Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 27 februari 2010

Afscheid met hart onder de riem

Zouden ze een leuke avond hebben, vroeg ik me af toen ik de uitnodiging voor het diner van Gemeentebelangen in de prullenbak gooide.

Het bestuur had de fractie uitgenodigd om afscheid te nemen van de vier niet meer verkiesbare raadsleden. Een daarvan ben ik. Maar ik was niet welkom op het feestje omdat ik weigerde toe te zeggen dat ik geen woord zou reppen over het probleem tussen Dick Jurriens en de campagne commissie, bestaande uit de lijsttrekster Magda Rook en nog drie nieuwe kandidaat-raadsleden.

Aanvankelijk dacht ik het niet goed gehoord te hebben - Gemeentebelangen staat toch vanaf de eerste dag voor openheid en eerlijkheid? En dan wordt het langst zittende raadslid, nota bene op de laatste dag, de mond gesnoerd? Dan mag niet terug gekeken worden op de goede en minder goede dingen van 12 jaar raadslidmaatschap?

Waarover had ik het eventueel in een afscheidstoespraak willen hebben? Bijvoorbeeld dat mijn reden voor het mede oprichten van Gemeentebelangen in 1997, de Betuweroute-Noordtak, vandaag nog steeds actueel is? Beter gezegd actueler dan ooit want het aantal te verwachten goederentreinen, dat de leefbaarheid in onze dorpen ernstig bedreigt, wordt met het jaar hoger. Waarschijnlijk had ik ook onze grote vreugde en trots over het groeiende aantal zetels aangehaald: van nul naar drie, naar vijf, en nu is Gemeentebelangen met zes zetels de tweede grootste partij in de raad. En natuurlijk had ik gememoreerd aan onze teleurstelling (laat ik het zo maar noemen) toen we door de grootste partij uit het college gebonjourd werden. Omdat we niet in het Hart-van-Dieren-gareel liepen moesten we terug in het oppositiehok.

En misschien had ik ook even de botsing tussen enkele oude en aankomende raadsleden genoemd, zoiets is altijd afhankelijk van de situatie. Maar één ding weet ik zeker: ik had mijn collega-raadsleden opgeroepen onze nieuwe kandidaatsraadsleden te steunen, hun enthousiasme niet te temperen, niet de lange tenen uit te strekken maar een begrijpende, helpende hand.

Want zij verdienen een kans.

En Gemeentebelangen verdient een frisse wind!

Barbara de Vos
Lijstduwer Gemeentebelangen

3 opmerkingen:

  1. Eén van mijn aantekeningen tijdens de informatieavond op 7 april 2009 luidde als volgt:

    "Mevr. De Vos van GemeenteBelangen; haar lichte tongval doet mij vermoeden dat zij oostelijk van Winterswijk is opgegroeid. Als de hele raad smeuiig het woord poep in de mond neemt, hanteert zij volhardend de term uitwerpselen. Een unieke geest in dit gezelschap dat zo gewend is elkaar naar de mond te praten."

    Het is natuurlijk aan GemeenteBelangen zelf, maar ik vraag me werkelijk af of zo'n voorzitter te handhaven is.

    Mevr. De Vos, in mijn ogen was u een geweldig raadslid.

    Adriaan Dolk, Dieren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barbara was een uitstekend raadslid. Werkte heel graag met haar. Bezochten samen heel veel activiteiten. Had haar onderwerpen in de raad formidabel voor elkaar.
    Als het nodig was hield ze een vlijmscherp betoog soms met het mes op tafel. Ze genoot door haar optreden en houding veel waardering.
    Ook ik vindt het jammer dat ze vertrekt. Of is er toch nog een beetje hoop? Misschien kan een gunstige verkiezingsuitslag voor GB voor haar toch nog bepalend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk dank voor uw compliment, meneer Dolk, dat doet me heel goed.
    En wat de houdbaarheid van het GB-bestuur betreft is het laatste woord nog niet gesproken. De nodige frisse wind zal er zeker waaien.

    En Wim, medestrijder vanaf het eerste uur, jij ook bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen