Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

donderdag 4 februari 2010

Maximale openheid!?

Wim Pieper is voor maximale openheid. Een hartstikke mooie eigenschap voor een politicus. Dat zult u met me eens zijn. Dat hoor je niet veel politici zeggen. Als je ze stuk voor stuk vraagt of ze voor of tegen maximale openheid zijn dan weet ik 100% zeker dat ze allemaal tegen maximale openheid zijn. Op die ene witte raaf na dan. En dat is …. Juist ja!

Wim is dan ook niet te beroerd om ’n paar vragen te beantwoorden. En dat doet ie ook. In volle openheid! Op zijn weblog schrijft hij dat hij vragen krijgt over zijn plaats op de kandidatenlijst van Gemeentebelangen. Waarom staat hij op plaats acht?

Het antwoord is dat hij door (onvoorziene) omstandigheden op plaats negen stond. Heeft niks met politiek te maken. Maar doordat Barbara de Vos niet op plaats acht wilde staan schoof hij een plaatsje op. Dat noem ik nog ‘s maximale openheid Wim. Geweldig gewoon! Een opener antwoord kan gewoonweg niet. De vragers zullen zich echt bediend voelen en er een gevoel van maximale openheid aan overhouden.

Kom op Wim! Geef eens werkelijk maximale openheid. Echte antwoorden met inhoud. De vraag is niet waarom je van plaats negen naar plaats acht bent gegaan maar waarom je op plaats acht staat en niet hoger op de lijst. Op plaats één bijvoorbeeld! Jouw antwoord roept alleen maar meer vragen op! En als je die niet wilt beantwoorden moet je er zelf ook niet over beginnen.

Misschien helpt het als ik de vraag “Waarom sta je op plaats acht?” wat specifieker maak. Dat zullen de mensen wiens vragen Wim bereikt hebben vast ook op prijs stellen.

Dus beste Wim, onderstaand enkele vragen:

1) Waarom sta je überhaupt op de kandidatenlijst?

2) Wil je écht weer terugkeren in de raad?

3) Wil je een nieuw wethouderschap?

4) Waarom sta je niet (veel) hoger of juist (veel) lager op de lijst? Kom me niet aan met een uitspraak dat de ledenvergadering dat zo gewild heeft. Dat zal best zo zijn maar geef daar dan een verklaring voor. Waarom heeft de kiescommissie jou dan op die plaats gezet?

5) Je weet dat je bij de komende raadsverkiezingen waarschijnlijk een groot aantal voorkeursstemmen verzamelt. Maak je daar na de verkiezingen gebruik van? Met andere woorden. Als je genoeg voorkeursstemmen krijg ga je dan de raad in? Ook als dat ten koste van een kandidaat gaat die hoger op de lijst staat?

Beste Wim, Ik hoop dat deze vragen jou bereiken. Maak ons een beetje wijzer zodat wij, niet-ingewijden, het een ietsje beter snappen.

Openheid Wim, maximale openheid!

5 opmerkingen:

  1. Wim zond gisteren al een reactie. Ik heb 'm vanwege het privékarakter van zijn motivatie gevraagd of hij zeker wist dat hij die wilde plaatsen. Ik wist al het een en ander van die privéomstandigheden af maar betrok dat niet op zijn politieke leven. Ik zou er dan ook begrip voor hebben als Wim zijn reactie niet wilde publiceren. Maar Wim heeft toch besloten om de reactie te plaatsen.
    Zie daarvoor onderstaand.
    Veel sterkte Wim, voor jou, je vrouw en je kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim Pieper (via mail)5 februari 2010 om 12:02

    Hoi Theo,

    Toch besloten onderstaande reactie, iets aangepast, te plaatsen. Bij voorbaat dank. Weet dat heteen privéaangelegenheid is. Ook lezers mogen weten welke vreselijke gebeurtenissen zich ook in een dorp als Rheden kunnen voordoen. Ook omdat ik op mijn blog er verschillende keren over is geschreven.

    Hallo Theo,
    Ik begrijp dat je vragen stelt. Antwoorden zijn niet los te zien van dat op mijn blog en nu die van jou staat bij ‘door (onvoorziene) omstandigheden’. Medio 2009 heb ik je op de publieke tribune in het gemeentehuis verteld over de voor ons vreselijke omstandigheden die zich begin 2007 hebben voorgedaan. Hoewel ik ook daarvoor nog steeds wordt behandeld en een medicijn gebruik wil ik toch duidelijkheid geven. Behandelingen waren voor ernstige posttraumatische stressstoornis (PTSS), de zogeheten EMDR behandelingen. Waren zwaar en slopend. Nu krijg ik o.a. nog ademhalingstechniek.

    Bezoekers die dit lezen zullen zich afvragen wat is dat allemaal. Mede op advies van de psycholoog ben ik met mijn weblog begonnen. Over gebeurtenissen schrijf ik op mijn blog. Adviseer een kijkje te nemen en met een zoekdracht te werken zoals ingeven van het woord: geweld of politie.

    De vreselijke gebeurtenis overviel ons nog geen twee maanden na mijn gedwongen vertrek als wethouder waar ik toen net iets van hersteld was.

    Kort samengevat het volgende.

    Nacht 17 op 18 februari 2007 overval op ons gezin en een paar gasten. O.a. liep mijn vrouw zware kneuzingen aan schouder, bovenarm en hoofd op. Gevolg van slagen met biljartkeus terwijl een ander zijn arm in een wurggreep om haar hals deed. Van ons uit hebben 6 personen aangifte gedaan.

    Nimmer gedacht uit de groep jongeren er drie waren die ons de schuld gaf en ook aangifte deden. Gevolg rond 05.30 uur op 17 april ons gezin is aangehouden. Opsluiting en inverzekeringstelling waren het gevolg. Bij de aanhouding kon ik gelukkig voorkomen dat mijn vrouw mee moest. Wel moest ze zich om 10.00 uur op bureau Velp melden. Bij niet verschijnen zou ze alsnog worden opgehaald. 17 december 2007 zijn van de groep overvallers er slechts twee veroordeeld. Tussen mij en het OM brak een geweldig papieren gevecht uit om onze onschuld te bewijzen. Het heeft mij vele honderden uren gekost. Tegen agenten is aangifte wegens meineed gedaan en veel klaagschriften zijn ingediend. Op de Snelliusweg in Arnhem (politie) werden ze er gek van. Zelfs is een agent overgeplaatst en een ander vroegtijdig met pensioen gegaan.

    Ook ik werd verdachte door mijn onafgebroken strijd tegen OM en politie heb ik uiteindelijk gewonnen. Getuigen laten oproepen etc. etc.. Op 14 oktober 2009 ontstond er een heel uitzonderlijke situatie want het OM verzocht in de strafzaakzitting aan de rechter om vrijspraak van alle rechtsvervolging. Na een korte schorsing zei de rechter het verzoek te honoreren. Voor die zitting heb ik toen na een slepende papierenstrijd onder meer met het OM een belangrijke getuige laten oproepen en onder ede laten stellen. Ze viel uiteindelijk door de mand. Ze had het zelf niet in de gaten. Lang getwijfeld aangifte wegens meineed te doen. Toch niet tegen het jonge meisje gedaan. Ken ouders goed. Haar het leven lang te belasten met strafgevolgen kon ik uiteindelijk niet over mijn hart krijgen. Het was voor mij een moeilijke beslissing! Heb er nu vrede mee.

    Strijd door indienen schadeclaims tegen de Staat der Nederlanden begon. Resulteerde uiteindelijk in een uitspraak in Hoger beroep. Uitkomst staat ook op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim Pieper (via mail) Vervolg.5 februari 2010 om 12:07

    Hemelvaartdag 2007 is ons gezin van ’s avond rond 21.00 uur tot 04.00 rondom ons huis bedreigd. De dag daarop een verslag naar de politie gestuurd maar is niets meegedaan. Oktober 2007 is een zware moker door mijn kantoorruit geslingerd en eind oktober 2009 ben ik met de dood bedreigd. Politie op de hoogte gebracht. Resultaat: nul!

    Bij overmaat van ramp moest mijn vrouw met keelkanker met spoed in Nijmegen worden opgenomen. Nu viermaandelijks controle.

    Het totale politiedossier, dat in mijn bezit is, beslaat ruim 300 pagina’s. Mijn verbeten gevecht met politie en OM heeft ook zijn sporen nagelaten. Net zoals de aanhouding, opsluiting, in verzekeringstelling en ook foto’s nemen, die meteen door heel Nederland gaan, en ook de vingerafdrukken hebben mij erg diep geraakt. Het tientallen uren gevecht om foto’s en vingerafdrukken uit het HKS systeem te krijgen was een ware ramp maar toch gelukt. Moet je zelfs nog 4,50 euro voor betalen. Te gek voor woorden. Vertrouwen in politie is tot ver beneden het diepte punt gedaald. Door tussenkomst van de Nationale Ombudsman is een voorzichtig begin gemaakt vertrouwen te herstellen. Gaat moeizaam. Ben enorm boos en bijzonder teleurgesteld. Als ik een politiewagen zei bekruipt me grote angst en als ik in Arnhem bij het Hoofdbureau kom ook. Durf tot op de dag van vandaag geen politiebureau binnen te gaan. Moest verleden jaar aangifte doen ben naar Apeldoorn gegaan. Gelukkig gaat het iets beter.

    Aan Slachtofferhulp heb ik/wij bijzonder veel steun en hulp gehad ook bij indienen verzoek bij het Fonds Geweldsmisdrijven. Zit nog steeds in een genezingsproces. Verwacht half dit jaar eruit te zijn en ongeveer september stopt innemen medicijn dan nog wat naweeën. Dit is mede reden dat ik niet op kon 1 staan. Ook jij kent mijn openheid, nou hiervoor is iets prijsgegeven. Volg (iets) meer de politiek en begin heel langzaam bezoekjes te doen vooral met ons aanstormende en ook zeer betrokken talenten. Er is een hele hechte ploeg. Werk heel graag met ze. Breng ze wegwijs in het politieke land en geeft ook afleiding. Hoop op veel stemmen! Wie weet wat er dan nog gebeurt?

    Sinds de overval op ons gezin en enkele gasten zijn de nodige voorzieningen getroffen. Welke? Is hier niet van belang. De zware hamer door de zijruit heeft doen besluiten dat rondom onze woning 8 automatisch bediende rolluiken zijn geplaatst. Had het liever niet gedaan, we konden niet anders.

    Ben enorm teleurgesteld in hoofd politie, de burgemeester, wist van alles af kreeg ook mijn klaagschriften, nooit iets van haar gehoord maar wel tegels leggen tegen zinloos geweld. Geef ieder jaar onze donatie aan de stichting die ik een heel warm hart toedraag.

    Theo, had wat moeite het te schrijven maar wil het toch. Je zult begrijpen dat ik je vragen niet beantwoordt. Verhaal lijkt me helder. Neem ik je vragen stellen kwalijk? Totaal niet!

    Met vriendelijke groet,
    Wim Pieper

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo Wim, om je een hart onder d riem te steken heb ik een bloglink op Politiek Rheden naar jouw blog geplaatst. Zie daarvoor de linkerkolom. Onder Twitpic Updates

    BeantwoordenVerwijderen
  5. L.S., Had wel iets gehoord maar dat het zo erg is verbaast ons behoorlijk. Dat nog wel in ons dorp Rheden. Wensen u en uw vrouw alle goeds. We blijven u steunen op 3 maart.

    BeantwoordenVerwijderen