Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

zaterdag 31 oktober 2009

Rhedens Dorpsbelang over het spoor

De spoorkwestie gaat steeds meer leven. Het Rhedens Dorpsbelang heeft hier ook over nagedacht en is met onderstaande notitie gekomen.

Maatregelen voor een goed woonklimaat langs het spoor in Rheden n.a.v. Notitie IJssellijn,concept 21 augustus 2009. Versie 11 oktober 2009

Rheden.

Algemeen
De normen ten aanzien van geluidsoverlast zijn niet meer van deze tijd. Trillingen voel je niet alleen in de woonkamer maar vooral in je slaapkamer op de verdieping. Tuinen worden in deze tijd gezien als een verlengstuk van de woonkamer. De waarde van het gebruik van een tuin wordt niet door de normen erkend. Actualisering zou hier op zijn plaats zijn.

De prognoses gaan voorbij aan de toename van onderhoud aan het spoor. Een werktrein is vergelijkbaar met een korte goederentrein en rijdt vooral midden in de nacht met alle overlast van dien.

Aanwonenden hebben isolatievoorzieningen op eigen kosten aangebracht. Hiervoor is tot nu toe nooit subsidie is nooit door de inwoners van Rheden ontvangen. Waar bewoners tot nu toe de last zelf hebben gedragen, is het nu de beurt aan ProRail/overheid.

Er is angst voor schade aan de woningen van aanwonenden veroorzaakt door de toenemende trillingen. Het is noodzakelijk hiervoor maatregelen te treffen.

Knelpunten
Geloofwaardigheid
Door het uitblijven van de geluidsaneringsmaatregelen die jaren geleden al zijn toegezegd is de overheid niet geloofwaardiger geworden wat nieuwe overleg structuren beïnvloed.

Materieel
Er is sprake van zeer grote toename van goederenvervoer (dus ook van gevaarlijke stoffen). Er wordt gebruik gemaakt van veel en zeer oud materieel uit Oost Europa.
Dicht op de spoorbaan staan grote hoeveelheden Rhedense woningen. Zie ook `Initiatiefdocument` V&W uit 2008.

Bereikbaarheid
Een globale berekening laat zien dat de spoorovergangen meer dan 50% van de tijd gesloten zullen zijn. Hiermee is in Rheden 1 van beide spoorweg zijden niet bereikbaar zijn in geval van calamiteiten.
Er zijn drie bewaakte overwegen aan de westzijde van het station en drie bewaakte overwegen ten oosten van het station en er komt mogelijk een wachtspoor ter plaatse van alle drie deze overwegen! Deze overwegen zijn in toenemende mate gesloten door het toenemende treinverkeer. De kans op dodelijke ongelukken ten gevolge van het onder de spoorbomen doorlopen neemt daarmee ook toe
Opgemekt moet worden dat de Groenestraat de verbinding is tussen de Veluwezoom, winkelstraat Rheden en Rhederlaag). Dit is van economisch van belang voor het dorp Rheden.

Geluidsoverlast/trillingen
Het geluidsniveau is, vooral bij goederen treinen en oud materieel, dermate hoog dat dit de nachtrust verstoort. Normaal gebruik van de tuinen is niet meer mogelijk.
De spoorlijn grenst aan een natuurgebied van nationale betekenis. Dit natuurgebied is regionaal/lokaal van economisch belang. Ook de trein als beeld van af de Posbank is hier niet gewenst.
Trillingen veroorzaakt door met name goederentreinen en oude passagierstreinen zorgen voor veel overlast en waarschijnlijk schade aan de omliggende bebouwing.

Wachtspoor
Het rangeren met treinen vergroot de kans op ongelukken. Wat gezien de bewoningsdichtheid in combinatie met het transport van gevaarlijke stoffen de risico’s aanmerkelijk vergroot.

Fijnstof
Met name veroorzaakt door diesellocs en wisselstraten.

Mogelijke oplossingen :

1 Alsnog Noordtak aanleggen.

2.Voor goederenvervoer een nieuw traject aanleggen

3.Het spoor voor de trein in een U-bak ingraven (zandgrond). Hiermee zijn veel problemen ten aanzien van trillingen en geluid ondervangen. Ook de funderingsproblemen met voor treinen met hogere as-lasten kunnen hiermee worden opgelost. Financieele middelen kunnen zo effectief worden ingezet.

