Geef uw mening!
Stuur uw brieven, foto's, afbeeldingen, filmpjes of cartoons naar
theo.kooijmans@gmail.com
Maak het niet te bont. De redactie behoudt zich het recht voor om inzendingen zonder opgaaf van redenen te weigeren.

woensdag 22 juni 2011

Opnieuw commotie in zaak M-FM vs RTV Veluwezoom (3)

Had gemeenteraadslid Denie nu  wel of niet namens de gemeenteraad ingesproken bij de hoorzitting van het Commissariaat voor de Media over het bezwaar van RTV Veluwezoom tegen het besluit van de CvdM om de zendvergunning voor Rheden-Rozendaal toe te wijzen aan M-FM?

Op persoonlijke titel mag, inspreken namens de gemeenteraad mocht ze niet. Zij had daar geen opdracht of verzoek van de gemeenteraad voor gekregen.

Fractievoorzitter Jaap Uijthof (VVD) heeft het verslag van de hoorzitting opgevraagd om vast te stellen in welke hoedanigheid Heleen Denie bij de hoorzitting heeft gesproken. En op de website van de Groep Pieper-Rook uit Wim Pieper zijn afkeuring over het optreden van Heleen Denie.

Heleen Denie reageerde in een mail naar mij op de onstane commotie. Ze schrijft:


“Eigenlijk had ik me voorgenomen niet te reageren, aangezien tromgeroffel blijkbaar belangrijker is dan waarheidsvinding…. … ik heb het er moeilijk mee om al die beschuldigingen in de rondte te zien vliegen. Er is nl. niets gebeurd. De Gelderlander heeft het zaterdag nog gemeld met als bron het CvdM. “

Die tekst had ze meegestuurd. Iemand van de CvdM zegt dat Denie om een toelichting (op de door haar ingediende en door de raad aangenomen motie ( herfst 2010) om te kiezen voor RTV Veluwezoom en dat er niets onoirbaars is gebeurd.

“Ik was blij met het artikeltje en ging ervan uit dat dit einde verhaal zou zijn.
Maar het gaat door. En weet je waar ik me zo over verwonder: NIEMAND heeft aan me gevraagd wat er gezegd is.

Niemand blijkt geïnteresseerd in de werkelijke gang van zaken. Inmiddels staat mijn tekstbijdrage op de site van de PvdA. Bollebozen zullen snappen dat het MIJN verhaal is, in de "IK" vorm.

Ik hoef niet eens namens de raad op te treden: die heeft haar standpunt al lang bepaald. Maar ik hink op twee gedachten: negeren, dan wel: ik wil me toch verweren. Ik ben ervan overtuigd dat je probeert uit te vinden wat er werkelijk is gebeurd, vandaar mijn mailtje aan jou.

Ik heb driftig gepuzzeld op de site van Pieper, maar kan er geen chocola van maken. Op Piepers twitter lees ik "hoe tegenstanders schaamteloos verhalen rondstrooien". Misschien heeft hij het niet begrepen, maar de geluidsopname waar hij het over heeft werd ten gehore gebracht door een medewerker van M-FM om aan te tonen dat de raad het er helemaal niet zo over eens was. Waarvan akte. Maar waar hij heen wil: geen idee.

Ik hoop dat het je een beetje duidelijk is,

met vriendelijke groet, Heleen”


Uit de reactie van Heleen, de voor haar ontlastende opmerkingen van de CvdM en een brief van voorzitter van RTV Veluwezoom waarin hij het opneemt voor Heleen Denie valt op te maken dat Heleen niets te verwijten valt. Waarvan akte! Mocht ze zich door mijn teksten gekrenkt voelen: “Heleen ik geloof je. Bij deze mijn excuses!”

Heleen, haal nu ook maar eens flink uit naar je collega-raadsleden die het waagden je integriteit in twijfel te trekken.

Intussen heeft Wim Pieper de band met de opname van de hoorzitting ontvangen en doorgestuurd naar de raadsgriffie van Rheden met het verzoek de bandopname in de raadszaal te laten horen. Niet alleen om Heleen’s optreden te checken maar ook om vast te stellen wat er precies met opnames van teksten van Wim gedaan is tijdens de hoorzitting. Dat "laten horen in de raadszaal" gaat blijkbaar niet door. De raadsleden kunnen op verzoek een kopie van de opname krijgen.
.

9 opmerkingen:

  1. Wat een oprechte en duidelijke reactie van het PvdA-raadslid en dat ze van zich afbijt. Alleen maar applaus voor.

    Ik vind dat Jaap Uijthof van de VVD en Wim Pieper van de Groep Pieper-Rook zich de ogen uit de kop moeten schamen om in het openbaar de integriteit van een raadslid in twijfel te trekken op basis van geruchten. Bah en respectloos. Is dit nou politiek scoren ? Populistisch hoor, chapeau.

    Nou bij zo'n partij wil ik niet horen. Ik heb vorig jaar op de VVD gestemd, maar daar heb ik nu spijt van !!!

    Groet,
    Een EX-VVD stemmer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Band nog niet gekregen. CvdM gebeld. Belt mij terug. Hoorzitting is op 'stick' opgenomen. Weet nu dat een deel van mijn openbare uitspraak op een telefoon was opgenomen maar mocht in hoorzitting niet worden afgespeeld. Toen heeft een bekende in korte woorden gezegd wat door mij in de openbare informatieavond is gezegd. Nu ik het weet is dat voor mij geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Informatieavond moet raadsvergadering zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Theo,
    Je vertrouwen doet me goed. Excuses hoeven niet. Ik heb me geen moment door je gekrenkt gevoeld aangezien je gewoon hebt gedaan waartoe lokale media op aarde zijn: de politiek kritisch volgen. Je hebt vragen gesteld en ik kon daarop antwoorden. Dat is het grote verschil tussen Pieper en Uijthof die luid roffelen op een hol vat, vragen en beschuldigingen rondstrooien, maar me verder nooit naar het antwoord hebben gevraagd.
    Natuurlijk, ik snap ook dat ze bij ongewijzigd beleid op deze manier de komende jaren publicitair op rozen zitten. Aan M-FM zullen ze dan geen kind meer hebben. Maar dat was precies de reden waarom de raad – inclusief deze heren – koos voor RTV Veluwezoom. “ Omdat het de lokale democratie ten goede zal komen als wij als politici weer kritisch worden gevolgd en de gemeenten weer beschikken over een lokale omroep die functioneert. Kortom als Rheden en Rozendaal weer de lokale omroep terugkrijgen die ook doet waar de lokale omroep voor bedoeld is: lokale media verzorgen”. Dat was mijn slotzin bij het commissariaat. Jouw vragen passen daar prima in.

    Maar het gaat door. Het laatste bericht dat ik van Pieper las was “Als niet belanghebbend mocht voorz. haar niet het woord geven. Nu dat wel is gebeurd lijkt ze toch als lid van de raad te hebben gesproken”.
    Hij heeft kennelijk weer een nieuwe stoelpoot gevonden om aan te knabbelen. Het zij zo. Ik heb geprobeerd mijn rol duidelijk te maken, maar kennelijk vergeefs. Het gekrakeel duurt inmiddels een week, ik ga me nu met nuttige dingen bezighouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In het kort verslag van het Commissariaat voor de Media staat bovenaan dat Heleen Denie bij de hoorzitting was namens gemeente Rheden als raadslid. Aanwezigen hebben presentielijst ingevuld. Aan de hand van die lijst staan namen bovenaan verslag. Ook voor mij is het onbegrijpelijk waarom ze 'namens gemeente Rheden, als raadslid' aanwezig was. Weet dat Heleen erg maatschappelijk betrokken is. Waarschijnlijk was ook bij Heleen niet bekend dat presentielijst gegevens op bovenaan verslag kwam te staan. Van een andere aanwezige is vernomen dat er een presentielijst was. Hoe verhoudt de aanwezigheid van Heleen zich namens de gemeente Rheden t.o.v. opmerking in brief RTV Veluwezoom (op PvdA-site http://rheden-rozendaal.pvda.nl/) dat ze aanwezig was op uitnodiging RTV? Citaat: "Het bestuur van RTV Veluwezoom heeft Heleen Denie gevraagd om een toelichting te geven over haar ingediende motie om RTV Veluwezoom te adviseren." Het is heel wat anders dan 'Namens de gemeente Rheden'. Verslag staat op www.groeppieperrook.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat er allemaal achter schermen gebeurt is niet duidelijk. Maar ineens is een aangepast verslag ontvangen. Geluidsband is binnen. Wordt nog beluisterd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het leven is niet zo ingewikkeld: op de intekenlijst schrijf je je naam en waar je vandaan komt. Toen gisteren het verslag binnenkwam en ik zag dat ik daar was genoteerd als afgevaardigde van de gemeente Rheden, voorzag ik opnieuw gedoe. Per mail heb ik het commissariaat laten weten dat mijn rol verkeerd in het verslag was opgenomen. Bijna per kerende post kreeg ik antwoord dat mijn correctie terecht was en dat ze het zouden aanpassen. Dat is gebeurd.Nieuwe informatie dus voor www.groeppieperrook.nl. Spannender kunnen we het niet maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze discussie past prima bij he niveau van deze site.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad, wat een nivo. Denie en Kooijmans hebben elkaar gevonden. ???!!!???!!

    BeantwoordenVerwijderen