Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

dinsdag 11 december 2007

Jan Bart Wilschut

Jan Bart Wilschut treedt af.

Ik heb daar een dubbel gevoel over.

Ik hecht er aan te zeggen dat ik Jan Bart enkel en alleen als verantwoordelijk bestuurder verwijten maak. En zeker niet als mens. Hij heeft een sociaal hart en is gewoon een aardige vent.

En hij is zeker niet de enige verantwoordelijke. Gedeputeerde van Haaren is als voorzitter van de stuurgroep de hoofdverantwoordelijke voor het project en dus ook voor de falende bestuurlijke controle.

Daarnaast dient ook de gemeenteraad de hand in eigen boezem te steken. Die heeft (al in 2005) verzuimd om haar controlerende verantwoordelijkheid te nemen.

Bovendien vraag ik me af hoe het zit met dat collegiale bestuur. Het college van B&W heeft altijd met kracht en voluit benadrukt dat niet een individele wethouder maar het voltallige college verantwoordelijk is voor het beleid. Logischerwijs zal dat consequenties moeten hebben. We zullen de komende tijd zien welke inhoud die woorden hebben.

Zoals gezegd maak ik Jan Bart enkel en alleen als verantwoordelijk bestuurder en niet als mens verwijten.

En ik geloof hem ten volle als hij zegt dat hij het als mens soms moeilijk had.

Ik weet dat Jan Bart een groot sociaal gevoel heeft. Hij heeft voortdurend geprobeerd om daar invulling aan te geven. Zoals bijvoorbeeld bij de huisvesting van de school de Radar in Velp. Ook mensen met sociale problemen gingen hem aan het hart. En hij probeerde daar actief oplossingen voor te vinden.

Met Hart van Dieren en Bouwen & Wonen en de "rotte kiezen" had Jan Bart met afstand de moeilijkste portefeuilles binnen het college. Jammer genoeg voor hem waren in Hart van Dieren al een aantal keuzen gemaakt vóór zijn aantreden. In feite had hij een onmogelijke taak.

In Hart van Dieren had hij niet alleen te maken met de bewoners maar ook met de Provincie en ProRrail. Die partijen hebben zich altijd verscholen achter de rug van de gemeente en voor die partijen heeft Jan Bart Wilschut altijd tegenover de inwoners van Dieren de kastanjes uit het vuur moeten halen.

Het is ook zeer in hem te waarderen dat hij niet per direct opstapt maar daar nog 'n paar maanden mee wacht. En daarmee dus ook de uitkomsten van de diverse nog lopende onderzoeken afwacht. Ik neem althans aan dat dat de achterliggende reden is.

Ook met de "rotte kiezen" stond hij eigenlijk voortdurend onder druk. In geval Beekhuizen en met de woningbouwopgave dacht ik wel eens " Waarom zeg je niet tegen de gemeenteraad: zoek het maar uit". Tenslotte is Beekhuizen een erfenis van een CDA-wethouder die al zo'n jaar of tien geleden in de fout ging. En de woningbouwopgave van 1100 woningen is eveneens een erfenis van een CDA-wethouder. En nu zal zo'n partij dan even de poten onder je stoel wegzagen.

Maar goed. Hij was er zelf bij. Het is dan ook terecht dan Jan Bart Wilschut de consequenties trekt.

Maar het zou zeer onrechtvaardig zijn als die consequenties zich beperken tot hem alleen.

Jan Bart is altijd een waardige tegenstander geweest die als een leeuw vocht voor zijn project(en). Iemand die niet voor problemen wegloopt. En hij was nooit bang om zijn nek uit te steken. Hij steekt in mijn ogen dan ook met kop en schouders boven zijn collega's uit.

Jammer genoeg stond hij in een aantal gevallen aan de, voor mij, verkeerde kant van de streep.

Wethouder Jan Bart Wilschut is een van de bestuurlijk verantwoordelijken. Maar hij is zeker niet de enige. Ik ga dan ook gewoon door met mijn kruistocht tegen de verantwoordelijken voor Hart van Dieren.

Maar ik wil bovenstaande toch even gezegd hebben.

En ik wens Jan Bart en zijn gezin de komende moeilijke tijd heel veel sterkte!

4 opmerkingen:

  1. Theo

    Mooi gezegd, Jan Bart stond wel ergens voor al was ik het niet altijd met hem eens. Hij was bovendien, in mijn ogen, de wethouder met de meeste capaciteiten binnen het college. Jammer dat hij opstapt maar wel begrijpelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Henri. Ik hoop dat meer mensen het onderscheid tussen persoon, functie en rol kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vond jan bart een betrokken mens met wie je best afspraken kon maken,maar het is jammer dat de poten onder je weggezaagd worden als je betrokken bent bij de burgers want politiek draait helaas om eigen belang,om te kotsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jan bart is een goeie pik

    BeantwoordenVerwijderen