4 Diverse maatregelen in het geval van gebruik van het huidige spoor:

Algemeen
- Aanpassen van de rijsnelheden
- Controle op rijdend materieel door onafhankelijk instituut anders dan de NS (dan wel een onafhankelijk toezichthouder op de huidige controle):!
- Geluidsnormen actualiseren en vaststellen voor rollend materiaal.
- Jaarlijkse controle op het geluids- en trillingniveau per wagon en treinstel.
- Snelheidslimieten hanteren en handhaven.
- Geen diesellocs en bewegende puntstukken.

Bereikbaarheid
Er dient een permanent voor het (auto)verkeer bruikbare spoorweg passage te zijn ten behoeve van een belangrijke ontsluiting. Gedacht kan worden aan een tunnel of overkapping onder de Groenestraat (centraal) of een combinatie van tunnels aan de Oranjeweg en Havelandseweg(decentraal).

Bij het uitblijven van een premanent bruikbare spoorwegpassage voor al het verkeer een voetganger/fietstunnel realiseren t.p.v. het station aan de Groenestraat waardoor het station altijd van de noord- en zuidzijde bereikbaar is maar ook de verbinding legt tussen de Posbank en Rhederlaag.

Mogelijk alternatief: Voet-fietstunnel in het verlengde van de (nu onderbroken) Heuvense - Massenweg gecombineerd met een voet-fietspad noordzijde station t.b.v. het verkeersveilig bereiken van de perrons. N.B.: vrijwel alle reizigers wonen ten zuiden van het station.

Nader te bestuderen:
voet-fietstunnel bij de Schaarweg. De veiligheid bij alle drie de overwegen bij het nieuwe wachtspoor. Het verkeersveilig bereiken van de perron(s) van een mogelijk nieuw station aan de Stationsweg (i.p.v. in De Steeg).

Geluid/trillingen
Spoorweg overgangen vlak bestraten, dit voorkomt hinderlijk geluid en trillingen bij het kruisen van verkeer bij het spoor
Voor trillingen langs het gehele spoor, trillingen door mogelijke wisselstraten als gevolg van wachtspoor en voor het overige overwegen:
- Nul-metingen voor trillingen en herhaalde metingen in de toekomst.
- Bielzen uitrusten met raildempers (afhankelijk van uitkomst trillingsmetingen)
- betonplaat onder wisselstraten + bewegende puntstukken
- Betonnen wanden langs de fundering plaatsen bij woningen die daar voor in aanmerking komen.
- Afschermkappen onder materieel aanbrengen (zoals bij dubbeldekkers).
Voor de dicht op de spoorbaan staan grote hoeveelheden woningen:
- Het isoleren van woningen zoals ook in de andere steden/dorpen
- betonplaat onder wisselstraat + bewegende puntstukken.
- Aanpassen rijsnelheid treinen.
- Geluidwerende schermen. Hoogte afhankelijk van situatie ter plaatse
Hoog eco-absorberend geluidscherm langs het spoor aan de zijde van de Arnhemsstraatweg.
Voor het beeld vanaf de Parallelweg is een groene muur in de vorm van een hoog eco geluidscherm van hogere kwaliteit dan het huidige ratjetoe aan wallen en schuttingen.
Laag geluidscherm (1,2 meter hoog), groen, aan de zuidzijde van het spoor ter plaatse van de Parallelweg, Dr. Langemeijerstraat. Aanwonende hebben last van geluid maar hun uitzicht mag niet ontsierd worden door een hoog geluidscherm. Daarvoor staan hun woningen te dicht langs het spoor.

Fijnstof
Geen gebruik maken van diesellocs en het beperken van het gebruik van wisselstraten

1 opmerking:

  1. Dieseltreinen [okomotieven worden juist s'nachts wel gebruikt dus ook de overlast door dieseluitstoot, locomotiefuitlaatgeluid en fijnstof, HELAAS denk ik aan dit betoog toevoegen om de realiteit te benaderen.

    BeantwoordenVerwijderen