Uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 29 november over de Doesburgsedijk.
Hart van
Dieren staat al meer dan twee decennia garant voor voortdurende controverses
tussen aanwonenden, belanghebbenden, de lokale en provinciale overheid. Na een
bevolking die stelselmatig werd genegeerd, tafels van 10, financiële miskleunen
en hommeles tussen zowat alle betrokkenen ook tussen de verschillende betrokken
overheden kwamen we uit op het compromis dat we Traverse Dieren noemen. En het
rommelt nog na. De afsluiting van de Doesburgsedijk is een van de laatste
echo’s van dit project. De geluidsoverlast van de Ellecomsedijk voor de
bewoners van Dalstein is een andere weliswaar niet voorziene echo.
Onlangs
sprak ik een Dierenaar. Hadden ze de A348 destijds maar doorgetrokken. Dan
hadden we deze ellende allemaal niet gehad. Door het verzet van enkele bewoners
is dat niet doorgegaan. Deze mensen zijn later allemaal vertrokken. Ik weet
niet of dat verhaal klopt maar het geeft wel aan dat de tijd verglijdt en
besluiten ook door de tijd kunnen worden ingehaald. Het is alleen verrekte
moeilijk om de gevolgen van zo’n besluit weer teniet te doen.
Terug naar
vandaag Wij begrijpen de zorgen over de afsluiting van de Doesburgsedijk van de
omwonenden en andere belanghebbenden. Dat geldt evenzo voor de zorgen van de
bewoners van Dalstein over de geluidsoverlast van de Ellecomsedijk door verder
toenemend verkeer.
Het raadsmemo
waarmee de afsluiting van de Doesburgsedijk nog eens wordt onderbouwd dateert
van mei 2019 naar aanleiding van een motie uit oktober 2018. Inmiddels zijn we vier
jaar verder. En alle betrokkenen zijn het wachten meer dan zat.
Intussen zet
de overheid zich met het stikstofdossier steeds opnieuw klem. Ik begrijp daarom tot op zekere hoogte de spagaat waar de
gemeente zich in bevindt. Tot op zekere hoogte maar niet helemaal.
Volgens het
college is de inspanning om de Doesburgsedijk af te sluiten onevenredig in
relatie tot de te verkrijgen maatschappelijke opbrengst. Die maatschappelijke
waarde hebben we van de insprekers gehoord: en die zijn: terugdringen van
geluidsoverlast, toename van de verkeersveiligheid, minder stress en beloften
en afspraken die eindelijk eens ingelost moeten worden. Maar het college vindt
dit niet opwegen tegen de inspanning. Ja, de gemeentelijke weegschaal geeft het
immers aan, toch?
Wat
ik me hier ook afvraag is het volgende: wat zou er gebeurd zijn als de gemeente
in de afgelopen jaren op enig moment zonder daarover veel ophef te maken de
Doesburgsedijk gewoon had afgesloten? Had de heer Vollebroek dan met een
dagvaarding bij de gemeente op de stoep gestaan? Was het college in het cachot
beland? Ik waag het allemaal te betwijfelen.
En waar hebben we het hier over. Een afname van de stikstofdepositie langs de Doesburgsedijk en een evenredige toename aan de Ellecomsedijk. Gezien de omvang en de afstanden binnen het gebied hebben we het over postzegelmanagement. Lood-om-oud-ijzer. Het stikstofwurgkoord in een notendop.
Het college is van plan te besluiten tot het voorlopig opschorten van de inspanning om te komen tot afsluiting van de Doesburgsedijk, maar zoals ze schrijft “pas nádat daarover de zienswijze van uw raad is verkregen”. Let wel! Pas nadat daarover de zienswijze van de raad is verkregen.
De zienswijze en bedenkingen van GroenLinks, D66, de VVD en de PvdA worden weergegeven in het tijdens deze vergadering ingediende amendement. Zij vragen o.a. om tijdelijke maatregelen en creatieve oplossingen om het verkeer op de Doesburgsedijk te verminderen. Dat lijkt heel mooi maar hebben zulke maatregelen dan geen gevolgen voor de stikstofdepositie? Bij deze vraag ik het college daarom welke maatregelen zij op korte termijn, concreet kan én van plan is te nemen?
En de indieners van het amendement willen tussentijds ook op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen. Heel goed allemaal maar zij tornen niet aan de opschortingstermijn van twee á drie jaar. En dat is juist waar het in dit voorstel om draait. Dus bottom-line stemmen deze partijen in met het voorstel van het college om de afsluiting op de lange baan te schuiven.
De zienswijze van de Volkspartij Politiek Rheden is dat het college dit dossier onverwijld weer oppakt en overgaat tot uitvoering van de afsluiting. En daarnaast vol inzet op het oplossen van de geluidsproblemen van de Ellecomsedijk. Dit laatste ook vanwege recente ontwikkelingen in Eerbeek, de Koersnota Eerbeek-Loenen en de gevolgen daarvan voor de verkeersstromen door Dieren en de Ellecomsedijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten