De afgelopen periode heeft Rosendael’74 zich verdiept in het Masterplan Veluwezoom.
A. De onderbouwing voor volledige afsluiting, met name kijkend naar de impact van het verkeer op de biodiversiteit en natuur, is mager. Het verkeer op de A50 en A12, de veeteeltbedrijven in Gelderland en Brabant en de industrie in het Ruhrgebied hebben veel meer invloed op de flora en fauna op de Posbank, dan de auto's die over de Posbank heen rijden. Ook bij afsluiting komt autoverkeer naar de parkeerplaatsen in onze dorpen. Wij zien geen significant verschil. Daar komt bij dat er in de toekomst meer elektrisch wordt gereden. Ook volgen wij de recreatiezonering van de Provincie waarbij de Provincie de Posbank kwalificeert als zone A; recreatiegebied, en niet als kwetsbaar natuurgebied.
B. In het Masterplan kunnen we lezen dat op piekmomenten 88%
van de motoren en 40% van de automobilisten naar het gebied komen om een
‘rondje Posbank’ te rijden. De drukte concentreert zich bovendien tijdens de
zonnige weekenden gedurende de periode april tot en met oktober. Geen ‘rondjes’
meer voor motoren en rallyrijders zal naar onze mening de geluids- en
verkeersoverlast fors verminderen. Dit kan ook bereikt worden door andere
maatregelen te treffen. Volledige afsluiting zien wij als een paardenmiddel en
onnodig. Doordeweeks is het rustig in het gebied. Door slimme afsluiting van
bepaalde wegdelen wordt het alleen mogelijk om naar boven te rijden en weer
terug. Bestaande parkeerplaatsen blijven in het hele gebied bereikbaar, maar
het ‘rondje rijden’ wordt onmogelijk. Doordeweeks houden we het Nationaal Park Veluwezoom
open voor gemotoriseerd verkeer.
C. Met volledige afsluiting (scenario C) wordt een
belangrijk stuk recreatie voor de mensen onmogelijk gemaakt. De meeste
bezoekers van de Posbank, voornamelijk Gelderlanders, komen een aantal keren
per jaar en sommigen zelfs een paar keer per maand even een wandeling maken en
van het uitzicht genieten. Scenario C betekent betalen voor parkeren en naar
verwachting ook betalen voor een busje naar boven. Wij voorzien mensen wachtend
in een rij, mensen die veelal slecht ter been zijn en op deze manier hun ‘uitje
in de natuur’ vaarwel moeten zeggen. Daarvan zijn wij absoluut geen
voorstander. En wat wordt de volgende stap? In Wolfheze wil Natuurmonumenten
een deel van de wandelpaden afsluiten.
• Rosendael’74 is dus voorstander van partiële afsluiting
van het Nationaal Park Veluwezoom, zie voorgaand punt, echter alleen tijdens
drukke weekenden in de periode april tot en met oktober. • Maximale snelheid in
het Posbank gebied wordt 30 km/uur.
• Rosendael’74 is tegen afsluiting van het Rozendaalse veld.
Het Rozendaalse veld heeft een belangrijke sociale functie voor veel inwoners.
Daarnaast is afsluiting van de toegangsweg in strijd met de voorwaarden uit de
schenkingsakten uit 1917 en 1921 van de Geërfden van Velp.
• Gefaseerd doorvoeren van maatregelen, evaluatie en het
meten van de effecten van de maatregelen vinden wij van belang. Als onze
maatregelen op termijn niet het gewenste effect hebben, dan kan wat ons betreft
opnieuw bekeken worden wat vervolgens zinvol is om te doen.
• Rosendael’74 is geen voorstander van betaald parkeren in
het hele gebied.
We kijken uit naar reacties van Rhedense en Rozendaalse fracties op ons voorstel. Uiteraard zijn we te allen tijde bereid om ons voorstel toe te lichten.
Namens de voltallige fractie van Rosendael ’74,
Gert-Jan Willemse, Kyra Jurriëns, George van Gorkum, Ronald de Jonge, Hein Hoek, Corine ter Brugge (fractievoorzitter)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten