Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

maandag 6 juni 2011

Het Comité WOBt

Namens "Het Comité" vraagt dhr. Zijlstra via de Wet Openbaarheid Bestuur informatie van het Rhedense College van B&W over alle stappen die de gemeente heeft ondernomen na de goedkeuring door de raad van de overeenkomst van 1996 met Twickel ten aanzien van die afspraken.   


Het Comité
p/a Kastanjelaan 9                                                26 mei 2011
6955 AM Ellecom

Aan het College van B.& W.
van de gemeente Rheden
Hoofdstraat 3, 6994 AB De Steeg

Verzoek op grond van de W.O.B.

Geachte College,


Op 17 maart 2010 was het plan ‘Traverse Dieren’ bij de commissie MEZ van de provincie Gelderland aan de orde. Gedeputeerde zei bij die gelegenheid dat ‘ontsnippering van Hof te Dieren’ (en de daaruit voortvloeiende verlegging van de N348) een harde voorwaarde was van het Rijk voor subsidie van die kant Wij hebben aan de leden van de commissie toegezegd na te zullen gaan of de mededeling van de gedeputeerde juist was.


Dat leverde tot nu toe de volgende gegevens op.


1. Uitgebreide briefwisseling met het (coördinerende) ministerie van VROM leidde tenslotte tot een hoorzitting op 21 oktober 2010 op het intussen van naam veranderde Ministerie van Infrastructuur & Milieu.
Het ambtelijk verslag van de hoorzitting geeft aan dat er volgens het ministerie geen sprake was van een harde subsidievoorwaarde van het Rijk.


2. De provincie Gelderland toonde daarop het tegenovergestelde aan. Woordvoerders van de kant van het Ministerie LNV (het huidige ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie), spraken in de afgelopen jaren meermaals uit dat hun ministerie vasthield aan de verlegging van de N348.
In plan ‘Hart van Dieren’ was opgenomen de aanleg van een ecoduct nabij Hof te Dieren. Dat zou verplaatsing van de straatweg naar het spoor vereisen.
In plan ‘Traverse Dieren’ was verplaatsing van de weg vereist met het oog op ontsnippering van ‘Hof te Dieren’.


3. Volgens ons zouden de ambtelijke uitspraken toch moeten zijn gedaan op grond van vastgelegd beleid.
Op onze vragen aan het ministerie van EZ., L. & I. op 8 december 2010 naar stukken t.a.v. dat beleid deelde de secretaris-generaal ons namens de heer
W. Bleker, staatssecretaris, echter mee dat hij niet beschikte over de door ons gevraagde documenten.
Per brief van heden 25 mei 2011 hebben wij geïnsisteerd op het vrijgeven van stukken onder de beleidsuitspraken van ambtenaren (zie onder 2),
Ons verzoek zal wel worden aangemerkt als bezwaar op grond van de WOB.


Wij richten ons thans terzake ook tot uw College met verwijzing naar uw overeenkomst met de stichting Twickel van 17 december 1996.
U neemt daarin verplichtingen op u,
Punt 2 geeft aan: “.. De gemeente zal zich inspannen de Arnhemseweg (N348) te verplaatsen naar de spoorlijn.”
Daarbij wordt ook vermeld: “De gemeente is hierbij afhankelijk van derden.”
Punt 4 geeft aan dat de gemeente zich samen met de stichting Twickel maximaal zal inspannen voor de realisering hiervan door onder andere bij derden de benodigde fondsen te genereren.


Wij verzoeken u op grond van de WOB ons te informeren over al de stappen die u na goedkeuring door de raad van de overeenkomst van 1996 naar derden hebt gezet (met bijbehorende data) om de verplaatsing van de N348 te bewerkstelligen. U wilt ons wel laten weten welke stappen u hebt ondernomen samen met de stichting Twickel. Wellicht is u bekend dat de stichting ook zelfstandig initiatieven heeft genomen richting het ministerie LNV.
Wij verzoeken u, eveneens op grond van de WOB, ons de stukken over te leggen waarin genoemde stappen zijn aangetekend alsmede de resultaten van die stappen.


Wij verwachten van u te vernemen.
Met een vriendelijke groet namens Het Comité,


Drs J. Zijlstra


Cc Leden van de Commissie MEZ van de provincie Gelderland,
Leden van de gemeenteraad van Rheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten