Ik heb een aantal vragen over de dreigende komst van de goederentreinen op de IJssellijn voorgelegd aan de lokale politiek. Vandaag de antwoorden van het SP.
Accepteert u een toename van het railgoederenvervoer op de IJssellijn?
(eventuele voorwaarden, aantallen)
Nee, een toename van het goederenvervoer is onacceptabel en onverantwoord. Op een 19e eeuws spoor, dat is aangelegd voor personenvervoer hoort geen 21ste eeuws goederenvervoer. Het levert te veel overlast en gevaren op voor omwonenden en het lokale verkeer.
Het moet erkend worden dat dit voorstel onmogelijk en onbetaalbaar is. De kosten voor compenserende maatregelen zullen de pan uitrijzen. En we betwijfelen zelfs of die maatregelen afdoende zullen zijn.
Hoe staat uw partij tegenover een nieuwe Noordtak? (en evt. Zuidtak)
Een nieuwe Noordtak vindt de SP geen optie, omdat dat daar toch ook leidt tot enorme overlast voor de omgeving. Bovendien kost de aanleg van een nieuwe spoorlijn erg veel geld. ‘Laat de Noordtak varen!’, zeggen wij.
Zijn er nog andere alternatieven voor het te verwachten groeiende (spoor) goederenvervoer? (en/of het voorkomen van toename van railgoederenvervoer over de IJssellijn?)
De SP noemt de volgende alternatieven: stimuleer gebruik van de binnenvaart (bijna parallel met de IJssellijn stroomt de IJssel…), maak gebruik van het Twentekanaal en zorg voor goede overslagcapaciteit. Laat de Noordtak vooral varen!
En wat de grens over moet, moet niet door deze dorpen heen. Dus ga de Betuweroute eindelijk maar eens beter benutten.
SP Tweede Kamerlid Emile Roemer wil de komende maanden deze alternatieven verder uitwerken, in overleg met SP afdelingen in de betrokken gemeenten, de provinciale SP fracties in Gelderland en Overijssel en de specialisten in de Tweede Kamerfractie.
Hoe ziet u de relatie tussen reizigers- en railgoederenvervoer op de IJssellijn?
Er wordt over meerdere aantallen goederentreinen gesproken, variërend van 72 tot 102. De toename van het aantal goederentreinen, wat we dus niet willen, zal ook leiden tot onvoldoende capaciteit voor het personenvervoer, nu of in de toekomst. En de SP is juist voor een uitbreiding van het OV.
Hoe gaat u om met de veiligheid?(denk aan vervoer gevaarlijke stoffen maar ook aan bijv. veiligheid materieel, bekwaamheidseisen personeel, ontbreken van centraal en onafhankelijk coördinerend toezicht op de veiligheid van spoorgoederenvervoer)
Bij goederentreinen moeten eisen worden gesteld aan de maximale lengte en inhoud. Laat de zware treinen met gevaarlijke stoffen over de daarvoor bestemde Betuweroute rijden.
Als de enorme uitbreiding van het goederenvervoer hier plaats zou gaan vinden (waar de SP dus een groot tegenstander van is!), betekent dat nog al wat: Gemeente, brandweer, politie. Zij moeten nauwkeurig worden geïnformeerd welke stoffen op welk tijdstip over het spoor door de woonkernen worden vervoerd. Momenteel is dat slecht geregeld, de gemeente heeft daar geen enkel zicht op. Hulpdiensten moeten optimaal zijn opgeleid en getraind voor mogelijke ongelukken op het spoor. Rijdend materieel moet in perfecte staat van onderhoud verkeren.
Hoe staat u tegenover een wet waarin maximumnormen voor trillingshinder wordt vastgelegd?
Dat zou een goede zaak zijn, maar dan wel zonder de mogelijkheid van ontheffingen zoals nu gebeurd met geluidsnormen wanneer langs het spoor wordt gebouwd. In november 2009 heeft de SP in de Tweede Kamer (samen met de VVD) gepleit voor een onderzoek naar de trillingsoverlast op de IJssellijn.
Welke korte-termijn maatregelen ziet uw partij om het leefklimaat langs de IJssellijn te borgen?
De gevelisolatie volgens de raillijst moet binnen afzienbare tijd worden uitgevoerd naar de laatste technische mogelijkheden. Het is te gek dat veel mensen inmiddels op eigen kosten hun huis hebben laten isoleren na jaren wachten. Verder valt bijvoorbeeld te denken aan het aanbrengen van raildempers in de bebouwde kom en ongelijkvloerse kruisingen om de oversteekbaarheid te waarborgen.
Welke actie onderneemt u? Welke plannen heeft uw partij mbt dit onderwerp? lokaal, provincie, landelijk) (denk aan bijv. nulmetingen geluid/trillingshinder, onderzoek naar (on)geschiktheid IJssellijn tbv goederentransport over de IJsseliijn (ook technisch))
De SP is in februari actief met de spooractie ’72 goederentreinen, dat spoort niet!’. Hierbij bezoeken SP’ers alle ruim 600 huizen aan het spoor tussen Velp en Spankeren. De bewoners kunnen hun mening geven over de huidige overlast en toekomstige plannen in een enquête. Daarnaast ontvangen zijn een actieposter, waarvan er inmiddels al veel op de ramen hangen als protest.
Tweede Kamerlid Emile Roemer en de provinciale Statenleden worden nauw betrokken en geïnformeerd. Zij bezochten op 13 februari Rheden en namen deel aan de spooractie:
Emile Roemer in Rheden: ‘Die goederentreinen horen hier niet thuis!’*)
In de Tweede Kamer en De Provinciale Staten zetten zij zich in voor leefbaarheid en tegen goederentreinen:
VVD en SP: studie naar overlast door IJssellijn*)
SP en VVD: geen verslechtering leefbaarheid dorpen langs de IJssellijn*)
SP Tweede Kamerlid Emile Roemer wil de komende maanden alternatieve plannen verder uitwerken, in overleg met SP afdelingen in de betrokken gemeenten, de provinciale SP fracties in Gelderland en Overijssel en de specialisten in de Tweede Kamerfractie.
Is er nog iets wat u over dit onderwerp kwijt wilt?
Wij moeten ons met alle kracht verzetten tegen deze plannen, een gezamenlijk ‘NEE’ richting Den Haag laten horen. Bewoners, belangenverenigingen, politieke partijen, laat je horen!
*)TKo: Klik op een van de, rood gekleurde, links om naar het betreffende artikel op de website van de SP te gaan.
De SP doet het geweldig. Het is de eerste partij in Rheden die de bewoners op een directe manier bij de discussie betrekt. Hoeveel burgers hebben er nog geen benul van wat hun boven het hoofd hangt? Ook biedt de SP zicht op een duidelijk alternatief verpakt in de sound bite: "laat de noordtak varen".
BeantwoordenVerwijderen