Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 3 juli 2013

Briefwisseling 2: Anonieme politieke vrienden

Ik wil nog even reageren op het door Joop Zijlstra ingezonden verslag van de briefwisseling die hij over de Traverse Dieren voerde met een anoniem statenlid.

Zijlstra heeft begrip voor het statenlid die het betreurt dat hij geen gehoor vond voor de “goede argumenten” die Zijlstra tegen het inpassingsplan had. Waarom hij dan niet tegen het plan gestemd heeft? Partijpolitiek?

Hoe het ook zij: Uit de briefwisseling trek ik de conclusie dat het betreffende Statenlid kennelijk niet de moed had om op te staan en tegen het plan te stemmen. Coalitiebelang weegt kennelijk zwaarder dan het belang van de burger.

Erg flauw om achteraf op deze manier en dan ook nog anoniem je stemgedrag goed te praten. Persoonlijk denk ik aan iemand van de D66-fractie maar ik kan dat niet hard maken. Als ik het mis heb dan melden de betrokkenen zich vanzelf.


Wat mij daarnaast tegen de borst stuit is dat Zijlstra de twee partijen die tegen het inpassingsplan stemden nog een trap na geeft. Hij heeft Erik Venema (PVV) en Luuk van der Veer (Partij voor de Dieren) voor hun tegenstem bedankt maar merkt daarbij langs zijn neus weg nog wel even op dat hun argumentatie niet deugt. 

Iedereen die de moeite neemt om het live-verslag van de betreffende Statenvergadering te bekijken en/of te beluisteren zal tot andere conclusies komen (het onderwerp Traverse Dieren start op 6:37:00). 

Ik heb met name voor Eric Venema van de PVV grote waardering. In een notendop verwoordde hij exact de wijze waarop de bundeling van weg en spoor bij Hof te Dieren het project is ingesjoemeld. Dat  gemanipuleer over de bundeling is notabene door Zijlstra zelf boven water gehaald. Daarnaast kwam Venema op voor de bewoners van de Willemstraat en pleitte hij voor een andere oplossing voor de parkeergarage. Onderwerpen waarover Zijlstra zich ook altijd druk maakte. 

Ook Luuk van der Veer (PvdD) gedroeg zich vanuit zijn achtergrond consequent. Bundeling van de weg is onnodig als er geen uitzicht op een ecoduct komt.

Zijlstra laaft zich aan de aandacht van een (voor ons) anoniem statenlid. Een statenlid met meningen die niet tot uiting komen in zijn publiekelijk politiek optreden.

Mijn conclusie: Bij Joop Zijlstra gaat het niet om de boodschap maar om de boodschapper!

Ik gun Zijlstra veel plezier met de waardering die hij van zijn anonieme politieke vriend krijgt.

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten