een open tunnelbák bij het NS-station. De Provincie stelt de korte versie voor. De gemeente Rheden draagt alsnog € 1,5 miljoen bij voor een iets langere tunnelbak. ‘Geslaagd, prachtig’, glundert men daar. Batig saldo voor de provincie: in totaal € 22,5 miljoen.      

Waarom zoveel brieven?
Onze eerste brief aan de provincie gaat over de bewezen niet-eis van het Rijk inzake de verlegging van de N348. Een tweede brief gaat over dat geld voor die tunnel onder het spoor, onttrokken aan de subsidie voor de N348. De derde brief gaat over die paar huizen aan de Burgemeester Willemsestraat. Voor aankoop daarvan zou geen geld meer zijn. Andere brieven volgen, variaties op dezelfde thema’s.
Goed dat Provinciale Staten het voorstel ´Afdoening Veelschrijvers´ van tafel veegt. We brengen een en ander toch wel ter kennis aan de fractievoorzitters in Provinciale Staten. Dat voelen wij als onze verantwoordelijkheid. Wij zijn niet verantwoordelijk voor wat die voorzitters ermee doen. Dat moeten ze zelf weten.
Misschien een tip. Fracties kunnen ons uitnodigen voor een nadere toelichting. Bijvoorbeeld over restitutie van aan Dieren ontnomen geld, over verbetering van het plan en over aankoop van die huizen.  

Namens Het Comité,
Joop Zijlstra te Ellecom,
door de provincie (onbedoeld) begiftigd met de eretitel
’Veelschrijver van tachtig’.

Bovenstaande bijdrage is, in enigszins aangepaste vorm, onder de titel "Wonderlijke toneelact van de provincie" ook verschenen in de Gelderlander van vandaag (editie Veluwezoom-Oost, pag 31) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten